Naar
boven
Logo Karel Geenen

Ken jij je online doelgroep? Enkele tips!

Je klanten zijn je doelgroep en kennis over hoe zij zich gedragen op je site is van groot belang voor je usability en niet te vergeten je conversie. Omdat klanten on- en offline niet hetzelfde koopgedrag vertonen kunnen we niet zomaar cijfers uit de offline marketing overnemen en die toepassen. Daarvoor zullen we zelf wat meer onderzoek moeten doen naar het online gedrag en klant profiel van je online doelgroep.

Feiten en cijfers online consument

In 2011 werd er door 7 op de tien Nederlanders (16 – 75 jaar) online geshopt, daarmee behoort Nederland tot de top van de Europese Unie. Het gemiddelde aantal online shoppers is namelijk 4 op de 10 personen (16 – 75 jaar). Sinds 2006 is het aandeel in Nederland met 20% gestegen en het groeit nog steeds gestaag. Wat opvalt is de stijging in de leeftijdsgroep 65 – 75 jaar, dat aandeel is bijna verdrievoudigd van 10 naar 28 procent. (bron: CBS)

Allemaal heel erg interessant, maar waar moet je je dan op focussen?

Oriënteren

Nederlanders zoeken voordat ze een aankoop doen uitgebreid online. 53% van de online consumenten leest online beoordelingen over producten en diensten en laat zich er ook door beïnvloeden. (bron: TNS NIPO)  Dit gebeurt veelal op vergelijkingssites, door maar liefst 58% van de internettende Nederlanders, maar vergeet de sociale netwerken niet. Daarbij is ook de prijs een belangrijke drijfveer om vaker online te vergelijken, niet gek ten tijde van de crisis, maar dit leidt wel tot het niet (meer) merk- of winkeltrouw zijn en een afname van de gevoeligheid voor A-merken.

Het gaat erom aanwezig te zijn op het ‘path to purchase’ van de consument en dat doe je via je ‘owned’  en ‘earned’ media:

Owned media

Dit omvat de eigen website en aanwezigheid op het web, waarbij je zelf als merk de controle hebt over de (product- of dienst-) informatie. 84% van de consumenten oriënteert zich via de owned media. Hier draait het om de gebruiksvriendelijkheid van je website (usability). Is alles duidelijk voor je klant? Geen verrassingen of onduidelijkheden? Zorg dus voor transparantie!

Denk hierbij o.a. aan:

  • Zijn er geen kosten die je pas bij de kassa of winkelwagen ziet verschijnen?
    Twee op de drie consumenten haakt af bij het zien van de prijs en extra kosten bij de kassa of winkelwagen.
  • Wat voor betalingsmogelijkheden bied je?
    Driekwart van de kopers ziet iDeal als een zeer veilige manier van betalen.
    (bron: ledenonderzoek Thuiswinkel.org)
  • Is je productinformatie actueel en compleet?
    Actieve online kopers besteden namelijk minstens 10 minuten aan het lezen hiervan.
  • Zijn er reviews over je product / dienst te vinden op je eigen website?
    Worden meegenomen in de aankoopbeslissing bij 53% van de online consumenten.

Earned media

Earned media wordt steeds belangrijker, dit zijn media waarop consumenten over producten schrijven en lezen, zoals: vergelijkingssites, productvideo’s (bv. Youtube), blogs, sociale netwerken en Twitter. Hier oriënteert 85% van de online consumenten zich nu al.

19% van de Nederlanders schrijft over merken en dit wordt (zoals eerder genoemd) door maar liefst 53% gelezen (en meegenomen in de aankoopbeslissing). Een relatief kleine groep met veel invloed dus. Al blijft de mening van een bekende, uit het eigen sociale netwerk, nog steeds waardevoller met 56%, dan de mening van vreemden met 35%. Één negatieve comment over je product / dienst kan bij 28% van de online consumenten al invloed hebben op de uiteindelijke aankoopbeslissing (bron: TNS NIPO) Het is dus belangrijk dat je als merk weet wat er over je geschreven wordt, door wie dit wordt gedaan en wie dat allemaal lezen.

Conclusie

Zorg ervoor dat je je laat inspireren door de klantbehoefte waarin jouw product voorziet. Denk daarbij niet aan het product zelf maar aan de behoefte die jouw product vervult. Heb je maar 1 product / dienst die de behoefte vervult of is er een reeks aan mogelijkheden?

Doe onderzoek naar de consument die je product / dienst afneemt en analyseer hun gedrag op je website. Luister naar je klanten en neem de tijd om ze te leren kennen. Waar bevinden ze zich? Via welke kanalen willen ze bereikt worden? Luister en stem daar je mediaplan op af.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
2 reacties op "Ken jij je online doelgroep? Enkele tips!"
  • christian zegt:
    03 jul, 2012 om 15:32

    Het bijhouden van een blog kan hier ook bij helpen, omdat je op die manier klanten waardevolle informatie kunt geven over je producten, zonder dat je direct probeert deze via een ‘verkooppraatje’ aan ze te slijten. Verwijs bijvoorbeeld ook naar reviews over jouw producten en geef tips.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      03 jul, 2012 om 15:41

      Dat past ook zeer zeker in het rijtje!

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014