Het belang van een goede meta description

door | 4 juni 2009 | Zoekmachine Optimalisatie

Een goede online marketeer weet wat de meta description is. Het is dat stukje code wat in de header van een webpagina wordt geplaatst (in de broncode) en ziet er als volgt uit:

<meta name=”description” content=”De internet marketing weblog waar dagelijks artikelen verschijnen over internet marketing, zoekmachine marketing, email marketing en meer!” />

Deze code geeft in een korte omschrijving aan waar de pagina over gaat. Deze tekst wordt vaak (niet altijd, lees hiervoor het artikel meta description verleden tijd) door Google vertoond in de zoekresultaten, zie onderstaande voorbeeld:

meta description tag van Karel Geenen

Maar wat is nu precies de waarde van de meta description tag en hoe kunnen we deze optimaal benutten?

Meta description voor zoekmachine optimalisatie

Allereerst is de meta description nuttig om onze pagina hoger te laten scoren. We kunnen namelijk in deze tekst enkele zoekwoorden gebruiken waar we ons met deze pagina op richten. Hoewel dit niet doorslaggevend is voor Google is het wel mooi meegenomen.

De eerste tip is dus om enkele zoekwoorden (of zinnen) op te nemen in de meta description.

Meta description voor meer bezoekers

Maar we kunnen deze tag ook voor een veel nuttiger doeleinde gebruiken. Namelijk ervoor zorgen dat mensen ook echt door gaan klikken naar je website. Wanneer iemand namelijk jouw website als zoekresultaat krijgt voorgeschoteld moet diegene namelijk beslissen of dat ze op jouw link klikken.

En waar zal hij dit op baseren? Juist, de titel en de omschrijving! Het is daarom ontzettend belangrijk dat de meta description een uitnodigende tekst is om door te klikken!

De ideale meta description via AdWords?

De ideale meta description krijg je door te testen. Maar het is niet zo eenvoudig om de organische zoekresultaten snel te testen. Het kan namelijk even duren voordat de nieuwe meta description wordt opgenomen.

Vandaag las ik een ontzettend slim artikel over hoe de ideale meta description te krijgen. Met Google AdWords! Je kunt namelijk eenvoudig meerdere advertenties schrijven binnen AdWords en deze laten rouleren.

Op deze manier kom je tot een ideale tekst (degene met het hoogste doorklikratio in dit geval) en die tekst kun je gebruiken voor in je meta description.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company