Naar
boven
Logo Karel Geenen

Zo word je gebanned van sociale media.. 36 don’ts!

Er zijn een (heleboel) regels en voorwaarden waaraan je moet denken bij het delen van content. De ‘vrijheid’ van het delen met je community is zo vrij nog niet. Veel bedrijven en marketeers overtreden, zonder dat ze het in de gaten hebben, vaak de regels op sociale media. Zelfs wanneer ze worden verwijderd, hebben ze vaak geen idee wat er is gebeurd. Hieronder post ik de belangrijkste “don’ts”, een waslijst aan regels (geïnspireerd door Hubspot). Het is een (ietwat) lange post geworden, maar het is hierna niet meer nodig om alle voorwaarden door te spitten.

Don’ts – Pinterest

Hier vind je de voorwaarden geschreven door Pinterest zelf. Hieronder een 8-tal simpele regels om in het achterhoofd te houden bij het gebruik van Pinterest.

#1 De accountnaam van een ander bedrijf gebruiken
Wanneer je een account aanmaakt op Pinterest wordt er gevraagd of je bevoegd bent om dat account aan te maken, oftewel: werk je er überhaupt wel? Zo niet, dan ben je ook niet bevoegd. Wanneer Pinterest hier achter komt ben je niet langer welkom, niet alleen jij, maar ook het bedrijf waarvan je de naam wilde gebruiken zal worden geblokkeerd.

#2 Content pinnen waar copyright op rust
Een duidelijke regel om je aan te houden, pin alleen afbeeldingen die je zelf hebt gemaakt of waarvan je het recht hebt om ze te delen. Ook wanneer een afbeelding van je eigen blog is, moet je daar de rechten van hebben.

#3 Content automatisch posten
Je mag als marketeer geen gebruik maken van een automatische service die content voor je pint, content van andere gebruikers liked of re-pinned, of automatisch links creëert. Al het harde werk zal je zelf moeten doen ;-).

#4 Automatisch Pinterest content plaatsen op je andere media
Voortbordurend op hierboven: ook het automatisch plaatsen van Pinterest content op je andere media is niet toegestaan. Dus wil je gebruik maken van je pins op bijvoorbeeld je blog of Facebook pagina, dan zal je dit manueel moeten toevoegen.

#5 Contactgegevens verzamelen via Pinterest
Het is niet toegestaan om gegevens van personen te verzamelen en ze toe te voegen aan een database. Dit kan alleen wanneer ze expliciet toestemming hebben gegeven om informatie te ontvangen.

#6 Spammen in reacties op pins
Net zoals het niet spammen in de reacties op blogs, is het ook niet gewenst te spammen in reacties op pins.

#7 Links niet op de juiste plek plaatsen
Pinterest wil dat je links in de pins zelf plaatst, dus via “edit” plaats je de link in het daarvoor bestemde veld. Niet los of ergens in een reactie.

#8 Verwijderd worden
Klinkt gek, maar je moet er echt voor zorgen niet gebanned te worden, dit is namelijk geen tijdelijke maatregel. Het geldt voor altijd: “The Service is not available to any users previously removed from the service by Pinterest.” Duidelijk toch?

Don’ts – LinkedIn

LinkedIn lijkt minder streng te zijn, misschien is het onder B2B marketeers nog niet zo uit de hand is gelopen, maar er zijn wel degelijk een aantal regels.

#1 Connecten met mensen die je niet kent
Je moet de mensen die je wilt toevoegen kennen voordat je ze aan je netwerk toevoegt.

#2 Content posten waar copyright op rust
Hier geldt hetzelfde als voor Pinterest, plaats geen content in je LinkedIn Groep, Bedrijfspagina of  eigen pagina, als het niet van jou is.

#3 Misbruik maken van LinkedIn berichten
Je mag de LinkedIn berichten service niet gebruiken voor bulk-mailings.

#4 Links en e-mailadressen verkeerd plaatsen
Stel je bent je profiel aan het invullen en je plaatst in het naamveld de link van je blog.. tja, dan word je uiteraard verwijdert.

#5 LinkedIn gegevens verkopen
Een grote LinkedIn groep opbouwen is leuk en goed als dit lukt, maar je mag deze niet gebruiken om geld mee te verdienen.

#6 Bots gebruiken om je netwerk uit te breiden
Net zoals bij alle andere sociale netwerken die hier worden besproken, wil Linkedin dat je je bereik organisch laat groeien.

#7 Doen alsof
Ook hier is het niet toegestaan je voor te doen als iemand anders. Geef je niet uit voor een concurrent en maak geen profiel aan onder valse voorwendselen.

Don’ts – Twitter

Twitter heeft “The Twitter Rules” opgesteld voor gebruikers. Hieronder vind je de regels die het meest van toepassing zijn op marketeers.

#1 Uitgeven voor iemand anders
Lijkt me een vrij duidelijke regel, je gaat je niet voordoen als iemand anders om volgers om de tuin te leiden.

#2 Merknamen inpikken
Snel even een paar accounts aanmaken met de merknamen van je concurrenten, (waar rechten op rusten), zodat zij deze niet meer kunnen gebruiken om te tweeten. Twitter zal accounts die langer dan 6 maanden inactief zijn automatisch re-claimen.

#3 Kopen of verkopen van Twitternamen
Zowel de koper als verkoper zullen van Twitter worden verwijderd.

#4 Jezelf een onverdiende Twitter Badge toekennen
Twitter maakt gebruik van “badges” om aan te geven of je te maken hebt met een Verified Account of Promoted Product. Het is niet toegestaan deze badges zelf te plaatsen op je profiel, ook niet in je profielfoto of in de achtergrondafbeelding.

#5 Steeds hetzelfde posten
Keer op keer tweets verzenden met dezelfde content is geen goede methode om ervoor te zorgen dat ze worden gelezen. Hetzelfde geldt voor links, Twitter zal dit niet toestaan.

#6 Gedragen als een bot
Wanneer je zelf actief grote hoeveelheden mensen volgt en onvolgt, waardoor het lijkt alsof het door een bot wordt gedaan. Of wanneer je dit door een bot laat doen, zal Twitter dit oppikken als een signaal dat er iets niet klopt.

#7 Links posten zonder context
Tweet je keer op keer links zonder er zelf iets bij te vermelden, dus zonder context? Dan irriteer je niet alleen je volgers, ook Twitter ziet je dan liever gaan dan komen..

#8 Geblokt worden door andere leden
Twitteraars hebben de mogelijkheid om bepaalde mensen te blokkeren en te rapporteren als spam. Doe je dit vaak, dan wordt je account gedeletet.

Don’ts – Google+

Ook Google+ heeft een aantal regels opgesteld, lees hier alle voorwaarden. Dit zijn de meest relevante regels:

#1 Neppagina aanmaken
Ja, ook hier is dit niet toegestaan.

#2 Wedstijden houden
Dit is een verrassende, er mogen geen wedstrijden, aanbiedingen of kortingsbonnen direct op je Google+ pagina voorkomen. Links naar dergelijke acties mogen daarentegen weer wel, want daarmee verlaten de bezoekers de Google+ pagina.

#3 Overmatig kringen uitbreiden en uitdunnen
Net zoals het obsessief volgen en ontvolgen op Twitter, wil Google het ook niet hebben dat je deze techniek toepast op de Google+ kringen.

#4 Aanpassen of toevoegen van +1 knoppen op de verkeerde plek
Gebruik dus geen Google+ knoppen in advertenties om meer +1’tjes te vergaren.

#5 Zoekwoorden pushen
Omdat Google+ zo dicht bij organisch zoeken ligt, mag je de posts niet keer op keer volstoppen met dezelfde zoekwoorden.

#6 Gereguleerde producten of services promoten
Dit houdt in dat het aanbieden, promoten of verkopen van farmaceutische middelen, alcohol, tabak, vuurwerk, wapens, andere verboden middelen of medische apparatuur via Google+ niet is toegestaan.

#7 Pagina verwaarlozen
Is er 9 maanden lang geen activiteit geweest op je pagina? Dan wordt deze verwijderd.. maar lijkt me onmogelijk wanneer je ervoor kiest Google+ als marketingkanaal in te zetten!

Don’ts Facebook

De uitgebreide voorwaarden zijn hier te vinden. Grote kans dat je gedwongen Facebook moet verlaten als je een van deze acties onderneemt:

#1 Nepaccount creëren
Val misschien een beetje in herhaling, maar dit is ook hier niet toegestaan.

#2 Posten van content waar copywright op rust
Het is al een aantal keer voorbij gekomen, maar wanneer dit een aantal keer voorkomt op je pagina wordt je pagina vanzelf verwijderd.

#3 Facebook pagina een gekke naam geven
Met alleen hoofdletters of symbolen zal het je niet lukken een pagina aan te maken. Zelfs op juiste grammatica wordt gelet, best streng van Facebook!

#4 Data verzamelen zonder vrijwaring Facebook
Vergeten niet te vermelden dat gegevens van bezoekers niet ten behoeve van Facebook worden verzameld, denk aan ingevulde formulieren bij bv. wedstrijden. Daarbij is er sowieso toestemming van bezoekers nodig om de gegevens in een database op te nemen. Wees hierover duidelijk en transparant.

#5 Call-to-action verwerken in de omslagfoto
Dit geldt niet alleen voor de tekst “Like ons!”, ook kortingen, actiecodes,en oproepen voor wedstrijden of contactgegevens mogen niet voorkomen in de omslagfoto.

#6 Promoties buiten een app om voeren
Wil je een wedstrijd of promotie houden? Doe dit dan via een app, dit is de enige toegestane manier. Let op: fans moeten in de app zelf actie ondernemen om mee te doen. Het liken van je pagina, het uploaden van een foto of het posten van een antwoord op je timeline is geen bevestiging van deelname. Tenslotte is het ook niet toegestaan de winnaar via Facebook op de hoogte te stellen.

Een heleboel regels om rekening mee te houden. Heb jij ervaring met het overtreden van deze regels of heb je nog een aanvulling? Laat een reactie achter!

Wil jij een succesvolle Facebookpagina? Ja toch?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
18 reacties op "Zo word je gebanned van sociale media.. 36 don’ts!"
  • Louis zegt:
    01 okt, 2012 om 18:56

    Leuk artikel, al zijn de meeste don’ts natuurlijk wel redelijk voor de handliggend :-)

    Reageren
  • Thomas zegt:
    02 okt, 2012 om 09:29

    Vooral “Facebook: Promoties buiten een app om voeren” wordt veel overtreden. Ik heb echter nog nooit gelezen dat hierop actie is ondernomen, iemand anders wel?

    Reageren
  • Marie Louise zegt:
    03 okt, 2012 om 15:42

    Interessant. Maar met name de regel over het publiceren van ‘niet eigen content’ is lastig. Want er zijn regelmatig artikelen met share button die het mogelijk maakt de info te delen (zoals dit artikel). Valt dat wel binnen de regels?

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      03 okt, 2012 om 16:01

      hallo Marie Louise,
      Wanneer je content deelt via de social media buttons verwijs je direct naar de bron. Dit mag dan uiteraard wel!
      Groet,
      Lianne

  • Frans zegt:
    03 okt, 2012 om 22:38

    Leuk artikel Lianne, alleen heb je het niet gehad over de 30 dagen blokkering op FB. Een ezel stoot zich niet twee keer aan een steen. Ben heel voorzichtig met uitnodigen van vrienden. Ik nodig enkel nog mensen uit met een muziek achtergrond of interesse in muziek. Dit is immers mijn doelgroep. Om de haverklap krijg ik weer een ban van 30 dagen! Kun je hier eens over schrijven? Wat mag wel…. en wat mag niet?

    Reageren
    • Anne zegt:
      04 okt, 2012 om 08:36

      @Frans: Natuurlijk gaan mensen die je niet kennen wijgeren en blokkeren. Zo werkt Facebook/LinkedIn! Het is de bedoeling dat je de mensen ook echt kent! Dus ga, een blokkering van 30 dagen lijkt me dan meer dan terecht…. Wat jij volgens mij nodig hebt is een fanpage die mensen lijken, maar toch geen persoonlijke profiel?!?

    • Lianne Soer zegt:
      04 okt, 2012 om 09:08

      Hoi Frans,
      Anne heeft gelijk, ik denk dat je een fan pagina aan moet maken waar mensen zich bij kunnen aansluiten! Persoonlijke profielen of groepen zijn meer voor mensen die je kent. Hier kan je een pagina aanmaken: http://www.facebook.com/pages/create.php
      Succes!

  • Frans zegt:
    04 okt, 2012 om 18:02

    Beste Anne en Lianne,

    Het betreft geen persoonlijke FB. Het is de FB van mijn muzieksite JeugdMP3. Dit had ik in mijn éérste reactie niet vermeld.

    Reageren
  • Anne zegt:
    04 okt, 2012 om 21:48

    @Frans: Dat doet er niet toe. Verbaasd me dat Facebook je nog niet helemaal eruit heeft gegrooid. Je mag als organisatie geen persoonsprofiel aanmaken, dat mag alleen als persoon. Nog meer regels waar je je niet aan houdt :-). Dus nog meer redenen voor Facebook, je te blokkeren…

    Reageren
  • Douwe zegt:
    16 okt, 2012 om 22:55

    Ik had een apart Facebook account gemaakt als bedrijfs zijnde voor onze pottenbakkerij. Deze werd na enkele maanden verwijderd doordat het geen persoon betreft maar dus een bedrijf, kreeg vage meldingen dat het account wel eens gebruikt kon worden door derden en daardoor werd ik buitengesloten, (het account werd geblokkeerd) maar ze vertelden niet wat er echt aan de hand was.

    Met enige contact kwam ik daar pas achter en nu eindelijk snap ik dat we een pagina moesten maken als bedrijf onder een account.

    Nu hebben we eindelijk een goed account/pagina voor onze zaak.

    Voor Facebook verder betreffend #5 denk ik dat je ook geen CTA zou hoeven moeten te verwerken, de foto zou alleen al aantrekkelijk genoeg moeten zijn om actie te ondernemen als bezoeker :).

    Helder artikel waar ik wel wat mee kan qua info, bedankt!

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      17 okt, 2012 om 09:07

      Dankjewel voor het delen van je ervaring!

  • Jet Smit zegt:
    17 okt, 2012 om 13:35

    Wat is bv zo’n FB app waarmee je wel promoties mag doen? Ik wist niet eens dat ze bestonden

    Reageren
  • Dries zegt:
    24 jun, 2013 om 21:27

    Leuk artikel. Alleen vind ik dezelfde tweets versturen best kunnen. Als je bijvoorbeeld 3x hetzelfde bericht verstuurd op verschillende momenten dan bereik je meer mensen. Niet onbelangrijk :)

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      25 jun, 2013 om 09:23

      Dankjewel Dries,
      Drie keer op één dag een artikel tweeten kan inderdaad en wordt zelfs aangeraden om meer mensen te bereiken.
      Alleen is het wel belangrijk om het bericht van die tweet telkens aan te passen.
      Heb je ook dit artikel over Twitter al gelezen? ;-).

  • Ben Gidding zegt:
    05 jul, 2013 om 12:56

    Als ik het goed begrijp, kom ik op LinkedIn een onbekende tegen die mij boeit en met wie ik daarom contact leg, dan gooit LinkedIn mij eruit? Wat een kolder! Ik vind dat dan een a-sociale reactie van LinkedIn op een sociaal voelend iemand: ondergetekende!

    Reageren
  • Anne zegt:
    05 jul, 2013 om 13:13

    @Ben:

    In principe terecht, want daar gaat het dus juist om bij LinkedIN! Zo maar iemand mailen/bellen (of toevoegen) wordt als spam gezien. LinkedIn is juist bedoelt om via iemand die je al kent (eerste kring) contact te leggen met mensen buiten je eerste kring. Maar altijd via via, dat is het idee van LinkedIN, want als een bekende Pietje aan me voorstelt, dan is dat altijd succesvoller dan dat Pietje zelf bij mij komt aankloppen met iets, terwijl ik Pietje helemaal niet ken en niet weet of hij te vertrouwen is.

    In principe moet je dus ook alleen maar mensen aan je eerste kring toevoegen, die je al een keer hebt ontmoet, want dan pas kun je ze inzetten, om andere in je tweede en derde kring die je nodig hebt te bereiken. En iemand in je tweede en derde kring te bereiken, waar je eigenlijk geen contact mee hebt, dat is het doel van LinkedIn. Daar hebben ze ook een ‘introduceer mij aan’ functie voor, en het is zeker niet de bedoeling dat je mensen direct gaat toevoegen!

    Reageren
  • Ben Gidding zegt:
    12 jul, 2013 om 10:39

    Jullie beeld over LinkedIn kan echt bijgesteld worden. Ik legde inmiddels op één dag rechtstreeks contact met maar liefst tien zakenmensen, waaronder veel 500+, en dat bracht geen enkel probleem met zich mee.

    Ik kan mij geheel aansluiten bij wat één van hen zei, dat je gewoon moet opgeven dat je zaken met ze doet, dan is het geen enkel probleem. En dat het alleen een probleem oplevert als een persoon bij wie je je aanbiedt je markeert als spam.

    Uitgeprobeerd, ontdekte ik dat je je beter onder het mom van ‘Vriend’ kunt aanbieden voor acceptatie, aangezien je bij de eerste optie dingen in te vullen krijgt die het nodeloos complex maken.

    Wel is het zo, en dat is een tip, dat deze contacten kwamen uit mijn Twitteraccount en het ging om mensen die ik daar volg en die mij volgen.

    Dit scheelt natuurlijk wel, maar ik blijf het omslachtig vinden om je eerst te laten introduceren. Laatst kreeg ik een mailtje binnen van twee overbekenden van mij. Mailde de ene aan de andere: ‘Kun jij me bij Ben Gidding introducren?’ Absurd! En dat ik zoiets dan ook nog in mijn mail te zien krijg, nogmaals: absurd.

    Reageren

Reageren