Naar
boven
Logo Karel Geenen

Online betalingsvormen, de voor- en nadelen (deel 2)

Online betalingsmogelijkhedenIn het vorige artikel, online betalingsvormen deel 1, hebben we de verschillende criteria bekeken voor het kiezen van online betalingsvormen. In dit artikel gaan we de verschillende betalingsvormen eens op een rijtje zetten.

iDeal
iDeal is hard op weg om de betalingsstandaard binnen Nederland te worden. iDeal is een samenwerking tussen de grootste banken binnen Nederland. Met iDeal kunnen klanten binnen hun eigen online bank omgeving betalen.

Enkele voordelen van iDeal zijn:

  • iDeal is net zo veilig, snel en vertrouwd als internetbankieren
  • iDeal verlaagt de drempel voor consumenten om aankopen te doen op internet
  • Er is direct inzicht of een betaling is geslaagd.
  • Met iDeal kunnen zowel zakelijke als particuliere transacties worden afgerekend.
  • De consument hoeft alleen toegang te hebben tot de internetbankierproducten van de deelnemende banken om gebruik te kunnen maken van iDeal.
  • De deelnemende iDeal banken hebben een gezamenlijk bereik van meer dan 90% van de particulieren in Nederland. Dit betekent dat je onderneming beschikt over 5 miljoen potentiële klanten die iDeal direct en gratis kunnen gebruiken.

iDeal is ook vrij eenvoudig te implementeren en de kosten zijn ook zeker te overzien. Ik adviseer daarom ook iedereen die online wil verkopen binnen Nederland om deze betalingsmogelijkheid te accepteren.

Meer informatie over iDeal vind je op: www.ideal.nl

Paypal
Paypal is een online bankrekening. Wanneer je Paypal accepteert op je website kunnen klanten met een Paypal account eenvoudig betalen. Tegenwoordig hebben steeds meer mensen een Paypal rekening. Het tegoed op een Paypal rekening kan aangevuld worden via een creditcard, door handmatig geld te storten en sinds kort via een machtiging. Je koppelt dan als het ware je gewone bankrekening aan je Paypal rekening.

Uit mijn eigen ervaring is gebleken dat ongeveer 8% van mijn klanten gebruik maakt van Paypal. Het kan dus geen kwaad om Paypal te accepteren op je website. Wanneer je Paypal accepteert kun je ook direct creditcardbetalingen accepteren.

Meer informatie over Paypal vind je op: www.paypal.nl

Machtiging
Het is sinds kort ook toegestaan om online machtigingen te accepteren. Dit is ook een zeer interessante online betalingsmogelijkheid. De drempel om te kopen ligt namelijk erg laag. Het enige wat klanten moeten doen is een bankrekeningnummer en naam achterlaten en de betaling is afgerond.

Het nadeel is dat dergelijke betalingen niet real-time gecontroleerd worden. De klant wordt dus wel doorgestuurd naar de “bedankt voor uw bestelling” pagina maar het is nog niet zeker dat de klant ook wel genoeg geld op zijn of haar bankrekening heeft staan.

Bij deze betalingsmogelijk is het dus verstandig om eerst af te wachten of dat de transactie daadwerkelijk is geslaagd (duurt meestal een paar dagen) alvorens de bestelde producten te versturen.

Uit mijn eigen ervaring is gebleken dat ongeveer 15% bestelt via een machtiging. Het opzetten van een online machtiging systeem wordt vaak uitgevoerd door de zogenaamde payment providers. Verderop in dit artikel vind je er een aantal.

Betalen per telefoon
Voor kleinere bedragen is het ook interessant om betalen per telefoon te accepteren. Dit kan middels een sms (of meerdere) en via een gesprek. Het aantal sms-jes of de duur van het gesprek bepaald de hoogte van het te innen bedrag.

Betalen per telefoon is vooral voor de jongere doelgroep en kleinere bedragen geschikt. Denk daarbij aan het downloaden van uitreksels, downloaden van ringtones of toegang tot een website voor een bepaalde duur.

Eén van de bekendste bedrijven binnen Nederland voor betalen per telefoon is Mollie. Meer informatie vind je dus op: www.mollie.nl.

Payment providers
Je kunt er voor kiezen om elke betalingsmogelijkheid apart op uw website te installeren. Het is echter ook mogelijk om alle betalingsmogelijkheden door één bedrijf te laten afhandelen. Dit worden de zogenaamde payment providers genoemd.

Het voordeel van een payment provider is dat je alles onder één dak hebt en alles dus overzichtelijk blijft. Het nadeel is dat dit vaak wat duurder is. De payment provider moet immers ook geld verdienen.

Zelf werk ik met Buckaroo (www.buckaroo.nl) waar ik zeer tevreden over ben. Zij regelen mijn iDeal en online machtigingen.

Een aantal andere payment providers zijn:

Conclusie
Bij het kiezen van een online payment provider is het dus van belang dat je eerst gaat kijken welke betalingsmogelijkheid het meest geschikt is voor jouw website/product.

Verder is het natuurlijk verstandig om zoveel mogelijk betalingsvormen te accepteren. Op deze manier weet je zeker dat er voor elke klant wel een geschikte betalingsmogelijk aanwezig is.

Dit was deel 2 van de reeks. Deel 1 vind je hier: Online betalingsvormen deel 1


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
10 reacties op "Online betalingsvormen, de voor- en nadelen (deel 2)"
  • Henri zegt:
    01 nov, 2007 om 14:05

    Karel, je zegt het niet helemaal correct.

    Je hebt bijv. iDeal Lite. Dat is gemakkelijk te implementeren, maar je ziet niet of de transactie is geslaagd.

    iDeal kassa o.i.d. is ook gemakkelijk te implementeren en biedt die feature wel.

    iDeal Professioneel is een stuk lastiger te implementeren, maar is helemaal naar eigen wens aan te passen. iDeal Professioneel kan ook direct bekijken of een transactie is geslaagd.

    Reageren
  • Henri zegt:
    01 nov, 2007 om 14:08

    Nog een opmerking. De kosten hangen sterk af van het pakket.

    iDeal Lite is geschikt tot 10 transacties per dag. Je hebt geen abonnementskosten, maar de transactiekosten zijn hoger.

    iDeal Professioneel is geschikt voor meer dan 10 transacties per dag EN/OF om iDeal strak in je site te passen. Je hebt hier wel met abonnementskosten te maken (ong. 40 EURO per maand), maar de transactiekosten zijn lager.

    Sowieso heb je ook nog instapkosten.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    01 nov, 2007 om 14:20

    @Henri

    Het klopt helemaal wat je zegt. Bedankt voor de aanvulling!

    Reageren
  • SaSh zegt:
    01 nov, 2007 om 14:56

    60% van onze klanten kiezen voor ” eenmalige automatische incasso” , 30% Ideal en 10% anders….
    Wij hanteren ook een wachttijd van 5 – 7 werkdagen bij incasso’s.
    Jammer dat het moet. want je wil immers zo snel mogelijk leveren. Maar het is helaas noodzakelijk gebleken. Zou fijn zijn als je direct groen licht zou krijgen van de banken. Maar ze schieten het eerst voor, en gaan daarna pas kijkjen of ze het kunnen incasseren.

    Reageren
  • Vincent zegt:
    02 nov, 2007 om 09:18

    Mobillion is een andere partij in Nederland die betalen via de (mobiele) telefoon faciliteert.

    Reageren
  • Henri zegt:
    02 nov, 2007 om 11:27

    Ach ja, je hebt ook nog MiniTix (Rabobank), Mollie, Wallie, Ringtonio, etc. Allemaal voor minibetalingen.

    Reageren
  • stefan zegt:
    29 nov, 2007 om 10:59

    @SaSh
    Wij hebben zelf een incassocontract met onze bank. Voeren dus zelf de incasso uit na eenmalige machting van een klant – de dag erop zie je of de incasso geslaagd is. Bij beperkt aantal transacties per dag onzes inziens een prima optie!

    Reageren
  • SaSh zegt:
    29 nov, 2007 om 11:07

    @ Stefan
    Wij hebben zelf ook een incassocontract, bij de Postbank. Misschien dat het bij een andere bank vlugger gaat, maar hier moet ik die wachttijd echt hanteren. Als ik een incasso invoer en dan 7 werkdagen verder tel, komt het zelfs voor dat op de dag dat ik het product zou verzenden, er een storno op de rekening plaats vindt. Dus, jammer maar het moet helaas op deze manier. Volgens mij gaat het overal zo hoor. Misschien dat jij gewoon gelukt gehad hebt, dat je nog niet met mensen te maken hebt gehad die er misbruik van maken. Des te mooier :-)

    Reageren
  • stefan zegt:
    29 nov, 2007 om 16:32

    @SaSh

    Toch nog even een reactie. Wij hebben een rekening bij de Rabobank. De standaardtermijn voor incasso die we via telebankieren aangeboden krijgen in het invulscherm, is zo’n 4-5 dagen. Maar die veranderen we gewoon in ‘morgen’ (‘vandaag’ kan helaas niet) – en dan wordt de incasso inderdaad de volgende dag uitgevoerd. Standaardfunctionaliteit volgens mij. Had ik maar een keer geluk ;-)

    Reageren
  • patrick zegt:
    07 dec, 2012 om 11:11

    Ik vind dat mensen zelf moeten kunnen kiezen hoe te betalen. Ik zie nu bedrijven die ideal als enige mogelijkheid bieden. Ik vind ideal een voor de klant zeer slechte manier van betalen. Je bent je centen kwijt zonder eea terug te kunnen draaien. Kortom garantie tot aan je pc

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014