Naar
boven
Logo Karel Geenen

Linkbuilding: moeilijker dan je denkt

linking-goedkoopIs linkbuilding moeilijk? Veel (kleinere) SEO bedrijven bieden linkbuilding als dienst aan. Meestal betaal je daarbij per uur. Andere bedrijven vragen een bedrag per geplaatste link of bieden X aantal links tegen een vaste prijs.

Bij beide is het verstandig om je af te vragen waar je precies voor betaalt. Want als er één factor is die tegelijk enorm veel en totaal geen effect kan hebben dan is het linkbuilding.

Links zijn en blijven belangrijk

Zelfs mensen die nauwelijks weten wat seo inhoudt snappen wel het belang van links. De meeste mensen komen daarbij (helaas) niet verder dan ‘meer links is beter’. Toch is het prettig dat de moeite wordt gedaan om seo te begrijpen.

Links zijn inderdaad belangrijk, om verschillende redenen. Ten eerste zijn links belangrijk om geïndexeerd te worden. Alhoewel het niet altijd nodig is, kan een tactisch geplaatste link de het crawlen en indexeren flink versnellen. Ook kan een link vele extra bezoekers opleveren op je website. Een link kan ook vertrouwen uitstralen, bijvoorbeeld als je website vermeldt staat op Wikipedia.

Het troebele verband tussen links en rankings

Daarnaast is er natuurlijk de reden dat de meeste mensen geïnteresseerd zijn in links, het ranken in de zoekmachines. Helaas houdt de kennis van veel mensen hier op. Er is namelijk geen direct verband tussen meer links en betere rankings. Een hele serie factoren vertroebelen deze relatie.

Links maken nog steeds zo’n belangrijk deel uit van de Google algoritmes, dat ze absoluut niet gaan vertellen hoe verschillende links precies gewogen worden. De variabelen die de waarde van een link bepalen zijn dus onduidelijk.

Dat maakt linkbuilding lastig. Want hoe maak je een klant duidelijk dat die ene link vanaf die specifieke website veel meer uitmaakt dan die dertig startpagina klonen? Sommige mensen doen daar niet moeilijk over. Die tonen vol trots een lijst (vaak waardeloze) links vanaf blogs, fora en startpagina-klonen.

Iedereen kan vervelende e-mails versturen

Echte linkbuilding is moeilijk. Want hoe krijg je een link op betrouwbare of relevante websites of op websites die zelf hoog scoren op de voor jou relevante zoektermen?

Iedereen kan vervelende e-mails sturen aan website eigenaren. Iedereen kan zich gratis aanmelden bij Startpagina en haar honderden klonen. Echte linkbuilding vraagt een combinatie van ondere andere sociale vaardigheden, marktkennis, contentcreatie en kennis van online marketing. Dat maakt linkbuilding stukken moeilijker dan je denkt.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Martijn Couprie
Martijn Couprie is online marketeer en internet enthousiast. Hij schrijft ook op zijn eigen blog over online marketing.
44 reacties op "Linkbuilding: moeilijker dan je denkt"
  • Danny Verhoeven zegt:
    02 feb, 2010 om 12:11

    Tof artikel!

    Link builden kan erg moeilijk zijn en meestal moet je er creatief mee omgaan en een relatie opbouwen met de website eigenaar waar jij graag een linkje vanaf wilt.

    Zelf maak ik wel gebruik van links uit forums en blogs omdat dit mijn link profiel natuurlijker maakt.

    Alleen links uit een dezelfde bron uit putten is niet natuurlijk en Google zal dit ook herkennen dat je bewust de zoekmachine posities probeert te manipuleren.

    Reageren
  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    02 feb, 2010 om 12:33

    idd erg lastig. Het knullige is dat alles wat je zelf makkelijk kan regelen om die reden minder waard lijkt te worden.

    Daarbij staat linkbuilding ook niet op zichzelf. Je hebt ook linkbare content nodig. Soms krijg ik van die link bedel e-mails die vervolgens naar een afzichtelijke en/of informatieloze en/of onduidelijke site wijzen.

    Aan de andere kant, goede content zorgt weer voor eigen links maar dat kan een tijdje duren. Hoe sneller je wilt gaan hoe meer actie en tijd je moet investeren. Totdat Google je linkgroei onnatuurlijk vindt en rode vlaggetjes gaat hijsen.

    Balanceren en je bezoekers in gedachten houden zijn dan ineens kernwoorden.

    Reageren
  • Internet Tilburg zegt:
    02 feb, 2010 om 13:43

    Het opbouwen van een netwerk(relaties) kost veel tijd. Verhalen over quick wins blijven echter ook altijd bestaan. PR5 domeinen opkopen die verlopen zijn ed. Zorg dat je er iedere week een uurtje mee bezig bent en dan komt de rest vanzelf.

    Reageren
  • Nienke Buiskool Leeuwma (Web Match) zegt:
    02 feb, 2010 om 15:08

    Ik kreeg een keer de vraag of ik garanties wilde afgeven voor de plaatsing van links. Onmogelijk dus aangezien niemand dat kan tenzij je op de verkeerde plekken links aanvraagt.

    Reageren
  • Steven van Vessum zegt:
    02 feb, 2010 om 17:47

    “De variabelen die de waarde van een link bepalen zijn dus onduidelijk.” –> Onduidelijk is een groot woord. Maar weinig mensen kunnen in Google’s keuken kijken, maar een aantal variabelen staan lijken in de praktijk belangrijk:
    - goede linktekst (anchor text)
    - relevantie: link vanaf een relevante pagina naar een relevante pagina
    - autoriteit: link met een hogere autoriteit is interessanter
    - type link: social media, startpagina, blog etc.
    - hoeveelheid uitgaande links vanaf de linkende pagina

    Reageren
    • Steven van Vessum zegt:
      02 feb, 2010 om 17:48

      /me scrapt ‘staan’

    • Martijn Couprie zegt:
      02 feb, 2010 om 18:57

      Steven: mee eens. Maar toch blijven dit indicaties op basis van ervaringen. Neem bijv autoriteit. Enig idee hoe Google bepaald hoe autoritair een website of pagina is? Enig idee of dit een ja/nee factor is, of een schaal (1-10? 1-100??)? Enig idee of je op 1 of op meerdere onderwerpen een autoriteit kan zijn? Enig idee welke waarde aan deze factor wordt gegeven tenopzichte van andere factoren? Zijn er dempingsfactoren? etc etc.

      Maar je hebt gelijk, mijn formulering had beter gekund. Er is inderdaad op basis van (gedeelde) ervaring behoorlijk wat bekend over de variabelen die een invloed uitoefenen.

    • Steven van Vessum zegt:
      02 feb, 2010 om 22:18

      Klopt, maar dat is inherent aan het volgende: SEO is voor een groot deel ervaring. Je kunt lezen tot je een ons weegt, maar als je het niet toepast krijg je er ook geen gevoel voor. Autoriteit kun je niet met zekerheid kwantificeren. In veel gevallen maak je een inschatting van de autoriteit van een site. Natuurlijk zijn er wel weer pointers, zoals het linkprofiel, domein leeftijd etc etc.

  • Corne zegt:
    02 feb, 2010 om 19:31

    Linkbuilding is niet makkelijk. Tot zover eens. Maar het hangt wel voor een groot deel af in welke branche je zit én op welke woorden je gevonden wilt worden. In een nichemarkt zouden links van startpagina’s wel degelijk kunnen voldoen.

    Kort gezegd: hoe meer concurrentie je ondervind in de zoekmachines, hoe moeilijker het is. Dat is online niet anders dan offline

    Reageren
  • Schelte Meinsma zegt:
    03 feb, 2010 om 00:44

    Beste Martijn,

    Is dit nu toeval of niet? Ik heb 1 februari 2010 met BekenT de nieuwe online tool ontwikkeld: http://www.pagerank-backlink-tool.nl om dus te leren van je eigen linkbuilding maar ook van je concurrenten. Erg handig om bij je concurrent te kijken waar die hoog scoort met makkelijke links.

    Verder is mijn inziens de naam van de link (linknaam) ook van groot belang voor SEO resultaten. Ik heb inmiddels ook het eerste resultaat voor KarelGeenen.nl gedraait:
    http://www.pagerank-backlink-tool.nl/?site=http://www.karelgeenen.nl

    Veel succes met linkbuilding trouwens. Ik denk dat het een nieuwe ontwikkeling wordt in zoekmachine marketing. De keywords snapt inmiddels iedereen en ook de techniek is bij elke partij tegenwoordig prima op orde.

    Groeten Schelte !

    Reageren
    • Martijn Couprie zegt:
      03 feb, 2010 om 08:34

      Hallo Schelte, of het toeval is of niet weet ik niet. Op welke databron zijn de resultaten gebasseerd?

      ps: doe Fransis maar de groeten :)

    • Karel Geenen zegt:
      03 feb, 2010 om 11:15

      Mooie tool Schelte! Ben net als Martijn ook wel erg benieuwd naar de databron(nen)…

    • Schelte Meinsma zegt:
      03 feb, 2010 om 23:38

      Beste Martijn en Karel!

      Ten eerste zal ik de groeten doen aan Fransis :)

      De huidige tool is op dit moment nog gebaseerd op Google NL met daarbij een redelijk uitvoerige query, helaas dus nog niet echt de tool voor de “echte SEO specialist”. De tool is op dit moment echt geschikt voor ondernemers en marketeers om hun links te bekijken en bij concurrenten links (tips) af te kijken.

      Mijn grootste tip voor bedrijven is inmiddels om een Company profile aan te maken op LinkedIN met een link naar de eigen site: een directe PR waarde van 4 met een outbound van 1 en niet eens een NoFollow (is LinkedIn vergeten denk ik :) ).

      Dit is dan ook de beta versie, om te testen hoe het werkt en hoe men de tool gebruikt. Het is nu de bedoeling om een koppeling met de Google API te maken als bron i.c.m. YAHOO resultaten. Maar dit is helaas nog niet zo eenvoudig :)

      Groeten Schelte!

    • Jacob Ras zegt:
      03 feb, 2010 om 23:53

      @Schelte: bedankt voor die tool, handig!

    • Martijn Couprie zegt:
      04 feb, 2010 om 08:26

      Voor de toekomst van de tool wellicht interessant, volgens mij heeft SEOmoz net een API gelanceerd waarmee je toegang kan krijgen tot hun een gedeelte van hun linkscape data http://www.seomoz.org/blog/seomoz-free-api-and-enough-power-to-build-open-site-explorer.

    • Internet Tilburg zegt:
      04 feb, 2010 om 19:43

      Ik zie backlinks in de tool verschijnen die niet kloppen en die ook nooit zullen gebeuren.

  • Navin Poeran zegt:
    03 feb, 2010 om 01:03

    Leuk artikel SOSG’er :P
    Je bent één ding vergeten te vermelden: geduld :D

    Reageren
    • Martijn Couprie zegt:
      03 feb, 2010 om 08:35

      SOSG? Die moest ik toch ff googlen :)

    • Karel Geenen zegt:
      03 feb, 2010 om 11:08

      SOSG = Seriously Obsessed Search Geek

      Wist ik ook nog niet…

  • Pieter Hubregtse zegt:
    03 feb, 2010 om 01:45

    Al in de eerste alinea verbind je de moeilijkheid van linkbuilding aan de wijze van vergoeding door een opdrachtgever. Wat vind je dan zelf de beste manier van vergoeding voor een opdrachtgever? En wat vinden de zoekmachine marketing experts van Yargon er van?

    Reageren
  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    03 feb, 2010 om 09:40

    Is er wel een beste manier van vergoeding. Dat hangt helemaal af van wat je product,niche en doelgroep.

    Sommige klanten zullen zelf de SEO doen en per uur iemand willen betalen voor het saaie werk. Anderen willen een all in SEO package inclusief SEO en weer anderen willen een prestatiegebaseerde beloning.

    Je klant zal misschien zoveel mogelijk een vaste prijs willen of een prestatiebeloning. De verkoper wellicht zoveel mogelijk vaste prijzen per uur en pas een prestatiebeloning als de doelen in zicht zijn.

    Reageren
  • Joost Kaart zegt:
    03 feb, 2010 om 13:20

    Jammer dat er geen tips worden genoemd in het artikel. Alleen een paar dingen die je niet moet doen.

    Een alinea over semantiek en over anchor texts had niet misstaan.

    Overigens vind ik dit zelf een handige tool voor het checken van backlinks: http://www.opensiteexplorer.org (is van SEOmoz)

    Inclusief Page Authority en Domain Authority!

    Reageren
    • Martijn Couprie zegt:
      03 feb, 2010 om 13:28

      Joost: er zijn genoeg bronnen op het internet vol met goede tips, van tools t/m briljante linkbait ideeën. Wiep.net bijvoorbeeld bevat een interessante hoeveelheid artikelen over linkbuilding.

    • Joost Kaart zegt:
      03 feb, 2010 om 14:16

      Daar ben ik van op de hoogte Martijn. Ik vroeg me alleen af wat precies het doel van dit artikel is.

      #verkeerdeverwachtingen

  • Jacob Ras zegt:
    03 feb, 2010 om 22:45

    Mooi artikel, zou mooi een vervolg op kunnen komen: “Linkbuilding: hoe het wel moet” (hint?) ;)

    Reageren
    • Martijn Couprie zegt:
      04 feb, 2010 om 08:29

      Ik zat er aan te denken, maar ik heb eerst nog een artikel of 5 in gedachten die ik liever wil schrijven dan de zoveelste ‘how to’. Wellicht in de nabije toekomst? Of misschien wil een van de andere bloggers hier zijn of haar gedachtes alvast met ons delen?

  • Dave zegt:
    04 feb, 2010 om 10:18
    • Fitnessapparatuur zegt:
      08 feb, 2010 om 14:53

      Zo deze had ik nog niet gezien. Veel tijd ingestoken!
      Complimenten voor de auteur

  • sales vacatures zegt:
    04 feb, 2010 om 17:58

    Helemaal met je eens, maar aan een klant is het toch niet super moeilijk om uit te leggen dat de ene link beter is als de ander? Is een kwestie van relevantie, inkomende links etc..

    Reageren
  • Internet Tilburg zegt:
    05 feb, 2010 om 00:32

    Ik ben zeer tevrede over http://www.linkdiagnosis.com/ als tool

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    06 feb, 2010 om 23:53

    Linkbuilden kost gewoon erg veel tijd. Je kunt hier moeilijk een doelstelling/ bedrag aan koppelen. Natuurlijk kun je per uur of per link een bepaald bedrag vragen. Maar ik vind dat je het beter zelf kunt doen. Je moet zelf de vaardigheid krijgen om wat linkjes te verzamelen.

    Reageren
  • sales vacatures zegt:
    07 feb, 2010 om 18:13

    http://www.linkdiagnosis.com/ is inderdaad een heerlijk tooltje,

    Reageren
  • Cees zegt:
    07 feb, 2010 om 22:50

    Interesante comentaren. Ik probeer hier in Spanje te kijken hoe het in Nederland gaat met SEO en het hier te gebruiken. Mijn ervaring is datr een bedrijf zelf het beste kan bepalen wat echt relevante links zijn en beter zelf het werk kan doen dan het uitbesteden aan iemand die er toch buiten staat.

    Reageren
  • madebymoba zegt:
    12 feb, 2010 om 11:17

    Hmm, dit artikel lijkt op een samenvatting van een artikel dat ik laatst geschreven heb:

    http://madebymoba.com/blog/2010/02/linkmanagement-moeilijker-dan-het-lijkt/

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 feb, 2010 om 11:29

      LOL! Of is het andersom? Want dit artikel is twee dagen eerder verschenen dan jouw artikel.

    • Martijn Couprie zegt:
      12 feb, 2010 om 11:40

      Dank je Karel, was me niet eens opgevallen. Kreeg al een beetje het gevoel dat de suggestie van plagiaat gewekt werd.

  • madebymoba zegt:
    12 feb, 2010 om 11:41

    Dat zegt niet zoveel aangezien je zelf de datum van plaatsing kunt manipuleren. Maar hoe dan ook, ik slinger niet met beschuldigingen rond. Het viel me alleen op dat het veel op mijn artikel leek that’s all.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 feb, 2010 om 11:46

      Okee, dus jij denkt dat ik van 15 reacties de datum ga aanpassen + de datum van het artikel zodat ik een artikel van jou kan overnemen?

  • Navin Poeran zegt:
    12 feb, 2010 om 12:05

    @madebymoba En daarnaast zijn er milarden artikelen over link building, kan dus best dat je een artikel tegenkomt die op je eigen lijkt. :)

    Reageren
    • Martijn Couprie zegt:
      12 feb, 2010 om 12:11

      Dus mijn artikel lijkt op miljarden anderen?! en bedankt he! ;)

  • Navin Poeran zegt:
    12 feb, 2010 om 12:13

    Niet zo bedoeld :P
    Ik zeg alleen dat er niet zo snel conclusies getrokken moet worden.

    Reageren
    • Martijn Couprie zegt:
      12 feb, 2010 om 12:16

      geheel mee eens.

      En wat de originaliteit betreft, probeer maar eens iets echt origineels te schrijven, zeker op SEO gebied. Iedereen en z’n oma lijkt te schrijven over zoekmachinemarketing! :)

  • Oscar zegt:
    13 mei, 2010 om 23:05

    Leuk en interessant artikel, maar jammer dat er dan niet wordt vertelt op welke manier je dan WEL waardevolle links kan bouwen…

    Reageren
  • Willem zegt:
    11 dec, 2011 om 12:03

    Ik kan je niet anders dan gelijk geven over dat het niet makkelijk is om SEO te begrijpen. Het belang van goede links plaatsen begrijp ik inderdaad,maar wat zijn goede links?
    Ik ben in ieder geval door je artikel weer wat wijzer geworden en ik ga je volgen.
    Thanx

    Reageren

Reageren