6 tips om je als webwinkel te onderscheiden van je concurrenten

Karel
4/5/2011
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
4/5/2011
Internet marketing
X
min leestijd

Webwinkels schieten nog steeds als paddenstoelen uit de grond. Was je vroeger nog alleenheerser binnen jouw markt of niche, tegenwoordig moet je vaak opboksen tegen honderden concurrenten.En hoewel er veel meer concurrenten zijn, de vijver met klanten is in de loop der jaren niet veel groter geworden.Met andere woorden, je zult moeten vechten voor elke klant. En nog beter, ervoor zorgen dat een klant ook "klant-voor-het-leven" wordt. Je zult je moeten onderscheiden van de rest. In dit artikel 6 tips hoe je ervoor kunt zorgen dat je onderscheidend bent, en klanten enthousiaste fans worden van jouw merk/webwinkel.

Tip 1: Beloof X, Geef X+!

Wanneer klanten iets bij jou bestellen hebben ze een bepaalde verwachting. Ze weten wat ze besteld hebben, en dat product (of die dienst) is dan ook wat ze verwachten.Maar in plaats van alleen datgene op te sturen wat ze verwachten geef je ze iets extra.Bijvoorbeeld: Een klant bestelt een aantal oorbellen en een zilveren ketting. In plaats van alleen datgene wat ze besteld hebben ontvangen ze ook een klein flesje zilverpoets en een speciaal doekje om de sieraden mee te poetsen.Wedden dat deze klant dit niet had verwacht en dit een positief effect teweeg brengt? (Dit flesje kan overigens ook prima een sample zijn van zilverpoetsproducten die je in je webwinkel aanbiedt, waarbij er dus ook nog kans bestaat op cross-sell in de toekomst.)

Tip 2: Bedank de klant "“ Telefonisch

Een webwinkel is onpersoonlijk. Punt. Daar is maar weinig aan te veranderen. Het zal in ieder geval nooit zo persoonlijk worden als een fysieke winkel, waar je in contact komt met een verkoper.90% van de webwinkels heeft waarschijnlijk ook nooit "persoonlijk" contact met zijn of haar klanten. Een gemiste kans.Wil jij je onderscheiden? Bel dan elke klant persoonlijk op, en bedank ze voor hun bestelling!Dit heeft meerdere voordelen. Ten eerste zal de klant aangenaam verrast zijn (ze hebben dit waarschijnlijk nog nooit meegemaakt). Maar als webwinkelier is dit ook een uitgelezen kans om de mening van de klant te vragen! Je blijft in contact met klanten, je weet wat er leeft, en als je erom vraagt krijg je waarschijnlijk ook nog eens waardevolle feedback.

Tip 3: Bedank de klant "“ Handgeschreven kaart

Deze techniek passen wij zelf ook toe binnen Yoozie.net. Wanneer een nieuwe cursist zich inschrijft ontvangen ze een handgeschreven kaartje waarin ik ze persoonlijk bedank voor het vertrouwen in Yoozie, en ze veel succes wens met de cursus.Dit werkt verbazend goed, en we hebben al veel positieve reacties ontvangen hierover. Totale kostprijs? Nog geen 60 cent!Kun jij je nog herinneren wanneer je voor het laatst een handgeschreven bedankje hebt ontvangen? Precies.

Tip 4: Handleiding voor mensen...

Je hebt het vast weleens meegemaakt. Je bestelt een product, maar weet niet precies hoe je het moet gebruiken/instellen. De handleiding biedt dan uitkomst. Echter handleidingen zijn vaak erg ongebruiksvriendelijk.Onderscheid je van je concurrenten door zelf de handleidingen te maken!Hier kun je overigens meerdere kanten mee uit. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een korte video waarin je uitlegt hoe ze het product het beste kunnen gebruiken. Via bijvoorbeeld de bedanktmail verwijs je ze naar die video. Of via een briefje wat je bij de bestelling stopt.Deze video's kunnen uiteraard ook gebruikt worden in de productpagina's, wat ook die weer onderscheidend maakt van de concurrenten.

Tip 5: Kortingscoupon

Hoewel dit tegenwoordig niet echt uniek meer is werkt het wel. Stuur samen met het bestelde product een kortingscoupon op die ze op je website kunnen gebruiken bij een volgende bestelling.Extra tip: Stuur er meerdere en zeg erbij dat ze deze aan hun vrienden mogen geven.

Tip 6: Retourneren binnen 14 dagen

Het kan voorkomen dat iemand niet tevreden is over je product of dat men per ongeluk het verkeerde heeft besteld.Het is bij wet geregeld dat iemand die iets in jouw webwinkel bestelt het recht heeft om het product binnen 7 dagen terug te sturen en het aankoopbedrag teruggestort te krijgen.Zorg dat je hier als webwinkelier het voortouw in neemt. Dus in plaats van te hopen dat ze het niet terugsturen en er zelf niet over te beginnen, laat klanten weten dat ze het recht hebben om het product terug te sturen!Iemand die eerlijk is en begrip heeft voor (eventuele foute keuzes van) klanten krijgt veel meer respect en krediet. Leg de klant dus duidelijk uit wat de afkoelingsperiode inhoudt en hoe het product geretourneerd kan worden en hoe men contact kan opnemen.Trouwens, wist je dat wanneer je dit niet duidelijk vermeldt de afkoelingsperiode oploopt tot maar liefst drie maanden?

Conclusie

99% van de webwinkeliers die dit artikel leest doet er waarschijnlijk niets mee. Ze denken waarschijnlijk dat het teveel werk is of te duur gaat zijn.Maar die ene procent die er wel mee aan de slag gaat zal zien dat klanten dit kunnen waarderen. Zij zullen opvallen en meer kans hebben om succesvol te worden. Waarom? Omdat de overige 99% het niet doet"¦

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier