Naar
boven
Logo Karel Geenen

Hoe maak je een goede email enquête? Tips & Trucs!

Op Marketingsherpa vond ik een interessant artikel over hoe je interessante email enquêtes uitvoert. Hier volgt een samenvatting en mijn visie op dit onderwerp met tips en trucs.

Het is belangrijk dat je weet hoe je klanten over jouw bedrijf en producten denken. Een effectieve manier om dit te meten is het uitvoeren van een email enquête.

Hoewel de meeste bedrijven tegenwoordig een mailinglijst opgebouwd hebben maakt nog lang niet iedereen gebruik van deze (goedkope) manier van klantmeningen verzamelen. En klantmeningen zijn erg belangrijk voor een succesvolle onderneming!

4 redenen om een enquête via mail te verzenden

1: Email is erg goedkoop

Online enquêtes zijn erg goedkoop. Zij hoeven niet geprint en gemaild te worden. Een ander voordeel is dat je de enquêtes eenvoudig kunt aanpassen, moest er bijvoorbeeld een fout of iets dergelijks in staan.

Snel resultaat. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste resultaten (75%) binnen 3 dagen terug zijn.

Data wordt door de klanten zelf ingevuld. Deze data kan direct gekoppeld worden aan software. Er hoeft dus geen typmiep aan te pas te komen om alle resultaten in de computer te voeren.

2: Laat klanten weten dat je om ze geeft

Een goed opgestelde enquête die duidelijk laat zien dat de mening van de klanten er toe doet en niet probeert om direct iets te verkopen kan op veel sympathie rekening. Probeer dus niet iets te verkopen met de enquête.

3: Laat klanten weten dat je (nog) bestaat

Steeds meer consumenten kopen tegenwoordig bij verschillende fabrikanten. Door het versturen van een mail weten de klanten weer dat ze ooit bij jou besteld hebben. Wanneer je mailinglijst alleen uit “oude” klanten bestaat zou je de enquête mail kunnen koppelen aan een korting. Laat zien dat je om ze geeft én bied ze een bepaalde korting als ze weer bestellen.

4: Verzamel meningen en kritiek

Plaats onderaan de enquête een tekstvak waar mensen hun overige meningen en kritieken kunnen plaatsen. Dit heeft ook weer twee voordelen. De positieve reacties kunnen gebruikt worden als extra verkoopargument (de zogenaamde testemonials) en de negatieve reacties kunnen gebruikt worden om problemen op te lossen. Krijg je bijvoorbeeld van een aantal mensen te horen dat ze de bestelomgeving als onveilig ervaren weet je dat je daar iets aan moet doen. 

Verwachte resultaat percentages

Hier volgen enkele resultaat percentages die je kunt verwachten bij het versturen van een enquête mail:

-Prospects: tussen de 1% en 5%;
-Klanten: 20% tot 55%;
-Business-to-business bedrijven kunnen nog hogere percentages verwachten.

Dit zijn uiteraard slechts richtlijnen. De resultaten zullen afhankelijk zijn van de markt, het merk en het product.

Tips om de resultaten te verbeteren

Voordat je begint met het plannen en maken van de enquête is het belangrijk dat re er rekening mee houdt dat je de enquête online in laat vullen. Je moet dus niet de enquête in de mail zelf stoppen. Dit verhoogt de kans dat de mail tegengehouden wordt door het emailprogramma.

Het is het beste als je twee tot vier alinea’s schrijft met een duidelijke call-to-action. Daaronder plaats je een link naar de online enquête.

  • Tip 1: Kort en krachtig
    De enquête zou maar een paar minuten mogen duren. Meer dan 12 vragen zal het responsratio naar beneden halen. Wanneer je een lange en moeilijke vraag wilt stellen kun je deze beter opdelen in twee of drie vragen. 
  • Tip 2: Testen!
    Het voordeel van email en online enquêtes is dat je eenvoudig kunt testen wat wel en niet werkt. Test bijvoorbeeld twee verschillende mails met een andere call-to-action. Of test twee verschillende lay-outs van de enquête en kijk welke de meeste respons oplevert. 
  • Tip 3: Vertrouwen door een uitschrijflink
    Vermeld duidelijk hoe mensen zich kunnen uitschrijven. Probeer dit niet te verstoppen. Wanneer mensen zien dat ze zich gemakkelijk uit kunnen schrijven zullen ze meer vertrouwen hebben en is de respons groter.

Overige tips:

  • Schrijf een korte onderwerpregel. Liefst niet meer dan 5 woorden;
  • Maak in de onderwerpregel duidelijk wat de bedoeling is. Een voorbeeld van een goede onderwerpregel zou zijn: “Uw mening wordt gewaardeerd”;
  • Ben eerlijk over hoe lang het duurt om de enquête in te vullen.

Voorbeeldcase

Bill Me Later stuurt ook regelmatig enquêtes via de mail. Marketingmanager Vince Talbert verteld hoe zij ervoor zorgen dat 48% de email opent en 18% ook daadwerkelijk de enquête invult:

  • Buiten de begroeting en de afsluiting maken ze gebruik van 3 alinea’s met slechts 16 woorden;
  • Er staan slechts 2 hyperlinks in de mail. Eén naar de enquête en één om af te melden van de nieuwsbrief;
  • In de mails worden NOOIT promoties of acties aangekondigd. Deze mails dienen enkel om in constant contact met de klanten te kunnen staan.

Het belangrijkste is dat je ook daadwerkelijk iets met de resultaten gaat doen. Op deze manier kun je laten zien dat je om je klanten geeft. Dit zullen klanten waarderen. En deze waardering uit zich vaak in meer bestellingen! En dat is toch waar het uiteindelijk om draait!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
4 reacties op "Hoe maak je een goede email enquête? Tips & Trucs!"
  • Lesus zegt:
    04 mei, 2009 om 11:45

    Vince Talbert verteld?
    Pijn-aan-mijn-ogen.
    Verder wel interessant!

    Reageren
  • D.k. Beter zegt:
    19 okt, 2009 om 11:47

    reden 4: ‘…én bied ze een bepaalde korting als ze weer bestellen’.

    Voorbeeldcase: ‘…In de mails worden NOOIT promoties of acties aangekondigd.’

    Wat moet ik nu???

    Reageren
  • Thomas zegt:
    07 sep, 2010 om 10:32

    Overige tips:

    Zorg ervoor dat er geen taalfouten in je enquete staan…

    (ben eerlijk?????)

    Reageren
  • Nick zegt:
    17 apr, 2013 om 16:09

    Ik heb laatst een enquete gemaakt via http://EnqueteMaken.nu
    Is een erg fijne tool en gewoon gratis.

    Reageren

Reageren