Naar
boven
Logo Karel Geenen

Column: Beleggen in digitale lucht

De kosten gaan voor de baten uit. Daar ben ik het als ondernemer en directeur helemaal mee eens. Eerst zaaien alvorens je kunt oogsten. Logisch zou Cruijff zeggen.

Met deze gedachte schieten de online ondernemingen als paddestoelen uit de grond. Een “leuk” idee en gaan!

De gedachte is tegenwoordig dat een “leuk” idee vanzelf wel winstgevend zal worden. Want hé, het is toch een leuk idee?

Klinklare onzin wat mij betreft. Om een goed idee tot een winstgevende onderneming te brengen zijn er heel wat meer factoren nodig.

Voor mij als ondernemer is één van de belangrijkste factoren het businessmodel wat er achter het idee schuilgaat. En daar schort het in dit digitale tijdperk aan.

Regelmatig spreek ik “ondernemers” die denken een leuk idee te hebben maar waar het vaak ontbreekt aan een goed businessmodel.

En een goed businessmodel is wat mij betreft cruciaal voor een succesvolle onderneming.

Dit laatste brengt mij op de aanleiding van deze column. Ik las namelijk op nu.nl dat de Nederlandse startup Silk 1,3 miljoen euro aan durfkapitaal heeft ontvangen.

Vooral de laatste zin van dat artikel intrigeert mij:

“We kiezen een beetje de weg van Twitter. Eerst een goede dienst maken en dan een verdienmodel.”

Heeft men dan niets geleerd van de dot-com bubble?

Het probleem is dat je niemand hoort over de start-ups die het niet redden. Men heeft het alleen over de succesverhalen (alhoewel je Facebook na de beursgang niet direct een succesverhaal kunt noemen).

We zullen wel weer zien waar het schip strandt. Mij zul je in ieder geval niet snel zien beleggen in een “idee” zonder businessmodel.

Tenslotte zou ik nog twee tips willen meegeven. Ondernemers zou ik willen adviseren om ervoor te zorgen dat er een gedegen businessmodel aan je idee is gekoppeld. En beleggers zou ik willen adviseren om de voorgaande groep te omarmen!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
3 reacties op "Column: Beleggen in digitale lucht"
  • Bart Kappers zegt:
    03 aug, 2012 om 22:00

    Beste Karel,

    Helemaal waar.

    Hoe vaak kom je niet het gouden plan tegen “in 15 stappen naar internetmiljonair” met een forse investering tegen een onduidelijk, ondoorzichtig plan, met een nog onduidelijker beloningssysteem.. :-)

    Als ik nog een tip mag toevoegen. Geef alleen geld uit dat je eerst hebt verdiend.

    Goed weekend

    Groet

    Bart Kappers

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      04 aug, 2012 om 19:29

      Bedankt voor je reactie en tip Bart. Kan me zeker vinden in je tip al zul je soms toch echt eerst kosten moeten maken. Je zult ergens moeten beginnen ;-).

  • Mike zegt:
    15 aug, 2012 om 11:48

    Capeau voor die gast die dat geld heeft binnen te halen…met totaal niets in zijn handen…

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014