Naar
boven
Logo Karel Geenen

Hoe analyseer je concurrenten voor zoekmachine optimalisatie?

Wanneer je een nieuwe markt gaat betreden en dus een nieuwe website gaat ontwikkelen wil je zo snel mogelijk bovenaan de zoekresultaten staan. Maar je bent niet alleen! De reeds gevestigde websites zijn al langer actief en scoren dus beter in Google.

Om toch zo snel mogelijk bovenaan te komen is het belangrijk dat we deze concurrenten gaan analyseren. In dit artikel gaan we kijken waarom en hoe we deze concurrenten moeten analyseren op zoekmachine optimalisatie.

Wie zijn je concurrenten?
Allereerst willen we natuurlijk weten wie onze concurrenten zijn. Bij deze eerste stap is het ontzettend belangrijk dat je weet tegen wie je gaat “vechten”. Het heeft namelijk geen nut om te proberen de grootste en beste website als tegenstander te kiezen.

Zie het als een judowedstrijd. Deze zijn ingedeeld in verschillende gewichtsklassen. Het spreekt voor zich dat een zwaarder iemand meer voordelen heeft. En zo is het ook met je online concurrenten. Kies daarom concurrenten van je eigen gewichtsklasse. Probeer bijvoorbeeld niet een Bol.com te verslaan als je net begint met het verkopen van boeken.

Bij het analyseren van concurrenten zijn we dus op zoek naar gelijkaardige websites die wel goed scoren maar nog niet heel lang actief zijn (< 2 jaar). Dit heeft de volgende voordelen:

  • De technieken die deze concurrenten hebben toegepast om hoog te scoren zijn van deze tijd. De kans is groot dat deze technieken beter werken dan die van vijf jaar geleden…
  • Omdat dit nieuwere technieken zijn is de kans ook groot dat je technieken tegenkomt die je nog niet eerder hebt gezien. Dit zorgt ervoor dat je zoekmachine optimalisatie kennis wordt vergroot (wat natuurlijk goed van pas kan komen).

Concurrenten achterhalen met zoekwoorden
Om onze directe concurrenten te achterhalen gaan we eerst onze zoekwoorden in een Excel lijst zetten. Hoe je zoekwoorden kunt bepalen voor jouw business leer je in een eerder artikel van mij: zoekwoordenlijst samenstellen.

Achter deze zoekwoorden plaats je de volgende informatie:

  • Maandelijks zoekvolume van Google. Dit doe je met de gratis keywordtool van Google;
  • Aantal zoekresultaten binnen Google;
  • De site die nummer één staat binnen de organische zoekresultaten. Vergeet echter niet wat we hierboven beschreven hebben. Een Bol.com mag je dus wegstrepen, kies dan de tweede;
  • Aantal resultaten wanneer je de “intitle:” functie voor dat zoekwoord gebruikt;
  • Aantal resultaten wanneer je de “inanchor:” functie voor dat zoekwoord gebruikt;
  • Aantal resultaten wanneer je zowel de “intitle:” functie als de “inanchor:” functie voor dat zoekwoord gebruikt.

De sites die bij de laatste zoekopdracht naar voren komen zijn je directe concurrenten. Zij zitten in dezelfde business als jij en zijn bezig met zoekmachine optimalisatie.

Inhoud van de concurrenten analyseren
Allereerst gaan we kijken naar zowel de kwaliteit en de kwantiteit van hun websites. Met kwaliteit bedoelen we de inhoud en kwantiteit staat in dit geval voor het aantal pagina’s. Wanneer je net pas bent begonnen met je website (of nog moet beginnen) heb je waarschijnlijk nog niet zoveel pagina’s.

Voordat je echter begint met het aanmaken van meer pagina’s is het wel belangrijk dat je weet dat niet alle soorten content door de zoekmachines gezien wordt. Ze houden het meeste van tekst. Zaken als flash en video’s worden wel gewaardeerd door Google maar is echter niet goed te lezen. Met andere woorden, dit soort content draagt weinig bij aan zoekmachine optimalisatie.

Echter is het wel verstandig om verschillende soorten content te “mixen”. Een interessante video op een pagina met veel relevante tekst is goed. Afbeeldingen voorzien van de juiste bestandsnaam en alt-tag kunnen ook bijdragen aan goede zoekmachine optimalisatie.

Navigatie van de concurrenten analyseren
Het is ook belangrijk dat je de navigatie gaat analyseren. Zonder een goede navigatie kunnen de zoekmachines namelijk niet alles even goed vinden. Aangezien je concurrenten goed scoren zullen zij dus wel iets goed doen. Wanneer het echter beter kan moet je dit ook zeker niet nalaten!

Belangrijk om te weten bij het maken van een goede navigatie is dat je vanuit de gebruiker moet denken. Je moet jezelf de volgende vraag stellen: Hoe zorg ik ervoor dat mijn bezoekers met zo weinig mogelijk klikken de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn?

De navigatie moet zo opgezet zijn dat de bezoeker intuïtief naar de gewenste inhoud navigeert. Om even een simpel voorbeeld te geven, stel ik bouw een website over het optimaliseren van je website voor de verschillende zoekmachines. Ik zou de navigatie dan in kunnen delen per zoekmachine (Google, MSN, Yahoo) of type zoekmachine optimalisatie (on-page, off page) enz.

Techniek van de concurrenten analyseren (on-page optimalisatie)
In deze stap gaan we wat technischer te werk. We gaan namelijk in de broncode van onze concurrenten kijken. Dit doe je door boven in je browser naar “Beeld” te gaan en dan te kiezen voor “Broncode”.

Omdat dit een vrij technisch verhaal wordt ga ik hier niet te diep op in. Echter kunnen we in ieder geval naar een aantal dingen kijken:

-Title tag;
-Meta discription tag;
-Meta keyword tag;
-Domeinnaam, mapnaam, paginanaam;
-Opbouw van de tekst, gebruik van header tags: H1, H2. Voor meer informatie zie mijn eerder verschenen artikel: 5 tips voor het schrijven van zoekmachine vriendelijke webteksten.

Zodra je de on-page optimalisatie van je concurrenten hebt onderzocht maak je een lijst van dingen die je allemaal bent tegengekomen en die je opvallen. Deze lijst kun je dan straks gebruiken bij het optimaliseren van je eigen website. Vergeet ook niet om te noteren wat er volgens jou beter kan!

Linkstrategie van de concurrent analyseren
Tot slot gaan we de linkstrategie van de concurrent analyseren. Deze laatste stap is erg belangrijk. Een goede linkstrategie is namelijk van doorslaggevend belang voor het behalen van topresultaten binnen Google.

Allereerst gaan we het aantal inkomende links opzoeken. Was dit vroeger nog goed mogelijk met Google tegenwoordig is deze data echter niet meer zo betrouwbaar… Echter via Yahoo kunnen we deze data nog wel achterhalen.

Hiervoor gebruiken we de “link:domeinnaam” functie op Yahoo. We zien nu het aantal inkomende links naar de website van onze concurrent.

We kunnen echter nog een stuk dieper analyseren via Yahoo. Dit doen we door het “linkdomain:domeinnaam zoekwoord” functie te gebruiken. De resultaten die hiermee vertoond worden zijn super interessant. Het zijn namelijk de websites die gelinkt hebben naar onze concurrent én die relevant zijn aan ons zoekwoord.

Het spreekt voor zich dat ook wij een link op deze websites willen!

Conclusie
Nadat je de concurrenten hebt geanalyseerd en deze hebt vergeleken met je eigen website weet je waar je aan kunt werken. Je weet nu bijvoorbeeld hoe de teksten opgebouwd moeten worden, welke title tags de concurrenten gebruiken en welke sites er naar hun linken.

Deze informatie kun je gebruiken om deze concurrenten aan te vallen en te gaan voor een nog hogere positie!

Inspiratie: SEOchat

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
36 reacties op "Hoe analyseer je concurrenten voor zoekmachine optimalisatie?"
  • Dave zegt:
    01 sep, 2008 om 14:55

    Je concurrentie zijn diegene die de eerste 1O plaatsen in Google bezetten :o

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    01 sep, 2008 om 15:01

    Op lange termijn natuurlijk wel. Echter zul je realistisch moeten zijn en kun je beter eerst de concurrenten uitschakelen binnen je eigen gewichtsklasse. Zo groei je vanzelf. Maar dat hoef ik jou niet te leren ;-)

    Reageren
  • Dave zegt:
    01 sep, 2008 om 15:21

    Of je nu in de pluimgewicht (long tails) of zwaar gewicht (top zoekwoorden)klasse wil scoren, de top 10 is je concurrentie en je zal natuurlijk sneller resultaat zien in de longtails.

    Het heeft weinig zin om te kijken naar diegene die op de 30e plaats staan want blijkbaar doen zij iets verkeerd en mik je bovendien niet op een 29e plaats :o

    Een top 10 plaats voor een compet. zoekwoord/term kan je binnen het jaar op zak hebben (viagra/gambling excl.)

    Verder een heel duidelijk verhaal Karel !

    Dave

    Reageren
  • Schelte Meinsma zegt:
    01 sep, 2008 om 15:31

    Leuke en duidelijke tekst!!
    Na het bepalen van je concurrenten (mbv deze tekst)kan je je concurrenten blijvend in de gaten houden met een tool die wij hebben ontwikkeld. Op wiewatdaar.nl kan je je inschrijven en je eigen positie bij Google en die van drie zelfgekozen drie concurrenten in de gaten houden.

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    01 sep, 2008 om 15:31

    Alleen de top 10 bekijken is juist weer erg zwart/wit. Er zijn ook sites die tijdelijk zo’n plek bezetten en waar je echt geen rekening mee hoeft te houden (denk aan toeval, black hat etc etc).

    Prima stuk verder Karel, vooral het analyseren van ‘why do competitors outrank you’ is heel slim, dit is ideaal om te begrijpen waarom jij lager scoort en pas ik zelf ook vaak toe (niet alleen zozeer voor zoekmachine marketing, in het algemeen kun je ook leren van andersmans goede punten en fouten).

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    01 sep, 2008 om 16:08

    @Schelte
    Leuke tool… Wel erg jammer dat deze blog niet voorkomt bij de zoekterm “internet marketing”…

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    01 sep, 2008 om 16:26

    Zoals die site van jou Marja? (..)

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    01 sep, 2008 om 16:27

    Heb het al aangepast Tim…

    Reageren
  • K. Marja zegt:
    01 sep, 2008 om 16:47

    Er is hier sprake van censuur, daaag !!

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    01 sep, 2008 om 16:59

    @K. Marja
    Inderdaad, ik laat mijn weblog niet volspammen!

    Reageren
  • K. Marja zegt:
    01 sep, 2008 om 17:18

    @Schelte : De homepage karelgeenen.nl scoort # 1
    @Karel Geenen : Groot gelijk zou ik ook niet laten doen.

    Reageren
  • Ronald zegt:
    01 sep, 2008 om 18:13

    Inderdaad goede score Karel met internet Marketing. Netjes!
    Krijg je er veel bezoekers uit?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    01 sep, 2008 om 18:28

    @Ronald, redelijk wat…

    Reageren
  • Dave zegt:
    01 sep, 2008 om 20:58

    Ik hoop in ieder geval meer dan wat ik krijg voor de eerste plaats “internet marketing” in BE….Net geen 500 bezoekers van januari tot en met Juli :o

    Dave

    Reageren
  • Oeds zegt:
    01 sep, 2008 om 21:31

    Leuk stuk Karel!
    Om de links van de concurrentie te bepalen gebruik ik echter meestal linkdiagnosis.com (in firefox) i.p.v. yahoo zo zie je sneller ook de waarde en evt. pagerank van de belangrijkste links en ,ook niet onbelangrijk, de anchor. In yahoo vind je heel veel links, maar je hebt toch maar een paar goede nodig?

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    02 sep, 2008 om 09:27

    In hoeverre past de google webmaster tool hier in. Maak je daar ook veel gebruik van?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    02 sep, 2008 om 09:32

    @Oeds
    Des te meer des te beter :-)

    @Rob
    Om concurrenten te analyseren kun je weinig met Google webmaster tools. Dat is alleen voor het analyseren van je eigen website…

    Reageren
  • Robbert R. zegt:
    02 sep, 2008 om 10:53

    Leuk stukje! Ik kijk zelf nooit naar wat de concurrentie op on-page niveau doet. Ik wil hoger komen dan de concurrentie en ze niet kopieren dus ik probeer het direct al beter te doen. Het enige waar ik naar kijk is de linkstrategie van de concurrentie.
    Karel, hierboven schrijf je aan Oeds ‘des te meer des te beter’ maar daar ben ik het niet mee eens!Het gaat hierbij om kwaliteit en niet om kwantiteit! Als het om kwantiteit zou gaan dan zouden de hoogste serp’s bezet zijn door diegene met de meeste backlinks en dat is in 9 van de 10 gevallen niet zo.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    02 sep, 2008 om 10:55

    @Robbert

    Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn. Hoe meer goede hoe beter, dat is wat ik bedoelde.

    Reageren
  • Oeds zegt:
    02 sep, 2008 om 18:31

    @Karel
    Ik bedoelde dat je beter een paar goede kunt hebben i.p.v. veel slechtere. De vraag is dus kun je ook die goede onderscheiden van de mindere in Yahoo. En zijn er nog meer en misschien wel beter tools als bijv. linkdiagnosis.com.

    Reageren
  • Dave zegt:
    02 sep, 2008 om 19:01

    Vooral je gezond verstand gebruiken…de beste tool die er is :o

    Dave

    Reageren
  • Rinze zegt:
    04 sep, 2008 om 20:02

    Die tactieken gebruik ik op dit moment ook.
    Daarnaast maak ik ook gebruik van awstats om te kijken waar mijn bezoekers nou vandaag komen.

    Reageren
  • Oeds zegt:
    04 sep, 2008 om 20:05

    @Rinze
    Gebruik je geen analytics?

    Reageren
  • John Bertrand zegt:
    05 sep, 2008 om 04:47

    Hoi Karel,

    Proficiat met je nieuwe huis in België, Neerpelt. Dits is een mooie landelijke streek.

    Groetjes,
    John

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    05 sep, 2008 om 07:51

    @John

    Thanks!

    Reageren
  • [...] Wie zijn eigenlijk de echte concurrenten op het gebied van zoekmachine [...]

    Reageren
  • Rinze zegt:
    09 sep, 2008 om 06:12

    @Oeds

    Ik had ze wel op m’n website, maar de javascripts die analytics gebruikt vertraagt de website en kan niet door alle mobiele telefoons worden uitgevoerd.
    Hierdoor krijg je een vertekend beeld en klagende bezoekers.

    Reageren
  • Hypotheek zegt:
    11 mei, 2009 om 11:57

    Zéér interessant artikel. ook wij zijn met onze site constant bezig een goede balans te vinden tussen de informatie voor klanten en evt. resultaten in de zoekmachines. Ik blijf deze site zeker volgen…. Robert

    Reageren
  • Steef zegt:
    20 sep, 2009 om 16:43

    Inderdaad heel erg leerzaam en nuttig. Maar een algemene vraag.

    Aantal resultaten wanneer je zowel de “intitle:” functie als de “inanchor:” functie voor dat zoekwoord gebruikt.

    Hoe doe ik dit?

    Klinkt misschien dom, maar ik heb geen idee hoe ik dit tegelijk kan bewerkstelligen.

    Alvast bedankt mensen!

    Reageren
  • Huurkoop zegt:
    10 jan, 2010 om 16:54

    Erg goed artikel. Ga ik vanaf nu voor al mijn websites gebruiken ;) Bedankt voor het delen en ik zal deze site zeker blijven volgen.

    Jacco

    Reageren
  • Pleasure Escort Amsterdam zegt:
    26 nov, 2010 om 14:31

    Wij zijn ook erg bezig met SEO op het moment maar hebben veel last van concurrenten die gewoon links kopen, wat valt daar aan te doen??

    Reageren
  • Marcus zegt:
    09 dec, 2010 om 03:44

    Ben voor de eerste keer op je site, veel interessante zaken, kom volgende keer terug om meer te lezen.

    Reageren
  • geld verdienen zegt:
    13 dec, 2010 om 17:58

    Hoi kAREL

    In Yahoo typ ik het commando link:mijneigendomeinnaam in maar hij vind niets, zoek ik in siteexplorer.search.yahoo.com/search dan wel, andere website’s vind hij wel met de 1e optie, hoe kan dat?

    gr conny

    Reageren
  • Rick Leijten zegt:
    16 apr, 2012 om 10:34

    Beste Karel,

    Ik vind evenals “geld verdienen” niets in de Yahoo wanneer ik de command gebruik “link:domeinnaam”. Is deze methode verouderd? En zo ja, hoe doe je dat nu ?

    MVG,

    Rick

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014