Naar
boven
Logo Karel Geenen

Spam, spammer, gespamt

In toenemende mate sturen ondernemers mailingen per e-mail omdat deze relatief goedkoop en uitstekend meetbaar zijn. Toch is de scheidslijn tussen ongewenste e-mail en gewenste e-mail flinterdun. Zelf word ik in toenemende mate met ongewenste e-mail geconfronteerd. De meeste van deze e-mails vallen onder de categorie bulk en ongewenst en zijn afkomstig uit het buitenland. Geweldige aanbiedingen om bepaalde lichaamsdelen te vergroten, in één klap miljonair te worden of om nieuwe Russische vriendinnetjes te maken. Maar af en toe betreedt ook een Nederlandse spammer ongewenst mijn inbox. En daar kan ik echt boos om worden. Hoog tijd om eens goed uit te zoeken wat de regelgeving is op het gebied van ongewenste e-mail.

Nieuwe wetgeving per 1 juli 2009

Per 1 juli 2009 geldt er een algeheel spamverbod in Nederland. Dit houdt in dat er niet meer ongevraagde sms, nieuwsbrieven en faxen naar bedrijven mogen worden verzonden. Deze wetgeving gold al voor burgers maar wordt vanaf 1 juli 2009 doorgetrokken naar een algeheel verbod. Wanneer bedrijven zich niet aan deze wetgeving houden riskeren zij een boete van maximaal 450.000 euro.

Aangezien de tendens is dat er steeds meer gebruik gemaakt gaat worden van elektronische adressenbestanden en e-mailmarketing lijkt het me wijs om eens wat punten van aandacht op een rijtje te zetten. Spammers zijn super irritant en je moet er toch niet aan denken dat klanten je goedbedoelde nieuwsbrief als spam markeren. Want klanten die jou irritant vinden blijven doorgaans geen klant. Het volgende artikel op Marketingfacts laat zien dat zelfs de professionals onder ons de wetgeving nog niet helemaal goed voor ogen hebben en hier en daar steekjes laten vallen.

De volgende aandachtspunten staan geformuleerd op Spamklacht. Dit is ook de website waar je (hoe verrassend) officieel klachten over spammers kan melden.

Aandachtspunten

  • Natuurlijke personen hebben vooraf toestemming gegeven voor de verzending of deze abonnees hebben een bestaande klantrelatie met je opdrachtgever;
  • Het e-mailbericht bevat de werkelijke identiteit van degene namens wie de e-mail is verzonden;
  • Het e-mailbericht bevat een geldig postadres of e-mailadres waar ontvangers een verzoek toe kunnen richten om dergelijke berichten niet meer te ontvangen.

Maar hoe zit dat dan met de in de jaren zorgvuldig opgebouwde klantenbestanden?

Een bestand geldt alleen als alle natuurlijke personen vooraf toestemming hebben gegeven of als er sprake is van een bestaande klantrelatie. Als daar geen sprake van is, is het gebruik van het e-mailbestand in strijd met de wet. Vanaf 1 juli 2009 moeten rechtspersonen ook expliciet toestemming gegeven hebben voordat je  hen een ongevraagd bericht kunt sturen.

Wat houdt die toestemming precies in?

‘Voorafgaande toestemming’ betekent dat een abonnee uitdrukkelijk en geïnformeerd toestemming moet geven voor de ontvangst van bepaalde berichten. Uitdrukkelijk betekent dat een abonnee zelf een kruisje op een webformulier moet zetten of ‘ja’ moet invullen. ‘Geïnformeerd’ impliceert dat een abonnee weet waar hij ‘ja’ tegen zegt. Vage aanduidingen zoals ‘u geeft toestemming voor de ontvangst van e-mails van dit bedrijf en partners’ acht OPTA daarom in strijd met de wet.

De OPTA geeft de volgende tips om spam te voorkomen:

  • Geen e-mailadres op het web achterlaten.
  • Niet reageren op ongevraagde berichten.
  • Oppassen voor mogelijke virussen in ongevraagde berichten.
  • Gebruik het bcc: veld als u een groot aantal personen mailt.
  • Reageer niet op kettingbrieven.
  • Koop niets via ongevraagde berichten.
  • Gebruik een spamfilter.
  • Geef indringers geen kans.
  • Meld een ongevraagde sms’je bij uw aanbieder van mobiele telefonie.
  • Meld spam bij OPTA.
  • Zet geen afwezigheidsassistent aan.

Wat je in ieder geval niet moet doen om spam te voorkomen is gebruik maken van een “e-mail terug stuur”-diensten. Dit zijn diensten die alle gewenste en ongewenste e-mails verzamelen. Er wordt een mail verstuurd naar de zender die eerst handmatig een code moet ingeven voordat zijn e-mail wordt afgeleverd. Zeer klantonvriendelijk, super vertragend en een typisch geval van een probleem verplaatsen.

Luister naar je klanten

De sleutel tot succes is altijd goed luisteren naar je klanten. Vraag of ze interesse hebben in een nieuwsbrief en leg hun voorkeuren vast. Zorg dat af- en aanmeldingen correct verwerkt worden en houdt het klantenbestand up-to-date. Zorg ervoor dat onder elke nieuwsbrief of commerciële e-mail de mogelijkheid is om (bij voorkeur automatisch) af te melden. En zoals wij vrouwen wel eens roepen: “Alles went behalve een vent (die spamt)”.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
14 reacties op "Spam, spammer, gespamt"
  • Navin Poeran zegt:
    02 mrt, 2009 om 19:47

    Mooi artikel.
    Wat ik meestal doe als ik ergens mijn email moet achterlaten, ik zet de naam van de website in mn email, zo weet ik precies welk website mij spamt, of welk website aan welk website mijn gegevens heft doorgegeven.

    Met gmail kan dat heel makkelijk, gewoon als je adres test@gmail.com is, zet je test+websitenaam@gmail.com.

    Mvg,
    Navin

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    02 mrt, 2009 om 23:35

    @Navin: Heb jij dan honderdduizend emailadressen, één voor elk bedrijf?

    Bedrijven mogen andere bedrijven toch wel spammen? Ik krijg iig zeer geregeld e-mails op mijn bedrijfsmail waarvoor ik me nooit heb ingeschreven, waar ik me dan weer voor moet uitschrijven.

    Vrij irritant.

    Reageren
  • Navin Poeran zegt:
    03 mrt, 2009 om 04:05

    Hoezo heb ik 100k emailadressen? Gebruik je geen filters ofzo? Of ga je op 100k websites je email achterlaten?

    Reageren
  • Michel zegt:
    03 mrt, 2009 om 08:08

    @Jens

    jouwnaam+…@gmail.com krijg je automatisch (hoef je niet aan te maken) ;)

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    03 mrt, 2009 om 08:49

    Mmm, dat wist ik nog niet. Dus bij Gmail krijg je gratis aliassen…

    Moet je dan daadwerkelijk het plusteken gebruiken (lijkt me wel).

    Reageren
  • Jeroen | Werken met AdWords zegt:
    03 mrt, 2009 om 10:21

    @ Navin

    Thanx voor de tip! Wist ik niet, lijkt me superhandig!

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    03 mrt, 2009 om 10:27

    Ideaal die filters. Ik gebruik het helaas nog te weinig. Mocht je even snel ergens iets vioor aan willen vragen kun je ook altijd nog iets als http://www.spam.la gebruiken.

    Reageren
  • Ton van Houten zegt:
    03 mrt, 2009 om 12:00

    Jammer hoor , die wetgeving rondom zakelijke spam. Gaat ook geen stand houden denk ik op de lange termijn. Een aantal overijverige lobbyisten (TPG SAND eva) heeft dit voor elkaar weten te krijgen. Persoonlijk barst ik van de emailadressen en de hoeveelheid spam is te verwaarlozen.

    Beetje hetzelfde dat wanneer een verkoper een bedrijf belt en te horen krijgt dat ze platgebeld worden. Ook ONZIN.

    Had liever wat meer normen en waarden rondom zakelijke SPAM gezien. En ja die buitelandse ‘shit’ mogen ze van mij ook aanpakken.

    Reageren
  • René Greve zegt:
    04 mrt, 2009 om 11:42

    Allereerst wil ik even melden dat ik de blogposts van Marianne een waardevolle aanvulling vind van jouw blog, Karel.

    Het mooie is ook dat een goed artikel over nieuwe OPTA-regels door de lezers extra informatie wordt geboden. Met dank aan je grote lezersbestand.

    Nog even inhoudelijk, zelf verzamel ik al twee jaar adressen voor mijn nieuwsbrief. Sinds een half jaar ook met een double opt-in. Dat betekent dat het e-mail-adres klopt en het aantal afmeldingen is minimaal. Een double opt-in (je krijgt dus eerst een mailtje waarin je je aanmelding moet bevestigen) mag wat mij betreft ook verplicht worden gesteld.

    Reageren
  • marianne zegt:
    05 mrt, 2009 om 10:39

    @ Navin thanks voor de waardevolle tip!
    @Rene thanks voor het compliment

    Reageren
  • Maarten Bierman zegt:
    07 mrt, 2009 om 00:33

    De nieuwe wetgeving die per 1 juli 2009 actief wordt zal niet helemaal de ongevraagde nieuwsbrieven, dm-acties uit de postvak in van de ondernemer kunnen weren.

    Zie onderstaande alinea die op de website http://www.spamklacht.nl staat onder het kopje uitzonderingen.

    Een bedrijf dat uw e-mailadres van u hebt gekregen bij de verkoop van een product of een dienst, mag berichten naar uw e-mailadres verzenden, zelfs indien u daar destijds (tijdens de verkoop) niet expliciet toestemming voor hebt gegeven. De wet stelt overigens wel voorwaarden. Ten eerste: de berichten die u ontvangt, moeten betrekking hebben op gelijksoortige producten of diensten.

    Ten tweede: bij de verkrijging van uw e-mailadres moet u in staat worden gesteld om op een eenvoudige wijze bezwaar (opt-out) te maken tegen het gebruik ervan. Dat geldt bovendien voor ieder bericht dat u na de verkoop van de desbetreffende verzender ontvangt.

    Met andere woorden. Klant koopt een produkt bij een leverancier en kan die week erop een nieuwsbrief ontvangen. Hoe relevant de informatie is welke in de nieuwsbrief staat versus het door hem/haar gekochte produkt of dienst is niet of moeilijk te controleren.

    En dan nog iets anders. Nu is het zo dat als je een iemand ontmoet, stel op een netwerkavond en je wisselt informatie- en visitekaartjes uit hij of zij dit e-mailadres mag opnemen in haar database. Heeft die persoon expliciet toestemming gegeven? Nee. Dus ontvangt die persoon wellicht ongewenste informatie. De mogelijkheid tot Opt-out is verplicht uiteraard in de informatieverstrekking, anders is het zeker spam. Maar buiten dat kan je er weinig aan doen als ontvanger.

    Ik zie dit grijze gebied niet veranderen per 1 juli a.s. Of zijn jullie een andere mening toe gedaan?

    Reageren
  • Adriaan zegt:
    14 mrt, 2009 om 08:09

    Ik erger me persoonlijk vooral aan die kettingmails. Mensen hebben zo vaak gewoon niet door dat het een hoax is of andere onzin. Je begrijpt niet dat men er keer op keer weer intrapt.

    Reageren
  • Jos Essers zegt:
    04 apr, 2009 om 14:23

    Geweldige samenvatting van de aanstaande wetgeving.
    Wij anticiperen er nu al door met de volgende tekst:
    Je hebt contact (gehad) met Robert Reinink, Jos Essers of The Master Networker Institute via aanmelding op de nieuwsbrief of het uitwisselen van visitekaartjes. Het versturen van spam aan bedrijven is per 1 juli 2009 verboden. Op dit moment geldt het spamverbod alleen voor particulieren. Vanaf 1 juli is het niet meer toegestaan om naar e-mailadressen of faxnummers van ondernemingen met rechtspersoonlijkheid zoals een BV of NV ongevraagd berichten te verzenden. Niet alleen spam wordt aangepakt. Er komt ook een verplicht landelijk bel-me-niet register dat ook verplicht geraadpleegd moet worden door bedrijven. Wij vinden het belangrijk aan deze wetgeving te voldoen. Hiervoor gebruiken wij dit programma waarmee je eenvoudig kunt aangeven om wel of niet onze emails te willen ontvangen. In de toekomst zullen wij bij het overhandigen van onze visitekaartjes ook specifiek toestemming vragen om emails te mogen sturen.
    —–

    Door toestemming te vragen bij het overhandigen van het visitekaartje geef je blijk van professionalisme.

    Veel succes.
    jos

    Reageren
  • [...] Een vraag die telkens terugkomt wanneer je e-mailings uitstuurt. Je verstuurt immers geen spam. Dat is bij wet verboden en hier is een uitgebreide wetgeving voor opgesteld. Omdat jouw e-mailing [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014