Naar
boven
Logo Karel Geenen

Uitslag webdesign enquête 2008

Online EnqueteJuli vorig jaar (2008) hebben we op deze website een webdesign enquête uitgevoerd. Doel was het achterhalen van de tevredenheid over webdesigners. De conclusies en uitwerkingen zijn nu bekend!

Er zijn een aantal interessante dingen boven komen drijven. Zo zal bijvoorbeeld 40% van de ondervraagden niet meer voor hetzelfde webdesignbureau kiezen!

Inleiding
Een goede website is voor een bedrijf onontbeerlijk. Laat je een website door een bekende bouwen of doe je het zelf? Of schakel je hiervoor een professioneel bureau in? En waar moet een goed webdesign bureau dan aan voldoen? Middels de Webdesign enquête 2008 is dit in kaart gebracht.

Veel professionele bezoekers
Voor het bouwen van de websites, schakelt slechts een derde van onze bezoekers een andere partij in. De rest doet het zelf. De belangrijkste reden hiervoor is dat men zelf een website kan bouwen (als professional of hobbyist).

Doelgroep verdeeld
Als we particulieren (zonder website) en professionals buiten beschouwing laten, zijn de cijfers vanzelfsprekend anders. Toch is het nog zo dat 47% geen professional inschakelt voor het maken van de website.

Draait om kennis en service
De specialistische kennis en de vermeende service zijn de belangrijkste redenen om voor een bepaald webdesignbureau te kiezen.

‘Harde’ kenmerken als levertijd, prijs en bereikbaarheid spelen veel minder een rol in de keuze voor een bureau. Dit geldt voor zowel diegenen die nu al een professioneel bureau inschakelen als diegenen die dat (nog) niet doen.

Veel ontevreden klanten
Ongeveer een derde van de respondenten is niet tevreden over de geleverde diensten van de webdesign bureaus. Het minst tevreden is men over de levertijd; 44% is hier niet blij mee. Webdesignbureaus scoren het beste op bereikbaarheid, maar ook hier is nog altijd 29% niet tevreden over.

Service en kennis aandachtspunten
Vooral kennis/kwaliteit en service zijn aandachtspunten voor webdesign bureaus. Deze kenmerken worden erg belangrijk gevonden, maar men is hier niet bijzonder tevreden over.

Weinig loyaliteit
Maar iets meer dan de helft van de deelnemers zal in de toekomst voor hetzelfde webdesign bureau kiezen. 40% zal dit niet doen.

Overige diensten
De helft (50%) van de uitbesteders heeft ook andere diensten afgenomen. Hierbij gaat het vooral om hosting en website statistieken. Hier is men over het algemeen tevreden over.

Conclusies

  • Nederland; doe het zelf land, geldt ook voor het maken van onze websites. Velen maken de website nog zelf of schakelen een kennis in. Professionele bureaus worden door de doelgroep slechts in 53% van de gevallen ingehuurd.
  • Men kiest een bureau met name om het verwachte kennisniveau en de service. Dit geldt zowel voor uitbesteders als doe-het-zelvers.
  • Webdesign bureaus zouden zich hier veel meer mee kunnen profileren dan met zaken als levertijd, bereikbaarheid en prijs.
  • Maar liefst een derde van de uitbesteders is echter niet tevreden over de geleverde diensten van de webdesign bureaus.
  • Iets minder dan helft kiest in de toekomst dan ook niet voor hetzelfde bureau. Een teken aan de wand!
  • Maar liefst de helft neemt naast het webdesign ook andere diensten af. Het gaat hier met name om hosting en aanverwante zaken. Full-service bureaus lijken dus een voordeel te hebben

Wie en wat
De webdesign enquête 2008 is ingevuld door 367 bezoekers van www.karelgeenen.nl. Circa de helft is zelfstandig ondernemer, een kwart is in loondienst en een vijfde heeft als particulier gereageerd.

Noot voor publicatie
Deze resulaten mogen vrij verspreid worden mits er een link wordt opgenomen naar Karelgeenen.nl. Redacties kunnen hier een pdf bestand downloaden met de uitslag van de enquete.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
22 reacties op "Uitslag webdesign enquête 2008"
  • Ronald zegt:
    06 jan, 2009 om 12:18

    Zeer mooi artikel Karel. Vooral duidelijk aan de hand van die grafieken.

    Vooral deze zin in je conclusie vind ik erg mooi:

    Webdesign bureaus zouden zich hier veel meer mee kunnen profileren dan met zaken als levertijd, bereikbaarheid en prijs.

    Vind dat je daar zeker een goed punt heb.

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    06 jan, 2009 om 12:29

    Misschien wel goed om er bij te vermelden dat je hier geen vergaande conclusies uit kunt trekken. Je hebt enerzijds volgens mij niet een heel breed publiek (zoals bijvoorbeeld nu.nl o.i.d.) en ook het aantal bezoekers is vrij laag.

    Ik denk daarom niet dat je de volgende conclusie kunt trekken bijvoorbeeld:

    “Nederland; doe het zelf land, geldt ook voor het maken van onze websites. Velen maken de website nog zelf of schakelen een kennis in. Professionele bureaus worden door de doelgroep slechts in 53% van de gevallen ingehuurd.”

    Degenen die je enquête hebben ingevuld, zijn niet representatief voor NL.

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    06 jan, 2009 om 12:32

    Verder wel een nette verwerking en een mooi stuk! Dat moet ik dan natuurlijk eerlijkheidshalve ook even zeggen!

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    06 jan, 2009 om 12:40

    @Jens
    364 ingevulde enquetes zijn wel degelijk representatief. Wat heb je er nu aan om een dergelijke enquete op nu.nl te zetten? Daar zit de doelgroep toch helemaal niet?

    En het aantal bezoekers van mijn website heeft NIKS te maken met de representativiteit. Het aantal ingevulde enquetes wel.

    Sterker nog , ik durf te beweren dat als de enquete ook op Nu.nl had gedraaid dat deze minder respondenten zou hebben ;-).

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    06 jan, 2009 om 13:50

    @ Karel: Je begrijpt het verkeerd. ;)

    I bedoel dat een nieuws site als nu.nl een veel breder publiek heft. Als deze site zo’n enquête had gehouden op haar site, was deze veel representatiever geweest voor de Nederlandse bevolking. Het aantal ingevulde enquêtes maakt inderdaad niets uit voor de representatieviteit.

    En ik bedoelde eigenlijk het aantal ingevulde enquetes, toen ik bezoekers zei in de 2e zin. :)

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    06 jan, 2009 om 13:56

    @Jens
    Het is nooit de bedoeling geweest om een enquete te maken die representatief is voor de Nederlandse bevolking. De enquete is gehouden onder online ondernemers.

    @Marcel
    Helaas ben ik geen eigenaar van Higherlevel ;-).

    Reageren
  • Marcel zegt:
    06 jan, 2009 om 13:09

    Ziet er goed uit.

    Alleen volgens mij komen hier voornamelijk bezoekers die (enige) kennis van websites hebben. Misschien dat de enquête beter tot zijn recht kwam op een website voor ondernemers zoals bv higherlevel

    Reageren
  • Erik zegt:
    06 jan, 2009 om 14:45

    Zit de doelgroep van karelgeenen.nl niet al vol met veel doe het zelvers? Dit zou de resultaten kunnen kleuren.

    Verder leuke conclusie. Zelf doe ik ook veel zelf en vroeg me al af of ik daar alleen in sta. Blijkbaar niet.

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    06 jan, 2009 om 20:25

    Een goed artikel. Kan ik ook wat mee.
    Voor zover nodig een kleine toevoeging : Samenwerken is de sleutel voor online succes.

    (T)on van Houten

    Reageren
  • Bongoman zegt:
    07 jan, 2009 om 09:45

    Karel
    Wat betekent dit voor freelancers die websitediensten aanbieden aan mkb ondernemers in nederland? Zoals jij en ik?
    Het aantal doe het zelvers is veel te groot. Mensen denken dat ze het zelf kunnen. Ook voor adwordsdiensten en seo hebben ze minder behoefte. Ik proef hieruit dat de markt nog niet professioneel is……

    Reageren
  • Dave 2 zegt:
    07 jan, 2009 om 10:20

    Sluit me volledig aan bij Bongoman..als je een zaak moet runnen dan kan je het je niet permiteren om die zaken nog zelf te gaan doen, daar heb je gewoon de tijd niet meer voor…

    De doe het zelvers zijn heel vaak mensen die als ‘hobby’ iets proberen bij te verdienen op het internet

    Aan de andere kant als je weet van waar de wind komt en de nodige kennis opdoet is het een stuk makkelijker om precies uit te leggen wat & waarom je iets wilt als je het werk gaat uitbesteden :o

    Dave

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    07 jan, 2009 om 10:23

    En daar sluit ik me weer volledig bij aan Dave!

    Reageren
  • Bongoman zegt:
    07 jan, 2009 om 10:38

    @Dave,

    thanks. Ik ben overigens zeer blij met dit goede initiatief van Karel. Het geeft inzicht in de ontwikkelingen. Zelf probeer ik al een tijdje meer inzicht te krijgen in deze websitemarkt in Nederland. Hierbij moet je onderscheid maken tussen de grote bedrijven, die meestal zelf marketeers of webdesigners in dienst hebben en het internet als hun core business zien. Zij ontwikkelen zelf en besteden het uit aan grote full service bureaus. Als kleine freelancer kan je hier een graantje mee pikken door ook zelf je diensten aan te bieden. Probleem: de grote bedrijven nemen of iemand in dienst of ze gaan met de grote internet bureaus.

    En aan de andere de mkb klanten. Die zijn kleiner en veel meer natuurlijk. Volgens mij zijn er hier veel doe het zelvers. Als de bedrijven groter worden, misschien het groot mkb, zoals handelsbedrijven etc. wordt doe het zelven niet meer rendabel. Het internet en de website wordt bedrijfskritischer. Kortom: volgens mij moet je bedrijven zoeken die internet als hun core hebben, de website moet veel omzet binnenhalen. Dan maakt het niet uit of ze groot of klein zijn. Die gaan echt niet zelf hun website doen. Hier meer kansen?

    Wat zijn jullie ervaringen?

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    07 jan, 2009 om 10:42

    Ik zie ook wel een trent dat ze de basis door een extern bedrijf neer laten zetten en de rest er verder zelf op programmeren naar wens.

    Reageren
  • Dave 2 zegt:
    07 jan, 2009 om 11:01

    Het probleem (zoals ik het zie) is het feit dat elk onderdeeltje (designen, PPC campagne, seo, social media toestanden, analyics, linkbuilding,etc) die nodig is om een site goed & rendabel te runnen in die mate een omvang aan het nemen is dat 1 persoon bijlange niet meer genoeg is om voor alles in te staan.

    Neem nu het gebruik van Google analytics..als je er echt weg mee wilt en zaken wilt begrijpen zodat je ze kan gaan omzetten in verbeteringen moet je al behoorlijk ‘geschoold’ zijn..En zonder een degelijke (A/B & multivariable) test wordt het moeilijk om zaken goed te gaan interpreteren. Als je een beetje van een goed lopende site hebt dan kan je daar bijna al een mannetje gaan opsteken…en dan zijn er al de andere zaken nog..

    Als jij “the one and only” bent die alles moet gaan doen, dan is dit gewoon een onmogelijke taak geworden.

    Als designer kan ik me voorstellen dat het moeilijk is om ergens voet aan wal te zetten in een groot bedrijf, heb je je daarentegen gespecialiseerd in analytics of iets dergelijks dan denk ik dat je daar nog een grote markt hebt te bespelen.

    Reageren
  • Thijs zegt:
    07 jan, 2009 om 11:19

    Leuk, dit geeft een mooi inzicht in de keuzes van jouw bezoekers.

    Denk inderdaad dat het nog mooier zou zijn geweest om deze vragenlijst aan “offline” ondernemers voor te leggen. Ondernemers die minder affiniteit hebben met internet dus.

    Desalniettemin een mooi onderzoek!

    Reageren
  • Bongoman zegt:
    07 jan, 2009 om 11:33

    @Dave,

    die indruk heb ik ook. Het is heel erg versnipperd of er zijn heel veel aspecten waarmee je rekening moet houden om een goede website aan een klant te bieden.

    Webdesigners, vooral de technische kunnen zich snel in de details verliezen.

    Volgens mij moet je als webdesigner altijd terug naar de basis van de opdracht.

    Een website is geen doel op zich, maar “slechts” een bedrijfsmiddel. Een instrument om je doelen te behalen als ondernemer. Als je dus aansluit bij de doelgroepen, strategie, producten van de klant en een goede basis neerlegt voor de ondernemer, moet hij tevreden zijn. Geen quickwins, de ondernemer moet ook nadenken. Zonder strategie, geen goede site. Daarna komt de finetuning, het slijpen van het instrument etc. Het systeem moet open zijn, uitbreidbaar.

    Als eenling/freelancer kan je daarna allerlei specialisten (bijvoorbeeld in je netwerk) inhuren om de site verder te verbeteren en de bedrijfsdoelstellingen te halen. De klant moet de regie houden op dit bedrijfsmiddel. Een netwerk van freelancers kan hem hierbij helpen.

    Reageren
  • Multus zegt:
    07 jan, 2009 om 18:17

    Prima enquete. Handige gegevens. Valt me op dat veel mensen het zelf doen.

    Reageren
  • JM zegt:
    08 jan, 2009 om 10:07

    Karel, een goed artikel, heldere conclusies, alleen vind ik ook deels dat door het aantal personen die de enquête ingevuld heeft, en het specifiek soort bezoekers dat je site krijgt dat de uitslag wellicht wat vertekenend kan zijn.

    Desondanks zie ik wel resulaten die ik ook terug hoor van klanten die bij mij komen na slechte ervaringen met andere “professionals” of internetbureau’s.

    In je directe omgeving zie je het vaak ook. Je hebt veel aanbieders aan de onderkant van de markt die voor een habbekrats een websiteje online kunnen zetten. Daarnaast heb je een enkel internetbureau dat wel kwaliteit levert maar met een 10-voudige prijs.

    Als je als zelfstandig ondernemer daar tussenin gaat zitten en wel kwaliteit levert voor een reeële prijs denk ik dat er zat markt zit in de 53% die het uitbesteedt. Aan de 47% die het zelf doet moet je geen tijd besteden, die zullen dat niveau toch moeilijk kunnen ontstijgen en zien de meerwaarde van een grafisch en technische goede website toch niet.

    Reageren
  • Evert zegt:
    10 jan, 2009 om 18:26

    Karel een mooi artikel. Net als een aantal voorgangers denk ik dat het percentage dat zijn site helemaal zelf doet wat lager ligt als uit je enquette blijkt.

    Van degenen die zelf hun website maken en onderhouden doen een redelijk aantal dit waarschijnlijk omdat het moeilijk is een kwalitatief goed bedrijf te vinden. Die hun diensten ook nog aanbieden tegen een tansparant tarief.

    Ik denk dat er nog veel te winnen is aan duidelijkheid op sites van sitebouwers. Vaak zijn het kunstwerkjes waar niet duidelijk is wat je er kan kopen en voor welke prijs.

    Evert

    Reageren
  • Bert van Heerde zegt:
    04 feb, 2009 om 11:20

    Ben het ook eens met de genoemde kritiek over de onderzoeksgroep.

    Als je kijkt naar de meest belangrijke punten ‘service’ en ‘kennisniveau’, dan kun je concluderen dat de ‘betrouwbaarheid’ van een webdesignbureau eigenlijk de belangrijkste factor is.

    ‘Een netwerk van freelancers inzetten’ heeft behoorlijke consequenties voor de projectmanagement van een website. Een (grotere) klant wil niet met 10 individuen om tafel zitten. Als projectleider van freelancers kan het een behoorlijke nachtmerrie zijn om iedereen aan deadlines te houden.

    Ik ben benieuwd wat de respondenten in 2009 zullen antwoorden. Ik denk dat prijs toch belangrijker wordt bij krimpende budgetten.

    Reageren
  • Online Succes zegt:
    04 feb, 2009 om 11:58

    @ Bert

    Sluit me bij je aan. Denk alleen dat de kwaliteit, het beoogde (beloofde) rendement, belangrijker zal zijn dan de prijs.

    Ton van Houten

    Reageren

Reageren