6 technieken voor de “gevorderde” linkbuilder

door | 4 februari 2010 | Linkbuilding, Zoekmachine Optimalisatie

Eerder deze week is er al een artikel verschenen over linkbuilding op mijn blog: Linkbuilding moeilijker dan je denkt. Martijn haalde hier enkele interessante zaken aan, zoals ook uit het aantal en soort reacties te zien was.
Dit artikel gaat wat dieper in op hoe je goed moet linkbuilden, uiteraard met enkele voorbeelden. Want iedereen kent ondertussen wel de “eenvoudige” technieken zoals links aanmelden bij startpagina’s, reageren op blogberichten enz. De effectiviteit van deze technieken zijn okee te noemen, maar niet voldoende! Als we echt willen scoren, en ook op de lange termijn, zullen we een stapje verder moeten!

De “gegarandeerd” een link scoren methodes

Hierboven heb ik al een aantal technieken aangehaald waarbij de kans groot is dat je een link scoort. Het linkbuilden op die manier is relatief gezien eenvoudig, alhoewel het soms wel veel tijd kan kosten. Links die je op die manier scoort hebben uiteraard wel enige waarde, sommigen meer dan anderen. Hieronder vind je een kort overzicht van dergelijke technieken:

  • Reageren op blogberichten;
  • Links aanvragen op startpagina(klonen);
  • Linkruil met andere webmasters;
  • Links in forumprofielen;
  • Links vanuit social media (denk aan Linkedin, Facebook, Twitter).

Bovenstaande linkbuildingtechnieken zijn eenvoudig toe te passen. Ze kosten wel wat tijd maar de kans op succes (afgemeten aan het aantal geplaatste links) is bijna 100%.
Maar”¦
Iedereen kent deze technieken! Logischerwijs daalt de waarde wanneer iedereen hetzelfde doet, en zullen we dus op zoek moeten naar “gevorderde” technieken. Tactieken die niet zo voor de hand liggen of die niet zo gekend zijn binnen de internet marketing wereld.

Linkbuilding technieken voor de “gevorderden”

Hieronder vind je een aantal technieken waar je concurrenten misschien nog niet aan gedacht hebben, let’s go!

Link van klanten

Deze techniek is met name geschikt voor de business to business markt. Ieder bedrijf heeft klanten. En die klanten hebben bijna allemaal een website. En een tevreden klant zal best wel een link willen plaatsen naar jouw website, als je dat netjes vraagt.

Link van leveranciers

Idem als hierboven, maar dan van leveranciers.

Gastschrijven

Ieder onderwerp heeft tegenwoordig wel een blog. En veel bloggers lopen tegen het feit aan dat goede artikelen schrijven niet altijd eenvoudig is. Ga naar een blog in jouw niche en vraag of dat je een artikel mag aanleveren. Uiteraard vraag je wel of er een link naar je website mag worden geplaatst. Dit heeft drie voordelen: je ontvangt een link van een gerelateerde website, je ontvangt bezoekers en je bouwt aan je online reputatie. Doen dus!

How to video’s / handleidingen

Elk product of elke dienst heeft wel een handleiding nodig. Zorg dat je uitgebreide handleidingen of instructievideo’s maakt over hoe je een product moet gebruiken of hoe je het bijvoorbeeld moet repareren. Uiteraard plaats je deze handleidingen en video’s op je eigen website.
Informatiesites en bloggers linken maar wat graag naar dergelijke handleidingen. Een tweede voordeel is dat wanneer je dergelijke pagina’s aanmeldt bij de verschillende startpagina’s de kans groter is dat hij wordt opgenomen. Je geeft immers uitgebreide content, zonder commerciële blabla. Oja, dergelijke pagina’s staan ook hoog in het vaandel van Google J.

Wel genoemd, niet gelinkt?

Er zijn misschien wel websites die je naam of product vermelden maar er geen link van hebben gemaakt. Stuur deze webmasters een mailtje waarin je hem of haar bedankt voor het noemen van je naam/product. Uiteraard vraag je dan meteen of hij er ook een linkje van wil maken J.

Marktonderzoek

Binnen elke markt is wel een onderzoek te bedenken. Maak een dergelijke onderzoek (enquete) en publiceer de resultaten op je website. Uiteraard voorafgegaan door een persbericht. Indien het onderzoek interessant genoeg (en de uitkomsten uiteraard) is de kans groot dat het bericht wordt opgepikt door verschillende nieuwssites of marktgerelateerde blogs!

Conclusie

De bovenstaande technieken zijn niet echt gevorderd te noemen, al zeg ik het zelf. Ik kan ook uitleggen waarom. Linkbuilding voor gevorderden bestaat namelijk helemaal niet. Wiep Knol gaf het eerder al eens aan (Wiep is een zeer ervaren linkbuilder!).
Linkbuilding bestaat vooral uit creativiteit en out-of-the-box denken. Uiteraard ben ik erg benieuwd of dat iemand nog creatieve linkbuildingtechnieken heeft die hij of zij wil delen met ons, kom maar op!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.