Naar
boven
Logo Karel Geenen

4 zaken om je website te upgraden

Internet marketing behelst veel meer dan alleen maar bezoekers op je website krijgen. Soms kunnen de kleinste aanpassingen grootse gevolgen hebben. De volgende vier zaken zijn simpel toe te passen maar worden vaak vergeten bij het bouwen en marketen van een website.

1. Maak een unieke 404 error pagina

Wat is een 404 error pagina? Dit is de pagina die bezoekers te zien krijgen nadat ze klikken op een gebroken link of een pagina die hernoemt is. Wanneer dat gebeurd krijgt de bezoeker een standaard pagina te zien waarop staat dat de opgevraagde pagina niet langer beschikbaar is. Er staat verder geen logo, geen links en praktisch geen informatie op.
De pagina ziet er meestal als volgt uit:

404 error

Je eigen unieke 404 pagina zou er eigenlijk uit moeten zien als elke andere pagina op van je website. Het logo (de header), het navigatiegedeelte en de footer moeten minimaal aanwezig zijn. Vooral het navigatiegedeelte is belangrijk zodat bezoekers dan gemakkelijk naar een andere pagina van je website kunnen navigeren.
Dit is een voorbeeld van mijn 404 pagina
Om een eigen 404 pagina te maken (helemaal niet zo moeilijk) kun je de volgende pagina website bekijken: http://www.mijnhomepage.nl/htaccess/error-pages.php

 

2. Wij respecteren uw privacy
Dit simpele zinnetje kan een geweldig effect hebben op je email- en formulierenconversies. Zorg ervoor dat je zeker deze zin gebruikt of in ieder geval het woord privacy met een link naar je privacy policy.
Gebruik deze link bij elk emailformulier op je website en je contactpagina. Een duidelijke privacy policy verzekert je klanten dat er zorgvuldig met hun gegevens wordt omgegaan en dat de klantgegevens niet aan andere bedrijven wordt doorverkocht.

 

3. U/jij in plaats van ons
Lees de teksten op je website nog eens goed door en zorg ervoor dat de tekst vooral klantgericht is (nog beter is klantbehoefte gericht). Klantgerichte tekst is tekst dat zich richt op je bezoekers en niet op je bedrijf! Wanneer je de teksten doorleest kijk eens hoe vaak de termen “wij, ons en onze” gebruikt wordt. Wanneer je tekst eruit ziet als “Wij bieden u…” of “Ons bedrijf is gespecialiseerd in….” dan is de tekst meer op je bedrijf gericht dan op je klanten.

 

4. Call to action
Call to action betekent dat je de bezoekers vraagt om een actie. Twee veelvoorkomende fouten zijn het ontbreken van een call to action of een verkeerde call to action.
Je bent vast wel eens op een website gekomen waar je niet meer weet wat je moet doen. Er staan wel tekstlinks maar er wordt je niet verteld wat je kunt doen. Bekijk je site eens en zoek je call to actions eens. Probeer het door de ogen van een bezoeker die voor de eerste keer op je website komt te bekijken.
De meest gebruikte en meest saaie call to action is “klik hier”. Soms kan er geen andere tekst gebruikt worden maar vaak kan dit wel. In plaats van “klik hier” kun je woorden gebruiken als “leer meer”, “lees meer” enz.

 

Deze vier aanpassingen zijn erg standaard maar worden toch vaak over het hoofd gezien. Een goede reden om de zaak nog eens te bekijken!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
7 reacties op "4 zaken om je website te upgraden"
  • edith zegt:
    16 feb, 2007 om 17:00

    Even een tip – er staat een typfout in je 404-pagina:
    “De server heef ter alles aan gedaan”.
    ;))

    Reageren
  • Rik zegt:
    06 mrt, 2007 om 16:19

    Het zijn inderdaad vier essentiele tips voor betere vindbaarheid. Handige aanvullende tips;

    - Geef al je afbeeldingen op je website alt tags.
    - Geef belangrijke kopjes de en respectievelijk
    - Maak een sitemap aan

    etc.

    Reageren
  • 1dollar zegt:
    29 mrt, 2007 om 15:57

    Je kan je 404 ook laten redirecten naar een pagina die je wil promoten

    Reageren
  • Dekbedovertrek zegt:
    18 sep, 2010 om 21:33

    Oude post, nog steeds relevant!
    Over 404: Veel CMS’en kunnen tegenwoordig een zoekopdracht uitvoeren op basis van de (verkeerde) url.
    b.v. dekbedovertrekshop.com/dekbedovertrek/bestaatniet zou een 404 kunnen openen met eerst een zin met de strekking “Sorry, bestaat niet (meer) bla bla..” met daaronder een aantal met meest relevante zoekopdrachten voor “dekbedovertrek+bestaatniet”.

    Succes!

    Reageren
  • Dennis Bechtold zegt:
    28 sep, 2011 om 21:17

    Bedankt voor dit artikel. Ik ga het gelijk toepassen

    Reageren
  • Dick zegt:
    22 jun, 2012 om 22:41

    Bedankt weer!
    Ga de 404 pagina aanpassen.

    Reageren
  • louis zegt:
    09 nov, 2012 om 18:50

    toch lukt het me niet een error404 pagina aan te maken.
    Ik gebruik studio webdesign 3 (van easycomputers en die pikt geen .htaccess maar wil alles laten eindigen op .html
    wat te doen??

    Reageren

Reageren