Naar
boven
Logo Karel Geenen

Trend: Servile brands, dienstbare merken overleven!

Trendwatching.com heeft ook deze maand weer een nieuwe trendbriefing: Servile Brands. Het is niet nieuw dat consumenten uitstekend op de hoogte zijn van alles en meer keus hebben dan ooit. De trend Servile brands draait om het dienstbaar zijn richting klanten. Een goede klantenservice was altijd al onmisbaar, maar dit keer gaat nog een stapje verder. Merken zullen zich extreem dienstbaar moeten opstellen, willen ze overleven. De wensen en behoeften van de klant zullen (nog meer dan ooit) centraal moeten staan.

3 kenmerken

On Demand

In het artikel met 12 mini consumententrends kwam ook al naar voren dat consumenten de behoefte hebben constant online te zijn. Ze willen altijd en overal toegang hebben tot informatie en verwachten ook het beste van deze online wereld. Ze willen dit het liefst geïntegreerd zien in hun offline ervaringen. Het wordt dus van merken en bedrijven verwacht dat zij hierin dienstbaar zijn.

Tijdsdruk

Consumenten vinden tegenwoordig amper de tijd om zich te ontspannen, tijd is een schaarste geworden. Dienstbare merken die het leven veraangenamen, bijvoorbeeld werk uit handen te namen en to-the-point zijn, worden daarom graag gezien.

Geen ontzag

Consumenten hebben geen ontzag meer voor merken en bedrijven:

- Slechts 47% van de consumenten wereldwijd zegt betaalde media (reclames) te vertrouwen. Dit is een daling van 20% sinds 2009.

- 92% zegt mond-tot-mond reclame en aanbevelingen van vrienden en familie meer te vertrouwen van welke reclame dan ook. Een toename van 18% sinds 2007.

- Ook het vertrouwen in online consumentenreviews is gestegen, van 55% in 2008 naar 70% in 2012.

Bron: Nielsen, april 2012

Consumenten richten zich steeds meer tot andere consumenten, merken hebben eigenlijk geen andere keus dan nederig te zijn.

Voorbeelden

Klanten iets laten uitproberen


Marks & Spencer heeft op de website een gratis online in in-store tool: Virtual Manicure. Na het kiezen van een hand met een huidskleur die het dichtst bij die van jezelf ligt kun je alle soorten nagellak uitproberen. Bevalt de kleur, dan voeg je hem met 1 klik toe aan de winkelwagen. Dit is niet de enige tool die ze aanbieden, het is zelfs mogelijk een foto van je gezicht te uploaden en deze compleet op te maken. Ook die make-up is met een klik te bestellen. Simpel, makkelijk en snel!

Klanten helpen alles in de gaten te houden

Volkswagen heeft begin 2012 een nieuwe app gelanceerd als onderdeel van hun “Think Blue” campagne. De “Blue Mobility” app registreert het rijgedrag van automobilisten en geeft ze aanwijzingen en tips om zuiniger te rijden.

Klanten helpen alles online te vinden


‘s Werelds grootste exploitant van winkelcentra, Westfield, heeft een mobiele app op de markt gebracht waarmee bezoekers alle aanwezige winkels, restaurants, bioscopen en zelfs specifieke producten kunnen bekijken. Ze hebben de Google Commerce zoekfunctie aan de app toegevoegd. Gebruikers kunnen met de app zoeken naar specifieke producten en bekijken waar deze het goedkoopste zijn. Het is zelfs mogelijk om via de app winkels direct te bellen en te vragen of deze producten op voorraad zijn.

Klanten helpen alles realtime te begrijpen

Schiphol heeft begin 2012 een Chinese variant van de Schiphol-app gelanceerd. De app bevat vluchtinformatie, openbaar vervoergegevens en productaanbiedingen. Tevens kunnen wegwijzerborden op de luchthaven, via de camera van de smartphone, worden vertaald in het Chinees.

Er voor klanten zijn wanneer zij je echt nodig hebben, ook wanneer zij dit zelf nog niet beseffen.

IKEA speelde vorig jaar in op de klassieke verhuisdag, 1 juli, in het Canadese Quebec. Veel huurcontracten lopen deze dag af, dus zoeken veel mensen rond die dag naar verhuisdozen en opslagmateriaal. IKEA lanceerde een lokale campagne met kartonnen posters die gratis van de muur geplukt mochten worden. Men kon ze namelijk vouwen tot verhuisdoos, daarnaast kregen zij ook kortingen op nieuwe meubels van de Zweedse gigant.

Klussen oppakken die de overheid laat liggen

In Zuid-Afrika zette de verzekeringsmaatschappij Dial Direct  de Pothole Brigade op. Dit team rukte uit wanneer er een melding binnenkwam van een weggebruiker dat er iets mis was met de weg. Ze hebben meer dan 50.000 reparaties uitgevoerd, helaas is dit initiatief gecanceld door… de overheid.

Klanten helpen geld te besparen


Klanten van Bank of America krijgen korting bij winkels waar zij met hun betaalpas betalen. Via het BankAmeriDeals programma kunnen ze kortingen en aanbiedingen op hun creditcard zetten die bij het afrekenen automatisch worden verrekend. Zo zorgt de bank voor extra ‘cash back’.

Klanten aan een fijne start van de dag helpen

Misschien heb je hem al gezien bij de 12 minitrends van september, de Wake-up app van Uniqlo. Een gratis app die je wekt met muziek passend bij het weer van die dag en je vriendelijk vertelt hoelaat het is.

Klanten helpen om er het beste van te maken

De Canadese site AutoTRADER heeft de Facebook app THE autoLYZER gelanceerd Op basis van je Facebook profiel worden 3, te koop aangeboden, auto’s voor je uitgezocht. Die auto’s zouden het beste bij de persoonlijkheid en lifestyle van de gebruiker passen.

Klanten aanbevelingen doen waar ze echt iets aan hebben


Het Amerikaanse Ticketmaster heeft een Facebook app ontwikkeld die op basis van profiel gegevens en via Spotify gedeelde muziek, aanbevelingen doet van concerten. Ook kunnen gebruikers door concertagenda’s browsen, wensenlijstjes maken, zien welke vrienden er naar een bepaald concert gaan en uiteraard: direct tickets kopen.

Zorgen dat voor klanten alles moeiteloos verloopt


Het Ushuaïa Ibiza Beach Hotel heeft een innovatieve oplossing voor haar bezoekers. Klanten hoeven niet langer hun portemonnee mee te nemen op het resort. In samenwerking met PayTouch hebben ze een biometrisch betaalsysteem ontworpen, betalen gaat via het achterlaten van een vingerafdruk. Het enige wat bezoekers hiervoor hoeven doen is een eenmalige registratie bij aankomst in het hotel.

Tot slot

Bedenk goed dat dienstbare merken de klant altijd op 1 zetten. Zij regelen alles voor hun klanten en hebben van te voren overal aan gedacht. Deze manier van denken is een compleet andere manier van doen voor de meeste bedrijven.

Voor dienstbare merken bestaan branding en adverteren uit “marketing die geen marketing is”, het is het bieden van oplossingen aan de consument. Dit betekent dat er kansen liggen voor merken die een complete lifestyle-oplossing kunnen geven.

Kijk voor nog veel meer voorbeelden op de website van Trendwatching.com en laat je ook deze keer weer inspireren!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
1 reactie op "Trend: Servile brands, dienstbare merken overleven!"

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014