Naar
boven
Logo Karel Geenen

11 tips voor pay per click succes

Pay per clickVandaag las ik een interessant Engels artikel over PPC adverteren. Hier volgt een vertaalde samenvatting van het artikel.

De volgende 11 tips zijn zowel voor de beginnende als gevorderde PPC marketeers. Voor beginners is het een handige leidraad en de gevorderde kunnen de basis nog eens doornemen.


Verricht een goed zoekwoordenonderzoek

Gebruik een gratis zoekwoorden software zoals de Google zoekwoord tool of maak een account aan bij Trellian (aff.) en zoek uit welke zoekwoorden het meest gebruikt worden. Deze meeste veelgebruikte woorden kosten vaak veel geld per klik. Verzamel zoveel mogelijk woorden waar wel veel op gezocht wordt maar waar niet zoveel adverteerders voor zijn. Deze zoekwoorden kunnen het succes van je PPC campagne bepalen. Voor een uitgebreid artikel over zoekwoordenonderzoek zie het artikel: Hoe bouw je een effectieve keywordlijst.

 
Maak duidelijke zoekwoordgroepen aan

Probeer niet alle zoekwoorden in één groep te gooien. Maak verschillende groepen aan waarin je zoekwoorden plaatst die dezelfde kernwoorden bevatten. Op deze manier kun je straks ook voor elke groep aparte, en zeer specifieke, advertenties gaan schrijven.

 
Maak je USP kenbaar

Laat in de advertentie zien wat je Unique Selling Point is. Jouw advertentie staat tussen een hele hoop anderen en je hebt vaak maar twee regeltjes om de bezoeker te overtuigen op jouw advertentie te klikken. Onderscheiden doe je door kenbaar te maken waarom mensen bij jou moeten kopen.

 
Stuur gebruikers niet naar je homepage

Wanneer mensen op je advertentie klikken en in je advertentie bied je bijvoorbeeld een laptop aan dan is het ook de bedoeling dat de bezoeker ook direct naar de pagina over laptops wordt geleid. Wanneer je bezoekers naar je homepage stuurt en ze moeten dan nog zoeken naar de pagina die over laptops gaat is de kans groot dat deze de website weer verlaat…

 
Optimaliseer je landingspagina’s

De landingspagina moet de bezoeker meteen duidelijk maken dat ze precies op de goede pagina zijn en dat ze hier kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Hoe meer de pagina overeenkomt met de zoekopdracht van de bezoeker des te groter de kans dat de bezoeker ook blijft (en de gewenste handeling uitvoert).

 
Lieg niet in je advertenties

Bezoekers zijn niet dom. Als je ze iets vertelt in de advertentie en de pagina waar ze op terecht komen geeft iets heel anders weer dan zullen ze je website snel verlaten. Op deze manier verlies je én je geld én de website zal een negatieve indruk achterlaten bij de bezoeker.
 

De domeinnaam is belangrijk

In veel gevallen kun je bij de advertentie een “zichtbare url” plaatsen. Dit hoeft niet perse de url te zijn waar de mensen naartoe worden geleid (het hoofddomein moet echter wel hetzelfde zijn). Wanneer je in die url zoekwoorden plaatst en de zoekopdracht bevat één van die zoekwoorden dan zal de vetgedrukt worden weergegeven (zie onderstaande afbeelding). Dit verhoogt de doorklikratio vaak aanzienlijk!

Google adwords
Maak gebruik van de negatieve zoekwoorden optie

Negatieve zoekwoorden zijn woorden waar je niet op gevonden wilt worden (bijvoorbeeld “gratis”. Op deze manier kun je al een hoop besparen omdat je de zogenaamde gelukszoekers buiten houdt. Aangezien deze mensen op zoek zijn naar bijvoorbeeld “gratis laptops” is de kans uiterst klein dat ze ook daadwerkelijk gaan kopen. Door deze gelukszoekers te weren bespaar je een hele hoop kliks (die geld kosten).

 
Testen, testen en nog eens testen

Het belangrijkste is dat je veel test. Kijk welke advertenties de hoogste doorklikratio halen en welke zoekwoorden het beste presteren. Op deze manier kom je uiteindelijk tot de ultieme PPC campagne. Overigens ben je eigenlijk nooit klaar met testen, bijna elke campagne kan nog beter…

 

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
7 reacties op "11 tips voor pay per click succes"
  • TruFu zegt:
    06 jun, 2007 om 11:21

    Welke artikel was dat? :)

    De punten kloppen wel, maar dit is allemaal wat kort door de bocht. Ik denk dat je meer waarde geeft als je wat statistiek geeft en uitgebreidere voorbeelden. Desnoods pak je elk punt en maak je er een apart post voor. Dan blijft de content ook beter hangen bij lezers, want nu gaat het de ene oor in en de ander uit.

    Reageren
  • Mario Kluser zegt:
    06 jun, 2007 om 15:32

    Wat nog veel beter is dan dit:

    welkomPlot.nl/Plotten

    is het aanmaken van subdomains. In dit geval zou dit dus zijn:

    plotten.welkomPlot.nl

    Let wel dat je ook daadwerkelijk een subdomain bij je provider aanmaakt. Google voert een controle uit en accepteert een niet bestaand domain niet.
    Als het dus bestaat houdt Google van jou en krijg je wellicht een betere positie.

    Groeten
    Mario

    Reageren
  • Mario Kluser zegt:
    06 jun, 2007 om 15:34

    Afgelopen week heb ik trouwens een gratis e-boek met allerlei handige tips gekregen. Wie hem wil hebben geeft maar een gil.
    Ik hoop dat dit hier mag.

    Groeten,
    Mario

    Reageren
  • Kasper Katje zegt:
    10 jun, 2007 om 17:45

    Beetje jammer dat het in principe alleen over Adwords gaat, alsof alleen daar PPC campagnes gedraait kunnen worden.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    10 jun, 2007 om 20:01

    @Kaspar Katje
    In het artikel gebruik ik geloof ik niet één keer het woord Google Adwords (alleen de afbeelding van de advertentie). Dit is bewust gedaan omdat, zoals je zelf al aangeeft, er niet alleen bij Google Adwords geadverteerd kan worden.

    Reageren
  • PL120 zegt:
    25 okt, 2007 om 18:25

    Ik moet nu tot 12 cent per klik betalen om een beetje gezien te worden in de SERPS (betaalde advertenties). De minimum CPC is echter wel laag (kwaliteitsscore), maar het probleem is dat ik niet hoog kom te staan, omdat ik weinig per klik betaal, maar anders maak ik juist verlies in plaats van winst, dus weet iemand hoe dit op te lossen is, zijn daar trucs, oplossingen voor?

    Reageren
  • gido timmermanns zegt:
    26 nov, 2013 om 19:27

    Hallo

    Ik heb een vraag.
    Ik ben van plan ,als mijn website geoptimaliseerd is om een campagne te starten .
    mijn vraag is .
    Als je per click betaald , en de zelfde persoon clickt 1000 maal per dag via goolge op jou site , moet je dan 1000 maal de clickkosten betalen of per bezoeker.

    Groeten
    Gido Timmermanns
    GT Stoffering

    Reageren

Reageren