Naar
boven
Logo Karel Geenen

De urgentie van online marketing in de “Digitale regio”

Wat is het toch mooi om een regionale ondernemer te zijn. Opereren in het gebied waar je afkomst ligt, goede relaties met klanten uit de buurt, adverteren in een regionale huis aan huis krant en een goede relatie met de plaatselijke journalist. Eigenlijk is het regionale ondernemerschap een prachtig vak.

U kent uw klant en u weet waar u aan toe bent. Één klein probleempje slechts. Het gedrag van de mensen om u heen verandert. Ja, ze lezen nog steeds regionaal nieuws maar vooral op Internet. Ja ook, ze kopen nog steeds producten om het leven te veraangenamen maar beginnen hun zoektocht online. Gelukkig, kopen ze nog steeds het liefst producten en diensten uit de regio.

Online A locatie

U heeft een prachtige zaak op een A locatie. De vraag is echter: Heeft u deze A locatie ook in uw digitale regio? De digitale regio is het netwerk van nieuws websites, sportverenigingen, bedrijvenpagina’s, fora en blogs waar uw regionale doelgroep in grote getale aanwezig is. Die digitale regio is steeds belangrijker geworden en is in werkelijkheid een verzamelplaats voor kansen op verkoop, naamsbekendheid en contact momenten.

Tips voor online marketing in uw regio

De voorwaarden om online succes te hebben met uw regionale onderneming zijn aanwezig. Dat Google steeds meer regionale zoekresultaten laat zien d.m.v. Google Maps is een teken aan de wand. Online marketing in uw regio is belangrijk. Maar hoe gaat u hiermee aan de slag. Wat kunt u  zelf doen om gebruik te maken van deze kans?  Met deze tips zet u eenvoudig een stap in de goede richting. Op weg naar de dubbel A (online, offline) locatie van uw bedrijf.

Schrijf persberichten naar regionale nieuws websites en weblogs:

Bijna elk dorp of elke stad heeft er wel één. Een website of weblog vol met nieuws om en uit de regio. Deze sites worden vaak goed gelezen door inwoners uit de regio waar ook uw onderneming vestigt. Begin ermee om elke maand een nieuwsbericht over uw onderneming uit te zenden naar deze websites. Breng nieuws uit uw onderneming en vraag de redactie of ze in het persbericht een linkje op nemen naar uw website. Het is slim om hier een gewoonte van te maken en dit maandelijks te blijven doen.

Verzamel linkjes van regionale bedrijvengidsen:

Voor elke plek in Nederland zijn er online bedrijvengidsen te vinden. Ik vraag me af hoeveel hier gebruik van wordt gemaakt maar uw bedrijf aanmelden kost meestal niets. U bent op deze manier terug te vinden en verzamelt regionale linkjes naar uw website.

Meld uw bedrijf aan op Google Maps.

Zet uw onderneming in Google Maps middels het bedrijvencentrum van Google. Steeds meer laat Google regionale bedrijfsresultaten zien bij het intoetsen van een regionale zoekopdracht. Zie hier een voorbeeld. Voeg een duidelijke bedrijfsomschrijving toe en u zult voortaan goed gevonden worden door regionale zoekers. Karel heeft een instructievideo staan over het gebruik van Google Maps. Bekijk deze eens voor dat u aan de slag gaat.
 

Praat mee op regionale fora

Mensen maken gebruik van de mogelijkheid om op Internet te praten over allerlei relevante onderwerpen die heb bezig houdt. Ook in uw regio zijn er van deze fora waar mensen praten over allerlei verschillende onderwerpen. Waarschijnlijk wordt er ook gediscussieerd over dingen waar u met uw bedrijf verstand van heeft. Praat actief mee over deze onderwerpen en presenteer u zelf als specialist. Bent u bijvoorbeeld makelaar in Amersfoort en wordt er online gediscussieerd wordt over de huizenmarkt in uw regio? Geef dan tips en praat over uw expertise.

Sportverenigingen

Sportverenigingen als lokale voetbal en hockeyclubs zijn broedplaatsen van regionale verbondenheid. Niet alleen de kantine en de wedstrijden worden goed bezocht, ook de website is vaak een verzamelplaats van bezoekers die nieuws lezen en uitslagen bekijken. Overleg eens met de webbeheerder of het mogelijk is om een banner of bedrijfspresentatie te plaatsen op de website van de club.

Bij dezen een eerste paar tips via deze blog zal ik u op de hoogte houden van meer slimme tips om uw regionale online marketing te verbeteren. Mijn volgende blog zal gaan over regionaal georiënteerde zoekmachine optimalisatie.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gerrit Hopster
Gerrit Hopster is specialist in regionale online marketing voor het MKB en helpt MKBers meer klanten uit de regio te winnen d.m.v. online marketing.
19 reacties op "De urgentie van online marketing in de “Digitale regio”"
  • Nienke Buiskool Leeuwma (Web Match) zegt:
    04 sep, 2009 om 08:19

    Zeker handige tips! En hoe fijn voor je reistijd. Ik ga zeker aan de slag met deze tips. Ik laat mij bevindingen weten.

    Reageren
  • Internetmarketing Isinet zegt:
    04 sep, 2009 om 09:20

    Hoi Gerrit, leuk artikel met handige tips. Ik mis wel een belangrijk onderdeel en dat is hoe je regionaal bezoek kunt halen uit de zoekmachines. Dit zowel op vlak van SEA als in de natuurlijke zoekresultaten. Te uitgebreid om hier in de commentaar dieper op in te gaan maar stof voor een volgend artikel ;)

    Reageren
  • Isiblog zegt:
    04 sep, 2009 om 10:07

    Hoi Gerrit, even de koe bij de horens gevat en een stukje gemaakt ter uitbreiding. “Regionaal scoren in de zoekmachines met SEO en SEA”. Zie: http://blog.isinet.be/google-adwords/regionaal-scoren-zoekmachines-seo-se

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    04 sep, 2009 om 10:47

    @parkeren schiphol. Helemaal mee eens! Probeer met deze blog ook meer een denkrichting die de gebaande opvatting aan vult. Uitgangspunt moet natuurlijk de doelgroep zijn. Wat betreft het voetbal, de dames van oranje doen het aardig ;-)

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    04 sep, 2009 om 10:36

    Je bericht is ook sterk gericht op doelgroepen. Oudere mensen zijn b.v. nog beperkt te vinden op internet. Verkoop je meisjes spullen dan moet je niet bij een voetbalvereniging zijn. Niet iedere regionale krant is interessant, etc. Bekijk eerst goed je doelgroep en hoe je deze kunt bereken voordat je alle bovenstaande punten gaan doorlopen.

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    04 sep, 2009 om 13:30

    @ Dries! Goede tip. Gek is echter dat Google inderdaad verteld dat het enige tijd kan duren voordat de aanpassingen er zijn. Maar heb bijvoorbeeld vanochtend een recensie voor een makelaar geschreven en deze was na 3 uur al verwerkt in Maps.

    Reageren
  • Dries (SEO Optimizer bvba) zegt:
    04 sep, 2009 om 13:22

    Mss een tip voor het aanmelden op Google Maps. Zorg dat je alles mooi en correct invult want aanpassingen laten héééééél lang op zich wachten.

    Zo hebben wij opgemerkt dat ons oude telefoonnummer nog steeds gebruikt wordt in Google Maps. Na het aanpassen en opnieuw doorgeven van het correcte nummer zien wij nog steeds het oude nummer, nu naast het nieuwe nummer, verschijnen.

    Reageren
  • Erwin zegt:
    06 sep, 2009 om 09:23

    De Google Maps zijn een beetje buggy, vaak als je iets aanpast blijft idd de oude info staan. Maar als je 2 keer achter elkaar die nieuwe info invoert en opslaat staat het er wel gelijk goed in.

    Reageren
  • Dries (SEO Optimizer bvba) zegt:
    07 sep, 2009 om 11:29

    @Erwin : na enkele keren updaten krijgen wij nog steeds oude info te zien :(

    Reageren
  • Ton de Groot zegt:
    07 sep, 2009 om 12:16

    Sinds kort ben ik ook begonnen met dergelijke tips in de praktijk te brengen. En ik moet zeggen dat het wel merkbaar is qua bezoekers per maand.

    Reageren
  • Robert Theuws zegt:
    10 sep, 2009 om 10:16

    Sport clubs zijn inderdaad een goede plekken om jezelf te laten zien. Een sponsorbord naast een voetbal veld wordt veel gezien. Zeker de thuis spelers zullen dit naar verloop van tijd in het geheugen gegrifd hebben

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    10 sep, 2009 om 12:04

    Met sponsoring ben je natuurlijk wel meer kosten kwijt dan een linkje bij enkele regionale websites.

    Reageren
  • Henk zegt:
    10 sep, 2009 om 13:39

    Een sponsorbord kost veel geld, een link kost niets maar is moeilijk te krijgen. Je moet zorgen dat je de juiste persoon kent in dit soort organisaties. En dan is het een kwestie van gunnen

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    11 sep, 2009 om 08:08

    Wat ik bedoel is dat er juist ook gebruikt gemaakt kan worden van banner of link mogelijkheden op de website van de lokale club. Er wordt nog weinig gebruik van gemaakt.

    Reageren
  • Jacob Ras zegt:
    17 sep, 2009 om 17:47

    Ik vraag me af hoe groot het nut van reclameborden precies is. Voor bedrijven lijkt het me wel handig, maar als je een website met link er plaatst, moet de link wel onthouden worden.

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    18 sep, 2009 om 17:30

    Beste Jacob,

    wat ik in het artikel probeer duidelijk te maken is dat je niet alleen een reclamebord langs het veld moet ophangen maar ook een link, of banner op de website van de club moet zetten. Dat levert meer bezoekers op dan een reclame bord langs het veld.

    Al is het reclamebord natuurlijk wel een middel voor exposure. Het best is de combinatie.

    Reageren
  • Erik zegt:
    24 sep, 2009 om 17:54

    Allen,

    wat doe ik fout ?
    heb 8 jaar boven aan in google gestaan, en nu….. kijk zelf maar eens in de zoek machine Google, zoeken naar Art of Racing.

    hoe kom ik weer bovenaan, kan iemand me helpen

    MvGr Erik

    Reageren
  • Erik zegt:
    24 sep, 2009 om 17:55

    Bedank alvast!

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    24 sep, 2009 om 18:51

    Beste Erik,

    stuur me maar even een mailtje, ik heb wel een idee hoe het komt, Mailadres staat op mijn website.

    Reageren

Reageren