5 vaak vergeten traffic kanalen voor webwinkeliers

Karel
7/8/2014
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
7/8/2014
Internet marketing
X
min leestijd

Wat mij opvalt wanneer ik met webwinkeliers praat is dat veel van hen alleen inzetten op de organische zoekresultaten van Google en Google AdWords.Niet geheel onbegrijpelijk, want dat zijn zeker zeer belangrijke traffic kanalen, maar daarmee worden een aantal andere interessante kanalen volledig genegeeerd.Daarom bespreek ik in dit artikel 5 vaak vergeten traffic kanalen voor webwinkeliers, 5 kanalen die voor jou als webwinkelier interessant kunnen zijn.

1. Fora

"Wat? Fora? Is dat niet heel erg 2003?" Dat is letterlijk wat een klant mij vroeg toen ik haar deze tip gaf. Fora zijn nog steeds razend populair. Wellicht heb je wel gehoord van fok.nl, goeievraag.nl en helpmij.nl. Er zijn zelfs fora die specifiek gebruikt worden door webwinkeliers, waar informatie over het beheren van een webwinkel gedeeld kan worden. Misschien ken je webwinkelforum.nl?Daarnaast zijn er talloze fora die gebruikt worden voor een specifieke branche. Denk aan fora voor motorrijders. Als je dan een webwinkel hebt in motorspullen, dan vind je daar een zeer actieve en gepassioneerde groep potentiële klanten! Bovendien worden fora nog steeds goed geïndexeerd door Google, zodat je eigen bijdrage aan het forum ook gevonden kan worden bij een zoekopdracht op Google.nl.Wanneer je deel neemt aan het forum is het belangrijk om meerwaarde te leveren. Dat betekent dat je niet alleen je webshop moet promoten, maar bovenal veel tips & tricks moet delen en passende antwoorden moet geven op gestelde vragen. Heb je daar geen tijd voor? Zoek dan eens contact met de forumeigenaar en vraag of het mogelijk is om op zijn forum te adverteren.

fora

Er zijn talloze fora die zich richten op een specifieke productgroep.

2. Blog

Wat ik zelf nog altijd het grootste voordeel vind van een blog is dat je een gezicht kunt geven aan je webshop, zodat het veel meer wordt dan alleen een verzameling producten die je probeert te verkopen. Dat zal zeker bijdragen aan de conversie, maar ook voor traffic zijn blogs belangrijk.Veel mensen zijn niet direct op zoek naar een product, maar zoeken naar een oplossing voor een probleem. Stel dat je een webwinkel hebt in verlichtingsproducten. Dan zullen je klanten waarschijnlijk vragen hebben als 'Hoe kan ik meerdere lampen gelijktijdig dimmen?' Door over dat onderwerp te bloggen, zullen mensen met dit vraagstuk jouw blog vinden en via je blog jouw webwinkel.

blog

Een webshop in Marokkaanse tassen geeft tips voor een bezoek aan Marokko.

3. Vergelijkingssites

In Nederland zijn er enkele vergelijkingssites waar je prijzen van verschillende aanbieders met elkaar kunt vergelijken. In Nederland wordt de lijst aangevoerd door Beslist.nl, gevolgd door Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl.Als webwinkelier kan je je producten ook op deze sites promoten. Het aanbod van deze drie ligt vrij dicht bij elkaar. Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl tonen veel electronicaproducten, maar bieden ook zeker andere producten aan. Beslist.nl biedt alles aan. Zowel Beslist.nl, als Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl hebben een eigen advertentieprogramma.Het voordeel van adverteren op deze drie websites is dat je producten al gevonden worden voor zoekopdrachten waarvoor je webshop nog niet gevonden wordt. Dat is natuurlijk met name prettig wanneer je net bent begonnen. De drie vergelijkingssites worden namelijk ook zeer goed gevonden in de zoekresultaten van Google en daar kun je dan zonder veel inspanning van profiteren (afhankelijk van de aanwezigheid van je concurrenten op datzelfde platform natuurlijk).

vergelijkingssite

Overigens was Beslist.nl de afgelopen weken veel in het (e-commerce) nieuws. De discussie ging over een conversiepixel die in de webwinkel geplaatst moet worden. Met deze conversiepixel kan Beslist.nl meten welke producten er verkocht worden in je webwinkel, zodat ook het verdienmodel van Beslist.nl daarop aangepast kan worden.Grote webwinkels zoals Bol.com en Coolblue toonden hun bezwaar, met name omdat dit model geen rekening zou houden met retourzendingen die door Beslist.nl werden aangemerkt als verkochte producten, terwijl de webwinkelier er geen betaling voor ontvangt.Dat zou het adverteren via Beslist.nl minder rendabel maken dan het oude CPC-model dat het bedrijf hiervoor hanteerde.Beslist.nl heeft aangegeven naar een oplossing te zoeken, wat mogelijk neerkomt op het geleidelijk aan uitfaseren van het CPC-model.

4. Mini-site

Stel dat Michelin vandaag zou zijn begonnen met het verkopen van autobanden. Niemand zou dan de webshop van Michelin vinden, omdat nog niemand van het merk heeft gehoord. Stel nu dat de domeinnaam autobanden.nl nog vrij is. Michelin zou dan haar webshop op dat domein kunnen zetten, maar omdat ze ook haar merknaam wil versterken, zou dat niet wenselijk zijn.Wat Michelin in dat geval zou kunnen doen is een mini-site opzetten. De webshop zou dan op www.michelin.com kunnen staan, terwijl de mini-site op autobanden.nl staat. De traffic die binnenkomt op autobanden.nl, een site die geoptimaliseerd wordt voor het zoekwoord 'autobanden', wordt dan grotendeels doorgestuurd naar Michelin.com.Om een mini-site succesvol te maken is het belangrijk dat je meerwaarde biedt. Zowel Google als de gebruiker moet relevante informatie kunnen vinden op deze site. Zorg dus dat je minimaal 10 pagina's hebt met unieke content. Op één van de pagina's kan je dan directe links naar de producten in je webshop plaatsen. De overige 9 pagina's kunnen informatie bevatten zoals:

  • 'Wanneer moet ik winterbanden gebruiken?';
  • 'Welke banden zijn er en wat zijn de verschillen?';
  • 'Wat zijn de minimale vereisten van een band?';
  • Etc.

Vergeet ook informatie over het bedrijf, contactgegevens e.d. niet!Zoals gezegd kan één van de pagina's dan links bevatten naar je webshop. Hier kun je dan een productoverzicht plaatsen met klikbare afbeeldingen, die directe links bevatten naar hetzelfde product in je webshop.Je zult nu zien dat je niet alleen meer traffic in je webshop krijgt, maar ook dat je webshop (in het voorbeeld Michelin.com) en je mini-site hoger scoren in de zoekresultaten van Google voor het zoekwoord 'autobanden'.

mini-site

Een voorbeeld van een mini-site.

5. Marktplaats

Marktplaats was lange tijd de plek waar mensen tweedehands spullen verkochten. Sinds enkele jaren is Marktplaats echter ook de plek waar nieuwe producten worden verkocht. Volgens Marktplaats' eigen onderzoek is 40% van haar bezoekers op zoek naar nieuwe producten.Om het aantrekkelijk te maken voor webwinkeliers heeft Marktplaats ook een eigen advertentieprogramma: Admarkt Topadvertenties. Dit is een cost per click programma, waarbij de positie van de advertentie afhankelijk is van de klikprijs die je wilt betalen en het klikpercentage (oftewel, hoe goed er op je advertentie wordt geklikt). Je kunt adverteren met een budget vanaf € 50,- wat volledig gespendeerd kan worden aan de kliks.Het interessante van Admarkt Topadvertenties is dat het voordelig is en dat de topresultaten volledig worden ingenomen door het advertentieprogramma, waardoor je gemakkelijk veel bezoekers krijgt.

marktplaats

De topresultaten worden ingenomen door Admarkt Topadvertenties.

Leestip: In dit artikel op Marketingfacts vind je alle mogelijkheden om te adverteren op Marktplaats op een rij.In deze blogpost heb ik slechts 5 traffic kanalen gedeeld die vaak worden vergeten.Heb je zelf nog een goede tip? Of ervaringen met een van deze traffic kanalen? Deel het dan in de comments hieronder!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier