Naar
boven
Logo Karel Geenen

6 technieken voor de “gevorderde” linkbuilder

Eerder deze week is er al een artikel verschenen over linkbuilding op mijn blog: Linkbuilding moeilijker dan je denkt. Martijn haalde hier enkele interessante zaken aan, zoals ook uit het aantal en soort reacties te zien was.

Dit artikel gaat wat dieper in op hoe je goed moet linkbuilden, uiteraard met enkele voorbeelden. Want iedereen kent ondertussen wel de “eenvoudige” technieken zoals links aanmelden bij startpagina’s, reageren op blogberichten enz. De effectiviteit van deze technieken zijn okee te noemen, maar niet voldoende! Als we echt willen scoren, en ook op de lange termijn, zullen we een stapje verder moeten!

De “gegarandeerd” een link scoren methodes

Hierboven heb ik al een aantal technieken aangehaald waarbij de kans groot is dat je een link scoort. Het linkbuilden op die manier is relatief gezien eenvoudig, alhoewel het soms wel veel tijd kan kosten. Links die je op die manier scoort hebben uiteraard wel enige waarde, sommigen meer dan anderen. Hieronder vind je een kort overzicht van dergelijke technieken:

  • Reageren op blogberichten;
  • Links aanvragen op startpagina(klonen);
  • Linkruil met andere webmasters;
  • Links in forumprofielen;
  • Links vanuit social media (denk aan Linkedin, Facebook, Twitter).

Bovenstaande linkbuildingtechnieken zijn eenvoudig toe te passen. Ze kosten wel wat tijd maar de kans op succes (afgemeten aan het aantal geplaatste links) is bijna 100%.

Maar…

Iedereen kent deze technieken! Logischerwijs daalt de waarde wanneer iedereen hetzelfde doet, en zullen we dus op zoek moeten naar “gevorderde” technieken. Tactieken die niet zo voor de hand liggen of die niet zo gekend zijn binnen de internet marketing wereld.

Linkbuilding technieken voor de “gevorderden”

Hieronder vind je een aantal technieken waar je concurrenten misschien nog niet aan gedacht hebben, let’s go!

Link van klanten

Deze techniek is met name geschikt voor de business to business markt. Ieder bedrijf heeft klanten. En die klanten hebben bijna allemaal een website. En een tevreden klant zal best wel een link willen plaatsen naar jouw website, als je dat netjes vraagt.

Link van leveranciers

Idem als hierboven, maar dan van leveranciers.

Gastschrijven

Ieder onderwerp heeft tegenwoordig wel een blog. En veel bloggers lopen tegen het feit aan dat goede artikelen schrijven niet altijd eenvoudig is. Ga naar een blog in jouw niche en vraag of dat je een artikel mag aanleveren. Uiteraard vraag je wel of er een link naar je website mag worden geplaatst. Dit heeft drie voordelen: je ontvangt een link van een gerelateerde website, je ontvangt bezoekers en je bouwt aan je online reputatie. Doen dus!

How to video’s / handleidingen

Elk product of elke dienst heeft wel een handleiding nodig. Zorg dat je uitgebreide handleidingen of instructievideo’s maakt over hoe je een product moet gebruiken of hoe je het bijvoorbeeld moet repareren. Uiteraard plaats je deze handleidingen en video’s op je eigen website.

Informatiesites en bloggers linken maar wat graag naar dergelijke handleidingen. Een tweede voordeel is dat wanneer je dergelijke pagina’s aanmeldt bij de verschillende startpagina’s de kans groter is dat hij wordt opgenomen. Je geeft immers uitgebreide content, zonder commerciële blabla. Oja, dergelijke pagina’s staan ook hoog in het vaandel van Google J.

Wel genoemd, niet gelinkt?

Er zijn misschien wel websites die je naam of product vermelden maar er geen link van hebben gemaakt. Stuur deze webmasters een mailtje waarin je hem of haar bedankt voor het noemen van je naam/product. Uiteraard vraag je dan meteen of hij er ook een linkje van wil maken J.

Marktonderzoek

Binnen elke markt is wel een onderzoek te bedenken. Maak een dergelijke onderzoek (enquete) en publiceer de resultaten op je website. Uiteraard voorafgegaan door een persbericht. Indien het onderzoek interessant genoeg (en de uitkomsten uiteraard) is de kans groot dat het bericht wordt opgepikt door verschillende nieuwssites of marktgerelateerde blogs!

Conclusie

De bovenstaande technieken zijn niet echt gevorderd te noemen, al zeg ik het zelf. Ik kan ook uitleggen waarom. Linkbuilding voor gevorderden bestaat namelijk helemaal niet. Wiep Knol gaf het eerder al eens aan (Wiep is een zeer ervaren linkbuilder!).

Linkbuilding bestaat vooral uit creativiteit en out-of-the-box denken. Uiteraard ben ik erg benieuwd of dat iemand nog creatieve linkbuildingtechnieken heeft die hij of zij wil delen met ons, kom maar op!

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
36 reacties op "6 technieken voor de “gevorderde” linkbuilder"
  • mark van loon zegt:
    04 feb, 2010 om 15:05

    Een leuke tool die je kan includen op je website (zoals youtube filmpjes of hyves-gadgets) kunnen ook inkomende links genereren!

    Reageren
  • Xtence webdesigners zegt:
    04 feb, 2010 om 15:39

    Links van leveranciers en klanten zijn de eerste links die gelegd worden voor mijn klanten, die zijn over het algemeen redelijk makkelijk te verkrijgen maar je moet er wel je tijd insteken door bvb persoonlijk te benaderen en geen min of meer anonieme mail te sturen, het loont evenwel de moeite daar dit zeer relevante links zijn (daarom staan ze bovenaan mijn linkbuilding to-do list).

    Gastschrijven is zeker interessant, ook voor de website waar jij als gast bent, maar zoals steeds wel tijdrovend, maar wie denkt dat je in een uurtje waardevolle links genoeg verzameld hebt om bovenaan Google te staan die mag mij dat eens uitleggen hoe die dat doet, zeker bij competitieve keywords.

    Reageren
  • ray14125 zegt:
    04 feb, 2010 om 15:51

    wat misschien ook wil helpen is een hyves pagina aanmaken over het onderwerp waar je over schrijft. zo kun je dus ook via de hyves je leden nieuws laten weten.

    Reageren
    • Hypotheek Deventer zegt:
      04 feb, 2010 om 16:15

      Sterker nog. Via Hyves kun je volledig legaal spammen.

      Door je doelgroep te filteren op leeftijd, regio of andere kenmerken kun je met een goed ingevulde Hyves pagina heel wat geïnteresseerden bereiken.

      Gewoon uitnodigen om lid te worden van jouw pagina.

    • EJ zegt:
      19 mrt, 2012 om 11:06

      Toch heb ik weinig vertrouwen in hyves links. het voegt weinig toe

  • Theo Kiers zegt:
    04 feb, 2010 om 15:53

    Leuk overzicht met goede tips. Ik heb nog twee aanvullingen.

    Artikelmarketing ontbreekt nog in het rijtje. Dit levert per artikel een backlink op. Artikelmarketing is echter veel meer dan het verzamelen van backlinks. De artikelen verschijnen namelijk ook in de zoekresultaten.

    Er is een aantal article directories in de Nederlandse taal. Verdiep je vooraf wel even in de techniek. Artikelmarketing kent een aantal spelregels. Zo worden advertorials niet echt gewaardeerd (en ook niet gelezen) maar inhoudsvolle artikelen wel. Zorg ook voor een link in de auteursbox of resourcebox naar een weggevertje op jouw site (e-boek, overzicht, handleiding, koophulp etc.) dit bevordert het doorklikken.

    Verder kun je gebruik maken van de web 2.0 sites zoals Sqidoo.com. Maak een Squidoopagina over jouw onderwerp en link naar je moneysite. Maak op andere web 2.0 sites pagina’s aan die naar je Squidoo pagina linken om die Squidoopagina meer gewicht te geven. Bookmark de sites die naar de Squidoo pagina linken. Zo bescherm je je moneysite en genereer je link juice via de web.20 sites.

    Reageren
    • Kaliz zegt:
      08 feb, 2010 om 15:57

      Ten eerste: Wederom een goed artikel, heads up Karel!

      Ten Tweede: @ THEO; ik ben me momenteel wat meer aan het verdiepen in artikelmarketing en ben van mening dat dit fenomeen in de US een stuk volwassener is dan hier. Het aantal goede branchegerichte artikelwebsites is hier naar mijn bevinding dan ook beduidend minder. Heb jij op dit vlak wellicht nog tips of aanbevelingen qua websites?

  • Internet Tilburg zegt:
    04 feb, 2010 om 19:50

    De meeste pagina’s binnen hyves ed hebben een zeer beperkte PR en hoe relevant die pagina’s zijn is ook maar te bezien. Heeft er iemand ervaring met deze vorm van linkbuilding?

    Reageren
  • Danny Verhoeven zegt:
    05 feb, 2010 om 09:31

    Leuk artikel Karel!

    De meest simpele en effectieve techniek voor mij is door gewoon het zoekwoord in Google in te vullen en de top 100 te bekijken of je daar een linkje kan plaatsen.

    Deze website’s hebben immers al de moeite gedaan om hoog te scoren op dat zoekwoord (bewust of onbewust).

    Reageren
  • Nienke Buiskool Leeuwma zegt:
    05 feb, 2010 om 10:59

    Goede punten! Klinkt als Linkbait allemaal.
    Je kunt ook je workshops online als video neerzetten en deze verspreiden over meerdere video kanalen. Video’s via youtube worden weer overgenomen door veel andere sites. Zo krijg je een breed bereik en toon je je expertise.

    Reageren
  • Sonja zegt:
    05 feb, 2010 om 22:03

    Wederom een goed artikel en dito reacties.
    In social media sites zoals hyves kun in je eigen pagina een link naar je website opnemen. Door vervolgens in elke post dat je op hyves plaats naar je eigen hyvesaccount tw verwijzen geef je je account meer waarde e daarmee je link.

    Reageren
    • Fitnessapparatuur zegt:
      08 feb, 2010 om 14:59

      Als je hyves pagina vol staat met relevante tekst lijkt me het enigszins waarde opleveren. Anders blijft het minimaal denk ik

  • Corne zegt:
    06 feb, 2010 om 16:27

    Een aantal praktische tips. De titel zorgt er wel voor dat ik meer nieuwe tips verwachtte. Maar goed, waarschijnlijk is dat ook zo bedoelt: het wekte mijn nieuwsgierigheid!

    Reageren
  • Wieger Waardenburg zegt:
    06 feb, 2010 om 22:25

    Inderdaad een goed artikel,… praktisch ook. De link-tool die hypotheek deventer noemt gebruik ik ook… handig om relevante sites te vinden. Kost wel even tijd om het goed onder de knie te krijgen.

    De opmerking over linkbait kan ik ook onderschrijven. Bij leveranciers/klanten zou ik wel goed kijken naar de relevantie: kwantiteit is niet zo moeilijk, kwaliteit is lastiger… maar dat zal ook een open deur zijn.

    Reageren
  • sales vacatures zegt:
    07 feb, 2010 om 18:15

    meestal is een link van een klant wel relevant omdat ze producten van je afnemen die voor hun belangrijk zijn.

    Reageren
  • Hans zegt:
    08 feb, 2010 om 18:36

    Linken blijft altijd interessant, maar wat ik mij af vraag is, heeft het zin om als affiliate ( merchant) te linken naar een site waarop je vermeld staat met naam en url?
    Dit gaat dan uiteraard met name om sites met een hogere pagerank.

    Reageren
  • Roest zegt:
    08 feb, 2010 om 19:16

    Bedankt Karel voor de mooie en duidelijke artiekelen. Hier kunnen we veel van leren!

    Reageren
  • hypotheek zegt:
    10 feb, 2010 om 11:35

    In een aantal branches is en blijft het heel moeilijk om relevante links te verkrijgen. Link uitwisseling heeft bijvoorbaat al weinig zin.

    Reageren
  • Sebastiaan zegt:
    12 feb, 2010 om 15:26

    Ik sprak van de week met een linkbuilder voor online casino’s en gaf mij aan dat reciprocal links niet goed gewaardeerd worden door google. Je zou er verstandig aan doen een derde site op te zetten en daar de link te plaatsen van diegene waarmee je mee ruilt. Kan iemand dit bevestigen?

    Reageren
  • Matrassen zegt:
    11 mei, 2010 om 16:55

    Volgens mij zijn hyves links nofollow?

    Reageren
    • Internet marketing zegt:
      02 jun, 2010 om 10:45

      In mijn ervaring (ik zit al een tijdje niet meer op hyves) zijn de links inderdaad nofollow.

  • films zegt:
    18 okt, 2010 om 22:42

    link market .net (krijg je mailtjes om te linken)

    Reageren
  • Jan zegt:
    25 feb, 2011 om 00:12

    Klopt, links van Hyves zijn helaas nofollow

    Reageren
  • Leon Zorge zegt:
    03 sep, 2011 om 01:15

    Bovenstaand artikel is goed, maar wat ik eigenlijk nog mis is zorg voor unieke content.

    Ga een goed artikel schrijven voor verschillende pers sites etc maar probeer elk persbericht uniek te maken.

    En zorg ervoor dat de keywords die je wilt gebruiken op de juiste plaatsen staan en gebruik zoveel mogelijk functies die de betreffende sites onder steunen.

    Reageren
  • Eline zegt:
    20 jan, 2012 om 10:07

    Ik werk veel met blogs die dan over mijn tassen schrijven, dit is iets wat volgens mij erg goed werkt. Simpel linkbuilden levert alleen een link op maar deze vorm levert bezoekers, een link van een blog. (die door google steeds beter gewaardeerd worden) en goede exposure voor mijn bedrijf op! Een aanrader zou ik zeggen…

    Reageren
  • Hendrieke Keizer zegt:
    26 feb, 2012 om 21:04

    @Eline Helemaal mee eens! Bloggen gaat groot worden in 2012. Althans, dat is mijn verwachting:)

    Reageren
  • Berry de Mey Voedingssupplementen zegt:
    08 apr, 2012 om 23:37

    Is het nog van belang dat de site waarop je de link plaatst ook relevant is ten opzichte van de eigen business? In ons geval voedingssupplementen.

    Reageren
  • Rick zegt:
    02 mei, 2012 om 16:31

    Een goed stuk uitleg!

    Reageren
  • Arjan Wolfswinkel zegt:
    03 aug, 2012 om 21:45

    @Berry: Focus je vooral op relevante websites. Dus alleen linkaanvragen/linkruil doen bij websites die echt over hetzelfde onderwerp gaan. Voor de lange termijn een goede investering ;)

    Reageren
  • Niels zegt:
    27 sep, 2012 om 10:42

    Over wat voor aantallen hebben we het eigenlijk wil het echt invloed hebben op de pagerank van je website?
    Soms kijk ik bij andere websites en zie dan het aantal links wat ze hebben en ben dan nog jaren bezig.

    Reageren
  • Airport Wouter zegt:
    14 jan, 2013 om 12:36

    Ook nofollow links zijn waardevol, ik las laatst een artikel over de combinatie van diverse soorten links waarin stond dat als ~ 5% van je links nofollow zijn, dit alleen maar positief uitpakt. Ook Google lijkt dit betrouwbaarder te vinden dan websites met enkel do-follow links.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      14 jan, 2013 om 12:38

      Kan ik me helemaal in vinden en is ook wel logisch. Immers, via een natuurlijk weg zullen er ook altijd nofollow links zijn. Het zou dus inderdaad net vreemd kunnen zijn als er helemaal geen zijn!

  • Rinus Meijering zegt:
    12 aug, 2013 om 08:16

    Welke verhouding zou jij aanhouden Karel? Je leest vaak een 60/40 verhouding. 60% linkbuilding op de homepagina en 40% op de onderliggende pagina’s. Is dit een goede verhouding of zou jij het anders aanpakken?

    Reageren
  • René Meijer zegt:
    24 jun, 2014 om 13:25

    Ik ben wel eens benieuwd hoe de zaken er nu voor staan. Veel ‘marketing bedrijven’ roepen dat linkbuilding ‘dood’ is. Het tegendeel is echter waar als je in de praktijk kijkt. Hoe denk jij hierover Karel?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      24 jun, 2014 om 13:32

      Beste Rene,

      Linkbuilding an sich is minder interessant. Links daarentegen zijn nog steeds heel erg belangrijk. Binnenkort ga ik hier een uitgebreide post aan wijden.

Reageren