Het belang van een goede meta description

Karel
4/6/2009
Karel
4/6/2009
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Een goede online marketeer weet wat de meta description is. Het is dat stukje code wat in de header van een webpagina wordt geplaatst (in de broncode) en ziet er als volgt uit:<meta name="description" content="De internet marketing weblog waar dagelijks artikelen verschijnen over internet marketing, zoekmachine marketing, email marketing en meer!" />Deze code geeft in een korte omschrijving aan waar de pagina over gaat. Deze tekst wordt vaak (niet altijd, lees hiervoor het artikel meta description verleden tijd) door Google vertoond in de zoekresultaten, zie onderstaande voorbeeld:

meta description tag van Karel Geenen

Maar wat is nu precies de waarde van de meta description tag en hoe kunnen we deze optimaal benutten?

Meta description voor zoekmachine optimalisatie

Allereerst is de meta description nuttig om onze pagina hoger te laten scoren. We kunnen namelijk in deze tekst enkele zoekwoorden gebruiken waar we ons met deze pagina op richten. Hoewel dit niet doorslaggevend is voor Google is het wel mooi meegenomen.De eerste tip is dus om enkele zoekwoorden (of zinnen) op te nemen in de meta description.

Meta description voor meer bezoekers

Maar we kunnen deze tag ook voor een veel nuttiger doeleinde gebruiken. Namelijk ervoor zorgen dat mensen ook echt door gaan klikken naar je website. Wanneer iemand namelijk jouw website als zoekresultaat krijgt voorgeschoteld moet diegene namelijk beslissen of dat ze op jouw link klikken.En waar zal hij dit op baseren? Juist, de titel en de omschrijving! Het is daarom ontzettend belangrijk dat de meta description een uitnodigende tekst is om door te klikken!

De ideale meta description via AdWords?

De ideale meta description krijg je door te testen. Maar het is niet zo eenvoudig om de organische zoekresultaten snel te testen. Het kan namelijk even duren voordat de nieuwe meta description wordt opgenomen.Vandaag las ik een ontzettend slim artikel over hoe de ideale meta description te krijgen. Met Google AdWords! Je kunt namelijk eenvoudig meerdere advertenties schrijven binnen AdWords en deze laten rouleren.Op deze manier kom je tot een ideale tekst (degene met het hoogste doorklikratio in dit geval) en die tekst kun je gebruiken voor in je meta description.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier