Naar
boven
Logo Karel Geenen

Heeft je website last van pogosticking? Zo kom je er van af!

Pogosticking, wat is het en hoe kom je er vanaf?Voordat ik vertel hoe je van pogosticking af kunt komen wil je waarschijnlijk eerst weten wat het betekent…

Pogosticking is het heen en weer klikken van een overzichtspagina naar een detailpagina.

Een pogostick is een speelgoed voor kinderen waarmee ze “op en neer” kunnen springen (zoals je in de afbeelding hier rechts ziet).

Waarschijnlijk “pogostick” je zelf ook heel wat af op het web. Bij de volgende voorbeelden is er sprake van pogosticking:

  • Bij de zoekresultaten heen en weer klikken van de zoekresultatenpagina naar een zoekresultaat;
  • Bij een webwinkel heen en weer klikken van een productoverzicht naar een product zelf.

De kans is groot dat je dit zelf ook regelmatig doet, ik in ieder geval wel.

Waarom vind er pogosticking plaats?

Pogosticking vind plaats omdat gebruikers het gewenste resultaat niet kunnen vinden. Het heeft dus een negatieve lading zoals de titel van dit artikel al doet vermoeden.

Bij de zoekresultaten kan bijvoorbeeld een onduidelijke titel om omschrijving de oorzaak zijn van pogosticking. Gebruikers zijn immers op zoek naar bepaalde informatie en hopen dat het zoekresultaat de informatie kan bieden. Zelfs als er een onduidelijke titel of omschrijving bij het zoekresultaat staat zullen ze er toch op klikken. Want misschien bevat het zoekresultaat toch de informatie waar ze naar op zoek zijn…

Dat er toch geklikt wordt op “slechte titels en omschrijvingen” komt door het feit dat het zoekresultaat toch op de (eerste)  pagina verschijnt. We zijn inmiddels gewend aan relevante zoekresultaten.

Een ander voorbeeld van pogosticking is een productoverzicht pagina. Hieronder zie je een (wat ouder) voorbeeld van de Sony Ericsson website.

Het bovenstaande is een overzicht van de mobiele telefoons van SE. Maar hoe weet ik nu hoe de “p910a” er uitziet? Dat kan alleen door er op te klikken. Is het niet wat ik zoek dan klik ik weer terug naar de overzichtspagina. Met andere woorden, ik doe aan pogosticking.

Onderzoek naar pogosticking

Er zijn een aantal onderzoeken gedaan naar pogosticking. De belangrijkste uitkomst is dat veel pogosticking tot minder conversies leidt. Met andere woorden, hoe meer gebruikers moeten pogosticken des te kleiner de kans dat ze vinden wat ze zoeken.

Hoe kun je pogosticking voorkomen?

Bij het tegengaan van pogosticking is het verstandig om je website nog eens goed onder de loep te nemen. Zijn je overzichtspagina’s duidelijk?

Hieronder vind je een voorbeeld hoe het niet moet:

Voorbeeld pogosticking website 
Je kunt hier kiezen uit 398 producten uit een dropdownbox. Als je dus niet weet welk model je hebt ben je verplicht om te gaan pogosticken. Zoals je zult begrijpen is dit niet echt gebruiksvriendelijk.

Het zou beter zijn als er bijvoorbeeld eerst een onderverdeling wordt gemaakt tussen bijvoorbeeld draadloze en conventionele routers.

Hier volgen nog een aantal tips om pogosticking tegen te gaan:

  • Zorg dat je productoverzicht pagina duidelijk de producten beschrijft. Liefst met een afbeelding (wanneer dit van toepassing is) en een kleine omschrijving;
  • Zijn er teveel producten om weer te geven op 1 pagina (zoals het voorbeeld hierboven met de routers) maak dan eerst een onderscheid;
  • Zorg voor een duidelijke linktekst zodat de gebruiker weet wat hij kan verwachten als hij op de link klikt.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
5 reacties op "Heeft je website last van pogosticking? Zo kom je er van af!"
  • Sint zegt:
    04 dec, 2007 om 23:10

    Wat ik nog mis:
    - Bied op je pagina’s op een duidelijke manier relevante links aan. Op deze manier hoeft een bezoeker niet eerst terug naar de overzichtspagina om door te klikken naar meer informatie.

    Een pagina die niet geheel aansluit bij wat de bezoeker hoopte te vinden met de zoekfunctie kan toch een nuttige doorklikken wanneer er een lijstje wordt getoond van relevante zusteronderwerpen. Dit verbetert ook de gehele navigatie door de site, dus ook voor als men niet gericht aan het zoeken is.

    Reageren
  • Leo zegt:
    05 dec, 2007 om 16:43

    Heldere uitleg als altijd. Het plaatje is ook leuk !

    Reageren
  • René Greve zegt:
    06 dec, 2007 om 16:28

    Als tekstschrijver van webteksten valt het me zwaar, maar ik moet toch toegeven dat in dit geval een plaatje meer zegt dan 550 woorden. Een heldere duidelijke uitleg waar elke copywriter zijn voordeel mee kan doen.

    Reageren
  • Arne Scholman zegt:
    06 dec, 2007 om 18:12

    Duidelijke uitleg maar ik heb nog wel even een vraag. Ik ben bezig om me te verdiepen in het hele internet marketing omdat ik het echt razend interessant vind. Maar is er nu ook een manier waarop je dit kan meten op een website? Is er een tool waarmee ik kan zien dat iemand naar een pagina is gegaan en bijna direct weer terug is gegaan naar vorige pagina? Wat ik dus eigenlijk wil weten is wat is de routing van een bezoeker op mijn pagina.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    08 dec, 2007 om 20:26

    @Arne

    Dit kun je meten via Google Analytics…

    Reageren

Reageren