Naar
boven
Logo Karel Geenen

Tekstlinks in mailings verslaan afbeeldingen

Email marketing tipsNu steeds meer bedrijven HTML mailings inzetten ipv. plain tekst mails zien we ook steeds vaker dat de links naar de producten of meer informatie vervangen zijn door een flashy knop.

De techniek is er immers, dus waarom zouden we er geen gebruik van maken? De vraag is echter of het voor meer kliks zorgt, en er dankzij deze flashy knoppen dus een hogere conversie plaatsvindt.

Dit blijkt helaas niet altijd het geval te zijn. Sterker nog, na een test door Aweber (het bedrijf wat ervoor zorgt dat je wekelijks mijn nieuwsbrief krijgt) blijkt dat een tekstlink op de lange termijn een knop verslaat met maar liefst 67%!

De test
De mailing, die wekelijks wordt verstuurd, werd opgesplitst in tweeën. De ene helft kreeg een mail met onderaan een tekstlink met “Lees meer”

De andere helft kreeg exact dezelfde mail. Alleen hier was de tekstlink vervangen door de onderstaande afbeelding:

Read more

Resultaat
Zoals uit deze case studie blijkt is testen het sleutelwoord bij email marketing (en bij alle online marketing overigens).

Toen de test immers een week draaide bleek dat de knoppen een veel hogere conversie behaalde. Hadden ze de test toen gestopt had ik dit artikel nooit geschreven.

Maar omdat ze een “eerlijke” test wilden uitvoeren hebben ze deze nog wat langer laten draaien. En elke week dat de test langer liep ging de knop steeds slechter converteren…

De reden hiervoor was dat de knop in de eerste mailings flink opviel. Ze waren immers een gewone tekstlink gewend. Maar naarmate de tijd verstreek was men gewend aan de knop. Op de langere termijn won de tekstlink…

Mijn conclusie
Eén ding is zeker, testen is het belangrijkste wat er is voor een succesvolle e-mailcampagne. De ene doelgroep is de andere immers niet.

Mijn advies is daarom om te gaan testen met verschillende mailings. Enkele zaken die je zou kunnen testen zijn:

  • Onderwerp;
  • Opmaak;
  • Tijd (dag, uur);
  • Call to action;
  • Inhoud.

Belangrijk is wel dat je rekening houdt met het feit dat iets nieuws (zoals in de test hierboven is gebleken) tijdelijk voor een hogere conversie kan zorgen. Test daarom over een langere periode!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
10 reacties op "Tekstlinks in mailings verslaan afbeeldingen"
  • dave zegt:
    07 apr, 2008 om 21:19

    Testen is inderdaad altijd de boodschap, waar je ook mee bezig bent en het wordt nog veel te weinig gedaan..

    Voor een rendabele email campagne heb je geen mega lijst nodig van 100000 leden maar het is wel leuk om te gaan testen als je een “aantal” mensen hebt verzameld.

    Kan je makkelijk al gaan doen bij een paar 100. Stel je hebt 500 optins, dan maak je 5 verschillende versies van het offer dat je wilt versturen, je zal versteld staan van wat er wel/niet werkt :)

    Dave

    Reageren
  • Robert-Jan van Diepen zegt:
    08 apr, 2008 om 06:14

    @Karel: zijn de verschillen significant?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    08 apr, 2008 om 09:33

    @Robert Jan

    In de test is inderdaad gebleken dat de verschillen significant zijn (67%).

    Reageren
  • Mark zegt:
    08 apr, 2008 om 14:38

    Oef… pijnlijk weer voor sommige webdesigners die bij hoog en bij laag beweren dat design zorgt voor hogere conversie. Het lijkt wel keer op keer zo te zijn dat “undesign” beter scoort.

    Echter, misschien vind iedereen het leuker resultaten te publiceren die schokkender zijn, en dus schrijft iedereen over zaken als undesign. Zijn er misschien mensen die andere resultaten (waarbij het overdesignen bijvoorbeeld tot meer conversie heeft geleid)?

    En nog een tip voor testen van mailings/nieuwsbrieven: verschillende links (zoals “lees meer…” versus “lees het hele artikel” of iets dergelijks), kleur (is bijvoorbeeld een rode call-to-action beter dan een groene) en natuurlijk doelgroep (scoren vrouwen bijvoorbeeld beter dan mannen).

    Reageren
  • Arno Wingen zegt:
    08 apr, 2008 om 15:48

    De ellende is dat mensen die ‘overdesignen’ over het algemeen weinig op hebben met tests.

    De mensen die zeer intensief bezig zijn met tests, merken vanzelf dat ‘undesign’ werkt.

    Ik heb het zelf uitgeprobeerd bij 4 verschillende branches, alle 4 hetzelfde resultaat… hoe lelijker hoe beter :-)

    Reageren
  • Will Gerrits zegt:
    08 apr, 2008 om 18:57

    Wat kan ik nog aan mijn webshop veranderen ?

    Reageren
  • Arno Wingen zegt:
    08 apr, 2008 om 19:40

    Volgens mij valt de meeste winst te halen bij de commerciele teksten op de website en landingspagina.
    Daarnaast kan Adwords een uitkomst bieden voor plaatselijke online marketing. Karel heeft daar geloof ik wat dingetjes voor gemaakt.

    Reageren
  • dave zegt:
    08 apr, 2008 om 19:40

    @ Marc, het re-designen (kleine aanpassingen..) van een stap in het checkout proces bij één van onze sites resulteerde in het terugbrengen van het exitpercentage met iets meer dan 20%…het kan dus wel werken :)

    @ Will, er is nogal wat dat kan (lees moet) veranderd worden aan je site om er iets mee te gaan doen. Ik zou zeggen naast de sitestructuur, url’s,titels en descriptions zou ik eerst je homepagina onder handen nemen, eenmaal dat wat ok zit kan je met de offpage factoren aan de slag.

    Dave

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    09 apr, 2008 om 11:54

    Er stond een tijd terug al een artikel online over undesign, ik weet zo snel even de link niet meer (zal nog eens m’n eigen site napluizen).

    Hierin waren ze al bezig met het complete undesignen van sites waarbij er voornamelijk tekst overbleef. Resultaat zag er niet uit, maar schijnbaar werkte het wel.

    Wie weet waar we heen gaan in te toekomst ;)

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    09 apr, 2008 om 12:00

Reageren