Leidraad voor webteksten

Karel
4/12/2008
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
4/12/2008
Internet marketing
X
min leestijd
Webteksten schrijven tips

Het lezen van teksten vanaf een beeldscherm is niet prettig. Het beeld flikkert en doorgaans worden er flinke lappen tekst aangeboden. Zonder duidelijke zoekrichting scrollen bezoekers door het scherm op zoek naar informatie.Menigeen heeft al moeite met het schrijven van een brief, laat staan het opstellen van een webtekst. Het liefste laten we dit over een professionele online copywriter. Maar niet iedereen heeft een budget beschikbaar, daarom deze leidraad.Het allerbelangrijkste bij het opstellen van een tekst (onafhankelijk om wat voor soort tekst het gaat) is dat je niet lukraak gaat schrijven. Ga gestructureerd en planmatig te werk. Neem afstand van de tekst en laat deze door meerdere personen lezen. Neem alle kritiek ter harte en vergeet vooral de spellingscontrole niet aan te zetten!Een webtekst schrijf je niet alleen voor je organisatie maar bovenal voor de bezoeker en niet te vergeten voor de zoekmachines. Uit naam van de organisatie wil je vooral vertellen wie je bent, wat je doet en waarom je dit zo goed doet. De bezoeker wil graag weten of jij meerwaarde kunt bieden en wat dit de bezoeker dan precies oplevert. De zoekmachine wil in principe niet zoveel van je weten. Jij wilt graag dat de zoekmachine van alles over jou weet en dit doorvertelt aan zoveel mogelijk mensen.Neem onderstaande punten in acht bij het opstellen van een webtekst:Feit 1 Websitebezoekers lezen niet maar scannen tekst

  • Maximaal 200-250 woorden per scherm
  • Gebruik koppen en subkoppen
  • Gebruik opsommingen
  • Actieve zinnen
  • Belangrijkste informatie eerst
  • Schrijf concreet
  • Gebruik een gebruiksvriendelijk lettertype
  • Gebruik tekstaccenten (vetgedrukt)
  • Hyperlinks andere kleur als content
  • Centreer geen tekst

Feit 2 De gemiddelde websitebezoekers is ongeduldig en snel verveeld

  • Op de homepage moet gelijk duidelijk zijn welke diensten/producten geleverd worden, door wie deze diensten/producten geleverd worden en voor wie deze diensten/producten geleverd worden.
  • De teksten moeten prikkelen om verder te lezen
  • Actualiteit
  • Datum bij nieuwsitem
  • Zorg voor een goede balans tussen tekst en vormgeving

Feit 3 Iedereen wil een gratis TomTomZorg ervoor dat de navigatie op de website vóór de bezoeker werkt, zodat de bezoeker niet verdwaald in een brij van nutteloze informatie. Prikkel de bezoeker tot een actie.

  • Per pagina een zoekterm (onderwerp) aansnijden
  • Vermeld zoekterm in de title-bar, url-bar en kop/body/end van het artikel
  • Conversiegericht: waarom moet de bezoeker bijvoorbeeld informatie opvragen en waarom zou de bezoeker dat nu moeten doen?

Feit 4 Een professionele organisatie maakt geen spelfautenfoutenCheck een tekst grondig voordat deze online wordt geplaatst.

  • Staat er voldoende informatie in en klopt deze informatie?
  • Is er voldoende samenhang?
  • Consequente opbouw van kopjes, alinea, lettertype en font?
  • Correct spelling en interpunctie?
  • Veel gemaakte fout: in de tekst"je" en "u" afwisselend toepassen. Blijf consistent!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier