Naar
boven
Logo Karel Geenen

Bloggen voor je offline business?

Bloggen voor je online business is hot. De meeste grote online bedrijven hebben een blog. Maar wat als je nu een bedrijf runt wat nog niet op het internet actief is? Misschien heb je wel een sieradenwinkel, ben je een adviseur of verkoop je huizen.

Dagelijks zoeken meer dan honderdduizend mensen (lees potentiële klanten) op het internet! Feit is dat wanneer je niet aanwezig bent op het internet je dus een enorm potentieel mist.

De kans bestaat dat van al die mensen die het internet gebruiken een deel van die mensen op zoek zijn naar jouw product. Veel mensen gebruiken tegenwoordig ook het internet om product onderzoek te doen en de mening van andere gebruikers te lezen. Daarom kan bijna elk bedrijf profiteren van het internet, zelfs wanneer je niet online verkoopt!

Dit artikel gaat dieper in op de voordelen van een blog…

Een simpele en goedkope manier om actief te worden op het internet is het starten van een weblog. Een blog kan:

  • nieuwe markten aanboren
  • hét communicatiemiddel zijn voor je klanten
  • bezoekers naar je offline winkel sturen
  • je expertise verkopen (jezelf in de markt zetten)
  • helpen met het ontwikkelen van nieuwe producten
  • een goedkoop instrument zijn voor marktonderzoek

Laten we eens iets dieper ingaan op de voordelen van een blog:

 

Online bezoekers naar je offline winkel sturen

Een blog is een goed instrument om online verkeer naar je offline winkel te converteren. Omdat veel mensen alleen maar op het internet zitten om informatie te zoeken maakt het niks uit of dat je nu online verkoopt of niet. En de informatie die ze zoeken kan ook op jouw blog staan!

Veel mensen maken gebruik van Google in plaats van bijvoorbeeld goudengids.nl. Door het opzetten van een blog kun je jouw bedrijf presenteren aan de mensen die op zoek zijn naar jouw informatie. Het voordeel van een blog is dat het een stuk goedkoper is dan bijvoorbeeld adverteren.

 

Communicatiewinkel voor je klanten

Wanneer je bijvoorbeeld regelmatig uitverkoop houdt of andere promoties is de blog een uistekend middel om je klanten up-to-date te houden. Wanneer je bijvoorbeeld een horeca zaak bezit kun je de blog gebruiken om aanstaande muziekevenementen of dj’s aan te kondigen.

Je kunt de blog ook gebruiken om aanstaande seminars of conferenties aan te kondigen waar jij aanwezig zult zijn. Vooral adviseurs en consulenten kunnen hier hun voordeel mee doen.

Eén van de grootste voordelen van een blog is dat waar je ook bent, je altijd contact kunt houden met je klanten. Waar ook ter wereld! Zolang er een internet aansluiting is kun je schrijven op je blog.

Jezelf in de markt zetten

Eén van de belangrijkste redeneren om een blog te beginnen is om de bezoekers te laten zien dat je ergens verstand van hebt. Zo bouw je geloofwaardigheid op bij je huidige en toekomstige klanten. Een blog kun je zowel gebruiken voor korte informatieve artikels als voor grote artikels waar je diep ingaat op een bepaald onderwerp.

Er is geen betere manier om je doelgroep te laten zien dat je ergens verstand van hebt en veel mensen hebben hun blog gebruikt om zichzelf als expert op een bepaald gebied in de markt te zetten.

Wanneer je in een ongebruikelijke of niet zo bekende markt zit is een blog de manier om duidelijkheid te verschaffen over wat je nu precies doet. Zo verlaag je de drempel naar je product. Wanneer je bijvoorbeeld in de alternatieve geneeswijze markt zit kan ik me voorstellen dat je een blog begint om de mensen uit te leggen wat je nu precies doet. Ik persoonlijk zou het niet weten en zal daarom eerder voor de conventionele manier kiezen, maar als iemand mij uitlegt wat ze precies doen, dan zal ik misschien inzien dat het toch wel iets voor mij zou kunnen zijn. (Paragnosten, ga me nu aub. geen mails sturen waarin u de werkwijze uitlegt, dit was slechts een voorbeeld.. ;-) )

 

Je blog als marketinginstrument

Een blog is ook een uitstekend middel om marktonderzoek te doen en te ontdekken wat je klanten van een bepaald product vinden. Omdat mensen op artikelen kunnen reageren kun je zien wat hun drijft en wat ze van een bepaalt artikel vinden.

Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw product in je assortiment wil opnemen kun je eerst eens polsen wat je doelgroep van dit product vindt door er eerst een artikel over te schrijven op je blog. Zijn de mensen razend enthousiast en willen ze meteen weten wanneer je het gaat verkopen dan weet je dat je goed zit. Zo kun je risico’s beperken door alleen producten in te kopen waar je doelgroep ook echt op zit te wachten.

Update:

Hier volgen enkele populaire blogsites (sites waar je een blog kunt aanmaken):
Web-log.nl
Bloggers.nl
Blog.com
Pimpblog.nl

Blogsoftware:

WordPress
Typepad


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
5 reacties op "Bloggen voor je offline business?"
  • Katy zegt:
    28 jan, 2007 om 22:04

    Hallo Karel,

    Allereerst mijn complimenten voor je internetsite. Ik lees het regelmatig met plezier en interesse!

    In dit artikel mis ik eigenlijk de namen van de populairste blog-sites.

    Groeten,
    Katy

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    02 apr, 2007 om 15:08

    @Katy

    De populairste blogsites zijn toegevoegd!

    Reageren
  • Mark zegt:
    28 apr, 2007 om 09:38

    Hoi Karel,

    Ik ben helemaal nieuw in het webwinkel en blog gebeuren en heb met veel interesse veel van je artikelen gelezen. Ik ben heel blij met logs als die van jou, die je van verschrikkelijk veel informatie voorzien.

    Ik zou graag een webwinkel willen starten om horloges voor kinderen te gaan verkopen. Ik weet nog niet goed of er een goede markt voor is.

    Als ik zo je artikelen lees zou het voor mij bijvoorbeeld een oplossing zijn om eerst eens marktonderzoek te doen door middel van een weblog.

    Stel dat er intersse zou zijn, is het dan ook mogelijk om reeds via je weblog producten aan te bieden en betaling af te handelen via paypal? Of kan ik dan toch echt beter een webwinkel beginnen?

    Ik weet bijvoorbeeld dat het binnen web-log.nl niet is toegestaan om je producten te promoten of te verwijzen naar je webwinkel (indien je die hebt.) Bij worldpress heb ik daar niets over gelezen. Weet je ook of het daar wel is toegestaan. In de terms-sectie heb ik er in ieder geval niets over kunnen ontdekken.

    Ik hoop dat je me iets op weg kunt helpen.

    Mark

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    28 apr, 2007 om 10:13

    @Mark

    Allereerst dank voor je positieve reactie!

    Een markt is er altijd wel voor dit soort producten. Het gaat erom of dat je deze markt ook online kunt vinden. Even een voorbeeld, stel dat je een pil hebt uitgevonden die mensen boven de tachtig weer nieuwe levenskracht geeft. In principe heb je dan een fantastisch product. Toch zal het moeilijk worden om deze doelgroep (80+) op het internet te vinden. Ik ben wel van mening dat jouw doelgroep (vaders, moeders) zeker wel online te vinden is.

    Verder heb ik even voor je nagekeken of dat er veel gezocht wordt op kinderhorloges en bijvoorbeeld Oillily. Hier wordt redelijk wat op gezocht en ook hier ben ik van mening dat het misschien wel eens een goed product kan zijn om online te verkopen! Ik heb ook even voor je nagekeken of dat er veel concurrentie is op dit gebied, ik nog geen enkele kinderhorloge webwinkel gevonden…

    Als je nog vragen hebt kun je me altijd mailen of via een reactie je vraag stellen!

    Reageren
  • Danny Vorst zegt:
    04 aug, 2012 om 14:09

    Je hoeft niet perse een eigen blog te hebben. Denk bijv. aan gastbloggen.

    Vele blogs zijn opzoek naar gastbloggers.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014