Naar
boven
Logo Karel Geenen

Internet marketing en het MKB

Pieter Voogt van PauwR (online marketing bureau) heeft onlangs een interessant onderzoek uitgevoerd over het MKB en online marketing. Het doel van het onderzoek: inzicht kennisniveau en het gebruik van internet marketing binnen het MKB met als doelgroep het MKB in Midden-Brabant

Met 144 respondenten is dit een goed onderzoek te noemen en de resultaten zijn ook zeer interessant.

Enkele interessante uitkomsten:

Iets meer dan 80% geeft aan dat een constante verbinding met internet onmisbaar is. Hiermee wordt wel duidelijk dat internet tegenwoordig een belangrijk communicatiemiddel is geworden. Aangezien dat een constante verbinding als onmisbaar wordt beschouwd is het dus belangrijk dat er in zee wordt gegaan met een betrouwbare internet provider. In mijn ogen is snelheid dus ook geen usp meer voor providers maar is het vooral betrouwbaarheid.

11% van de websites wordt dagelijks bijgehouden, 50% wekelijks en 22% krijgt maandelijks een update. Ook hier zijn voor bedrijven nog kansen. Waarom zou je bijvoorbeeld niet wekelijks het laatste nieuws op je website plaatsen (misschien in blogvorm = Corporate Blog)? Op deze manier kun je een band opbouwen met je klanten.

SMS-marketing, virale marketing en weblog marketing zijn wel bij vrijwel iedereen bekend maar worden nog niet vaak toegepast. Gemiste kans! Een weblog is snel opgezet en eenvoudig te onderhouden. Virale marketing is ook vrij eenvoudig toe te passen (een tell-a-friend script is al een vorm van virale marketing).

55% van de respondenten is bekend met zoekmachine marketing maar passen dit niet toe. Voornaamste redenen zijn onduidelijke kosten. Aan zoekmachine marketing bureaus dus de taak om meer transparantie aan het kostenstelsel te geven. Als internet marketing bureau zijnde kun je dus je voordeel halen door een duidelijke document oid. op de stellen waarin alle kosten verklaard worden.

75% van de respondenten denkt de mogelijkheden die internet marketing biedt niet voldoende te benutten. In mijn ogen is het de taak van een internet marketing bureau om klanten te wijzen op mogelijkheden die er zijn op internet marketing gebied. Ik denk ook dat bedrijven die allround diensten aanbieden (dus zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren, blogs, SMS-marketing, virale marketing enz. enz.) de toekomst hebben. Omdat alle diensten bij één bedrijf ondergebracht kunnen worden blijft er transparantie en blijven de kosten en taken overzichtelijk.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
1 reactie op "Internet marketing en het MKB"
  • Gangas.be zegt:
    22 sep, 2009 om 12:51

    En de belangrijkheid zal zeker stijgen. Maw in upate en uptime zeker nog niches. Grts

    Reageren

Reageren