Naar
boven
Logo Karel Geenen

Zoekmachine optimalisatie voor lokale bedrijven

Zoekmachine optimalisatieHet internet wordt vaak gezien als een manier om een groot publiek aan te spreken dat zich uitspreidt over de hele wereld. Veel bedrijven maken de fout te denken dat ze alleen maar online moeten zijn als hun doelgroep de hele wereld of een heel land is.

Met lokaal bedoel ik een bedrijf wat als doelgroep een bepaalde stad, gemeente of provincie heeft. Klassieke voorbeelden zijn kappers, “kleine” winkels en een videotheek. Deze voorbeelden hebben als doelgroep vaak een bepaalde stad/dorp of een bepaalde gemeente.

Met een dergelijk bedrijf, heeft het dan zin om een website te bouwen? Het antwoord is ja, en er zijn meerdere redenen. Dit artikel gaat wat dieper in op deze redenen.

De website kan in zijn meest simpele vorm gebruikt worden als informatiebron voor de doelgroep. Zaken als opening- en sluitingstijden, routebeschrijving en contactinformatie kunnen (lees: moeten) op de website vermeld worden. De echte waarde van een dergelijke website ligt echter bij de zoekmachine optimalisatie.

Het optimaliseren van een website voor een bedrijf wat als doelgroep een stad heeft is veel eenvoudiger dan wanneer eenzelfde website en bedrijf als doelgroep een bepaald land of zelfs de hele wereld heeft. Het aantal websites die concurreren voor resultaten met “lokale” zoektermen zijn vaak op een paar handen te tellen. Simpel gezegd, dit betekent dat er veel minder concurrentie is voor de top 5 in de zoekresultaten. Daar komt dan ook nog eens bij dat de concurrenten vaak niet weten wat ze moeten doen om te optimaliseren voor goede rankings, als ze überhaupt al een website hebben….

Het is ook vrij logisch. Voor welke zoekopdracht denk je dat het moeilijker is om een hoge ranking te behalen, “videotheek” of “videotheek Amsterdam”? Het antwoord zal wel duidelijk zijn. (Antwoord is overigens “videotheek” moest het niet duidelijk zijn…)

Wanneer je een geografisch beperkte website hebt moet je niet meteen beginnen met een zoekmachine optimalisatie campagne. Dit heeft bij een dergelijke website weinig nut als je niet eerst een goede keywordlijst opbouwt.

Kom je er bij het zoekwoord onderzoek achter dat er geen enkele keer gezocht wordt op bijvoorbeeld “videotheek Amsterdam” dan heeft het weinig nut om een zoekmachine optimalisatie campagne op te bouwen. Lees hier het artikel hoe je een effectieve keywordlijst opbouwt.

Veel mensen zien een geografisch beperkte website als een nadeel in de online wereld. Deze websites kunnen echter veel geld opbrengen. De doelgroep is misschien niet zo groot, maar dat geldt ook voor de concurrentie!

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
7 reacties op "Zoekmachine optimalisatie voor lokale bedrijven"
  • Roy zegt:
    05 feb, 2007 om 09:32

    Op zich ben ik het met je eens, maar als je een website wilt laten ontwikkelen, dan zul je toch rekening moeten houden met ROI. en eerlijk gezegd denk ik niet dat de kapper op de hoek, (die het vooral van WOM moet hebben en de advertentie van 50 euro per jaar in het club blad van zijn zoontje) 3000 euro snel terugverdient…

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    05 feb, 2007 om 09:41

    Ja, dat klopt Roy. Maar een website hoeft echt geen 3000 euro te kosten, en zeker geen website voor de lokale markt…

    Maar inderdaad, als je een website laat bouwen voor 3000 euro zal het moeilijk worden om dit terug te verdienen…

    Reageren
  • Jos zegt:
    05 feb, 2007 om 11:56

    Ik ben even los. Het antwoord moet toch ”videotheek” zijn? Daarboven leg je net uit dat het veel makkelijker is om voor lokaal gerichte sites. Er is immers veel minder concurrentie

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    05 feb, 2007 om 12:33

    Jos,

    Je hebt helemaal gelijk!! Ik heb het aangepast, dank je voor je oplettendheid!

    Reageren
  • Roy zegt:
    08 feb, 2007 om 09:40

    Een website hoeft dat inderdaad niet te kosten, zeker niet als je kijkt naar sommige webbouwers, echter zit je altijd met het probleem dat die zonder schroom een kutsite in elkaar draaien voor meer dan 3000 euro en moet je dus wel weten waar je een goede website bouwer moet zoeken.

    Reageren
  • Kletskous » Blog Archive » zegt:
    28 feb, 2007 om 23:17

    [...] Karel blogt veel over zaken waar ik ook mee bezig ben, zoals zoekmachinemarketing en affiliate marketing en ik lees er dan ook regelmatig wat nieuws. Wel vind ik persoonlijk dat hij de laatste tijd wat teveel op de Amerikaanse toer gaat, met name in zijn promotie van Agloco waar hij erg enthousiast over is. Over Agloco kreeg ik gisteren ook al een e-mail van een mij onbekend bedrijf (spam dus) en vandaag een mail van Karel waarin naar mijn smaak iets te vaak mijn naam voor kwam en daar houd ik niet zo van. Toch zie ik regelmatig interessante info op zijn blog, zoals bijvoorbeeld deze maand een artikel over het belang van een website voor kleine, regionaal werkende bedrijven. [...]

    Reageren
  • De Marketing top 100 van Februari | Temp zegt:
    13 jan, 2009 om 22:55

    [...] zo van. Toch zie ik regelmatig interessante info op zijn blog, zoals bijvoorbeeld deze maand een artikel over het belang van een website voor kleine, regionaal werkende [...]

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014