Zoekmachine optimalisatie voor lokale bedrijven

door | 5 februari 2007 | Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatieHet internet wordt vaak gezien als een manier om een groot publiek aan te spreken dat zich uitspreidt over de hele wereld. Veel bedrijven maken de fout te denken dat ze alleen maar online moeten zijn als hun doelgroep de hele wereld of een heel land is.

Met lokaal bedoel ik een bedrijf wat als doelgroep een bepaalde stad, gemeente of provincie heeft. Klassieke voorbeelden zijn kappers, “kleine” winkels en een videotheek. Deze voorbeelden hebben als doelgroep vaak een bepaalde stad/dorp of een bepaalde gemeente.

Met een dergelijk bedrijf, heeft het dan zin om een website te bouwen? Het antwoord is ja, en er zijn meerdere redenen. Dit artikel gaat wat dieper in op deze redenen.

De website kan in zijn meest simpele vorm gebruikt worden als informatiebron voor de doelgroep. Zaken als opening- en sluitingstijden, routebeschrijving en contactinformatie kunnen (lees: moeten) op de website vermeld worden. De echte waarde van een dergelijke website ligt echter bij de zoekmachine optimalisatie.

Het optimaliseren van een website voor een bedrijf wat als doelgroep een stad heeft is veel eenvoudiger dan wanneer eenzelfde website en bedrijf als doelgroep een bepaald land of zelfs de hele wereld heeft. Het aantal websites die concurreren voor resultaten met “lokale” zoektermen zijn vaak op een paar handen te tellen. Simpel gezegd, dit betekent dat er veel minder concurrentie is voor de top 5 in de zoekresultaten. Daar komt dan ook nog eens bij dat de concurrenten vaak niet weten wat ze moeten doen om te optimaliseren voor goede rankings, als ze überhaupt al een website hebben”¦.

Het is ook vrij logisch. Voor welke zoekopdracht denk je dat het moeilijker is om een hoge ranking te behalen, “videotheek” of “videotheek Amsterdam”? Het antwoord zal wel duidelijk zijn. (Antwoord is overigens “videotheek” moest het niet duidelijk zijn”¦)

Wanneer je een geografisch beperkte website hebt moet je niet meteen beginnen met een zoekmachine optimalisatie campagne. Dit heeft bij een dergelijke website weinig nut als je niet eerst een goede keywordlijst opbouwt.

Kom je er bij het zoekwoord onderzoek achter dat er geen enkele keer gezocht wordt op bijvoorbeeld “videotheek Amsterdam” dan heeft het weinig nut om een zoekmachine optimalisatie campagne op te bouwen. Lees hier het artikel hoe je een effectieve keywordlijst opbouwt.

Veel mensen zien een geografisch beperkte website als een nadeel in de online wereld. Deze websites kunnen echter veel geld opbrengen. De doelgroep is misschien niet zo groot, maar dat geldt ook voor de concurrentie!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

5 + 9 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company