Naar
boven
Logo Karel Geenen

De tekst is essentieel voor een goed verkopende website

Dit is het tweede artikel in een serie van vier. Deze serie gaat over het schrijven van een effectieve verkooptekst. In dit deel gaan we wat dieper in op de essentiële onderdelen van een verkooptekst/verkooppagina. Het eerste artikel vind je overigens hier: Een winstgevende verkooptekst schrijven

Heb vertrouwen in je schrijverskwaliteiten

Het eerste wat je moet weten is dat iedereen een aantrekkelijke en succesvolle verkooppagina kan schrijven.

Het schrijven van een goede verkooptekst is niet echt een kunst. Het is niet hetzelfde als een gedicht of een roman schrijven. Het schrijven van een goede verkooptekst is een wetenschap.

Wanneer je de formule volgt die in deze serie besproken wordt zul je zien dat je een heel aardige verkooptekst hebt geschreven!

 

Maak je USP kenbaar

Een succesvolle tekst zal je product op een unieke manier promoten. Wat is je Unique Selling Proposition. Wat maakt jouw product zo anders dan die van de concurrent?

Om tot een goede USP te komen moet je jezelf het volgende afvragen:

  • Waarom doet mijn product het beter dan die van de concurrent?
  • Kost mijn product minder dan die van de concurrent?
  • Gaat mijn product langer mee?
  • Ziet mijn product er beter uit?
  • Wordt mijn product sneller geleverd?

Dus wat doet of biedt jouw product of service dat het uniek maakt?


Baken je doelgroep af!

Nu je precies weet waarom jouw product geschikt is voor de markt zul je nu moeten bepalen WIE die markt is.

Uiteraard is het afbakenen van je markt één van de eerste stappen geweest bij het opstarten van je bedrijf. Weet je nog steeds niet wie je markt is? Begin dat dan maar eens heel snel te onderzoeken!

Je zult er achter moeten komen wie je publiek is en waar ze naar op zoek zijn. Zijn het kinderen? Moeders of vaders? Kitesurfers in Zeeland? Ondernemers? Hoe oud is je doelgroep? Wat is hun inkomen?

Wanneer je het antwoord niet weet op deze vragen kun je beter nog wat meer onderzoek doen. Wanneer je het antwoord wel weet wordt het tijd om eens te gaan kijken hoe je deze mensen gaat bereiken/aanspreken.

Laten we als voorbeeld eens kitesurfers in Zeeland nemen . Dit is een zeer specifieke markt en om deze groep aan te spreken zul je een bepaalde houding moeten hebben. Met houding bedoel ik de manier waarop je tegen ze praat en welke termen je gebruikt. Je zult weinig indruk maken wanneer je ze aanspreekt alsof je een professor bent met onderscheidingen in van alles en nog wat die ontdekt heeft dat er geld valt te verdienen in de kitesurf markt.

Je zult je moeten relateren aan je doelgroep en hun vertrouwen winnen. Je zult moeten weten waarom ze jouw product of service nodig hebben of graag zouden willen hebben.

Hoe kun je laten zien dat je de markt begrijpt en beter nog, hoe kun je ze precies geven wat ze nodig hebben?

Ben niet bang om het te vragen! Door het onderzoeken van je (potentiële) klanten kun je erachter komen wat ze nodig hebben en waarom ze iets nodig hebben. Het internet is hier een uitstekend medium voor. Plaats eens een vragenlijst op je website (desnoods kunnen ze iets winnen als ze het formulier invullen) en probeer er zo achter te komen wat je doelgroep nodig heeft en waar ze interesse in hebben.

In het volgende deel van deze reeks gaan we verder met de essentiële onderdelen van een goede verkooptekst / verkooppagina. Het eerste artikel vind je overigens hier en het derde hier.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
1 reactie op "De tekst is essentieel voor een goed verkopende website"
  • Arno zegt:
    21 okt, 2012 om 17:40

    Beste Karel,

    Wellicht is deze vraag niet echt logisch, maar waar is deel 3 en 4 van de reeks over dit onderwerp?

    Reageren

Reageren