Naar
boven
Logo Karel Geenen

Negatieve zoekwoorden gebruiken bij Google Adwords

Op de Google Adwords blog is weer een interessant artikel te lezen over het gebruik van negatieve zoekwoorden in je Adwordscampagne.

Negatieve zoekwoorden zijn woorden die ervoor zorgen dat een advertentie niet vertoond wordt. Wanneer je dus bijvoorbeeld adverteert met het woord vrouwenparfum zou –man een negatief zoekwoord kunnen zijn.

Wanneer je alleen het woord –mannen gebruikt worden echter alle zoekopdrachten die het woord mannen bevatten genegeerd en wordt er geen advertentie vertoond.

Net zoals bij de normale zoekwoorden kun je namelijk ook voor negatieve zoekwoorden de brede, [zinsdeel] en “exacte” match types gebruiken. De eerste alinea van het artikel Adwords tips legt nog eens uit wat dat ook alweer inhoudt.

Deze match types kun je dus ook toepassen op je negatieve zoekwoorden (woorden met een – ervoor).

In het voorbeeld wat ik hierboven aanhaal worden dus alle zoekopdrachten die het woord mannen bevatten genegeerd. Dit is omdat we gebruik maken van een breed, negatief zoekwoord.

Maar het is dus ook mogelijk om negatieve zoekwoorden een match type mee te geven, zie het voorbeeld hieronder:

  • -mannen parfum (Breed. Alle zoekopdrachten met de woorden mannen parfum worden genegeerd);
  • -”mannen parfum” (Zinsdeel. Alleen de zoekopdrachten worden genegeerd die het zinsdeel (in dezelfde volgorde) “mannen parfum” bevatten.);
  • -[mannen parfum] (Exact. Alleen de exacte zoekopdracht “mannen parfum” zorgt ervoor dat de advertenties niet vertoond worden.)

Persoonlijk maak ik niet echt veel gebruik van deze mogelijkheid. Het is echter afhankelijk van wat voor producten je verkoopt en hoe specifiek je doelgroep is.

Wel maak ik veelvuldig gebruik van de brede, negatieve zoekwoorden. Woorden als gratis en voorbeeld zijn bij mijn campagnes vaak negatief.

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
5 reacties op "Negatieve zoekwoorden gebruiken bij Google Adwords"
  • Eduard Blacquière zegt:
    07 nov, 2007 om 13:23

    Negatieve zoekwoorden zijn zeker nuttig om de advertentiegroep “smal”, specifiek en relevant te houden en ongewenste kliks (en bijbehorende kosten!) te vermijden, waardoor de CTR en kwaliteitsscore hoger worden.

    Reageren
  • Pieter zegt:
    07 nov, 2007 om 15:22

    Om verwarring te voorkomen Karel: In het artikel staan de notaties voor exacte en zinsdeel zoekwoorden omgedraaid.

    [dit] is exact
    “dit” is zinsdeel

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    07 nov, 2007 om 15:37

    Foutje, is aangepast nu! Bedankt voor de oplettendheid Pieter..

    Reageren
  • Chris zegt:
    28 feb, 2008 om 23:04

    Het Google Adwords team is gewoon een stelletje ordinaire dieven. Ik heb mijn account een jaar geleden opgeheven en om een refund van het tegoed gevraagd. Volgens de Adwords overeenkomst heb je daar namelijk recht op. Ik heb ze er nu in een jaar tijd circa 20 keer om gevraagd maar iedere keer komen ze met nieuwe ondeskundige en leugenachtige antwoorden. Waar het op neer komt is: ze betalen je gewoon je geld niet terug. Ondanks dat ze dat wel beloven in de overeenkomst. Gewoon ordinaire dieven dus, het Nederlandse Google Adwords team!

    Reageren
  • Wijnand zegt:
    23 feb, 2009 om 21:09

    Het toevoegen van veel negatieve zoekwoorden is volgens mij één van de belangrijkste manieren om de prestaties van AdWords advertentiegroepen te verbeteren. Ik heb er daarom een vrij uitgebreid artikel over geschreven op http://www.vanzoekernaarklant.nl/2009/02/de-meest-gemaakte-adwords-fouten-deel-4-geen-negatieve-zoekwoorden.html
    Commentaar is altijd welkom!

    Reageren

Reageren