Naar
boven
Logo Karel Geenen

Hoe bouw je een effectieve keywordlijst?

Het selecteren van de juiste keywords is een ingewikkeld proces. Het is echter wel een zeer belangrijk proces omdat het zal bepalen of dat je veel of weinig bezoekers via de organische zoekresultaten ontvangt. In dit artikel ga ik wat dieper in op het selecteren van de juiste keywords en hoe je dit het beste kunt doen.

Wanneer je begint met je zoekmachine optimalisatie zijn er een paar basisregels die je moet weten voordat je begint. Het eerste wat je moet doen is het maken van een zoekwoordenlijst. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. De goede mogelijkheden zorgen voor een strategie die voor de lange termijn zal blijven werken. Gebruik je de verkeerde methodes dan zul je weinig tot geen resultaat zien en zul je jezelf altijd af blijven vragen wat er fout is gegaan.

Ken je site

Om een goede keywordlijst op te bouwen moet je jouw website door en door kennen. Je moet weten wat je site allemaal bevat en nog belangrijker, wat je site niet bevat!

De eerste stap is om een lijst bij elkaar te brainstormen met algemene zoekwoorden die van toepassing zijn op jouw website. Wanneer je bijvoorbeeld een parfum winkel in Amsterdam bezit zal de verleiding groot zijn om op nummer 1 te komen met het zoekwoord “parfum”. Dat is natuurlijk een begin maar het is waarschijnlijk iets te hoog gegrepen voor een parfum winkeltje in Amsterdam. Het is daarom zeer belangrijk om je site goed genoeg te kennen en met een aantal zoekwoorden te komen die afgeleid zijn van “parfum” en meer in de richting komen van jouw winkel. Een goede manier om dit te bereiken is rekening houden met het volgende:

  • Locatie (Parfum Amsterdam, parfumwinkel Amsterdam)
  • Prijs (goedkope parfum, exclusieve parfum)
  • Soort (mannenparfum, vrouwenparfum)

Het uitbreiden van de lijst

Je zult nu al een goede lijst van afgeleide keywords moeten hebben. De volgende stap is het uitbreiden van deze lijst met een keywordtool. (In dit voorbeeld maak ik gebruik van de Trellian Keyword Manager, een zeer goede tool overigens! Je kunt namelijk ook Nederlandse zoekmachines selecteren zoals Google Nederland..)

Telkens wanneer je een keyword invoert zal de software aangeven hoe vaak er gezocht is op dit keyword. Het geeft ook direct meerdere keywords waar het ingegeven keyword in voor komt.

Het idee hierachter is dat je door de lijst gaat van de keywords die de software teruggeeft en daar de interessante keywords weer uithaalt. Plak deze in bijvoorbeeld Excel zodat je ze later kan bewerken.

Zodra je alle keywords hebt geknipt en geplakt ga je de lijst nog eens na en bepaal of dat het keyword wel te maken heeft met je site. Vandaar dat ik eerder heb gezegd dat het belangrijk is dat je de site goed kent…

Het inkrimpen van de keywordlijst

Nu heb je dus een zeer lange keywordlijst. Nu is het zaak om te bepalen of het wel interessant is te optimaliseren op deze keywords. Dit doe je door het aantal zoekopdrachten te vergelijken met het aantal pagina’s wat de zoekmachines vinden op dit zoekwoord. Je gaat dus bekijken hoeveel concurrentie er op dit gebied is. Je zult dus twee variabelen moeten weten voor dit onderzoek te weten:

  1. Het aantal zoekopdrachten voor een bepaald zoekwoord (Via de Trellian software is dit al bekend..)
  2. De concurrentie voor het zoekwoord. (Ik leg je hieronder uit hoe je dit kunt doen..)

Hieronder vind je de methode om de concurrentie grondig te onderzoeken:

  1. Zoek in Google voor je keyword.
  2. Op de eerste resultatenpagina ga je op zoek naar de laatste website waar het keyword in de titel staat en die niet gerelateerd is aan een website met een pagerank van 6 of hoger.(Een pagina met een pagerank van 6 of hoger zal zeer moeilijk te verslaan zijn, vandaar..) Dit is de pagina die je moet verslaan. Wanneer een dergelijke pagina niet bestaat zal het een stuk eenvoudiger zijn om hoog te scoren.
  3. Zoek uit hoeveel unieke backlinks van minimaal een pagerank 1 deze pagina heeft mét het keyword in de linktekst.(Zoveel pagerank 1 linkpartners zul je dus minimaal moeten vinden)

Het bovenstaande is een grondige methode om de concurrentie van een bepaald keyword te vinden. Zolang je niet de beschikking hebt over software die dit automatisch voor je opzoekt (zoals SEO-Elite van Brad Callen) zul je dit dus met de hand moeten doen. Op zich geen probleem maar het kan even duren voordat je zo alle keywords hebt onderzocht.

De techniek die ik nu ga demonstreren maakt gebruik van de volgende zoekopdracht: intitle:”zoekwoord”  inanchor:”zoekwoord”. Deze zoekopdracht zal het aantal pagina’s weergeven met de twee meest bepalende factoren voor hoog te scoren te weten:

  • Het zoekwoord komt voor in de titel van de pagina
  • Het zoekwoord komt voor in de links die naar deze pagina verwijzen

Hier volgt een zeer goede methode om de concurrentie te bepalen:

  1. Voer de volgende zoekopdracht voor elk keyword uit: inurl: keyword inanchor:keyword
  2. Zoek het aantal pagina’s (rechtsboven) en plak deze in een nieuwe kolom van Excel naast het betreffende zoekwoord, doe dit zo met elke zoekwoord.
  3. In weer een nieuwe kolom deel je het aantal concurrenten (de kolom die je in stap 2 hebt gemaakt) door het aantal zoekopdrachten.
  4. Sorteer nu deze laatste kolom van laag naar hoog.

Wat je nu hebt gedaan is het percentage concurrenten naar zoekopdrachten berekend. Over het algemeen wil je keywords waar meer op gezocht wordt dan er concurrenten zijn. Dus hoe dichter het percentage bij de nul ligt des te interessanter het keyword is.

Deze methode bepaalt dus welke woorden de meeste concurrenten hebben maar concurrentie is niet de enige waarde die je gaat gebruiken of dat een zoekwoord op de uiteindelijke keywordlijst zal komen te staan.


Keyword lay-out

Keywords met veel concurrentie kunnen zeker interessant zijn en hoeven niet geschrapt te worden. Je moet ze alleen iets anders gebruiken. Je moet deze woorden op pagina’s plaatsen die links ontvangen van je homepage. Deze linkteksten moeten dan de “concurrentie” zoekwoorden bevatten in groepjes van 2 of 3 waarin de keywords erg veel op elkaar lijken zoals:

  • erotische parfums, koop erotische parfums, parfums voor mannen.

Je ziet dat ik nu het woord parfums een aantal keer heb kunnen gebruiken. Zodoende hoef je deze keywords niet van de lijst te schrappen en kun je ze gebruiken om naar pagina’s binnen je website te linken die over het keyword gaan.

Klaar! Je hebt nu alle informatie die je nodig hebt om een effectieve keywordlijst op te bouwen. Vergeet niet, een goede keywordlijst is essentieel voor een succesvolle zoekmachine optimalisatie campagne!

Aan te raden tools:

Trellian Software (Nederlandstalig! en Keyword Elite (Engelstalig)

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
12 reacties op "Hoe bouw je een effectieve keywordlijst?"
  • Mark Eurlings zegt:
    08 dec, 2006 om 16:22

    Hoi Karel,

    Weer een mooi artikel van je.

    Wellicht kun je deze ook nog toevoegen. Weliswaar van overture en geeft niet exact een goede aantal zoekopdrachten aan. Maar gevoelsmatig kunnen geinteresseerden een stap verder komen.

    http://searchmarketing.yahoo.com/nl_NL/rc/srch/index.php# klik rechts op trefwoorden generator

    groet
    Mark

    PS : Keep on the good work

    Reageren
  • BerrieMcGuire zegt:
    02 jan, 2007 om 09:50

    Koel artikel, met veel plezier gelezen!

    Reageren
  • Eric de Jonge zegt:
    06 jan, 2007 om 23:01

    Beste Karel,

    Dank voor je duidelijke stuk.

    Ik ben op zoek naar een tip.

    Is het ook mogelijk om zelf te achterhalen hoe vaak er gezocht wordt op een keyword via google ZONDER gebruik te maken van (bijv.) Trellian software?

    Hopelijk kan je me verder helpen

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    07 jan, 2007 om 19:32

    Beste Eric,

    Ik heb zonet een tool pagina aan deze website toegevoegd. Daar kun je wel al de Google suggest tool gebruiken. Binnenkort komt hier ook een keyword tool dat het aantal zoekopdrachten zal weergeven.

    Tot zover kun je kijken op:

    http://inventory.nl.overture.com/d/searchinventory/suggestion/

    Reageren
  • SaSh zegt:
    28 nov, 2007 om 12:56

    Ik ben van plan om Trellian eens een maand te proberen. Is deze tool nu echt heel erg verschillend t.o.p.z. van Google suggest tool?
    Kortom is het de moeite om voor Trellian zo’n € 50,00 te betalen?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    28 nov, 2007 om 13:31

    Ik vind die van Google tegenwoordig ook erg sterk…

    Reageren
  • Paul Hottinga zegt:
    17 sep, 2008 om 14:33

    Bedoel je bij de methode om de concurrentie te bepalen in stap 3 dat je INURL deelt door INANCHOR?

    Reageren
  • Joost Verleisdonk zegt:
    02 feb, 2009 om 15:24

    Beste Karel,

    Wat bedoel je met:

    “Zoek uit hoeveel unieke backlinks van minimaal een pagerank 1 deze pagina heeft mét het keyword in de linktekst.(Zoveel pagerank 1 linkpartners zul je dus minimaal moeten vinden)”

    Ik ben misschien wat dat betreft een digibeet, maar ik weet nog niet wat backlinks met minimaal pagerank 1 zijn en hoe je deze kan tellen…

    Groeten en al vast bedankt!
    Joost

    Reageren
  • ingrid zegt:
    05 apr, 2012 om 15:21

    dit is al een oud artikel zie ik. is inmiddels Trellian software nederlandstalig niet meer te vinden? De link werkt niet meer namelijk en ik ben op zoek naar iets dergelijks

    Reageren
  • Wesley zegt:
    05 mrt, 2013 om 17:20

    Zeer nuttig artikel. Met veel interesse gelezen, dankjewel.

    Reageren
  • Chantal Overgaauw zegt:
    23 mei, 2013 om 01:39

    Bedankt Karel! Komt van pas bij het maken van mijn vernieuwde website!

    Reageren

Reageren