Naar
boven
Logo Karel Geenen

De kracht van een online corporate story

Iedereen is het er wel over eens dat een website in dit digitale tijdperk voor elke ondernemer een must is. Blogs worden vol geschreven over strategieën om je website te optimaliseren en je nog beter te positioneren op het web. Het schrijven van goede webteksten is daarbij een hot item. Met de webteksten wil je de lezer prikkelen en aanzetten tot een actie. Variërend van een contactmoment tot bijvoorbeeld een bestelling.

Vertrouwen is essentieel

In deze tijden van crisis is het meer dan ooit belangrijk om aan je imago te werken en een vertrouwensband met de klant op te bouwen. Maar in deze onzekere tijden is het nog belangrijker om vertrouwen uit te stralen naar je medewerkers. Heel vaak merk ik dat dit er flink aan schort bij ondernemingen. Veel ondernemingen dragen onvoldoende uit waar ze voor staan en waar hun passie voor ondernemen vandaan komt. Als je medewerkers vraagt naar het onderscheidend vermogen dan staan ze vaak met een mond van tanden.

Het allermooiste en meest pijnlijke voorbeeld is dit radio interview van een paar jaar geleden. De blogs stonden er destijds bol van. Ondanks dat het twee jaar geleden is, staat het mij nog steeds helder voor de geest. Een schoolvoorbeeld van slechte corporate communicatie.

Wat is je identiteit?

Het is essentieel dat je medewerkers en je klanten weten waar je voor staat. Kortom je identiteit. Pas als dit duidelijk is, kun je (online) effectief met ze communiceren. Elke ondernemer en marketeer erkent het belang van een goed geformuleerde missie en kernwaarden. Het wordt alleen vaak vergeten om dit weer door te vertalen binnen een organisatie. Een corporate story is het perfecte middel om dit effectief te doen.

De kracht van een corporate story ligt in het feit dat het in een verhaallijn is geschreven. Iedereen weet dat een verhaal makkelijker te onthouden is. Een verteller kan het in zijn eigen woorden doorvertellen terwijl de essentie bewaart blijft. Een verhaal werkt daarnaast inspirerend en blijft langer hangen.

Verhalen zijn inspirerend

Je kunt verschillende invalshoeken voor een corporate story gebruiken. Ik ben er voorstander van om de geschiedenis van de organisatie (haar bestaansrecht) en haar kernwaarden in een mooi verhaal te gieten. Geen stoffige missie en wollige verklaring van kernwaarden maar een verhaal vol passie over het ontstaan van de onderneming. Wie ben je en waar ga je naartoe? Officieel bestaat een corporate story uit de volgende drie onderdelen:

  1. Wie ben je als organisatie (heden)
  2. Wat was je als organisatie (verleden)
  3. Wat wil je worden als organisatie (toekomst)

Wees creatief en zorg ervoor dat het een inspirerend verhaal is dat binnen de organisatie bekend is. Plaats deze online op het intranet en op de corporate website.

Hoe helpt een corporate story je online?

Een corporate story helpt je om webteksten vanuit de corporate identiteit te schrijven. Geen slappe aftreksels afgekeken van de concurrentie of een droge opsomming van productspecificaties. Nee, een gepassioneerde tekst die duidelijk de meerwaarde voor de klant aangeeft. Is er iets meer aanstekelijk dan enthousiasme? Kortom de basis van een goede website begint bij de basis van een onderneming. Daarnaast kun je door een goede corporate story en een effectieve communicatie naar je medewerkers een online vernedering zoals bij het radio interview voorkomen.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
1 reactie op "De kracht van een online corporate story"
  • San... zegt:
    08 mrt, 2009 om 20:25

    Goed om te lezen… dat is inderdaad helemaal waar!

    Alleen vraag ik mijzelf dan af…

    Dus kun je dan ook schrijven voor betere conversies?

    Wel leuk gedaan dit onderwerp… Alleen vraag ik mijzelf altijd af waarom men zoveel schrijft over zaken op blogs waaraan men als bedrijf zo weinig heeft…?

    trouwe lezer van een van de beste blogs van NL.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014