Naar
boven
Logo Karel Geenen

Zo meet je interne zoekopdrachten in Google Analytics

Met welke intentie komen bezoekers naar je website? We kunnen daar wel over speculeren, maar door de interne zoekopdrachten te analyseren kunnen we de intentie van bezoekers achterhalen. Daarnaast is het een goede manier om erachter te komen of er pagina’s zijn die we moeten optimaliseren. Is alles in orde op je site, dan zou de zoekoptie nauwelijks gebruikt worden. Het meten van interne zoekopdrachten is dus belangrijk. In dit artikel bespreken we hoe het werkt en wat je precies te weten kunt komen.

Meten in Google Analytics

Om de interne zoekopdrachten op je website te kunnen analyseren, moet er in Google Analytics eerst worden aangegeven dat deze gemeten moeten worden. Log in bij Google Analytics en klik op het tabblad Beheerder.

Ga vervolgens naar Profielinstellingen en schakel “Zoekopdrachten op de site wel bijhouden” in. Om de ingegeven zoekwoorden te kunnen verzamelen heeft Google Analytics een queryparameter nodig. Om erachter te komen wat dit voor jouw site is, voer je zelf een zoekopdracht uit op je pagina. Voorbeeld voor Karelgeenen.nl:

Bekijk de URL van de resultatenpagina, het woord of de letter voor het is-teken (=) is de queryparameter. Voor ons account vullen we dus de letter s in. De queryparameter kan bestaan uit één letter, maar het kan ook een woord zijn.

Nadat in Google Analytics is ingesteld de zoekopdrachten bij te houden duurt het ongeveer 48 uur voordat er resultaten verschijnen.

Waarom analyseren?

Intentie van de bezoeker

Bezoekers geven je een schat aan informatie waaraan je kunt zien welke content voor hun van belang is. Je krijgt een unieke inkijk in de onderwerpen en termen die populair zijn bij je doelgroep. Die informatie geeft aanwijzingen over de behoefte die de doelgroep heeft. Aan de hand van die gegevens kun je nagaan of de juiste informatie wel aanwezig is en/of er onderwerpen zijn die onderbelicht worden.

Navigatie efficiëntie

Bezoekers die via zoekmachines op je website uitkomen, landen vaak niet op de homepage. Dan komt het aan op de navigatie mogelijkheden die je bijvoorbeeld bovenaan, rechts of links op de pagina hebt staan. Is het vanaf iedere pagina op je website makkelijk navigeren? Door te bekijken hoeveel mensen en vanaf welke locatie men zoekt kom je hierachter. Vanuit de analyses is het dus mogelijk om slechte landingspagina’s te achterhalen en vervolgens te optimaliseren.

Voorbeeld rapport in Google Analytics

Voor de resultaten ga je in Google Analytics naar Inhoud →  Zoekopdrachten op site → Zoektermen.

Het totale rapport verschijnt op je scherm:

Een berg aan informatie, we bespreken een aantal belangrijke punten, zodat je direct met je data aan de slag kunt.

Waar zoeken mensen naar en kunnen ze dit vinden?

De top 10 spreekt voor zich, dat zijn de meest gebruikte zoekwoorden op je website. Maar naast het aantal unieke zoekopdrachten zijn er nog een aantal andere statistieken te zien. Hieronder kort de uitleg van de verschillende gegevens:

  • - Resultaten paginaweergaves / zoekopdracht: hoeveel resultaten pagina’s de zoekopdracht opleverde.
  • - % uitstappunten zoekopdrachten:  hoeveel procent van de bezoekers na de zoekopdracht de pagina heeft verlaten.
  • - % zoekverfijningen: het aantal bezoekers dat nog een tweede zoekopdracht uitvoerde, met een verfijning bv. eerste was “adwords” en tweede “adwords budgetten”. Deze optie vind je door op een zoekwoord te klikken en vervolgens “Verfijnd zoekwoord” als primaire dimensie te kiezen:
  • - Tijd na zoekopdracht: hoeveel tijd ze nog op de website hebben doorgebracht na de zoekopdracht.
  • - Zoekdiepte: hoeveel pagina’s ze hebben bekeken na de zoekopdracht.

Voorbeeld zoekwoord “linkbuilding”

Deze informatie geeft antwoord op de vraag waarnaar bezoekers zoeken en of ze daadwerkelijk vinden wat ze zoeken. In ons rapport is bijvoorbeeld te zien dat er het meeste is gezocht op het woord “linkbuilding”. Slechts 16.67% van die bezoekers heeft de website meteen na de zoekopdracht verlaten en slechts 1.69% had nog niet precies gevonden wat hij zocht en voerde nog een zoekopdracht uit. In combinatie met de tijd na de zoekopdracht (7.58 min) en een zoekdiepte van 3.75 pagina’s, kunnen we concluderen dat de bezoekers die zochten op “linkbuilding” gevonden hebben wat ze zochten.

Wat kun je nog meer met de zoekwoorden doen?

Kom je zoekwoorden tegen die je zelf helemaal niet gebruikt, bv. wij gebruiken de term “handleiding” en bezoekers zoeken veel op “tutorial” , dan zou je op basis van de analyse ervoor kunnen kiezen om die term te vervangen. Zien wij bijvoorbeeld een grote stijging in de zoekopdrachten naar “Facebook adverteren”, dan kunnen wij daarop inspelen door een artikel over adverteren op Facebook te schrijven.

Pagina / locatie van de zoekopdracht

Via het rapport Pagina’s (Zoekopdrachten op site → Pagina’s) is te zien op welke pagina bezoekers een zoekopdracht uitvoeren. Dit vertelt je iets over de (on)duidelijkheid van een pagina. Voldoet deze aan de verwachting van de bezoeker of vonden ze totaal andere informatie dan verwacht. Klik ook hier eens op de verschillende links en bekijk per pagina de verschillende zoekwoorden. Op Karelgeenen.nl wordt vooral op de homepage gezocht, een verklaring hiervoor is het feit dat wij erg veel informatie op de site hebben staan en men snel de berichten wilt filteren. Wanneer er een stijgende lijn in het aantal zoekopdrachten op de homepage ontstaat, kunnen wij daar actie op ondernemen. Zonder het analyseren van de interne zoekopdrachten zouden wij daar nooit achter komen!

Tot slot

Als het goed is ga je nu zelf aan de slag om de zoekopdrachten op je website te analyseren. Heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen? Laat een reactie achter!

Leer nu meer over dit onderwerp!

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
22 reacties op "Zo meet je interne zoekopdrachten in Google Analytics"
  • [...] Geenen op 23 januari 2008Google Analytics, Video65 reactiesUPDATE: bekijk hier een recenter artikel over het analyseren van interne zoekopdrachten!In het artikel over het [...]

    Reageren
  • jp zegt:
    03 okt, 2012 om 16:38

    Interessant, lijkt me heel bruikbaar.

    Wat als er in de url voor de query paramater nog meer staat?

    bijvoorbeeld, /search.jsp?s=ebook

    Vul je dan in Analytics de “s” in of “search.jsp?s” ?

    Dan kan ik het eens gaan testen.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      03 okt, 2012 om 16:40

      Je vult dan de “s” in.
      Groet,
      Lianne

  • Louis zegt:
    03 okt, 2012 om 17:59

    Wow, dat is interessant! Meestal als je een artikel leest over Google Analytics is dat de standaard stuff, maar het tracken van de interne zoekopdrachten is toch wel even iets nieuws. Bedankt voor de leuke tip, dit ga ik zeker toepassen!

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      03 okt, 2012 om 18:04

      Bedankt voor je reactie! Ben benieuwd of er nog opvallende resultaten uit naar voren komen.

  • Boudewijn zegt:
    03 okt, 2012 om 20:47

    Helemaal eens met Louis; erg originele tip !

    Maar hoe voer ik een zoekopdracht uit op mijn pagina? Dat is nou net essentieel.

    Reageren
  • Joomla websitebouwer zegt:
    03 okt, 2012 om 22:06

    Super, hier heb ik wat aan. Google Analytics is best uitgebreid en taaie kost om het allemaal te lezen én te begrijpen, maar dit is heel helder uitgelegd, proost. Er is sinds juni een opt in nodig om de bezoeker toestemming te laten geven voor (oa) het verzamelen van de zoekopdrachten.

    Reageren
  • Anne zegt:
    05 okt, 2012 om 17:06

    Als ik een zoekopdracht uitvoer, dan verandert er niets in de URL. Hoe kan ik dan achterhalen wat de query parameter is?

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      05 okt, 2012 om 17:49

      Hoi Anne,

      Ik zag dat jullie Google Aangepast zoeken (Custom Search) gebruiken op de website van Universiteit Twente en die kun je linken aan je Google Analytics account, waarbij je zelf de parameter moet invullen.

      Dit doe je als volgt:
      Log in met je Google account (het account wat is gebruikt om de zoekmachine te maken) op http://www.google.nl/cse/manage/all en ga naar het ‘configuratiescherm’ van je zoekmachine.

      Klik daarna links in het menu op ‘Google Analytics’ en dan zie je het beschikbare account staan voor je website. Kies inschakelen en vink in het pop-up venster ‘Sitezoekfunctie van Google Analytics inschakelen’ aan. Daarna kun je je queryparameters zelf opgeven en opslaan.

      Meer uitleg hierover vind je hier: http://support.google.com/customsearch/bin/answer.py?hl=nl&answer=1321536

      Succes!
      Groet,
      Lianne

  • Anne zegt:
    05 okt, 2012 om 17:57

    Dank je, maar ik kom niet verder dan links op google analytics klikken. Want vervolgens heb ik geen knop ‘inschakelen’, waarschijnlijk omdat het al ingeschakeld is. Ik ga er even verder mee spelen….

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      08 okt, 2012 om 10:56

      Is het ondertussen gelukt? Want inschakelen kun je pas kiezen wanneer je de button voor je Analytics account hebt aangeklikt, daarna verschijnt het pop-up venster waar je kunt kiezen voor inschakelen.

  • Rik zegt:
    14 okt, 2012 om 13:13

    Heb het in Analytics geactiveerd, ben benieuwd of ‘t bij mij met Magento gaat werken ;) Bedankt voor de tip!

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      15 okt, 2012 om 09:04

      Dank voor je reactie!

  • Robin zegt:
    19 okt, 2012 om 12:58

    Beste Sanne,

    Interessant artikel!

    Ik kan alleen de queryparameter niet vinden. In het vorige artikel over dit onderwerp geeft Karel Geenen aan dat jullie dit kunnen doen voor ons.

    Zou je zo vriendelijk willen zijn dit voor mij te doen?

    Ik hoor graag van je.

    Groeten van Robin Schouten
    Consultantkiezen.nl

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      19 okt, 2012 om 14:16

      Ik heb even gekeken en in de url wordt geen zoekopdracht weergegeven, ik kan dus ook niet zien wat de queryparameter is. Vraag het anders even aan de bouwer van je website.
      Succes!

  • Robin zegt:
    19 okt, 2012 om 15:23

    Beste Lianne,

    Hartelijk dank voor je reactie.

    Dat is goed, ga ik doen!

    Dank je wel..

    Reageren
  • Laura S. zegt:
    07 jun, 2013 om 16:37

    Erg nuttig. Hoe werkt het als dit je url is:
    http://www.onzewebsite.nl/nl/search/node/test

    Bedankt!

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      07 jun, 2013 om 16:44

      Hallo Laura,

      Wat is het zoekwoord dat is gebruikt in de zoekopdracht? En wanneer je even de echte URL geeft is het makkelijker ;-).

  • Frank Brinks zegt:
    09 aug, 2013 om 14:23

    Handig bericht, eindelijk staat het nu goed in Analytics. Dank!

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      12 aug, 2013 om 09:28

      Graag gedaan Frank ;-)!

  • Tomas zegt:
    17 okt, 2013 om 09:24

    Hoi Lianne, leuke post idd, waarvoor dank.

    wat mij nog niet helemaal duidelijk is met GA, is hoe men best de doorklik vanuit een search result page meet.

    nu bevat dit page bij ons ook de zoek-parameter wat voor veel data en rows zorgt in sommige rapporten.

    kan dit niet anders of efficiënter (bvb. via een event of houdt GA dit zelf op een andere manier bij)? of is dit toch te right way?

    Reageren
  • Lianne Soer zegt:
    17 okt, 2013 om 10:28

    Hoi Thomas,

    Dankjewel voor je reactie!
    Je kunt in het rapport in GA klikken op de pagina waar men is begonnen met zoeken. Dan krijg je alle zoektermen te zien en vervolgens kun je door op de zoektermen te klikken erachter komen wat daarvan de bestemmingspagina was.

    Daarnaast kun je in GA ook het segment “Site search uitgevoerd” selecteren en anderen rapporten bekijken zoals de inhoudsrapporten en Bezoekersstroom.

    Succes!

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014