Naar
boven
Logo Karel Geenen

Leidraad voor webteksten

Webteksten schrijven tipsHet lezen van teksten vanaf een beeldscherm is niet prettig. Het beeld flikkert en doorgaans worden er flinke lappen tekst aangeboden. Zonder duidelijke zoekrichting scrollen bezoekers door het scherm op zoek naar informatie.

Menigeen heeft al moeite met het schrijven van een brief, laat staan het opstellen van een webtekst. Het liefste laten we dit over een professionele online copywriter. Maar niet iedereen heeft een budget beschikbaar, daarom deze leidraad.

Het allerbelangrijkste bij het opstellen van een tekst (onafhankelijk om wat voor soort tekst het gaat) is dat je niet lukraak gaat schrijven. Ga gestructureerd en planmatig te werk. Neem afstand van de tekst en laat deze door meerdere personen lezen. Neem alle kritiek ter harte en vergeet vooral de spellingscontrole niet aan te zetten!

Een webtekst schrijf je niet alleen voor je organisatie maar bovenal voor de bezoeker en niet te vergeten voor de zoekmachines. Uit naam van de organisatie wil je vooral vertellen wie je bent, wat je doet en waarom je dit zo goed doet. De bezoeker wil graag weten of jij meerwaarde kunt bieden en wat dit de bezoeker dan precies oplevert. De zoekmachine wil in principe niet zoveel van je weten. Jij wilt graag dat de zoekmachine van alles over jou weet en dit doorvertelt aan zoveel mogelijk mensen.

Neem onderstaande punten in acht bij het opstellen van een webtekst:

Feit 1 Websitebezoekers lezen niet maar scannen tekst

  • Maximaal 200-250 woorden per scherm
  • Gebruik koppen en subkoppen
  • Gebruik opsommingen
  • Actieve zinnen
  • Belangrijkste informatie eerst
  • Schrijf concreet
  • Gebruik een gebruiksvriendelijk lettertype
  • Gebruik tekstaccenten (vetgedrukt)
  • Hyperlinks andere kleur als content
  • Centreer geen tekst

Feit 2 De gemiddelde websitebezoekers is ongeduldig en snel verveeld

  • Op de homepage moet gelijk duidelijk zijn welke diensten/producten geleverd worden, door wie deze diensten/producten geleverd worden en voor wie deze diensten/producten geleverd worden.
  • De teksten moeten prikkelen om verder te lezen
  • Actualiteit
  • Datum bij nieuwsitem
  • Zorg voor een goede balans tussen tekst en vormgeving

Feit 3 Iedereen wil een gratis TomTom
Zorg ervoor dat de navigatie op de website vóór de bezoeker werkt, zodat de bezoeker niet verdwaald in een brij van nutteloze informatie. Prikkel de bezoeker tot een actie.

  • Per pagina een zoekterm (onderwerp) aansnijden
  • Vermeld zoekterm in de title-bar, url-bar en kop/body/end van het artikel
  • Conversiegericht: waarom moet de bezoeker bijvoorbeeld informatie opvragen en waarom zou de bezoeker dat nu moeten doen?

Feit 4 Een professionele organisatie maakt geen spelfautenfouten
Check een tekst grondig voordat deze online wordt geplaatst.

  • Staat er voldoende informatie in en klopt deze informatie?
  • Is er voldoende samenhang?
  • Consequente opbouw van kopjes, alinea, lettertype en font?
  • Correct spelling en interpunctie?
  • Veel gemaakte fout: in de tekst”je” en “u” afwisselend toepassen. Blijf consistent!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
31 reacties op "Leidraad voor webteksten"
  • Karel Geenen zegt:
    04 dec, 2008 om 12:16

    Super artikel Marianne! Duidelijke leidraad.

    Reageren
  • webdesign etten leur zegt:
    04 dec, 2008 om 16:03

    Goede en duidelijke punten. Hier kunnen veel mensen nog wat van leren!

    Reageren
  • Jasper zegt:
    04 dec, 2008 om 16:41

    Haha zo grappig!
    Mijn website die ik net gebouwd heb is ook heel erg concreet geschreven volgens deze methode! Best wel vet omdat ik net klaar ben ;)

    Neem even een kijkje!

    http://www.goedingroei.nl

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    04 dec, 2008 om 16:55

    @Jasper

    Ziet er leuk uit maar webtekst-technisch gezien toch niet echt geweldig. Je maakt namelijk geen gebruik van teksten maar van afbeeldingen (soort van powerpointpresentatie). Deze kunnen niet door de zoekmachines worden gelezen…

    Reageren
  • Mario zegt:
    04 dec, 2008 om 23:01

    En als je op die afbeeldingen klikt, worden die nog in een apart venster geopend ook.

    Succes!

    Reageren
  • Thijs zegt:
    05 dec, 2008 om 11:40

    Fijne post Marianne. Ik blijf er moeite mee houden , zo’n overzicht is handig.

    @ Jasper, doe wat met die kritiek, sluit me er volledig bij aan.

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    05 dec, 2008 om 11:50

    @jasper.

    http://www.goedingroei.nl/x.gif
    Niet alle plaatjes die je gebruikt op je website bestaan ook echt.

    Reageren
  • Website promotie zegt:
    05 dec, 2008 om 13:40

    Marianne, het moet even :)

    Blijf consistent:

    Vermeld zoekterm in de title-bar, url-bar en kop/body/end van het artikel

    title-bar, url-bar, body en end: allemaal Engels. Maar kop dan?

    Hyperlinks andere kleur als content

    Als moet dan zijn.

    Wel heel mooi artikel! Mijn complimenten!

    Reageren
  • Marianne Schimmel zegt:
    05 dec, 2008 om 13:58

    @websitepromotie

    Je hebt helemaal gelijk. Niet echt consistent van mij :) Wordt nogmaals het belang onderstreept van het goed doorlezen van teksten voor en na het plaatsen.

    Reageren
  • Ferdi Gosseling Fersell.com zegt:
    05 dec, 2008 om 22:46

    Interresant artikel. Eindelijk iemand die hier een boekje overdoet.

    Ben het wel niet helemaal eens.

    Als het om teksten gaat voor profesionele bedrijven. Dan Lijkt me deze leidraad geen verkeerde.

    Maar er is wel degelijk verschil in de manier van teksten schrijven voor de diverse aspecten binnen internet-marketing.

    vb,

    Voor profesionele bedrijven zoals jij beschrijft is het inderdaad belangrijk geen schrijffouten te maken. Maar als jij een artikel schrijft voor een blog of een one page affiliate promotie of een adsense site etc, dan maakt het niet zoveel uit. Als degene die de betreffende website bezoekt maar te weten komt wat hij graag wilt weten dan komt het niet zo nou. Je pagina dan door verschillende mensen laten controleren zou dan tijdverspilling zijn.

    Reageren
  • Mario zegt:
    06 dec, 2008 om 16:39

    Marianne,

    Je schrijft dat een professionele organistie geen spelfouten maakt. (Ben ik het b.t.w. niet mee eens).

    In je eerste alinea schrijf je volgende zin:
    Het liefste laten we dit over een professionele online copywriter.

    Er ontbreekt duidelijk het woorje ‘aan’ tussen ‘over’ en ‘een’. We laten dit over aan een. Snappie?

    Is maar een kanttekening.

    Fijn weekend.

    Reageren
  • B. Faaij zegt:
    08 dec, 2008 om 11:59

    Beste Marianne,

    Dit is echt een goed artikel. Eenvoudige tips die toch vaak vergeten worden. Zou je eens op onze site willen kijken naar de webteksten? Ik zelf denk dat we nog wel wat kunnen verbeteren.

    http://www.silverside.nl

    Blijf zo doorgaan met je artikelen!

    Reageren
  • Erik zegt:
    08 dec, 2008 om 13:48

    Leuk geschreven en zeer waardevolle tips.

    Voor meer info over dit onderwerp kun je ook eens kijken naar het boek van Janice Redish, “letting go of the words” dat volledig gericht is op schrijven op het internet.

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    09 dec, 2008 om 10:19

    Beste Marianne,

    Dit is echt een goed artikel. Goede tips die toch vaak vergeten worden. Zou je eens op onze site willen kijken naar de webteksten en het artikel over tekstschrijven ?

    http://www.website-intranet.nl

    Reageren
  • Marianne Schimmel zegt:
    09 dec, 2008 om 15:07

    @Ferdi: ik ben het gedeeltelijk met je eens. Het is in sommige gevallen inderdaad onzin om een tekst eerst door een aantal mensen te laten lezen voordat deze geplaatst wordt. Dit neemt niet weg dat het wel belangrijk is om een tekst zo goed en netjes mogelijk op te stellen zonder spelfouten. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat je ergens over heen leest en dat is absoluut geen ramp. Echter een tekst die overduidelijk zonder na te lezen is geplaatst geeft in mijn ogen een verkeerd signaal af.

    Reageren
  • Marianne Schimmel zegt:
    09 dec, 2008 om 15:28

    @B. Faai en @online succes

    Het gaat iets te ver om zo in een mum van tijd gedetailleerd naar jullie webteksten te kijken. Wat me wel opvalt bij beide websites is dat jullie heel veel willen vertellen aan de bezoeker. Maar wat wil de bezoeker nou feitelijk weten? Dit is een vraag die we vaak vergeten te stellen. Het vinden van een balans in teksten is moeilijk. Probeer de informatie te doseren en werk met aansprekende koppen. Prikkel de bezoeker tot een contactmoment zodat je persoonlijk kan vertellen waarom je zo goed bent in wat je doet.

    @online succes

    Op de homepage moet gelijk duidelijk zijn welke diensten/producten geleverd worden, door wie deze diensten/producten geleverd worden en voor wie deze diensten/producten geleverd worden.

    Eerlijk gezegd verdwaal ik een beetje in de informatievoorziening op je website en worden deze vragen onvoldoende beantwoord. Het artikel over tekstschrijven kan ik helemaal niet vinden.

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    09 dec, 2008 om 17:11

    Marianne,

    Bedankt voor je input. Ga er zeker wat mee doen. De index heb ik inmiddels wat aangepast. Het artikel tekstschrijven kun je vinden op :
    http://www.website-intranet.nl/tekstschrijven.html

    Reageren
  • Edwin zegt:
    10 dec, 2008 om 12:14

    @online: zelf ben ik verre van onfeilbaar, maar jouw woordkeuzes en zinsbouw zijn een schoolvoorbeeld van teksten die zijn opgesteld voor zoekmachines.

    Reageren
  • Jos Houben zegt:
    12 dec, 2008 om 13:06

    Hoi Marianne, goede tekst en tips. Wil niet flauw zijn, maar verander deze zin nog even ‘Jij wilt graag dat de zoekmachine van alles over jou weet en dit doorverteld aan zoveel mogelijk mensen.’ Zal wel een typefout zijn.

    Ben ook benieuwd wat je van mijn homepage vindt: http://www.ikenmijnkind.nl

    Reageren
  • Robert zegt:
    12 dec, 2008 om 15:29

    Nuttig artikel. Ik had echter nog wat vragen:

    Wat wordt ervaren als een gebruiksvriendelijk lettertype (ook rekening houdend met de verschillende soorten browsers)?

    Hoeveel regels mag een alinea bevatten?

    Heb je wellicht nog een concreet voorbeeld van webpagina’s met goede teksten?

    Alvast bedankt!

    Reageren
  • GuyH zegt:
    12 dec, 2008 om 20:22

    Hoy Karel

    graag had ik er toch even aan toegevoegd dat je nieuwe website er wel cool uitziet , maar het volgende is persoonlijk …mijn eigen ervaring .. en voor mij (âar ik ben dan ook bijna 51 jaar… ) is het lettertype wel redelijk klein , wel duidelijk leesbaar , duidelijke en zachte contrastkleur maar een ietsiebitsie groter .pt mag je volens mij wel overwegen

    En …. ook héél erg persoonlijk maar toch (en ik zie dit op ohhhhh zoooo vele sites ) die grijze ruimtes opzij L & R zijn volgens mij te groot , maar dat vind ik heus van oh zo vele sites …..

    Kijk maar nog niet op mijn eigen site http://mymusicbaby.com BUT STILL ….. suffering from heavy construction works ….. SORRY

    I am doing my best ( slecht Engels voor “ik doe mijn best” )

    Reageren
  • Dirk-jan Hijdra zegt:
    14 dec, 2008 om 09:05

    Beste Marinne,
    helder artikel!
    goed toe te passen als controle middel voor onze site.
    lijkt allemaal zo simpel alleen je moet het wel effe doen

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    14 dec, 2008 om 12:11

    Marianne,

    http://www.website-intranet.nl
    Wil je nog eens een keer ‘kort’ kijken ? Ik vraag mij af of en hoe goed ik met mijn webteksten op de goede weg ben.

    Alle andere input is natuurlijk ook zeer welkom. Ben ook benieuwd of de boodschap beter overkomt bij Karel.

    (T)on van Houten

    Reageren
  • malou zegt:
    17 dec, 2008 om 14:34

    Artikel geeft duidelijke informatie. Ik mis alleen de strategische verwerking van gangbare zoekwoorden in de tekst ( waar, hoe vaak, etc.). O ja, en doorvertelt is in dit geval met een T.

    Reageren
  • Marianne Schimmel zegt:
    18 dec, 2008 om 11:01

    @Jos bedankt voor de terugkoppeling. Ik heb niet echt heel veel kaas gegeten van webshops. Vind wel dat je een super leuk aanbod hebt! Het lettertype van de shop vind ik wat aan de kleine kant.

    @Robert gebruik een schreefloos font zoals Arial of Verdana. Verdana is overigens uit een onderzoek als meest gebruiksvriendelijk font voor websites uit de bus gekomen. Alinea’s zou ik niet langer dan maximaal 5 zinnen doen.

    @Malou, je hebt helemaal gelijk. Binnenkort zal ik een artikel schrijven m.b.t. zoekwoorden. Hier is een boek vol over te schrijven vandaar dat ik dit afzonderlijk wil behandelen ;)

    Reageren
  • Hoe herken ik een oplichter of amateur? zegt:
    22 dec, 2008 om 12:20

    [...] website, werkt de navigatie goed en zijn de teksten duidelijk. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld de leidraad webteksten. Rammelt de website aan alle kanten, dan is het wijzer om verder te gaan [...]

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    02 jan, 2009 om 12:37

    Na alle opbouwende kritiek ben ik iedereen zeer dankbaar en wens jullie dan ook een succesvol 2009.

    (T)on van Houten

    ps. Wij hebben afgelopen vrijdag pagerank 4 (was 0) op :

    http://www.website-intranet.nl

    Zonder inkomende links (te verwaarlozen) en de domeinnaam is pas een paar maanden geleden bij de SIDN gerigistreerd.

    Heb trouwens geen zin in een discussie over pagerank, SEO en SEA. Zal er over een aantal maanden een artikel over schrijven en aan Karel geven.

    Reageren
  • Ed Ipskamp zegt:
    03 jan, 2009 om 22:02

    Eén van de meest gemaakte fouten is het verkeerde gebruik van samenstellingen. (Overigens niet alleen bij webteksten). Ook hier in de comments een dergelijke fout: Dirk-Jan Hijdra heeft het over een ”controle middel” terwijl het controlemiddel moet zijn. Ik ben het niet met Ferdi eens dat schrijf- taal- en stijlfouten op bijvoorbeeld een weblog, niet belangrijk zouden zijn. Er zijn oorlogen gevoerd vanwege schrijffouten.

    Reageren
  • Ed Ipskamp zegt:
    03 jan, 2009 om 22:24

    Ik heb even naar de site van Marianne Schimmel gekeken, altijdcommunicatie.nl/, en daar vond ik op de welkomstpagina al twee fouten, namelijk ”interim werkzaamheden” en ”communicatie oplossing”. Dit zijn samenstellingen. Hier nog een stukje tekst van deze site: ”Maar hoeveel van de adviezen uitgebracht door deze bureaus ”wordt” in de praktijk ook daadwerkelijk uitgevoerd? Vaak blijken het kostbare trajecten te zijn, (komma verkeerd) die prachtige lijvige adviezen opleveren die niet de gewenste stof ”doet” opwaaien in uw organisatie, maar eerder stof liggen te vangen in uw bureaulade.

    Reageren
  • Marianne Schimmel zegt:
    04 jan, 2009 om 12:54

    @Ed inderdaad slordige foutjes zeg. Ik loop de teksten nog even goed na. Tik eens interimwerkzaamheden in bij Google en kijk met welke suggestie Google zelf komt ;)

    Reageren
  • Ed Ipskamp zegt:
    04 jan, 2009 om 14:33

    @Marianne, Google staat bekend om het vaak niet samenstellen van woorden. Dan wordt de vraag gesteld: bedoelde u….? Raadpleeg voor alle zekerheid de Van Dale.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014