Naar
boven
Logo Karel Geenen

Pinterest als marketingtool, zo werkt het wel (en niet)

Het aantal dagelijkse gebruikers van Pinterest is sinds het begin van 2012 met 145% gestegen. Het kanaal concentreert zich volledig op de interesses van de gebruiker. Ook bedrijven hebben het kanaal ontdekt en komen steeds meer achter de mogelijkheden om het op te nemen in de marketingmix.

Pinterest is uitermate geschikt om producten en services te etaleren en traffic naar je website te genereren, maar veel bedrijven weten niet hoe ze het effectief als marketingtool kunnen inzetten.

Pinterest in het kort

De prikborden op Pinterest zijn te vergelijken met online fotoalbums, waar mensen al hun favoriete afbeeldingen verzamelen (pinnen). Er staan tegenwoordig zo’n 2 miljoen prikborden online, waar je doorheen kunt “browsen”. Zien gebruikers een afbeelding die ze leuk vinden, dan “re-pinnen” ze deze op het eigen prikbord. Door middel van een klik op de foto wordt deze vergroot en een volgende klik leidt je naar de website waar de afbeelding oorspronkelijk vandaan komt (de bron).

Hoe zou Pinterest voor jou kunnen werken?

Een zeer populair en succesvol onderwerp op Pinterest is eten, als voorbeeld nemen we een webshop met  kook en bak-gerelateerde producten. Het eerste wat de eigenaar zou kunnen denken is:  “Oh leuk Pinterest, laten we daar alle artikelen op plaatsen..” NEE, niet zomaar doen! Ga uit van de belevingswereld van de klant, wat doen zij met de artikelen?

Plaats bijvoorbeeld foto’s van heerlijke gerechten die klanten kunnen maken met behulp van jouw producten en vraag klanten om hun favoriete gerechten te pinnen op het prikbord. Andere kookliefhebbers die op Pinterest browsen naar recepten komen de foto’s tegen, klikken erop en komen uit op de pagina van de webshop. Alle producten die het gerecht mede mogelijk hebben gemaakt: bakvormen, recept uit een bepaald kookboek, kunnen vanaf daar makkelijk worden aangeschaft.

Maak meerdere prikborden aan en creëer duidelijk thema’s (en context!). De webshop zou bijvoorbeeld ook een prikbord kunnen maken met daarop foto’s van prachtig gedekte tafels.. Laat je fantasie de vrije loop!

Pinterest als effectieve marketingtool

Bedenk dus goed wat een product of service voor de klant betekent voordat je aan de slag gaat met Pinterest. En gebruik de volgende tips om Pinterest effectief in te zetten:

  • - Upload de foto’s niet vanaf de computer, maar “pin” ze vanaf de website. Pinterest heeft hiervoor een handige “Pin-it” knop, deze voeg je makkelijk toe aan je browser. Hiermee zorg je ervoor dat al de pins terug worden geleid naar de website.
  • - Pin alleen foto’s waarover meer informatie te vinden is op de website. Pin dus geen “lege afbeeldingen”. De reden dat iemand klikt is simpel: diegene wil meer informatie!
  • - Voeg de Pinterest volgknop toe aan de website. Deze vind je hier. Hier geldt hetzelfde als voor ieder ander sociaal netwerk: verbind de middelen met elkaar.
  • - Leidt mensen vanaf een “pin” (foto) niet meteen naar het winkelwagentje of een verkooppagina. Geef ze eerst meer productinformatie, reviews en prijzen.
  • - Op de landingspagina zelf moet duidelijk zijn hoe de artikelen kunnen worden gekocht. Een duidelijke call-to-action is hier van belang.

Bedenk goed dat gebruikers van Pinterest zelf actief opzoek gaan naar onderwerpen die hun interesseren. Duik nog eens goed in je doelgroep en vul de prikborden in vanuit een gebruikersperspectief.

Inspiratie nodig?

Pinterest heeft zelf een groot aantal cases verzameld op hun eigen prikbord, handig om inspiratie op te doen voor een gedegen Pinterest strategie!

Gebruik jij Pinterest al? Wat zijn jouw ervaringen? Laat het ons weten!

Wil jij een succesvolle Facebookpagina? Ja toch?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Communicatie & Content Manager bij Karelgeenen.nl en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de blog, cursussen en sociale media. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics in de praktijk" ontwikkeld.
6 reacties op "Pinterest als marketingtool, zo werkt het wel (en niet)"
  • Peter zegt:
    05 okt, 2012 om 13:38

    Ik heb gemerkt dat de indexering en zoeken op Pinterest nog niet optimaal zijn. Het is moeilijk iets te vinden op trefwoorden.

    De meeste foto’s van ons zijn gelinked aan url’s maar ik tref eigenlijk nog weinig verwijzigingen aan in analytics vanaf pinterest. bekendheid?

    Reageren
  • Paul zegt:
    08 okt, 2012 om 12:48

    Inderdaad Peter, valt mij ook op. Het is daarom ook zonde, Lianne, dat je hierboven niet ingaat op de linkpower die je met Pinterest wel of niet kunt creëren. Of met andere woorden: hoe kun je Pinterest inzetten voor linkbuilding? Of waarom juist niet?

    Verder een leuk artikel.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      08 okt, 2012 om 13:48

      @Peter en @Paul dank voor jullie reactie!
      Over het inzetten van Pinterest voor linkbuilding zal ik meer onderzoek moeten doen! Goed idee voor een vervolgpost ;-)

  • Stefan zegt:
    09 okt, 2012 om 09:45

    Goed en interessant artikel! Ik vind het alleen erg lastig om in te schatten of Pinterest nou ook goed ingezet kan worden voor Business-to-Business.

    Reageren
  • Rik zegt:
    10 okt, 2012 om 20:45

    En hoeveel actieve gebruikers telt Pinterest inmiddels in Nederland?

    Reageren
  • Diana zegt:
    14 nov, 2012 om 14:11

    Ik was nog niet zo bekend met Pinterest, maar wat ik in het kort hieruit opmaak is dat je afbeeldingen van je website op Pinterest kunt plaatsen en zo ook meer bezoekers naar je site kunt krijgen.

    Kan het allicht eens proberen.

    Reageren

Reageren