Naar
boven
Logo Karel Geenen

Conversiepercentage meten van een (landings)pagina met Google Analytics

Regelmatig spreek ik ondernemers over het conversiepercentage van hun website. Gelukkig zijn steeds meer ondernemers zich bewust van dit percentage en weten dit dan ook te noemen.

Echter heb je vrij weinig aan een algemeen conversiepercentage. Dit zegt immers weinig over hoe bepaalde verkeersbronnen presteren tov. elkaar of hoe bepaalde pagina’s het doen.

Met name dit laatste is erg belangrijk bij het optimaliseren van (landings)pagina’s. Zeker wanneer je website meerdere doelen heeft en elk doel theoretisch gezien ook achter een specifieke pagina hangt. In dit artikel leg ik uit hoe je specifieke (landings)pagina’s met een bijbehorend doel via Google Analytics kunt meten.

De situatie

Als voorbeeld neem ik onze bedrijfswebsite Yargon. Op die website bieden wij verschillende diensten aan met vaak een bijbehorende pagina en bijbehorend doel.

Als voorbeeld nemen de we dienstenpagina “AdWords Quickscan”:

Deze dienstenpagina heeft een eigen URL (http://www.yargon.nl/meer-rendement-uit-uw-adwordscampagnes/) en een bijbehorend doel (wanneer men het formulier invult op die pagina zelf en op verstuur klikt).

Het “probleem” is dat de meeste ondernemers binnen Google Analytics naar het doelenoverzicht gaan om te kijken wat het conversiepercentage is (Ga in Google Analytics links in het menu naar conversies, kies doelen en tenslotte overzicht. Selecteer daarna het specifieke doel):

In het bovenstaande voorbeeld ben ik naar het specifieke doel “AdWords Quickscan” (doel 3) gegaan. Wanneer we dan het conversiepercentage bekijken zien we in dit geval 0,30%.

Maar…

Dit is het conversiepercentage op het totaal aantal bezoekers! Zelfs bezoekers die misschien niet eens de pagina met de AdWords Quickscan heeft bezocht. Met andere woorden, dit getal zegt niets over de effectiviteit van onze landingspagina.

Om die te meten zouden we immers alleen bezoekers mogen meenemen die ook daadwerkelijk die pagina hebben bezocht.

Oplossing: Geavanceerd segment instellen per pagina

Hoewel er ook andere oplossingen zijn (zie opmerking onderaan dit artikel) is de onderstaande manier uiteindelijk het meest betrouwbaar.

Wat we gaan doen is alleen die bezoekers in Google Analytics weergeven die ook daadwerkelijk de betreffende pagina hebben bezocht. Dit gaan we doen middels een geavanceerd segment.

Wanneer je nog niet bekend bent met het maken van geavanceerde segmenten bekijk dan deze video over het maken van een segment in Google Analytics.

Het segment op zich is erg eenvoudig:

In de bovenstaande afbeelding zie je dat we alleen de pagina opnemen met als URL: /meer-rendement-uit-uw-adwordscampagnes/.

Kies vervolgens segment opslaan. Als het goed is dan is het segment nu ook meteen toegepast. Wanneer we dan weer naar het doelenoverzicht gaan zien we het volgende:

We zien nu bijna dezelfde afbeelding als eerder in het artikel echter zoals de groene pijl aangeeft nu met alleen het segment wat ook daadwerkelijk de pagina met de AdWords Quickscan heeft bezocht.

We zien nu dan ook dat het conversiepercentage van die betreffende pagina 4,93% is en geen 0,30% zoals eerder leek.

Nadeel: Veel geavanceerde segmenten

Het nadeel van deze methode is dat je voor elke pagina met een apart doel ook een nieuw geavanceerd segment moet aanmaken. In ruil daarvoor krijg je wel het meest zuivere conversiepercentage van de betreffende pagina.

Opmerking

Er zijn ook nog twee andere oplossingen die niet zo goed werken. Zo zou je ook naar het rapport bestemmingspagina’s kunnen gaan en dan het conversiepercentage per bestemmingspagina kunnen bekijken. Echter het nadeel is dat je dan alleen bezoekers hebt die zijn gestart op die betreffende pagina en dus niet alle conversie meeneemt.

Een andere mogelijkheid is via een aangepast rapport. Het nadeel hiervan is dat deze helaas geen unieke doelen meet en dat dus ook geen zuiver beeld geeft.

Succes met het meten van je conversiepercentages!

Leer nu meer over dit onderwerp!

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
1 reactie op "Conversiepercentage meten van een (landings)pagina met Google Analytics"
  • Remko Piepers zegt:
    08 jun, 2012 om 10:31

    Op deze wijze krijg je inderdaad erg veel instellingen. Wellicht is het voor veel mensen niet eens nodig om er heel veel te maken.

    We moeten niet gaan meten om het meten, maar we moeten alleen meten wat we echt willen weten. Geavanceerde segmenten zijn daarbij wel onmisbaar!

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014