Uitslag webdesign enquête 2008

Karel
6/1/2009
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
6/1/2009
Internet marketing
X
min leestijd
Online Enquete

Juli vorig jaar (2008) hebben we op deze website een webdesign enquête uitgevoerd. Doel was het achterhalen van de tevredenheid over webdesigners. De conclusies en uitwerkingen zijn nu bekend!Er zijn een aantal interessante dingen boven komen drijven. Zo zal bijvoorbeeld 40% van de ondervraagden niet meer voor hetzelfde webdesignbureau kiezen!InleidingEen goede website is voor een bedrijf onontbeerlijk. Laat je een website door een bekende bouwen of doe je het zelf? Of schakel je hiervoor een professioneel bureau in? En waar moet een goed webdesign bureau dan aan voldoen? Middels de Webdesign enquête 2008 is dit in kaart gebracht.Veel professionele bezoekersVoor het bouwen van de websites, schakelt slechts een derde van onze bezoekers een andere partij in. De rest doet het zelf. De belangrijkste reden hiervoor is dat men zelf een website kan bouwen (als professional of hobbyist).

Doelgroep verdeeldAls we particulieren (zonder website) en professionals buiten beschouwing laten, zijn de cijfers vanzelfsprekend anders. Toch is het nog zo dat 47% geen professional inschakelt voor het maken van de website.

Draait om kennis en serviceDe specialistische kennis en de vermeende service zijn de belangrijkste redenen om voor een bepaald webdesignbureau te kiezen.‘Harde' kenmerken als levertijd, prijs en bereikbaarheid spelen veel minder een rol in de keuze voor een bureau. Dit geldt voor zowel diegenen die nu al een professioneel bureau inschakelen als diegenen die dat (nog) niet doen.

Veel ontevreden klantenOngeveer een derde van de respondenten is niet tevreden over de geleverde diensten van de webdesign bureaus. Het minst tevreden is men over de levertijd; 44% is hier niet blij mee. Webdesignbureaus scoren het beste op bereikbaarheid, maar ook hier is nog altijd 29% niet tevreden over.

Service en kennis aandachtspuntenVooral kennis/kwaliteit en service zijn aandachtspunten voor webdesign bureaus. Deze kenmerken worden erg belangrijk gevonden, maar men is hier niet bijzonder tevreden over.

Weinig loyaliteitMaar iets meer dan de helft van de deelnemers zal in de toekomst voor hetzelfde webdesign bureau kiezen. 40% zal dit niet doen.Overige dienstenDe helft (50%) van de uitbesteders heeft ook andere diensten afgenomen. Hierbij gaat het vooral om hosting en website statistieken. Hier is men over het algemeen tevreden over.

Conclusies

  • Nederland; doe het zelf land, geldt ook voor het maken van onze websites. Velen maken de website nog zelf of schakelen een kennis in. Professionele bureaus worden door de doelgroep slechts in 53% van de gevallen ingehuurd.
  • Men kiest een bureau met name om het verwachte kennisniveau en de service. Dit geldt zowel voor uitbesteders als doe-het-zelvers.
  • Webdesign bureaus zouden zich hier veel meer mee kunnen profileren dan met zaken als levertijd, bereikbaarheid en prijs.
  • Maar liefst een derde van de uitbesteders is echter niet tevreden over de geleverde diensten van de webdesign bureaus.
  • Iets minder dan helft kiest in de toekomst dan ook niet voor hetzelfde bureau. Een teken aan de wand!
  • Maar liefst de helft neemt naast het webdesign ook andere diensten af. Het gaat hier met name om hosting en aanverwante zaken. Full-service bureaus lijken dus een voordeel te hebben

Wie en watDe webdesign enquête 2008 is ingevuld door 367 bezoekers van www.karelgeenen.nl. Circa de helft is zelfstandig ondernemer, een kwart is in loondienst en een vijfde heeft als particulier gereageerd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier