Naar
boven
Logo Karel Geenen

Bronchitis en Google past systeem aan!

Bronchitis? Vreemde titel nietwaar? Laat het me uitleggen…

Zoals je misschien al hebt gelezen heeft Google onlangs het algoritme aangepast. Het lijkt erop dat “verse” pagina’s nu voorrang krijgen op oudere bestaande pagina’s.

Dit is een vrij revolutionaire verandering te noemen. Het betekent dat het niet meer zoveel moeite kost om een webpagina op de eerste resultatenpagina te krijgen, toch?

Het is echter wat genuanceerder dan het lijkt. Ten eerste vraag ik me af hoelang de webpagina op de eerste pagina blijft. Ten tweede vraag ik me af hoelang Google dit systeem gaat hanteren. De kans op spam is nu veel groter.

Stel dat iemand nu zoekt op bronchitis”. Normaal gesproken zou je dan een website als Wikipedia tegenkomen op de eerste plaats. Met het nieuwe systeem is het dus ook mogelijk dat er een artikel als deze op de eerste pagina komt.

Vandaar ook de wat vreemde titel. Ik ben namelijk benieuwd in hoeverre dit nieuwe systeem werkt. Je kunt het zelf testen door op de volgende zoekopdracht link te klikken en te kijken of dat mijn artikel er staat: bronchitis.

Ik kwam overigens ook nog een interessante video tegen op Webpronews over het nieuwe algoritme, al vind ik de stelling dat inkomende links niet meer belangrijk zouden zijn wat overdreven…

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
20 reacties op "Bronchitis en Google past systeem aan!"
  • Karel Geenen zegt:
    03 jan, 2008 om 14:17

    Inderdaad Rik, je slaat de spijker op zijn kop. Dat is wat ik ook bedoelde met “de kans op spam is veel groter”…

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    03 jan, 2008 om 14:34

    Dit is begin 2007 al ingezet met het ‘Query Deserves Freshness’ algoritme. Zeker een interessante ontwikkeling.

    Als er veel nieuwswebsites en weblogs in korte tijd over een onderwerp schrijven, krijgt het onderwerp een hoge(re) ‘QDF score’. Ook worden daarnaast uiteraard de miljarden zoekopdrachten in Google geanalyseerd om te bepalen of een onderwerp populair is.

    Er is geen grote populariteit rond “bronchitis”, waardoor dit artikel nu niet (meer) op de eerste 2 zoekresultatenpagina’s te vinden is.

    Het ‘Query Deserves Freshness’ algoritme past ook goed in de belangrijke stap van Google om andere soorten informatie, zoals nieuws, afbeeldingen en video’s, te integreren in de ‘hoofd’ zoekmachine, kortom Google Universal Search.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    03 jan, 2008 om 14:40

    Update:

    Ik sta nu op plaats 24 met de zoekopdracht bronchitis… Niet de eerste pagina maar toch vrij hoog..

    Reageren
  • Adwords Experts zegt:
    03 jan, 2008 om 15:16

    Ha, fout!
    Google bestaat uit meedere bots. Google heeft een nieuwsbot en die schiet webresultaten tussen de gewone resultaten in (voor een beperkte periode).
    Dit is niet nieuw. Wat je ziet is dat google “prioriteit news bot” wat verhoogd heeft. Maar Google verandert regelmatig haar knopjes.

    Dus geen nieuws.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    03 jan, 2008 om 15:22

    @Adwords experts

    Ha, fout?

    Het klinkt alsof dat je mijn website aan het afstruinen bent op zoek naar fouten ;-)

    Je geeft zelf aan dat Google onlangs aan de “knopjes” heeft gezeten. Is dat geen nieuws dan?

    By the way, wist je dat het verplicht is om duidelijke contactgegevens en een kvk-nummer op je website te plaatsen?

    Reageren
  • rik zegt:
    03 jan, 2008 om 14:16

    Dat zou dan toch een achteruitgang zijn, want waarom zou iemand jouw pagina over bronchitis moeten bezoeken? Het Wikipedia-artikel (en eigenlijk de hele top10) is toch veel nuttiger?

    Reageren
  • Wieger zegt:
    03 jan, 2008 om 20:30

    lekker karel! Klopt helemaal.
    En idd,… af en toe verandert Google het een en ander en is het weer hommeles in online marketingland. Maar het is en blijft nieuws.

    Wel is het zo dat en meerdere factoren zijn waarop google een website beoordeelt en in de zoekresultaten plaatst.

    Reageren
  • Willem Bos zegt:
    03 jan, 2008 om 20:35

    Karel,

    beetje flauw als je comment krijgt van Adwords experts om dan meteen hem op zijn fouten te wijzen in zen eigen site

    btw: hep mijn gegevens ook niet op mijn site staan.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    03 jan, 2008 om 20:56

    @Willem

    Mijn werk bestaat uit het opsporen van fouten in websites. Normaal vraag ik daar geld voor…

    Adwords experts krijgt van mij een gratis advies.

    Het is dus niet verkeerd bedoeld. En zeg nou zelf, de reactie die hij geeft komt toch over alsof hij op zoek is naar fouten op mijn weblog…

    Reageren
  • Willem Bos zegt:
    03 jan, 2008 om 21:20

    En al een foutje gevonden dan?? bij mij dat is.

    Toch, probeer profi te blijven staat iig mooier

    WIllem

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    04 jan, 2008 om 01:18

    D’r spelen in dit geval nog wel andere aspecten mee, bijvoorbeeld het thema van deze website, mocht hij meer in de lijn liggen van het onderwerp dan zou je wellicht wel op de 1e 2 pagina’s scoren, probeer het eens met een keyword die wel gerelateerd is en niet teveel concurrentie heeft (proberen op 1 te komen met SEo is een beetje onzinnig).

    Zelf heb ik diverse artikelen staan die ik wel binnen zeer korte tijd op de 1e pagina had staan, dan vervolgens naar de 2e zakten en vlak daarna weer steady op de 1e pagina stonden. Nu ga ik natuurlijk niet direct alle geheimpjes verklappen, maar wel leuk om te zien dat meer mensen in de gaten hebben dat je niet alleen kan scoren door 1000en linkjes te hebben naar een bepaalde pagina.

    Maar zoals iemand anders al zei, knopjes blijven ingedrukt worden overal en rankings veranderen met de dag, maar dat maakt het werk ook leuk natuurlijk ;)

    Reageren
  • Gratis tag zegt:
    04 jan, 2008 om 14:37

    Het heeft zo z’n voor- en nadelen. Enerzijds zoeken surfers graag naar actuele zaken. Daarnaast is de ‘monopoly positie’ van een aantal websites afgelopen. Het zijn echt niet altijd topsites, die de no. 1 scoren binnen Google. Echter door SEO bedrijfjes verkrijgen zij in sommige gevallen onrechtmatig die plaats.

    Spammers krijgen anderzijds enorme kansen. Bij een nieuwe gebeurtenis kwakken zij een pagina vol met relevante feiten en advertenties.

    Ik neem echter aan dat Google wel hierover heeft nagedacht om dergelijke problemen tegen te gaan.

    Reageren
  • Videofilmpjes zegt:
    05 jan, 2008 om 13:24

    je staat al op de 18e…

    Reageren
  • Fil zegt:
    06 jan, 2008 om 04:05

    Google is hiermee al lang bezig. Zij het dan vooral voor Engelstalige en Spaanstalige zoekresultaten.
    Oudere sites hebben niet langer altijd voorrang, omdat Google beseft dat er tussen de nieuwe paginas ook interessante (vernieuwende) content zit. Die verdienen ook een kans. Een van de belangrijke punten in dit algoritme is dan ook het meten van de “user experience” en “user satisfaction” bij het bezoeken van een pagina.
    Heel eenvoudig. Google geeft je pagina een kans. Een test case zeg maar, om te zien hoe bezoekers reageren.
    Voor keyword/keyfrase X, sta je voor X aantal bezoekers in een bepaalde geografische zone bij de eerste resultaten.
    Ze gaan je nieuwe pagina niet direct aan duizenden bezoekers voorschotelen he, of geloof je nog in Sinterklaas !
    In Amerika gaan ze je site (in het geval van een Engelstalige site) bijvoorbeeld testen in 1 staat(NY, CA, FL) voor ik zeg maar, 200 bezoekers per dag, gedurende 3 weken. Valt dit mee, dan wordt er uitgebreid. Vallen de resultaten tegen … Zeg maar daag met het handje.
    Ik leg het natuurlijk een beetje eenvoudig uit, maar daar komt het op neer. De (Google) klant is koning. Die bepaalt wat interessant is.

    Offline : laat 200 mensen een nieuw restaurant bezoeken, en kijk wat ze ervan vinden. Wat zijn de reacties ? Gaan ze nog terug ?
    Nadeel : veel mensen kennen het verschil niet tussen een McDonalds en een sterrenrestaurant.
    Gevolg ? Tja … Bedankt voor de moeite.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    06 jan, 2008 om 10:47

    Interessant…

    En hoe “meet” Google of dat een pagina interessant is? Bouncerate?

    Reageren
  • Fil zegt:
    06 jan, 2008 om 14:17

    Ik zou het belang van Bounce Rate zeker niet onderschatten. Het hangt natuurlijk van de specifieke pagina af, maar alles boven de 50% is zowieso alarmerend. Het is dus zeker een belangrijke factor op de “scorecard” van je pagina.

    Maar er zijn uiteraard veel andere manieren van meten.
    Wat de bezoekers betreft :
    Zij die de Google Toolbar hebben geinstalleerd spelen veel informatie door. Gebruik je Firefox EN heb je de toolbar, dan ben je al helemaal een waardevolle informatie-verstrekker.
    Ik geef liever geen verdere details over andere informatiebronnen zoals bijvoorbeeld Gmail, of je wordt volledig paranoia.

    Gaan ze die pagina bookmarken ?
    Voegen de mensen de pagina toe aan “social bookmarking sites” ?
    En hoe ? Via welke bookmark manager, met welke widget ?

    De site heeft een (of meerdere) RSS feed(s) ? En wat zien we daar ? Je kan je zelfs inschrijven voor de RSS per e-mail !
    ´t Zal toch wel geen feed van Feedburner zijn zeker ? Hahaha.

    Nog in het geval van een blog : wordt er veel commentaar gegeven? Trackbacks ?

    Stel de pagina bevat videofragmenten. Waardevolle content nietwaar ? Ok waardevolle informatie voor Google. Zeker als je filmpjes zet van Youtube of Google Video.

    De webmaster heeft geen geduld, en wil zijn pagina direct gaan ten gelde maken. Hij heeft immers vlugger dan verwacht bezoekers.
    Hij beslist om Adsense te integreren. Of Adsense staat al automatisch op alle pagina´s van z´n website via een script bvb.
    Nou, bedankt voor de informatie hoor ik daar iemand zeggen.
    De webmaster gebruikt Google Analytics, omdat HEM dat zoveel interessante informatie verschaft. Ahmmm … Hem ?

    Ik kan zo nog wel even doorgaan, vooral over de meer technische kant van de zaak, en over de boeiende reis van informatie over het internet, maar ik denk dat dat niet hoeft. Wie het wil begrijpen, heeft het begrepen.

    Ik zou hier enkel nog aan willen toevoegen dat dit mijn persoonlijke mening over dit thema is, aan de hand van mijn eigen ervaringen. Ik pretendeer helemaal niet een specialist te zijn. Verre van. Mijn enige hoop is dat de mogelijke lezer hier voor zichzelf iets waardevols kan uithalen, zoals ik ook waardevolle dingen opsteek van artikels en commentaar van anderen.
    Vooral op deze site.
    Thanks.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    07 jan, 2008 om 00:56

    @Fil

    Vind het zeer interessant wat je hier schrijft… Ook een interessant discussie onderwerp. Wat dat betreft ben ik wat naïef en denk ik dat het wel meevalt.

    Ik heb me er echter nooit echt in verdiept maar heb er nog niet veel (concreets) over gelezen.

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    07 jan, 2008 om 08:55

    @Fil
    Inderdaad interessant wat je schrijft. Het is een feit dat Google, en zoekmachines in het algemeen, zwaar leunen op het zoek- en klikgedrag van mensen in het ontwikkelen van het algoritme. Het lijkt me ook zeer waarschijnlijk dat Google veel test in de SERP’s om het klikgedrag te analyseren.

    Vergeet niet dat het gebruikmaken van de diensten van Google een vrije keuze is. Daarnaast zal Google niet meer dan basisinformatie van je opslaan. Pas als je aangeeft dat Google meer van je mag weten, zullen ze meer gaan opslaan. Google geeft ook inzicht en controle in wat ze van je weten in de webgeschiedenis.

    Reageren
  • edwin zegt:
    07 jan, 2008 om 12:14

    Het is allang geweten dat Google niet alleen de CTR van de organische zoekresultaten meet,maar ook de bounce rate.
    In hoeverre dit gevolgen heeft voor de positionering op korte termijn is niet bekend,maar zeg nu zelf, vanuit het standpunt van de SE is dit een ultieme test van hun eigen “werk”

    Reageren
  • Jurgen Vandewal zegt:
    23 jan, 2008 om 11:00

    Ik merk ook goed dat google een nieuwe techniek aan het toepassen is. Mijn nieuwste website over witte tanden (zie linkje) wordt heel snel geindexeerd en bovendien krijg ik al van de eerste dag bezoekers uit google. Op dit moment krijg ik 25 bezoekers per dag uit google en mijn site is nog maar 2 weken actief.

    Reageren

Reageren