Naar
boven
Logo Karel Geenen

4 tips om de opt-in te verhogen

In Nederland wordt nog maar weinig gebruik gemaakt van zogenaamde Squeeze of opt-in pagina’s. Het doel van dergelijke pagina’s is het verzamelen van klantgegevens, vaak email, om deze later aanbiedingen te kunnen doen. Vaak staat er tegenover deze gegevens en wederdienst in de vorm van een e-book of rapport. Een voorbeeld van een squeeze pagina vind je hier.

Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk bezoekers hun gegevens achterlaten zijn er een aantal manieren om deze sqeeuze pagina’s te optimaliseren.

Tip #1: Vertel bezoekers precies wat ze moeten doen
Wanneer een bezoeker op je squeeze pagina terecht komt moet in één oogopslag duidelijk zijn wat de bezoeker kan en moet doen. Wil je dus dat ze zich inschrijven op je nieuwsbrief dan moet je duidelijk vermelden: Vul hier je gegevens in en je ontvangt onze gratis nieuwsbrief.

Tip #2: Laat zien wat je te bieden hebt
Wanneer bezoekers een gratis e-book krijgen bij de inschrijving laat dit e-book dan ook visueel zien. Zorg ervoor dat de afbeelding professioneel oogt!

Tip #3: Vraag alleen het noodzakelijke!
Nog te vaak kom ik op inschrijvingspagina’s voor een digitale nieuwsbrief waarbij ik mijn volledige adresgegevens (inclusief telefoon- en faxnummer) moet invullen. Dat terwijl ik alleen een digitale nieuwsbrief wil ontvangen en een emailadres dus voldoende zou moeten zijn.

Vraag alleen wat noodzakelijk is. Des te minder bezoekers in hoeven te vullen des te hoger het inschrijfratio. Wanneer je bijvoorbeeld een direct mailing wil doen, en daar dus gegevens voor wil verzamelen, zijn er meer gegevens nodig. Toch is ook dan het vragen van telefoonnummers en faxnummers niet nodig.

Tip #4: Sluit aan bij de verwachting van de bezoeker
Wanneer je bezoekers via bijvoorbeeld Google Adwords naar je squeeze pagina stuurt is het belangrijk dat de headline (dikgedrukte titel bovenaan de pagina) aansluit bij de advertentietekst.

Een bezoeker die op je advertentie klikt heeft namelijk een bepaalde verwachting. Deze verwachting is opgewekt door de advertentietekst. Wanneer deze bezoeker dan op de squeeze pagina terecht komt zal deze binnen een paar seconden beslissen of deze pagina aan het verwachtingspatroon voldoet. Zo niet is de back-button snel gevonden.

Inspiratie: The Total Package


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
7 reacties op "4 tips om de opt-in te verhogen"
  • Lex van Dommelen zegt:
    01 apr, 2008 om 13:33

    Leuk artikel. Het inderdaad zo dat mensen snel overzicht moeten hebben over wat ze moeten doen en als je er iets bij aanbied of het woord GRATIS gebruikt, voelt het voor iets extra. Ook een hogere inschrijfratio.

    Reageren
  • Meer bezoekers zegt:
    01 apr, 2008 om 21:06

    Karel, mee eens, maar het volgende:

    Minder vragen heeft ook nadelen. De kans op SPAM is veel groter. Elke SPAM robot weet hoe hij een formulier met naam en e-mailadres (of een form met alleen een e-mailadres) moet invullen. Je zou dan met bijv. activering of chaptcha kunnen werken, maar dat is ook weer minder gebruikersvriendelijk.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    02 apr, 2008 om 11:03

    Vaak werk je met (eigenlijk verplicht) double opt-in. Dan ben je dit probleem dus kwijt omdat mensen eerst een mailtje krijgen waar ze een link vinden voor te bevestigen.

    Reageren
  • Robert Jan zegt:
    02 apr, 2008 om 16:52

    Mee eens. Overigens merk ik wel dat je steeds interessanter artikelen of extra’s moet bieden om mensen over te halen. Als men 5 nieuwsbrieven per dag ontvangt van verschillende partijen wordt men het ook een beetje zat, dus men lijkt steeds selectiever te worden.

    Reageren
  • Tom zegt:
    03 apr, 2008 om 07:59

    Mee eens.
    Helaas beginnen de emailmarketing resultaten wel een beetje uit te sterven omdat het aanbod hedendaags zo verschrikkelijk groot is.

    Veel mensen zien het verschil ook niet meer tussen een nieuwsbrief en spam ;-)

    Reageren
  • Roelof zegt:
    04 apr, 2008 om 13:13

    Ik vind het persoonlijk al vervelend om mijn emailadres in te vullen om iets te downloaden bij voorbeeld Adobe. Laat staan bij onbekendere ‘bedrijven/personen’.

    Ik denk dat je zoiezo eerst een naam op moet bouwen voordat mensen zich inschrijven voor een Ebook/Nieuwsbrief etc. Wat dat betreft zit je wel goed Karel :)

    Reageren
  • Diana zegt:
    15 apr, 2013 om 21:54

    Vond dit een interessant artikel.

    Reageren

Reageren