Naar
boven
Logo Karel Geenen

Tell a friend

tell-a-friendDe laatste tijd word ik overstelpt met allerlei goed bedoelde e-mails. Veelal via leden van groepen van LinkedIn waar ik lid van ben. Van geweldige business opportunities die meestal niet zo geweldig blijken te zijn tot ongevraagde nieuwsbrieven. De verzenders van deze ongewenste rotzooi maken allemaal dezelfde cruciale fout. Ze hebben geen flauw idee wie hun doelgroep is en denken niet behoefte- maar verkoopgericht. De bruggetjes die gemaakt worden naar de economische crisis komen mij ook zo langzamerhand de keel uit. Veelal heeft het wat weg van paniekvoetbal. Neem alsjeblieft mijn dienst af dat helpt jou (lees:mij) de crisis door. Alsjeblieft mensen wees toch eens origineel!

Tell a friend en ontvang een gratis Audi

Helaas krijg ik ook privé een hoop kettingbrieven, “leuke” PowerPoint presentaties en “grappige” YouTube filmpjes van familie, vrienden en bekenden. Zo heb ik ook een categorie vrienden die weleens gebruik maakt van het Tell a friend systeem. Dat is de mogelijkheid op een website om een link door te sturen naar een bekende vaak met als trigger de kans op een geweldige mooie prijs.

Voor de website-eigenaar is dit perfect aangezien hij zo een flink aantal e-mailadressen kan vergaren en traffic naar zijn website genereert. Ik verbaas me er altijd over hoe makkelijk sommige mensen met hun eigen persoonsgegevens en die van anderen op het internet omspringen. Je geeft toch ook niet aan elke willekeurige malloot op straat je telefoonnummer en die van een vriend omdat hij belooft dat je een Audi kan winnen?

Aangescherpte regels per 1 oktober 2009

Nou zijn de regels aangescherpt op het gebied van het vergaren van e-mailadressen en het versturen van ongewenste e-mails. Persoonlijk ben ik hier erg blij mee. Het dwingt ondernemers om eens goed na te denken over de inhoud van hun e-mails en hun doelgroep. Wanneer wordt iets als ongewenst beschouwd en wanneer maak ik je de doelgroep wel blij met een e-mail? Deze wetgeving heeft ook consequenties voor het Tell a friend systeem:

Consequenties nieuwe wetgeving Tell a friend

  • De verzender mag niet verleid worden met de kans op een mooie beloning wanneer hij de gegevens invoert.
  • De ontvanger van de e-mail moet eenvoudig kunnen zien welke “vriend” de link heeft doorgestuurd.
  • De verzender moet de gehele tekst van de e-mail kunnen lezen voordat hij de link naar zijn “vriend” verstuurd.
  • Wanneer je via je website een Tell a friend mogelijkheid aanbiedt dan mag je de e-mailadressen en persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doeleinden dan het eenmalig versturen van de e-mail namens de verzender. Het systeem moet daarnaast goed beveiligd zijn zodat het niet misbruikt kan worden door kwaadwillende.

Denk na en wees creatief

Dit is goed nieuws aangezien het systeem nu daadwerkelijk naar de essentie wordt teruggebracht en de kans vergroot wordt dat de ontvanger daadwerkelijk meerwaarde hecht aan de toegestuurde link van de vriend. Dit kan dus daadwerkelijk positieve mond-tot-mondreclame opleveren in plaats van nare associaties met spam. Ik ben ontzettend benieuwd hoe deze wetgeving per 1 oktober aanstaande vorm gaat krijgen en of er daadwerkelijk ook bedrijven beboet worden. Ik persoonlijk heb er geen moeite mee. Het dwingt ondernemers om na te denken en creatief te zijn. Immers traffic naar je website en e-mailadressen hebben totaal geen meerwaarde als deze niet tot je doelgroep behoren. Denk na en wees creatief met de mogelijkheden die je website en de online omgeving te bieden hebben. Maar nooit ten koste van je doelgroep!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
8 reacties op "Tell a friend"
  • Olivier zegt:
    02 jul, 2009 om 09:28

    als ik vanaf vandaag nog spammail krijg, waar of bij wie kan ik dan een melding maken dat ik ongevraagd wordt gemaild?

    Reageren
  • Costeijn zegt:
    02 jul, 2009 om 09:38

    Op spamklacht.nl kun je een melding maken

    Reageren
  • Bart zegt:
    02 jul, 2009 om 09:52

    Dag Marianne,

    Goed artikel. Wij merken nu dat onze klanten de nieuwe wetgeving serieus nemen. De meeste doen dit door in een nieuwsbrief aan te geven dat de wetgeving veranderd en te vragen toestemming om ook in de toekomst mailings te sturen.

    Persoonlijk vind ik dit erg netjes en je laat ook zien dat je de ontvanger serieus neemt.
    Bovendien is het een mooie gelegenheid om je bestanden op te schonen.

    De nieuwe wetgeving gaat overigens per 1 oktober 2009 pas in. Misschien kan je dat in je artikel nog aanpassen.

    Zie: https://www.spamklacht.nl/asp/overspam/e-mailmarketing.asp

    Groeten,
    Bart
    Emailmarketeer MailCamp

    @Olivier spameldingen kan je doen bij http://www.spamcop.net

    Reageren
  • Jacob Ras zegt:
    02 jul, 2009 om 12:37

    Handig artikel, zit er over te denken een ‘Tell-a-friend’ scriptje te maken voor enkele van mijn websites.

    Reageren
  • marianne zegt:
    02 jul, 2009 om 12:44

    @ Bart bedankt! Slordig van mij ik zal vragen of dit aangepast kan worden naar 1 oktober 2009.

    Reageren
  • Carnaval in Nederland zegt:
    02 jul, 2009 om 13:30

    Het werd tijd ook dat ze die regels aan gingen passen maar ik betwijfel hoeveel bedrijven zich er echt aan gaan houden. Hoevaak zie je een k.v.k. nummer vermeld staat?! Dat is ook wetterlijk verplciht op websites en in e-mail berichten.

    Reageren
  • Jacob Ras zegt:
    02 jul, 2009 om 14:23

    “Wanneer je via je website een Tell a friend mogelijkheid aanbiedt dan mag je de e-mailadressen en persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doeleinden dan het eenmalig versturen van de e-mail namens de verzender. ”

    Daar ben ik blij om, ik ontvang zowat dagelijks emails van een zekere ‘Julia van Ommeren’. Heb me al meerdere malen uitgeschreven, maar het blijft maar komen. Ik hoop dat daar dan eens een einde aan komt.

    Reageren
  • Max zegt:
    05 jul, 2009 om 16:06

    Ben blij dat dit eindelijk gebeurd, een goed punt is inderdaad dat mensen deze meeste mails weer serieuse gaan nemen. Er zitten namelijk ook veel goede mails tussen en die worden de dupe van de spam mails.

    Voor ondernemers is dit weer een kans om zich te gaan onderscheiden van anderen. Ik ben benieuwd naar nieuwe initiatieven.

    Reageren

Reageren