Naar
boven
Logo Karel Geenen

Tips voor de blogger

Zelf ben ik een fervent blogger en struin ik dagelijks diverse blogs af naar wetenswaardigheden en meningen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik af en toe door de bomen het bos niet meer zie. Veel blogs zijn inspiratieloos, bevatten oud nieuws en stoffige langdradige teksten. Maar wat maakt een blog nou een goede blog? En welke factoren zorgen ervoor dat ik terug blijf komen? Onderstaand wat typische valkuilen voor de bloggers onder ons:

Bloggen met een knipoog

Persoonlijk ben ik dol op blogs met een vette knipoog zoals bijvoorbeeld geenstijl.nl. Zelf houd ik er ook van om met een knipoog te schrijven. Het grote nadeel hiervan is dat de lezers je niet zien knipogen. Deze stijl van bloggen roept vaak dan ook felle reacties op. Als je hier niet mee om kunt gaan dan is dit niet de stijl die je moet hanteren. Het kan je (bedrijfs)imago een flinke deuk geven.

Bloggen over gevoelige onderwerpen

Sommige onderwerpen zijn gevoelig. Wanneer je standvastig een stelling inneemt dan lokt dat steevast een reactie uit. Politieke voorkeuren, verschillen tussen mannen en vrouwen of om het wat dichter bij huis te nemen bijvoorbeeld vakgerelateerde stellingen.  Reacties van” Jij zegt wel verstand te hebben van maar…”  tot complete scheldkanonnades kunnen het bloggen opeens een stuk minder leuk maken.

Het grote voordeel maar tegelijkertijd ook nadeel van bloggen is dat je kennis, meningen en ervaringen deelt. Wanneer je zaken verkondigd die niet kloppen of een ongezouten mening krijgt van een lezer dan moet je wel bereid zijn om hier de consequenties voor te dragen. Kun je niet tegen kritiek (terecht of onterecht), ben je onzeker van aard of bang om fouten te maken dan ben je eigenlijk niet geschikt om te bloggen.

Bloggen zonder inspiratie

Bloggen om het bloggen is niet het juiste uitgangspunt. De inhoud van artikelen moet prikkelen. De motivatie om te posten omdat je laatste blog zo’n tijd terug was, is overduidelijk geen goede motivatie. Ik zie bij veel blogs ook steeds dezelfde artikelen langskomen. Onthoud dat de lezers van je blog ook andere blogs lezen en niet zitten te wachten op oud nieuws. Wees vernieuwend en blijf prikkelen. Dit is de enige juiste manier om een vaste club lezers te generen.

Bloggen zonder gedegen onderzoek

Zoals voorgaand al besproken worden veel blogs schaamteloos van elkaar gekopieerd. Bloggers zijn gek op marktonderzoeken en cijfermateriaal. Het wordt doorgaans alleen niet goed gecontroleerd, waardoor er op meerdere plaatsen op het web foutieve informatie wordt gepresenteerd.

Bloggen met chronisch tijdgebrek

Als je geen tijd hebt kun je beter niet bloggen. Klinkt logisch toch? Maar blijkbaar realiseren veel bloggers dit niet getuige de vaak lange periode tussen postings. Een goede blog bevat regelmatige postings, reacties naar je lezers en vernieuwende artikelen. Hier gaat logischerwijs veel tijd in zitten. Begin geen blog als je hier geen tijd voor hebt of wilt nemen. Je blog is gedoemd om te mislukken en je doet daadwerkelijk niemand er een plezier mee.

Bloggen met een stramme pen

Heb je geen vlotte pen dan wil ik er op aandringen om geen blog te beginnen. Je bent niet alleen jezelf aan het kwellen maar voornamelijk ook de lezers. Een goede blog valt of staat tenslotte met een goede leesbaarheid.

Maar misschien kun je jezelf helemaal niet vinden in bovenstaande punten en ga je gewoon lekker je eigen gang. Groot gelijk, gewoon doen! Dat is namelijk het mooie van bloggen en het internet in het algemeen. Niets hoeft en alles mag. Er is altijd wel iemand die meeluistert of beter gezegd mee leest. Er is altijd wel iemand die zijn mening klaar heeft en dat maakt bloggen zo leuk!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
12 reacties op "Tips voor de blogger"
  • Jens Swelson zegt:
    03 mrt, 2009 om 15:29

    Ik blog eigenlijk alleen met een knipoog, zoals jij het noemt. Provoveren vind ik heerlijk.

    Echt grappig hoe mensen kunnen reageren, :)

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    03 mrt, 2009 om 16:22

    Maar na het uitlokken van een reactie, wat gebeurt er dan mee. Ben je ook iemand die in de comments dan mee gaat discussiëren of vind je dan dat je taak erop zit en dat de rest vervolgens op elkaar kan/mag/moet reageren?

    Reageren
  • Michel Kuik zegt:
    03 mrt, 2009 om 18:05

    Kan me erin vinden. Probeer zelf ook vaak ietwat provocerend te schrijven.

    Maar Marianne. Valt deze post niet een beetje onder het kopje ‘Bloggen zonder gedegen voorkennis’
    http://www.karelgeenen.nl/23/mobiel-internet/

    (zeggen als het niet zo is, maar die indruk kreeg ik een beetje. Ik heb dikke boeken vol met info over mobiele interactiedesign, maar de post die jij schreef bevatte echt alleen info die nog niet eens in de inleiding van die boeken voorkomen… aannames en logische conclusies..

    Reageren
  • nietsnut zegt:
    03 mrt, 2009 om 20:51

    Nietnuttig blogt met bergen inspiratie, met knipoog, soms over gevoelige onderwerpen, soms met chronisch tijdgebrek, soms zonder gedegen vooronderzoek en niet altijd met unieke items. Toch zijn we succesvol, dat komt denk ik omdat we voor ieder wat wils hebben en vermaak bieden zonder racisme, porno of ranzigheid en onze lezers niet altijd evenveel na hoeven te denken…

    :)

    Reageren
  • johan zegt:
    04 mrt, 2009 om 07:37

    Ik weet het; en ben met veel van deze dingen eens; zoniet alles. Mijn weblog gaat over niets.
    Ik word goed gelezen; voornamelijk door mensen uit de zorg. Collega’s die hun ook hun verhaal herkennen in mijn stukjes. Tenenkrommend geschreven, en ja, soms veel gebakken lucht.
    Maar zoals U zegt; in het laatste. Niets hoeft alles mag, en dat is voor mij het belangrijkste. Even mijn drukke werkdag van me afschrijven; en me elke dag verbazen hoeveel mensen geintereseerd zijn in mijn werkdag in de zorg.

    Reageren
  • Ton van Houten zegt:
    04 mrt, 2009 om 09:16

    Hebben jullie wat (tiental ) voorbeelden van ‘kwalitatief’ hoogwaardige blogs. Al dan niet met een knipoog ?

    Reageren
  • edwin zegt:
    04 mrt, 2009 om 12:21

    Tip: Edwinsdesignlab :) :)

    Ik lees bijna uitsluitend blogs uit mijn vakgebied, persoonlijke weblogs hebben voor mij geen enkele toegevoegde waarde..ieder zijn ding…

    Reageren
  • marianne zegt:
    05 mrt, 2009 om 09:43

    @Michel in deze post geef ik in de inleiding aan dat ik zelf net kennis maak met het medium mobiel internet. Vanuit deze optiek is het artikel ook geschreven. Het is met name bedoeld voor al die mensen die ook een beetje aan het aftasten zijn. Wat ik opmaak uit je reactie is dat jij al behoorlijke kennis hebt op dit gebied. Dan is dit artikel zeker geen eye-opener en bevat het zoals je stelt logische conclusies. Ondertussen stoei ik nog even verder met mijn smartphone….;)

    Reageren
  • marianne zegt:
    05 mrt, 2009 om 10:33

    @Rob ik denk dat de meeste bloggers graag meediscussieren na het uitlokken van een reactie. Ik vind het waardevol om mijn mening te ventileren maar bovenal meningen te horen en mee te discussieren.

    Reageren
  • marianne zegt:
    05 mrt, 2009 om 10:36

    @Ton is een beetje afhankelijk waar je interesses liggen. Ik gebruik altijd de volgende links om op de hoogte te blijven van populaire blogs op mijn vakgebied Marketing en Communicatie:

    http://adage.com/power150/
    http://www.marketingfacts.nl/marcom100/

    Reageren
  • [...] Tips voor de blogger [...]

    Reageren
  • klaske zegt:
    11 mei, 2012 om 13:13

    Op een andere website van mij had ik een blog geplaatst over mijn hobby , van het blog maakte ik dus bijna een cursus . iemand zei daar moet je een e book van maken … dit heb ik dus ook gedaan .
    Stom, stom, stom ,al mijn bezoekers die ik had verdwenen als sneeuw voor de zon en 3 e books verkocht , dus bezint eer gij begint .

    Succes

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014