Naar
boven
Logo Karel Geenen

Yahoo Searchmarketing past rankschikking advertenties aan

Yahoo searchmarketing past rankschikking advertenties aanTerwijl MSN bezig is om Google te imiteren met de nieuwe Live zoekmachine laat Yahoo vandaag weten dat ze het rankschikking algoritme van de advertenties gaan aanpassen.

Hieronder volgt een kort overzicht van de belangrijkste wijzigingen:

  • Zowel het bodbedrag als de advertentiekwaliteit zullen vanaf de week beginnend 15 oktober 2007 de rangorde van een advertentie in zoekresultaten bepalen.
  •  Hiermee zal de huidige methode, waarbij advertenties enkel worden gerangschikt per bodbedrag (bieden op positie), worden vervangen.
  • Dit is ontworpen opdat u minder aandacht zou moeten schenken aan concurrerende biedingspraktijken en u zich meer kunt richten op de kwaliteit van uw advertenties.
  • Door de kwaliteit van uw advertenties te verbeteren en ze meer relevant te maken voor de gebruikers, wordt u mogelijk beloond met een betere rangschikking en/of een lagere kostprijs voor uw advertenties.

Voorbeeld van hoe de rankschikking eruit zou komen te zien na de wijziging:

Voorbeeld rankschikking Yahoo advertenties
De algemene advertentiekwaliteit zal grafisch worden weergegeven door de kwaliteitsindex.

Dit is dus eigen vergelijkbaar met de Google Adwords kwaliteitsscore. Overigens vind ik dit een goede zaak. De nadruk zal nu veel meer liggen op het maken van relevante advertenties, in plaats van een biedoorlog.

Dit is wat Yahoo verder nog te vertellen had in de mail:

  • Wij raden u aan uw huidige maximumbiedingen te controleren. Vergeet niet dat de prijs zo hoog kan zijn als dit bedrag.
  • Standard match-advertenties zullen niet langer meer een bevoordeelde plaatsing krijgen ten aanzien van Advanced match-advertenties.
  • Het is mogelijk dat er nu voor bepaalde zoektermen minder Sponsored Search-advertenties helemaal bovenaan de pagina verschijnen.
  • Vanaf de week beginnend 15 oktober, zal er een overgangsperiode zijn waarin de prognosetools meer gegevens over het nieuwe rangschikkingsmodel zullen accumuleren om betere schattingen over verkeer te kunnen geven.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
3 reacties op "Yahoo Searchmarketing past rankschikking advertenties aan"
  • Affiliatemeester zegt:
    05 okt, 2007 om 12:20

    Ook bij Yahoo ben ik benieuwd hoe dit uitpakt wanner je de enige adverteerder voor een product / dienst bent.

    - Affiliatemeester

    Reageren
  • Richard zegt:
    06 okt, 2007 om 00:40

    Doelgericht adverteren zal steeds verder toenemen,en terecht trouwens. AOL heeft trouwens zijn hele strategie erop gericht net als MySpace,simpel omdat het meer oplevert

    Reageren
  • Sergio zegt:
    08 okt, 2007 om 11:46

    Wel opvallend dat Google precies de andere kant op gaat, en er in tegenstelling tot Yahoo! steeds meer een ordinaire biedoorlog van maakt.

    Reageren

Reageren