Naar
boven
Logo Karel Geenen

Het belang van een goede meta description

Een goede online marketeer weet wat de meta description is. Het is dat stukje code wat in de header van een webpagina wordt geplaatst (in de broncode) en ziet er als volgt uit:

<meta name=”description” content=”De internet marketing weblog waar dagelijks artikelen verschijnen over internet marketing, zoekmachine marketing, email marketing en meer!” />

Deze code geeft in een korte omschrijving aan waar de pagina over gaat. Deze tekst wordt vaak (niet altijd, lees hiervoor het artikel meta description verleden tijd) door Google vertoond in de zoekresultaten, zie onderstaande voorbeeld:

meta description tag van Karel Geenen

Maar wat is nu precies de waarde van de meta description tag en hoe kunnen we deze optimaal benutten?

Meta description voor zoekmachine optimalisatie

Allereerst is de meta description nuttig om onze pagina hoger te laten scoren. We kunnen namelijk in deze tekst enkele zoekwoorden gebruiken waar we ons met deze pagina op richten. Hoewel dit niet doorslaggevend is voor Google is het wel mooi meegenomen.

De eerste tip is dus om enkele zoekwoorden (of zinnen) op te nemen in de meta description.

Meta description voor meer bezoekers

Maar we kunnen deze tag ook voor een veel nuttiger doeleinde gebruiken. Namelijk ervoor zorgen dat mensen ook echt door gaan klikken naar je website. Wanneer iemand namelijk jouw website als zoekresultaat krijgt voorgeschoteld moet diegene namelijk beslissen of dat ze op jouw link klikken.

En waar zal hij dit op baseren? Juist, de titel en de omschrijving! Het is daarom ontzettend belangrijk dat de meta description een uitnodigende tekst is om door te klikken!

De ideale meta description via AdWords?

De ideale meta description krijg je door te testen. Maar het is niet zo eenvoudig om de organische zoekresultaten snel te testen. Het kan namelijk even duren voordat de nieuwe meta description wordt opgenomen.

Vandaag las ik een ontzettend slim artikel over hoe de ideale meta description te krijgen. Met Google AdWords! Je kunt namelijk eenvoudig meerdere advertenties schrijven binnen AdWords en deze laten rouleren.

Op deze manier kom je tot een ideale tekst (degene met het hoogste doorklikratio in dit geval) en die tekst kun je gebruiken voor in je meta description.

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
71 reacties op "Het belang van een goede meta description"
  • Bob Coret zegt:
    04 jun, 2009 om 11:44

    Voor het testen van de beste tekst kun je ook gewoon Google’s Website Optimizer gebruiken!

    Website Optimizer, Google’s free website testing and optimization tool, allows you to increase the value of your existing websites and traffic without …

    http://www.google.com/websiteoptimizer

    Reageren
  • Niels van der Pol zegt:
    04 jun, 2009 om 12:10

    Het testen van je meta description via Adwords is inderdaad een handige methode. Het is alleen jammer dat je dan gebonden zit aan 2 x 35 tekens terwijl de meta descriptions in de Google SERP’s bestaan uit ongeveer 160 tekens. Dergelijke manier van testen via Adwords zal je meer inspiratie opleveren voor je meta description dan daadwerkelijk de advertentietekst uit Adwords te gaan gebruiken.

    Reageren
  • Nienke Buiskool Leeuwma (Traffic Builders) zegt:
    04 jun, 2009 om 13:29

    Je geeft aan dat de advertentietekst met de hoogste doorklikratio wint. Maar is het niet belangrijker om te kijken naar het succespercentage? Als je namelijk veel kliks krijgt op een bepaalde tekst maar deze converteert niet dan kun je beter een converterende tekst kiezen om zo kwalitatief bezoek naar je website te krijgen. Hier heb je uiteindelijk meer aan dan heel veel bezoekers die niet de actie ondernemen die jij wilt.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      04 jun, 2009 om 13:48

      Ik wist dat deze reactie ging komen, daarom dat ik er ook duidelijk (in dit geval) achter heb getypt… Want hier wil je dat er wordt doorgeklikt, een klik is hier immers “gratis”.

  • Sebastiaan Opschoor zegt:
    04 jun, 2009 om 13:38

    Ik heb het idee dat unieke descriptions per pagina steeds belangrijker worden voor SEO. Heeft iemand hier ervaring mee? Het gros van de websites heeft slechts 1 description die op elke pagina gekopieerd is. Een voorbeeld: sommige wordpress seo-plugins geven de mogelijkheid voor een unieke description bij een post. Dit kost veel tijd, maar levert dit het ook op?

    Reageren
  • Nienke Buiskool Leeuwma (Traffic Builders) zegt:
    04 jun, 2009 om 13:55

    Ja Karel dat begreep ik ook zo. Maar ik denk toch dat kwaliteit boven kwantiteit staat. Dus alleen maar voor het doorklikken gaan vind ik wat kort door de bocht. SEO en conversies gaan samen. Alleen maar voor de kliks gaan vind ik nog steeds geen kwaliteit. Een gratis klik betekent niet dat je ze per definitie wilt als het je niets oplevert.

    Reageren
  • HP zegt:
    04 jun, 2009 om 15:30

    Als je geen meta description invult zal Google deze zelf vullen. Voordeel kan zijn dat er delen waarop gezocht wordt ook in de meta description getoond worden. Een nog betere relevantie denk ik.

    Reageren
  • Aartjan van Erkel zegt:
    04 jun, 2009 om 15:35

    Interessante post Karel.

    Goed tip om het top keyword en de call to action op te nemen in meta description.

    Het is alleen niet altijd zo dat de meta description wordt getoond onder de link op de resultatenpagina van Google. Want als je zoekwoord niet voorkomt in de meta description, toont Google op die plek het eerste tekstfragment of snippet op de pagina waarin het zoekwoord wel voorkomt.

    Reageren
  • Carola zegt:
    04 jun, 2009 om 15:41

    Ha Karel, ik merk de laatste tijd dat de search description helemaal niet wordt overgenomen door google! Er wordt een stukje tekst van je pagina weergegeven.
    Als je wilt dat ze wél je search description nemen, kun je dat beinvloeden en aan welke voorwaarden moet het voldoen?

    Reageren
  • Carola zegt:
    04 jun, 2009 om 15:42

    .. kan zijn dat ik de regeltjes van google nog niet helemaal begrijp.. ;-)

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    04 jun, 2009 om 16:02

    Ik pak meestal de eerste of tweede regel van een blogbericht. Dit is vaak een goede samenvatting of aandachtstrekker.

    Reageren
  • Bert zegt:
    04 jun, 2009 om 16:53

    Is er iemand die bing.nl van microsoft al heeft geprobeerd? Ik dacht dat ik het netjes op orde had. Nu begint het naar mijn gevoel weer opnieuw. Er spelen weer andere criteria en ik kreeg de indruk dat hij ook met willekeur met mijn metadiscription omgaat.

    Reageren
  • Erik zegt:
    04 jun, 2009 om 17:16

    Ik heb de eerste bezoekers via bing al binnen. Ik scoor wel ok in die zoekmachine met enkele sites. Verder nog geen idee in hoeverre de criteria verandert zijn.

    Reageren
  • Bert zegt:
    04 jun, 2009 om 17:28

    Beste Nienke,
    Als je dan toch gaat muggenziften, vergeet te title niet!!!
    Voor de niet wetende onder ons: In google is dat de regel die boven je meta discription staat, Vet blauw en onderstreept.

    Wat ik overigens mis bij je opmerking is de opbouwende. De vrag is hoe kun je werken aan een kwalitatief betere conversie. Volgens mij testen testen en nog eens testen het devies en daar heb je wel traffic voor nodig. Het liefst veel

    Reageren
  • Bert zegt:
    04 jun, 2009 om 17:38

    Oke Erik, je bent goed bezig! Ik kon ook niet anders dan gelijk ff kijken in mijn analytics, maar helaas nog geen bezoekers via BIng.

    Reageren
  • Tim zegt:
    05 jun, 2009 om 13:19

    @Reacties tegen Nienke; ik vind juist dat ze wel gelijk heeft.

    Voorheen, en blijkbaar nog bij velen, is het krijgen van verkeer (ook aan de organische kant) nog steeds het belangrijkste, ik vind eigenlijk van niet. Ik vind niet de kwantiteit van het verkeer, maar de kwaliteit van dit verkeer het belangrijkste.

    De kwaliteit meet zich vanzelfsprekend dan niet alleen in het verkopen van je product of het klikken op je bannertje. Maar gaat door tot alle mogelijke doelstellingen van je website (inschrijven nieuwsbrief, aanmelding forum etc).

    Waarom ik geen kwantitatief verkeer wil kan ik je duidelijk vertellen. Stel je eens voor dat bij een sites met filmpjes er 100.000 man komt die een beetje rondkijken en verder niets doen. Dan kost dit je bakken met geld en energie (en een hoop kopzorgen), maar heb je iets aan dit verkeer? Nee! Wanneer er nou 10.000 man komt die allemaal (even voor het gemak) een actie doen die wenselijk is; doorsturen van de filmpjes naar anderen, inschrijven voor je service, klikken op je advertenties, aanmelden nieuwsbrieven etc. Aan welk verkeer hebben we nu het meest gehad?

    Gaat dus je tekst voor die verkeer trekt, of gaat de tekst voor die minder verkeer trekt maar beter converteert, jij mag het zeggen..

    Volgens mij is de trend dan ook voor eigenlijk alles (zelfs voor offline marketing) dat het verschuift van bezoeker naar prospect (als ik het goed zeg). Maw niet kijken maar kopen;)

    Nu is het belang van je meta-description dan maar 1 ding in het grote geheel, maar dat terzijde..

    Reageren
  • Carnaval in Nederland zegt:
    05 jun, 2009 om 13:39

    Interessant om eens goed over na te denken inderdaad. Kwaliteit en kwantiteit is altijd goed voor leuke discussies. Voor beide valt iets te zeggen.

    Reageren
  • Sebastiaan Opschoor zegt:
    05 jun, 2009 om 14:10

    Tim,

    een vervolgvraag op je kwalitatieve bezoekers. Stel je pakt het weigeringspercentage als graadmeter voor de kwaliteit. Je hebt 500 bezoekers met 15% en 1000 met 70%. De klant zal niet tevreden zijn met het hoge gemiddelde weigeringspercentage. Ga je dan zorgen dat die 1000 niet meer op je website komen? Daarbij is er altijd de kans dat er een latente behoefte is bij die 1000.

    Ik had het met mijn eigen website. Ik had een artikel geplaatst die compleet verkeerde bezoekers trok met 100% weigeringspercentage (voor mijn bedrijf een belangrijke statistiek). Hier had ik niks aan. Ik heb de pagina verwijderd en mijn weigeringspercentage is omlaag geschoten. Moet ik nu blij zijn of niet?

    Reageren
  • Tim zegt:
    05 jun, 2009 om 14:38

    Goede vragen Sebastiaan en inderdaad niet eenvoudig (en vast ook niet met 1 juist antwoord) te beantwoorden. Mijn mijn visie hierop kan ik altijd geven:

    Op de eerste:
    Een weigeringspercentage zegt voor mij niet direct iets over het doel dat de klant wel of niet bereikt. Als je doel is ‘de klant langer vast houden dan 1 pagina’ is het in iedergeval niet best ;).

    In je voorbeeld bedoel je dat 75 bezoekers afhaken in het 1e voorbeeld en 700 in het 2e voorbeeld. Andersom gaan dus bij de 1e 425 mensen verder en in het 2e voorbeeld 300 mensen verder verder. Ik denk dat de klant zowieso in zo’n geval niet blij is met die 1000 ;). Echter is hier natuurlijk niet de vraag, wil ik die 1000 niet, maar zijn dit wel de mensen die ik zou willen, speelt mijn landingspagina een rol ,etc. Het voorbeeld is wat te simpel om te zeggen of dit iets is want in de discussie van deze post past of niet.

    Wat je 2e vraag betreft:
    Ik vind het weigeringspercentage ook hier een lastige meetwaarde om te gebruiken. Als ik zwart/wit kijk naar je vraag dan zou ik ‘ja’ zeggen. Niet zozeer dat je blij bent dat je percentage omlaag is gegaan, maar blijkbaar heeft het betreffende artikel 0 waarde voor de bezoeker of verwachtte hij/zij compleet iets anders voordat ze die pagina bezochten.

    Natuurlijk is ook hier nog veel meer aan de hand als je verder wilt kijken. Want wat waren de mogelijkheden na het artikel, wat het ook slechts een tekst ter info en that’s it. Of verwachtte je dat men verder klikte, iets kocht of wat anders? 100% weigering hoeft niet echt altijd slecht te zijn (al zou ik er in 99% van de gevallen ook niet blij mee zijn.)

    Misschien kan ik een grappig voorbeeld geven, die ook aansluit bij post; Een website voor pubers schrijft een artikel over een appetijtelijke dame die gek is op hondjes, Met dit woord zijn gekke verbasteringen te maken. In Google zoekt men op ‘hondjes spelen’ en krijgt deze site o.a. in de resultaten. Men klikt door en … nee het blijkt niet over ‘spelende hondjes’ te gaan.. De description had hier duidelijk aan kunnen geven dat het om zo’n site ging en een verbastering/zegwijze met het woord hondjes. Dit soort grappige/maffe voorbeelden zijn er veel meer.

    Zelf schreef ik eens ies over Google Trends en het vakantiegevoel. Ik scoorde vervolgens enorm hoog op ‘vakantiegevoel’ , iedereen die daarop zocht was echter niet op zoek naar Google Trends, dat kan ik je verzekeren ;)

    Reageren
  • Tim zegt:
    05 jun, 2009 om 14:39

    Ik vergeet even nog in te gaan op je opmerking over latente behoeften, want dat is zeker een goede. Maar in m’n laaste voorbeeld over GT en het vakantiegevoel zie ik zelfs daarin geen mogelijke latente behoefte bij mijn bezoeker…

    Reageren
  • daniel dewulf zegt:
    05 jun, 2009 om 18:54

    mag ik langs deze weg een vraagje stellen?
    Ik start met affiliate-marketing met een blog en dus “hosted”.Ik ben mij aan het voorbereiden voor een eigen domein op te zetten.Kunt u mij zeggen of een “hosted”weblog nadelen heeft voor pageranking en of mijn adres:http://bloggen.be/woonenslaapcomfort geen verwarring schept voor de zoekmachines gezien het hier geen normale domeinnaam betreft zoal bijv http://www.woonenslaapcomfort.be
    met vriendelijke groeten en bedankt voor een antwoord,
    Daniel Dewulf

    Reageren
  • Harrie winter zegt:
    06 jun, 2009 om 01:07

    Ook zoekmachines laten zich gemakkelijk om de tuin leiden.

    Zie een voorbeeld op schoontapijt.nl

    Wat valt u op?

    Reageren
  • Erik zegt:
    06 jun, 2009 om 11:22

    Dat lijkt idd niet echt netjes. Maar wel heel erg old school en als het al werkt vaak maar van korte termijn.

    Als Google het niet zelf doet dan is er wel een concurrent die een melding plaats van hidden text en keyword spam en dan is het zo afgelopen.

    Reageren
  • John Bertrand zegt:
    08 jun, 2009 om 03:07

    Met een goede metatag moet je je beoekers omschrijven waarom ze van jou moeten kopen, gebruik ook relevante trefwoorden erin die betrekking hebben dat die pagina.

    Reageren
  • [...] 3. Het belang van een goede meta description. [...]

    Reageren
  • Angele zegt:
    08 jun, 2009 om 11:14

    Wat kun je doen als je meta description niet wordt overgenomen door google?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      08 jun, 2009 om 15:05

      Dan is de kans groot dat Google vindt dat deze niet bij de pagina past en er zelf een beter passende bij kiest. Zorg er wel voor dat je code klopt zodat je zeker weet dat Google de meta discription wel kan lezen.

  • Erik zegt:
    08 jun, 2009 om 11:22

    @Daniel,

    Met ‘hosted’ bloggen bedoel je een weblog waarvoor je geen eigen domeinnaam aanvraagt?

    Bij bloggen.be kan iedereen een blog aanmaken en dat betekent dat iedereen het kan doen.

    Een aantal netwerken met veel leden zorgen dat blogs makkelijk vindbaar zijn, bijvoorbeeld via toplijsten. Daarbij is het hooddomein vaak al langer bekend bij Google wat een voordeel kan opleveren in Google.

    Het nadeel is echter dat je geen controle hebt. Het is niet jouw domeinnaam en ook niet jouw software. Leuk om een pilot te draaien, een minisite te starten of te testen met een programma.

    Je zegt dat je een hoofddomein aan het voorbereiden bent. Waarom zet je daar je weblog dan niet op? Volgens mij kun je met een dienst als blogger.com een ‘hostes’ weblog gebruiken op je eigen domeinnaam.

    Persoonlijk zou ik voor een serieuze long term website altijd gebruik maken van een eigen domeinnaam en webhosting. HOsting heb je al voor 5 euro per maand, een domeinnaam voor 10 euro per jaar. Via gratis pakketten als de weblog software van wordpress kun je zonder enig probleem een weblog live zetten.

    Reageren
  • Dries (SEO Optimizer bvba) zegt:
    08 jun, 2009 om 16:38

    @ Erik, wat mij betreft is Bing wss weer een te later reactie van Microsoft. Na enkele test uit te voeren heb ik toch mijn twijfels over hun resultaten, plus het mooie filmpje van hun voorstelling van Bing geeft de maximum mogelijkheden in van cross-search alhoewel hier in België die gemengde resultaten praktisch nihil zijn.

    Natuurlijk blijven we alles in het oog houden maar het lijkt me nogmaals eens duidelijk dat ze weer te laat zijn. Ik denk dat Microsoft mss beter bij hun innovatie programma’s blijft ipv search.

    Ik moet wel toegeven dat ik verbaast ben van de snelheid waarop ze deze nieuwe zoekmachine hebben kunnen op poten zetten.

    enfin, om meer op het feit van de description tag in te gaan. Deze blijft enorm belangrijk, maaaaaaaaaaar…. ik heb gelezen dat het binnenkort niet veel meer uitmaakt omdat je zelf zal kunnen bepalen en aanpassen wat je description betreft in de SERP.

    Reageren
    • Verwarming Site België zegt:
      05 jan, 2010 om 13:23

      Hoi Dries, dat kun je nu toch ook al door de tag correct in te vullen in je code? Omtrent Bing, tjah… ;) Heeft er hier iemand al een noemenswaardige instroom via Bing tov Google?

  • Erik zegt:
    08 jun, 2009 om 16:50

    Je kan de snippet nu al grotendeels aanpassen.

    Je kan om te beginnen een default snippet opgeven. Deze wordt over het algemeen getoond tenzij de zoekwoorden waarop gezocht worden niet in de default snippet staan.

    De niet-default snippet, bestaande uit citaten rondom zoekwoorden op je pagina, kun je als volgt aanpassen.

    HTML tags die een zoekwoord uitsluiten van opname in de index.

    Of HTML tags die bepaalde tekst uitsluiten van opname in de snippet.

    Het enige wat volgens mij nog niet kan is Google dwingen om de default snippet altijd te tonen, zelfs als de gezochte zoekwoorden niet in de snippet staan.

    Een punt met die snippet blijft wel dat zelfs als je deze helemaal zelf kan aanpassen, je je moet afvragen wat die snippet moet zijn. Zou jij op elke zoekterm dezelfde snippet willen tonen?

    Reageren
  • Michel zegt:
    08 jun, 2009 om 21:55

    Goed artikel. Ben het er helemaal mee eens! Voor iedereen met WordPress biedt Headspace2 een prima oplossing hiervoor: http://urbangiraffe.com/plugins/headspace2/ (meta descriptions kunnen handmatig geschreven worden per artikel)

    Reageren
  • Dries (SEO Optimizer bvba) zegt:
    09 jun, 2009 om 09:10

    M.a.w. het maakt allemaal niet zoveel uit, je moet gewoon er voor zorgen dat iedere pagina gepaste en unieke meta tags hebben. End of story.

    Reageren
  • Erik zegt:
    09 jun, 2009 om 09:46

    HOe bedoel je “het maakt allemaal niet zoveel uit”?

    De meta description hoort bij de belangrijkste factoren om mensen naar je site te krijgen met SEO. Dit gaat niet om ranking maar om het over de streep trekken van de mensen die jouw site in de SERP zien. Ze moeten niet alleen uniek zijn maar ook een call to action bevatten, de belangrijke keywords en verleidelijke informatie over de pagina.

    OOk het uitsluiten van resultaten uit de SERP kan heel belangrijk zijn. Denk maar aan de recente snippet rechtszaak die door Klup.nl verloren werd.

    Reageren
  • Tim zegt:
    09 jun, 2009 om 15:54

    Sorry Dries maar met zo’n opmerking (en terecht die van Erik erachteraan) zou ik m’n SEO niet bij jou laten doen.

    Reageren
  • daniel dewulf zegt:
    12 jun, 2009 om 14:23

    Wat een goed forum.
    bedankt eric voor uw advies ivm een eigen domein.zal ik doen:wordpress.com probeerde ik met 3 blogs op aanraden en ik deed daar aan affiliate.groot was mijn verbazing en mijn verontwaardiging toen ik in april aanklikte om mijn blogs te openen en een vermelding van wordpress zag:”this blog violated our terms and is archived”.ge kunt u inbeelden dat ik mij hiermee slecht voelde.zonder boe of ba uit het internet met mijn 3 blogs.DUS PAS OP:geen affiliate toegelaten bij wordpress.com.nu denk ik dat ik goed doe om een eigen domein te hebben bij wordpress.ORG wat mij terug toelaat om mijn onschuldig affiliate werk verder te zetten.KAN IK MIJN BLOGINHOUD OVERBRENGEN NAAR WORDPRESS.ORG??
    vriendelijke groeten
    daniel

    Reageren
  • daniel dewulf zegt:
    12 jun, 2009 om 15:10

    Ik ken nu als beginner het belang van een goede meta description en wilde mijn opgezette meta titel ,description en keywords testen op hun degelijkheid.Ik kom tot de vastelling dat de verschillende “specialisten”er verschillende criteria op na houden en ik niet meer weet waar ik mij moet aan houden. Bij http://www.submitplus.com heb ik zeergoede resultaten omdat ik hun raadgevingen heb gevolgd betreffende het aantal karakters ik moet gebruiken voor de titel, de beschrijving en de zoekwoorden.Voor de titel gebruik ik dus de aangeraden 125 karakters-voor de description mag ik max.255 karakters gebruiken en met mijn gebruikte 191 karakters weeral goed-voor de meta keywords gebruik ik 954 karakters van de toegelaten 1000 karakters.Voor de specialist http://www.submitplus is mijn SEO in dit veband dus OK!

    Maar…niet volgens de concurrent https://website.grader.com die er andere criteria op na houdt:die laat maar 150 karakters toe voor een meta description…??
    Ook de andere specialist:www.scrubtheweb.com beveelt het aantal karakters voor de description aan op 150…
    Moet ik nu mijn description verminderen naar 150 karakters voor google??
    Ik scoor nu wel goed -dus heeft het aantal karakters geen invloed op google??

    Graag uw reactie waarvoor beste dank,
    Daniel

    Reageren
  • daniel dewulf zegt:
    12 jun, 2009 om 15:20

    Bedankt Karel dat u mij hier de gelegenheid heeft recties te plaatsen en proficiat met uw werk.
    Ik maak dankbaar gebruik van de mogelijkheden
    Ik volg u graag op twitter en stuur dit bericht meteen door .
    mvg,
    Daniel-een beginnend affiliater die alles nog moet leren om te slagen..with a little help from my friends…zongen The Beatles

    Reageren
  • daniel dewulf zegt:
    15 jun, 2009 om 17:17

    Ik bemerk dat er geen antwoord komt op mijn vraag (zie mijn reactie van 12-06)wie nu bepaalt hoeveel karakters de titel, de beschrijving en de zoekwoorden mogen hebben ivm een goede metatag.Dit is een goede vraag temeer de verschillende “specialisten”er verschillende visies over hebben.Wie kan hier klaarheid brengen in deze troebele wijn???Bedankt voor een reactie.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      16 jun, 2009 om 09:23

      Dag Daniel,

      Ten eerste is het niet gebruikelijk dat je onder elke reactie een link naar je website plaatst, komt erg spammy over en dat zal één van de redenen zijn dat je weinig antwoord krijgt. Hierbij dan toch het antwoord:

      Titel: Google vertoont maximaal 64 karakters. Dat is dus al 1 ding waar je rekening mee moet houden. Verder is het belangrijk dat de titel het voornaamste zoekwoord van die pagina bevat en dat hij uitnodigt om op door te klikken.

      Omschrijving: Lees hiervoor dit artikel: http://www.karelgeenen.nl/24/meta-description-verleden-tijd/

      Zoekwoorden: Hier gebruik ik meestal 7-10 zoekwoorden.

  • daniel dewulf zegt:
    16 jun, 2009 om 19:28

    Dag Karel,
    Ten eerste ben ik verwonderd dat u schrijft dat ik overal mijn website vermeld.Ik zie hierboven geen enkele link naar mijn website….Waarom deze bewering en zelfs wat is daar spammy aan?Ik heb reeds veel keer op twitter naar uw websites gelinkt-moet ik dat dus liever niet meer doen?Ik doe dus slecht daar waar ik dacht goed te doen!Dat google dus maar 64 karakters toelaat verneem ik nu.Google zou dan wel eens hun criteria mogen bekend maken.Goed,nu ga ik uw artikel lezen op de gegeven link waarvoor dank.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      16 jun, 2009 om 19:34

      Dag Daniel,

      Denk dat je me verkeerd begrijpt :-). Je link verschiint wel degelijk onder de naam waar je onder blogt. Klik maar eens op Daniel Dewulf :-). Daarom vind ik het niet nodig om je link ook nog eens onder je reactie te plaatsen.

      Oja, en vooral mijn link blijven promoten he :-).

  • daniel dewulf zegt:
    16 jun, 2009 om 19:35

    vergeten te melden:worden de reacties op mijn reacties naar mijn mailadres gestuurd?Indien ik hier niet was teruggekeerd had ik niet geweten dat er een reactie was.
    toch tevreden hoor met je reactie,uitgenomen dat je mijn niet vermelde website spammy noemt….ik zal opletten

    Reageren
  • daniel dewulf zegt:
    16 jun, 2009 om 19:43

    inderdaad zie ik nu dat als ik klik op mijn naam ook mijn websiteadres verschijnt-ook bijgeleerd-bedankt-en ik zal natuurlijk blijven linken op twitter naar je websites -met veel plezier zelfs-veel succes verder -ik ben aan mijn toekomstig succes hard aan het werken

    Reageren
  • Tim zegt:
    16 jun, 2009 om 20:09

    Veel succes.

    Misschien als kleine tip; let ook eens op je taalgebruik, dit is bijna onleesbaar….

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    17 jun, 2009 om 09:27

    Ik heb nooit gezegd dat Google dat niet toelaat… Ze vertonen alleen maximaal 64 karakters. Met andere woorden, ze gaan het ergens afkappen en het risico bestaat dat de zin dan niet meer lekker loopt.

    Ik krijg ook een beetje het idee dat je niet helemaal begrijpt waar het over gaat. Zoiets maak ik op uit je besluit. Prima natuurlijk als je zo wil denken, maar ik wil andere adviseren om zo niet te denken.

    Reageren
  • daniel dewulf zegt:
    18 jun, 2009 om 02:54

    Aan Tim:schrijf ik “swaheli”of gaan we er een “tien voor taal”spelletje van maken?(belgenmop)
    Aan Karel:ik begrijp PERFECT goed waarover het gaat-misschien TE goed.Ik stel alleen vast dat google naast de “blauwe”titel ook verdere vermelding geeft.ZO streng is het dus niet.
    Ik ga verder met uw website te consulteren op SEO-eigenlijk niet zo moeilijk-waarom kapt google af na 64 karakters en niet na bijv 125?Komt mij een beetje kinderachtig voor.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      18 jun, 2009 om 08:20

      Aan deze reactie kan ik dus zien dat je eigenlijk nog niet weet waar het over gaat :-). Niet erg natuurlijk, we zijn hier om te leren. Die omschrijving die je ziet is vaak de meta descritpion, Google daar maar eens op!

  • Erik zegt:
    18 jun, 2009 om 07:49

    Dan maak je borst maar nat voor Google Adwords, die zijn pas echt kinderachtig. NIet meer dan 25 karakters krijg je daar voor de titel.

    Het zou natuurlijk helpen als Google de titel 2 of 3 regels lang zou maken. Of een heel klein lettertype gebruiken.

    Reageren
  • daniel dewulf zegt:
    18 jun, 2009 om 08:23

    Ik weet het Tim.Ik ben nu bezig met een Adwords campagne maar in die context vind ik dat nog niet zo erg.Ik noteer heel wat vertoningen maar vrijwel geen websitebezoekers,laat staan conversies.Het is bijna niet te geloven dat toch veel anderen slagen.Of moet ik heel veel geduld hebben?
    Langs de andere kant moeten we ons nog gelukkig achten dat google bestaat.Optimistisch blijven.Maar ja,het kan frustrerend werken.Beste groeten uit De Haan-Belgie

    Reageren
  • Tim zegt:
    18 jun, 2009 om 09:09

    Als het ‘swaheli’ is kun je misschien indenken dat wij ook een beetje missen waar je het nou over hebt.

    Overigens had Erik het over Adwords, niet ik.

    Reageren
  • Erik zegt:
    18 jun, 2009 om 09:32

    Goed scoren in programma’s zoals Google en Adwords kan heel goed werken. Het is echter niet makkelijk, vraagt veel kennis en je hebt er geduld voor nodig.

    Er zijn mensen die fulltime werken, en dat al jarenlang, om de beste conversies uit Adwords te halen.

    Voor veel mensen die net beginnen met Adwords kan het al snel een zwart gat blijken dat alleen maar geld opzuigt.

    Er zijn een aantal goede boeken over scoren in Google en werken met Adwords die perfect de basisbeginselen uitleggen.

    Het vraagt ff een investering om je erin te verdiepen maar kan zichzelf terugbetalen. Als je hier geen tijd voor hebt kun je de resultaten waarschijnlijk flink verbeteren door een expert naar je accounts te laten kijken.

    Reageren
  • 11de online marketing blogkermis zegt:
    07 jul, 2009 om 08:14

    [...] De elfde editie wordt dit keer gehost door Marco Bouman en je vindt de kermis hier. Ook ik heb deze keer weer meegedaan met mijn artikel: het belang van een goede Meta description. [...]

    Reageren
  • [...] Het belang van een goede meta description Voor de ondernemers met iets meer website kennis; uitleg van Karel Geenen over het effectief inzetten van meta descriptions. [...]

    Reageren
  • Wouter de Rijk zegt:
    07 jul, 2009 om 11:04

    Karel, goed artikel!

    De klik is, zoals Karel zelf al aangaf in een reactie, volledig gratis. Ga voor jezelf na wat het doel is van je site. De weg naar een conversie bestaat doorgaans uit 5 fases.
    1) Bewustwording.
    2) Inlezen/Informatie
    3) Vergelijken reviews.
    4) Vergelijken prijzen.
    5) Aankoop.

    Je kunt de META en browser aanpassen op de fase waarin je website actief is.

    Het werk laten doen door de Google snippet is voor mij geen optie.
    1) De meta wordt lelijk.
    2) Google snippet stelt de meta samen uit je content. Als deze niet op orde is heb je automatisch een slechte meta.

    De ideale META kun je naar mijn mening vinden door met meerdere websites in het zelfde segment te testen met verschillende meta’s.

    Reageren
  • [...] Karelgeenen.nl/04/het-belang-van-een-goede-meta-description/ [...]

    Reageren
  • (WWW Media) SEO - Zoekmachine Optimalisatie zegt:
    08 jul, 2009 om 05:31

    Super post karel !

    Het is een kunst om goede meta’s te gebruiken en iedereen doet weer anders immers is elke website anders, toch?

    Gr,
    S.Udo – WWW Media

    Reageren
  • [...] Karelgeenen.nl/04/het-belang-van-een-goede-meta-description/ [...]

    Reageren
  • Danny Verhoeven zegt:
    05 jan, 2010 om 09:09

    Wanneer zou Google net als bij Adwords als de organische resultaten ook een kwaliteits score gebruiken?

    Een goede meta description nodigt uit om te klikken en als de CTR een onderdeel wordt van de kwaliteits score moet hier zeker aandacht aan besteed worden.

    Reageren
  • Erik zegt:
    05 jan, 2010 om 09:15

    Hoe weet je zo zeker dat een kwaliteitscore binnen de SERP nog ingevoerd moet worden?

    Reageren
  • Danny Verhoeven zegt:
    05 jan, 2010 om 09:17

    Dat weet ik niet zeker? Dat is mijn vraag, in Google adwords wordt het al gebruikt en ben benieuwd of hier ook info over beschikbaar is of dit in de organische resultaten gebruikt wordt?

    Zal laadsnelheid van een website hier dan ook een onderdeel van zijn?

    Reageren
  • Internetmarketing Isinet zegt:
    05 jan, 2010 om 13:14

    Hoi Danny, volgens mij is er al lang een kwaliteitscore binnen de natuurlijke zoekresultaten. Alleen is de vraag met welke parameters rekening wordt gehouden. De laadtijd van de pagina’s is wellicht iets voor op (korte?) termijn. Met andere zaken zoals de bezoekduur van een pagina etc wordt zeker al rekening gehouden.

    Reageren
  • Verwarming Site België zegt:
    05 jan, 2010 om 13:19

    @ Bert. Ik ben het niet met je eens. De title tag heeft niets met muggeziften te maken maar is juist essentieel voor goede optimalisatie van je pagina’s. Bovendien vormen die samen met de description voor een groot stuk je call 2 action in de zoekresultaten.

    Reageren
  • Q. Strihavka zegt:
    28 apr, 2010 om 15:23

    Wervende metatags zijn belangrijk om het verleidelijk te maken voor zoekers om op de link te klikken.

    Reageren
  • [...] Karelgeenen.nl/04/het-belang-van-een-goede-meta-description/ [...]

    Reageren
  • Bram Inpijn zegt:
    15 nov, 2010 om 09:41

    In de metaalbewerking is SEO nog echt een ondergeschoven kindje. Wij zijn er redelijk actief mee bezig en het werpt al aardig zijn vruchten af. Al deze tips helpen me zeker weer verder. Bedankt!

    Reageren
  • Meta-description blijft belangrijk! zegt:
    13 jan, 2011 om 09:31

    [...] meta-description is altijd al belangrijk geweest voor zoekmachine optimalisatie. Hoewel de waarde voor wat betreft [...]

    Reageren
  • [...] een succesvolle website, Marco Bouman – Zoekmachine-optimalisatie voor Twitter, Mareck Debicki. – Het belang van een goede meta description, Karel [...]

    Reageren
  • [...] de titel vind je de beschrijving. Ook in de meta description moet het zoekwoord terugkomen. [...]

    Reageren
  • […] internetredacteur stopt trefwoorden in zijn teksten waarop hij gevonden wil worden in Google. Maakt meta descriptions voor zijn pagina’s, zodat een gebruiker van een zoeksite snel ziet met wat voor content hij […]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014