Naar
boven
Logo Karel Geenen

2 methodes voor lokaal adverteren met Google Adwords

Google Adwords is tegenwoordig uitermate geschikt om “lokaal” te adverteren. Dit was een aantal jaren geleden nog wel anders, vooral de locatie targeting. In dit artikel gaan we de verschillende methodes eens bekijken.

Lokale targetingMethode 1: Lokale targeting
Wanneer je met Google Adwords adverteert kun je op campagne niveau kiezen welke gebieden de advertenties te zien krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen dat alleen mensen uit Amsterdam de advertentie te zien krijgen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit:

  • plaatsnamen;
  • provincies;
  • landen;
  • straal rond x aantal kilometers van een bepaald punt.

Wanneer je dus een bijvoorbeeld een rijschool in Eindhoven hebt kun je de campagne zo instellen dat alleen inwoners van Eindhoven de advertentie te zien krijgen.

Hoe instellen?
Kies de gewenste campagne en klik dan op “campagne instellingen bewerken”. Scroll in het volgende scherm naar onder en kies rechts voor “locaties, huidige targeting bewerken”

Hoe gebruiken?
Met deze methode kun je brede, wat algemenere zoekwoorden gebruiken. Om het voorbeeld van de rijschool in Eindhoven aan te houden kies woorden als: “rijschool”, “rijles” en “rijbewijs halen”.

Methode 2: Lokale zoekwoorden gebruiken
Een andere goede manier is het opzetten van een campagne met lokale zoekwoorden. Wat je dan doet is het volgende:

Lokaal adverteren met lokale zoekwoorden

Je gaat de campagne dus opdelen in verschillende advertentiegroepen die ieder een andere plaats targeten. In het voorbeeld van het rijbewijs verdelen we deze campagne dus in omliggende gemeentes.

Hoe gebruiken?
Met deze methode maak je dus gebruik van specifieke, lokale, zoekwoorden. Als targeting gebied zou je in theorie de hele wereld kunnen instellen. In praktijk zou ik in dit geval alleen “Nederland” instellen. Waarom niet alleen “Noord-Brabant” vraag je je nu misschien af…

De doelgroep van dit voorbeeld studeert vaak in andere plaatsen, bijvoorbeeld in Groningen. Deze geboren Eindhovense student, die over een maandje afstudeert, zoekt vanuit de campus (Groningen) naar een geschikte rijschool in Eindhoven. Met deze methode krijgt ook hij de advertentie te zien. Bij de eerste methode (lokale targeting) zou dit dus niet het geval zijn geweest…

Extra tip: Probeer op de landingspagina het lokale zoekwoord terug te laten komen!

Welke van de twee gebruiken?
Nu is natuurlijk de vraag welke van de twee bovenstaande methodes je moet gebruiken. Het antwoord is beide. Je zult dan echter wel de “uitsluitings zoekwoorden” techniek toe moeten passen.

Deze techniek is echter een artikel op zich waard en deze zal ik dus ook later publiceren. Hij staat op mijn to-do lijstje!

In het kort komt het er op neer dat je de zoekwoorden van de ene camapgne (methode 1) als negatieve zoekwoorden in de andere campagne moet zetten (methode 2), en visa versa…

Dit artikel stond al een tijdje in de planning (lees op mijn bureaublad). Vandaag las ik echter een soortgelijk artikel op Huomah.com. In dit artikel worden nog een tweetal manieren besproken om lokaal te adverteren (bedrijfsadvertenties en op lokale sites (sitegericht).

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
5 reacties op "2 methodes voor lokaal adverteren met Google Adwords"
  • Jasper zegt:
    07 jul, 2008 om 15:32

    Kun je wat meer vertellen over de techniek hierachter Karel? Is dit gewoon simpel ip based targeting?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    07 jul, 2008 om 19:25

    Inderdaad Jasper!

    Reageren
  • Paul Schoenmakers zegt:
    09 jul, 2008 om 12:51

    Mijn persoonlijke ervaring is dat de regio-targetting helaas niet altijd even goed scoort, ik zie vaak hogere bounce rates bij de regio targetting campagnes.

    Wellicht kom je ze zelf ook wel eens tegen advertenties waaronder staat – Amsterdam. Terwijl je er toch echt ver vandaan woont.

    Ip-targetting blijft nog altijd lastig en niet heel accuraat. Overigens weet google heus wel waar ik woon, die gegevens staan in verschillende accounts, dus ze zouden die info wellicht kunnen koppelen, maar dan kom je op een privacy onderwerp.

    Reageren
  • Erik van der Veen zegt:
    18 jul, 2008 om 14:34

    Google Trends geeft een goede indicatie van de kracht van regiotargetting binnen Google. Wie zoekt op de term “eindhoven” ziet dat verreweg de meeste zoekers uit Noord-Brabant komen. En op de term “kaatsen” komt bijna iedereen uit Friesland. Bij “mosselen” zijn het de Zeeuwen die bovenaan staan.

    Van Zeeuwen wordt gezegd dat ze zuinig zijn. Dit lijkt wel enigszins te kloppen omdat ze op nr. 3 staan op het woord “gratis”. Het zal geen verbazing wekken dat de Utrechtenaren hiermee onderaan staan. Utrecht is namelijk de provincie met de hoogste inkomens en duurste huizen van Nederland.

    Reageren
  • Joris Toonders zegt:
    19 jul, 2008 om 13:53

    @Erik Grappig dat je dat aankaart, was mij ook opgevallen. Grappig dat je die clichés terug kunt zien bij Google Trends!

    Reageren

Reageren