Naar
boven
Logo Karel Geenen

Het afleveren van een e-mail: makkelijker gezegd dan gedaan

Als het gaat om het afleveren van grote aantallen e-mails, blijkt het een verkeerde aanname dat alleen E-mail Service Providers (ESP’s) verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor de problemen m.b.t. een succesvolle afleveren van mailings. De meerderheid van de problemen wordt veroorzaakt door ESP gebruikers en e-mailmarketeers, op basis van bewuste en onbewuste keuzes. Met de juiste data, schone lijsten, frequentie van verzenden en relevante inhoud heeft de marketeer een succesvolle verzending grotendeels zelf in de hand.

Problemen m.b.t. het afleveren van e-mails
De meerderheid van het aantal afleverproblemen heeft vaak te maken met slecht management van maillijsten. Problemen zoals ‘mailbox onbekend’, ‘domein onbekend’ en ‘klachten’ kunnen direct worden geadresseerd aan acties van gebruikers. Soms zorgt simpelweg het verkeerd spellen van een naam ervoor dat er melding wordt gedaan dat een e-mail niet kon worden afgeleverd, maar veel vaker nog gebeurt dit omdat de ontvanger van de e-mail geen toestemming heeft gegeven op de maillijst te worden geplaatst.

Schone maillijst
Sommige e-mailmarketeers worden iets te gretig als het gaat om het opbouwen van een maillijst en kopen e-mailadressen of schrapen deze redelijk willekeurig  van het net. Dit heeft ervoor gezorgd dat er een leger aan spammers actief is. Over het algemeen worden gekochte maillijsten er snel uitgepikt door ISP’s  omdat het niet moeilijk is deze lijsten te herkennen. Het werken met een goede opt-in maillijst spaart tijd en geld en verbetert de aflevering van mailings op de lange termijn. De interesses van inschrijvers kunnen wisselen, daarom is het raadzaam ontvangers eens in de zoveel tijd een update van hun profiel te vragen. Als iemand geen interesse meer heeft voor een nieuwsbrief, zal hij zich direct uitschrijven van de maillijst. Daarnaast geeft het marketeers de mogelijkheid deze uitschrijvers nog eenmaal doelgericht te benaderen om te kijken of de relatie opnieuw invulling gegeven kan worden.

Relevante content
De onderwerpregel en de inhoud van de e-mail zelf zijn belangrijk om de ontvanger eraan te herinneren dat zij inderdaad toestemming hebben gegeven de e-mail te ontvangen. Daarom is het nuttig altijd een spam check te doen voordat een mailing wordt verzonden. De kwaliteit van de maillijst en de inhoud van de e-mail zijn twee erg belangrijke componenten van een succesvolle verzending.

Overige obstakels op weg naar de inbox – lees het white paper!
Vele miljoenen e-mails vinden dagelijks hun weg van verzender naar ontvanger. De route die een e-mail moet afleggen om succesvol in de inbox van de ontvanger te komen is niet eenvoudig. Naast de inspanningen van marketeers, zijn er vele (technische) obstakels die een e-mail moet overwinnen voordat deze zijn eindbestemming bereikt. Helaas is het niet altijd alleen spam dat wordt tegengehouden door deze obstakels. Ook opt-in e-mails (e-mails waar mensen om hebben gevraagd) sneuvelen af en toe. Recent onderzoek, uitgevoerd door Return Path, toont aan dat 17.8% van alle legitieme e-mails die worden verzonden in Europa hun eindbestemming (de inbox) niet bereikt en dat geldt voor 19.9% in de Verenigde Staten en Canada. Dit white paper behandelt de complexe terminologie, de obstakels, technieken en tactieken m.b.t. het al dan niet succesvol kunnen afleveren van e-mailings.

Download hier gratis het white paper ‘Hoe je ervoor zorgt dat meer e-mails aankomen’.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Guus Bierens
GraphicMail is specialist op het gebied van e-mail en mobiele marketing en biedt gebruikersvriendelijke, betaalbare e-mailmarketing software.
2 reacties op "Het afleveren van een e-mail: makkelijker gezegd dan gedaan"
  • Ik ben het er helemaal mee eens dat de softwaregebruikers meestal het probleem zijn en niet de software. Op dit moment sturen bedrijven vaak nog 1 nieuwsbrief naar alle relaties. Dat is te vaak schieten met hagel. De trend is dat steeds meer segmentatie wordt gebruikt; het versturen van een specifieke nieuwsbrief naar een specifieke doelgroep. En webshops sturen al regelmatig persoonlijke e-mails op basis van het gebruik op de website. Zo wordt e-mailmarketing gerichter ingezet, waardoor ontvangers de e-mail minder als spam ervaringen. En dat is weer van invloed op de levering.

    Reageren
  • Peter zegt:
    06 sep, 2011 om 12:35

    “Met de juiste data, schone lijsten, frequentie van verzenden en relevante inhoud heeft de marketeer een succesvolle verzending grotendeels zelf in de hand.”

    Dit is zeker waar. Ik zou hier graag nog op aan willen vullen:

    Door tests te sturen naar enkele grotere email providers, zoals Gmail en Hotmail kun je ook zelf eerst nagaan hoe jouw email wordt afgeleverd. De inhoud moet natuurlijk relevant zijn, maar ook de opbouw van je email, wat betreft teksten, html etc.

    Daarnaast is ook de reputatie van je email marketing programma belangrijk. Dat zorgt natuurlijk ook voor een betere aflevering. Als je bulk mail gaat versturen vanuit je eigen systeem, of een systeem met een slechte reputatie, kan mail als spam gezien worden. Het is goed om dit vooraf te testen.

    Reageren

Reageren