Naar
boven
Logo Karel Geenen

Google Analytics data omzetten in actiepunten – tip 1

Analytics, statistieken en cijfers zijn hot.. Bijna iedereen heeft Google analytics op zijn site staan om die sexy data te verzamelen zodat ze weten wat er gebeurt op hun site, maar hoeveel mensen doen daadwerkelijk iets met die data en gaan ermee aan de slag?

Ik denk niet dat we de 10% halen, althans niet als ik om me heen kijk, maar misschien vertoef ik in de ‘verkeerde’ kringen..

Het is leuk om te weten hoeveel bezoekers je hebt, hoeveel pagina’s ze (niet) hebben bekeken, hoeveel zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief of hoeveel verkopen je hebt gerealiseerd, maar zolang je je niet  afvraagt waarom of in welke omstandigheden bovenstaande zaken gebeuren of beter nog: waarom bepaalde zaken niet gebeuren, zal je nooit met actiepunten op de proppen komen om je site en (uiteindelijk) je conversies te verbeteren.

Dat is uiteindelijk de bedoeling, je analyseert zaken om er iets uit te leren.

Bij deze zal ik je dus proberen op weg te helpen om je data op een gestructureerde manier uit elkaar te halen. Dit is het (althans mijn) concept, print het uit en hang het aan je muur :)

Voorbeelden

Laat ik er gelijk 3 vb’tjes bijhalen om de stemming erin te brengen:

  1. hoeveel mensen hebben mijn site bezocht (hoeveel)
  2. van waar kwamen die mensen (bron)
  3. hoe lang bleven ze gemiddeld op de site (gedrag)
  4. welke acties hebben ze ondernomen (acties)

Of:

  1. hoeveel terugkerende bezoekers telt mijn site (hoeveel)
  2. uit welke steden/landen zijn ze afkomstig (bron)
  3. hoeveel pagina’s bekeken ze (gedrag)
  4. hoeveel hebben er uiteindelijk gekocht (acties)

Of iets dieper:

  1. hoeveel mensen hebben pagina weetikveel.html bezocht (hoeveel)
  2. welke adwords campagnes zorgden voor dat verkeer (bron)
  3. wat was de bouncerate op die landingspagina (gedrag)
  4. hoeveel inschrijvingen op de nieuwsbrief kwamen er binnen (acties)

Begin je een beetje te zien hoe je diezelfde vraagstelling (hoeveel/bron/gedrag/acties) steeds opnieuw kan gaan gebruiken om te gaan segmenteren en je analytics data echt te leren begrijpen?

Ik was eerst van plan om hier een paar verschillende tips/voorbeelden aan te halen maar ik heb toch besloten om er ‘slechts’ eentje te doen om zo de focus te bewaren. Het heeft geen zin dat je hier 5 werkbare tips krijgt voorgeschoteld en dan niet weet welke je het eerst moet nemen ;). Van de andere tips maak ik gewoon telkens een nieuwe post zodat je steeds 1 topic hebt om je mee bezig te houden.

Let’s go….

Van verkeersbron naar conversie

Je wilt weten hoeveel bezoekers je verschillende verkeersbronnen hebben gegenereerd afgelopen maand.

Op zich ‘leuke standaard data’ maar in welke acties ga je dat vertalen? Geen!

We moeten dus iets dieper gaan en bijvoorbeeld, (er zijn nog andere paden maar die kunnen we later aan bod laten komen), gaan kijken hoe de verschillende bronnen converteren. Ook hier gebruik je de standaard data die Google je makkelijk laat opvragen door de doelset tab(s) aan te klikken.

Dan krijgen we deze data te zien:

Hier krijg je al een sterke indicatie welke bronnen goed of slecht converteren. Het probleem is dat mensen zich soms blindstaren op die conversiepercentages terwijl die in feite nog maar heel weinig zeggen. Laten we de laatste verwijzende bron nader bekijken, die converteert een geweldige 33,33%! Maar dat zijn nog steeds maar 10 verkopen terwijl het organisch verkeer dat van Google komt ‘slechts’ aan 4.65% converteert, maar wel goed is voor 44 verkopen. Met andere woorden, je verdient +4x zoveel aan het Google verkeer dan aan je verwijzende bron, ondanks het veel lagere percentage. Opletten dus!

Actiepunt

Concentreer op het aantrekken van meer verkeer via de verwijzende sites die zeer goed converteren.  Als we het verkeer van bijvoorbeeld de laatste bron, die aan 33.33% converteert, kunnen laten groeien met een factor 10, (300 bezoekers ipv 30), dan genereren we plotseling 100 verkopen.

Ook realistisch zijn en inzien dat 10x het huidige verkeer normaal niet gelijk zal zijn aan 10x de huidige conversie maar ook al daalt de conversie naar vb 15%, dan nog halen we 4.5x zoveel verkopen binnen.

Nog interessanter wordt het als we de cijfers erbij halen via de E-commerce tab:

In het rode kader zie je de standaard cijfers die weer geen verhaal vertellen. Het zit hem in de details :)

Het aantal transacties, de gemiddelde waarde en de totale opbrengst per bron, het wordt warm…

Uit onze vorige stap konden we al opmaken dat de laatste verwijzende bron, die aan 33,33% converteerde,  mogelijk een actiepunt werd. Nu weten we het zeker, want niet alleen het conversiepercentage, maar ook het gemiddelde bestelbedrag bij die bron ligt +56% hoger dan het gemiddelde bedrag (van alle bronnen).

Actiepunt

Bekijk het gemiddelde bestelbedrag per bron en kijk waar de ‘quick wins’ zitten.

Voorbeeld:

  • Als het je 2 maanden van je tijd en 800 euro gaat kosten (schrijvers, linkbuilding campagne, etc)  om 20% meer organisch verkeer aan trekken (en ervan uitgaan dat die constant blijft gedurende de rest van het jaar) dan haal je vanaf de 3e maand een 190 tal extra bezoekers per maand binnen. Laten we ervan uitgaan dat die blijven converteren aan 4.76%, dan zijn dat 9 extra verkopen á € 90.64 = € 815.76. Op jaarbasis  815,76 x 10 (rendeert pas vanaf de 3e maand) = €8157.60
  • We doen een banner campagne bij die verwijzende bron die converteert aan 33,33% en die kost ons 750 eur per maand en we halen daarmee 1500 extra  bezoekers mee op onze site die converteren á 10%. Dus: 1500 x 10% = 150 verkopen á 130,90 = €19.635. Op jaarbasis 19.635 x12 (instant verkeer & conversies) = €235.620

Eindconclusie:

  • Als we kiezen voor organisch verkeer dan halen we op jaarbasis
    €8157.60 – €800 investering = €7357.60 binnen.
  • Kiezen we voor de verwijzende bron dan cashen we op jaarbasis
    €235.620 – € 9000 (750×12) = €226.620

Voila daar heb je een eerste actiepunt en moet je de komende weken/maanden niet meer in je analytics gaan duiken om van alles en nog wat te bekijken, maar niet weten wat je ermee moet :)

Nog even denken wat we in de volgende post gaan tackelen…

Leer nu meer over dit onderwerp!

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
8 reacties op "Google Analytics data omzetten in actiepunten – tip 1"
  • Michiel zegt:
    06 sep, 2012 om 17:22

    Leuk en goed geschreven artikel Dave! Ik zit bij het percentage dat niet zo veel doet met de data en dat is toch een gemiste kans. Een mooie motivatie om nu echt eens goed aan de slag te gaan met Google Analytics data (en nu eindelijk eens die funnels in te stellen). Ik kijk uit naar het volgende artikel :)

    Reageren
  • Dave Lorrez zegt:
    06 sep, 2012 om 17:51

    @Michiel.. laten we afspreken dat er geen volgende artikel komt als jij je huiswerk niet maakt :)

    Reageren
    • Michiel zegt:
      06 sep, 2012 om 19:32

      @Dave: in dat geval heb ik weinig keus en ga ik maar meteen aan de slag :)

  • ruud zegt:
    12 sep, 2012 om 13:59

    goed artikel, wij zijn beginnende shop dus we gaan er mee aan de slag.
    bedankt

    Reageren
  • Martijn zegt:
    13 sep, 2012 om 11:21

    waar komt het getal van 1500 bezoekers via een banner vandaan ? Is dat zo maar een getal? In dat geval vind ik het een kromme vergelijking qua omzet want als de banner minder succesvol loopt (en dus minder bezoekers trekt) dan is het verschil tussen de voorbeelden ineens weer heel anders.

    Reageren
    • Dave zegt:
      13 sep, 2012 om 11:28

      Alle getallen hier zijn fictief, wil enkel aantonen hoe je leert zoeken naar actiepunten & prioriteiten. Iets wat heel veel mensen missen als ze hun analytics stats bekijken…

  • Ivo zegt:
    13 sep, 2012 om 22:14

    Let wel op dat je ook Googles multichannelfunnels bekijkt. De toewijzing van doelen en conversies aan de online kanalen kan namelijk behoorlijk verschillen met de (onvolledige) toewijzing onder de ecommerce-tab in het verkeersbronnen-report. Denk multichannel!

    Reageren
    • Dave zegt:
      14 sep, 2012 om 09:15

      Inderdaad maar dit heb ik er bewust uitgelaten om de focus te behouden voor deze todo :)

Reageren