Naar
boven
Logo Karel Geenen

Klein onderhoud aan je website

apkJe auto laat je elk jaar APK keuren, simpelweg omdat het moet. Een onderhoudsbeurtje is niet verplicht maar zorgt er voor dat je auto in goede staat blijft. Sommige ondernemers behandelen hun website als een aftands tweedehands autootje en maken een website simpelweg omdat ze geacht worden er één te hebben. Van een onderhoudsbeurt hebben ze nog nooit gehoord. Dit type organisatie heeft vaak een verouderde website die zijn doel volkomen mis schiet.

Online doelstellingen

Veel ondernemers hebben nauwelijks goed voor ogen wat de online mogelijkheden zijn en hebben geen doelstellingen geformuleerd met betrekking tot hun website. Is een website bijvoorbeeld voornamelijk om te informeren of dienen klanten online producten te bestellen? Wat is de doelgroep en waar bevindt deze zich?

Onderhoud uitvoeren

Wanneer de doelstellingen goed zijn geformuleerd, de website ontwikkeld is en misschien zelfs ook wel geoptimaliseerd is, komt de grootste uitdaging. Net als bij een auto moet er regelmatig onderhoud uitgevoerd worden. Als dit niet gebeurd dan heb je binnen de kortste keren een website die aan alle kanten rammelt.

Veel organisaties werken met een CMS-systeem. Het grote voordeel hiervan is dat het super gebruiksvriendelijk is. Vaak worden er geen duidelijke afspraken gemaakt over wie er verantwoordelijk is met betrekking tot de website. In de praktijk zijn vaak meerdere mensen content aan het aanpassen. Dit komt de continuïteit uiteraard niet ten goede. Het is daarom verstandig om de website zo nu en dan eens aan een onderhoudsbeurt te onderwerpen. Wat zijn nou zaken die je bij zo’n onderhoudsbeurt in ieder geval mee moet nemen?

Aanbod op je website

Is het aanbod op je website nog actueel? Zijn er nieuwe producten of diensten bijgekomen of zijn er wellicht producten en diensten afgevallen? Is de prijsstelling actueel en staan er geen oude aanbiedingen op?

Aanpassingen pagina’s

Wanneer er wijzigingen in de pagina’s en structuur worden aangebracht of als er nieuwe pagina’s worden toegevoegd dan heeft dit effect op eventuele intern en extern geplaatste links. Loop alles goed na en pas op voor dode links.

Content aanpassen

Wanneer je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines dan kunnen aanpassingen in de structuur of content uiteraard gevolgen hebben. SEO is een continue proces. Bekijk kritisch of het verstandig is om allereerst een zoekwoordenonderzoek te verrichtten voordat je de content aanpast. Hoe klein de aanpassing ook mag lijken.

Gebruiksvriendelijkheid formulieren en bestelmodules

Op veel websites wordt met contactformulieren gewerkt. Niet altijd zijn deze even gebruiksvriendelijk. Om van de bestelmodules nog niet eens te spreken. Bekijk tijdens het onderhoud of er verbeteringen door te voeren zijn om de gebruiksvriendelijkheid en conversie te verhogen.

Laadtijd

Kijk eens kritisch naar de snelheid van je website. Misschien is na verloop van tijd de website wel wat traag geworden en is het verstandig om je hostingpakket te upgraden of een ander provider te zoeken. Bezoekers zijn ongeduldig en als een website lang moet laden is wegklikken al gauw een feit.

Als je het maximale uit je website wilt halen dan zul je hier structureel tijd vrij voor moeten maken. De ervaring leert dat de website vaak als sluitpost wordt gezien. Op het moment dat de website gelanceerd is, wordt er geen aandacht meer aan geschonken. Dit is eeuwige zonde en hiermee wordt er voorbij gegaan aan de mogelijkheden die een goede website kan bieden aan een organisatie.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
11 reacties op "Klein onderhoud aan je website"
  • Ronald zegt:
    08 apr, 2009 om 10:06

    Ben het hier helemaal mee eens maar vind eigenlijk dat je dit elke maand moet doen. Zeker voor de mensen waarbij hun website een aardige bron van inkomsten is.

    Zelf controleer ik mijn website elke maand. Ik maak doelstellingen en bekijk of deze gelukt zijn of niet. Zo niet bekijk ik de reden.

    Zeker als je wilt zorgen dat de website succesvol wordt moet je hem niet zoals jij ook al zegt als een tweedehandsauto behandelen.

    Reageren
  • johan zegt:
    08 apr, 2009 om 18:38

    Ben zelf bezig met ziekenverzorgende.nl na te lopen. Op mijn startpagina verdien ik netjes; datwas ok de enge pagina die ik regelmatig deed updaten, deze word 2000 maal percdag bezocht.

    Vijf aar geleden had je overal van die inbellen met de telefoon internet aanbieders. Ik had bij mijn domeinhost maar 10 mb; dus bij al die internetten met 54kb per seconde inbelllen en internetten had ik mijn site grotendeels onder gebracht. In total iets van 40 tot 50 mb. Ik had en heb er heeeeeel lang niet naar gekeken; maar ik kwam er begin van de week achter dat al die providers en hun webruimtes niet meer bestaan; en waarschijnlijk al maanden of langer niet ;)
    Mijn website was en is geen tweede hands auto. Hij is veteerd en er zitten zoveel gaten in van dode niet werkerkende links dat het weken duurt om hem weer geheel aan de praat te krijgen ………

    Reageren
  • johan zegt:
    08 apr, 2009 om 21:02

    misschhien een tip!
    Mocht je echt belangrijke bestanden kwijt zijn; probeel dan eens
    http://www.archive.org/web/web.php

    Daar kan je terug gaan in de tijd. Kijk via deze link eens naar het begin van karelgeenen.nl
    http://web.archive.org/web/20061205085852/http://karelgeenen.nl/

    Met het torrent programma bitcommet kan je de pagina of alle pagina’s vanuit archive.org weer downloaden.
    http://web.archive.org/web/20061205085852/http://karelgeenen.nl/

    Reageren
  • Sint Smeding zegt:
    09 apr, 2009 om 17:19

    Het is beter eerst de broncode van je website te optimaliseren en te kijken of je afbeeldingen beter kunt comprimeren dan te switchen van provider. Als je al bij een redelijk goede hostingprovider zit is de meeste winst te behalen in optimalisatie van HTML, CSS, code van je CMS en afbeeldingen, tegen een relatief lage prijs.

    Reageren
  • Sebastian zegt:
    15 apr, 2009 om 16:14

    Ik vind ook zeker dat er hier een soort van taak cq verantwoordelijkheid ligt bij degene die de updates van de site verzorgt.

    Dat werkt in mijn ogen verschillende kanten op. Allereerst is het nooit verkeerd om je klant na oplevering van zijn site toch regelmatig te contacteren (af en toe een beetje ” aandacht” zorgt voor een positieve invloed op de “lange termijn samenwerking”). Daarnaast hou je een tevreden klant als je aantoonbaar kunt maken dat SEO inderdaad een continu proces is, dat aandacht verdient.

    Als je klant merkt dat zijn site inderdaad goed vindbaar is (en blijft), heb je dus en een tevreden klant, en je blijft regelmatig inkomsten hebben uit werk dat je voor hem verzet.

    Reageren
  • Tom - Estate zegt:
    15 apr, 2009 om 19:22

    Vaak kun je met veel kleine stapjes al een hele hoop vooruitgang boeken. De meeste bezitters van een website laten deze echter voor wat het is en updaten zo een keertje na een half jaar..

    Wat betreft aanbod van producten is een koppeling met je backoffice ideaal. Als het aanbod dynamisch wordt gewijzigd heb je er nagenoeg geen omkijken na.

    Bestelprocedures zou je regelmatig moeten testen en de laadtijd zou je zeker kunnen terugbrengen door bestanden zo veel mogelijk te optimaliseren en eens via plugins zoals firebug te testen waar de site mogelijk op hangt.

    Ben het er geheel mee eens dat je een website regelmatig moet onderhouden, maar de meeste bezitters van een website hebben er de tijd niet voor, zien niet direct een voordeel of bezitten niet benodigde kennis om zelf aanpassingen te verrichten.

    Reageren
  • Erik zegt:
    17 apr, 2009 om 10:52

    Ik probeer ook regelmatig de boel na te kijken en te updaten. Ik verbaas me dan altijd weer hoeveel links er veranderen of niet meer werken.

    Ik neem bijvoorbeeld veel links op naar de belastingdienst en naar de kvk. Het lijkt wel of zijn elk half jaar de helft van hun links aanpassen. Dit gebeurt zonder redirect waardoor mijn links ineens naar 404 pagina’s wijzen.

    Ik heb geen flauw idee waarom deze instanties die links steeds veranderen maar denk wel dat je als SEO adviseur hier nog wel een flinke winst kan maken.

    Reageren
  • Jos Houben zegt:
    17 apr, 2009 om 12:05

    Sorry dat ik het hier post, Karel, maar als ik rechts onder Info klik op Linkdirectory of Internetmarketing Tools, dan kom ik niet op de betreffende pagina’s.
    Als je het hebt gelezen kun je deze post weer verwijderen.

    Reageren
  • Jordi zegt:
    19 jun, 2009 om 14:51

    Beste Karel,

    Een mooi en duidelijk verhaal. Je merkt het tegenwoordig steeds meer, het idee: “ik heb website… dan is het toch goed”. Vaak is het ook de drempel. Veel ondernemers hebben er de kennis niet van of de tijd niet voor. Een website laten veranderen/updaten bij een webdesign bedrijf kost vaak (te) veel geld.

    Om deze reden ben ik samen met een aantal collega’s begonnen met de Webverzorgers. Webverzorgers heeft alle kennis in huis, maar richt zich puur op het actueel houden van websites. Dit doen wij op abonnementsbasis waardoor je verzekert bent van altijd een partner die je helpt zonder onverwachte kosten. Wij zijn dé webpartner. Meer zal ik niet vertellen want dan wordt het bijna reclame.

    In ieder geval ben ik het volledig met je eens!

    Met vriendelijke groeten

    Jordi Verzijden

    Reageren
  • Internetmarketing Isinet zegt:
    03 jul, 2009 om 19:43

    Als je een hoge score in de zoekmachines belangrijk vindt (en wie niet ;) ) hou je best ook periodiek de posities van je belangrijkste ‘focuswoorden’ in het oog.

    Dit kun je gratis doen met deze tool http://www.cleverstat.com/en/google-monitor-query.htm maar ook de betalende versie ervan is zeker de moeite waard voor wat het maar kost.

    Via analytics kun je eenvoudig zien welke woorden het best ‘converteren’, zorg dat je met deze woorden zeker een goede positie houdt of bekomt !

    Reageren
  • Danny Verhoeven zegt:
    05 jan, 2010 om 09:14

    Goed artikel. Veel ondernemers denken dat een website 1x goed neer zetten is en daarmee klaar is.

    Een succesvolle website krijgt vaak updates en wordt regelmatig grondig gechecked of alles nog werkt.

    Reageren

Reageren