Naar
boven
Logo Karel Geenen

Kredietcrisis kans voor online marketeer

kredietcrisis kans voor online marketeersDe kredietcrisis. De afgelopen tijd wordt er over niks anders meer gesproken. Overal lijkt de paniek gestaag toe te nemen. Op het werk, in de privésfeer en vooral in de media. Lopen we elkaar gek te praten? Of zijn we nog redelijk positief en hangt er een grote donkere recessiewolk boven ons hoofd? Ik geloof dat het antwoord ergens in het midden ligt.

Als we naar het uitgavenpatroon van consumenten kijken, dan blijken de sinterklaas- en kerstinkopen nauwelijks onder de vermeende economische teruggang te lijden. Maar schijn kan bedriegen. Misschien is de burger massaal aan het troostkopen. Onder het mom van: “Laten we nu nog maar even gek doen, want in 2009 zit het er voorlopig even niet meer in.”

Als we de voorspellingen moeten geloven ziet het er somber uit volgend jaar. We kunnen er van uitgaan dat organisaties massaal gaan bezuinigen. Investeringen worden nogmaals goed onder de loep genomen. Het marketingbudget moet er helaas vaak als eerste aan geloven in tijden van economische malaise. Maar laten we niet vergeten dat juist deze crisis online marketeers volop kansen biedt. In deze tijd is er meer dan ooit  behoefte aan meetbare campagnes met een snelle ROI.  Daarnaast is het belangrijk dat een organisatie goed vindbaar is op het internet. Zoekmachine optimalisatie is in tijden van crisis van groot belang.

Online media reiken ons de tools aan om elke stap van de doelgroep nauwgezet te volgen. Internet wordt massaal aangewend door de doelgroep om informatie te zoeken over de crisis en de gevolgen die deze privé en zakelijk gezien heeft.  Als marketeer moet je hier wel op in springen. Het is de verantwoording van organisaties om klanten gerust te stellen en te voorzien van transparante informatie. Het vertrouwen moet hersteld en de banden moeten worden aangehaald. Marketeers hebben hier een bepalende rol in.

Ga dus niet sikkeneuren over teruglopende budgetten en doe niet mee aan de paniekzaaierij. Laten we met zijn allen flink de handen uit de mouwen steken om het vertrouwen bij de klanten én de directie te herstellen. De noodzaak tot vindbaarheid en aanwezigheid van organisaties op het internet is groter dan ooit.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
9 reacties op "Kredietcrisis kans voor online marketeer"
  • Karel Geenen zegt:
    03 dec, 2008 om 11:58

    Het lijkt wel of elke blogger iets over de kredietcrisis te zeggen heeft :-)

    Eén ding overheerst in al deze artikelen, online ondernemers zien genoeg kansen en de noodzaak om online marketing juist nu goed in te zetten!

    Reageren
  • Paul Hottinga zegt:
    03 dec, 2008 om 12:22

    Ben het er volkomen mee eens.

    Ik zie juist extra kansen, dalende prijzen voor marketing uitingen, betere sturing op ROI, moet meer rendement gaan opleveren, ook in moeilijke tijden.

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    03 dec, 2008 om 13:51

    Uiteindelijk moeten bedrijven in dit soort tijden de budget optimaal besteden en aan de juiste kanalen. Voor veel branches betekent dit absoluut online, dus ik ben het er mee eens dat er genoeg kansen zijn voor ons als marketeers!

    Reageren
  • Thijs zegt:
    03 dec, 2008 om 15:28

    Wat dacht je van web analytics. Ik denk dat de kredietcrisis er nu eindelijk eens voor gaat zorgen dat managers de echte noodzaak van web analytics gaan inzien.

    Er is geen efficiënter verkoop/marketing kanaal als internet. :-)

    Reageren
  • Mario zegt:
    04 dec, 2008 om 00:16

    Ik geef mijn geld nu juist makkelijker uit. Wat mij betreft is die hele kredietcrisis maar een overhyped gedoe.

    Wat ik vreemd vind is het feit dat er zoveel Nederlandse Internet Marketers zijn die het instrument alleen maar lokaal gebruiken (binnen Nederland). Begrijp me niet verkeerd, niets tegen deze site ;-)
    Het valt me gewoon op.

    Ik ben mijn Internetbedrijf dit jaar gestart (from scratch) en heb voldoende te doen. Tot nu schrijf ik zwarte cijfers. Ik heb nog niet eens de tijd gehad de site van mijn bedrijf (www.mediaresults.nl) te bouwen. In plaats daarvan zie ik mezelf in de (luxe) positie met klanten die een business hebben dat me niet kan bekoren, niet in zee te gaan. Sterker nog, ik wordt alleen voor prestatie betaald.

    Ik vind trouwens dat de kredietcrisis mensen dichter bij elkaar brengt. Je merkt dat er zoveel belangrijkere dingen zijn dan cijfers op bankafschriften, die tegenwoordig ook vaak nog maar hete lucht zijn.

    Reageren
  • Mario zegt:
    04 dec, 2008 om 00:18

    Het bewerken van de reactie werkt bij mij trouwens niet! Vandaar de overgebleven typos.

    Reageren
  • [...] Kredietcrisis kans voor online marketeer [...]

    Reageren
  • [...] Kredietcrisis kans voor online marketeer [...]

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    09 dec, 2008 om 11:14

    Ik vraag me af of de kredietcrisis nu wel echt de oorzaak is dat veel ondernemers het water aan de lippen hebben staan. Mogelijkheden liggen er zeker. Volgens mij voor de (online) ondernemer die werkt met het principe meten is weten en samenwerken. Echter dit is slechts een klein percentage. Ik maak me dus wel degelijk zorgen over de toekomst van het gros van de online actieve ondernemers.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014