Naar
boven
Logo Karel Geenen

Online positie versterken deel 1/3

logo-free-monitor-google-2In een aantal eenvoudige en duidelijk geïllustreerde artikels zul je vanaf vandaag heel wat waardevolle informatie ontdekken.

De artikelreeks zal tonen hoe je een grondige (maar eenvoudige) analyse van je concurrenten uitvoert. Bovendien zul je ontdekken hoe je deze kennis inzet om de juiste beslissingen te nemen voor jouw strategie.

Zowel de analyse mogelijkheden, testen van trefwoorden, SEO copywriting, linkbuilding en andere onderwerpen zullen aan bod komen.

Je kunt deze artikelen verwachten:

  1. Wie zijn mijn concurrenten en wat zijn hun focuswoorden? (hieronder)
  2. Op welke woorden focus ik best?
  3. Hoe schrijf ik optimaal mijn webteksten?
  4. Waar hebben mijn concurrenten backlinks?
  5. Hoe krijg ik zelf snel waardevolle backlinks?

1. Wie zijn mijn concurrenten en wat zijn hun focuswoorden?

Het eerste artikel hieronder is vooral gericht op het ontdekken van nieuwe woorden die het verkeer naar je website aanzienlijk zullen verhogen.

Heel wat van de stappen kunnen (nog) eenvoudiger uitgevoerd worden met de juiste tools. We zullen de reeks echter opbouwen om deze zonder kosten te kunnen uitvoeren.

Wie zijn mijn concurrenten?

Je geeft in Google de belangrijkste woorden in en maakt een lijstje van je pakweg 10 belangrijkste concurrenten. Dit lijstje plak je in een tekstbestand (.txt) waar je per regel de domeinnaam van de concurrent plaatst.

Met het downloaden van de tool ‘Free monitor for Google‘ kun je deze stap een stuk sneller uitvoeren.

  1. Download het programma
  2. Pas in de settings de landkeuze aan
  3. Kies het aantal resultaten per zoekwoord
  4. Geef je domeinnaam in
  5. Geef de zoekwoorden in (ook import functie)
  6. Laat de tool lopen
  7. Exporteer de resultaten per zoekwoord naar het klembord
  8. Plak deze in een tekstbestand
  9. Wis als laatste stap de irrelevante resultaten uit het tekstbestand
  10. Houd de 10 meest relevante over en sla het bestand op

Op welke woorden focussen mijn concurrenten?

Met de Xenu tool (te downloaden via http://home.snafu.de/tilman/xenulink.html)

In de rand: Dit is een bijzonder interessante tool om als uitgangspunt te gebruiken. Xenu werd reeds meermaals op deze blog beschreven maar dit steeds in verband met een ‘eindcontrole’ in plaats van bij de voorbereiding. (Zie de artikels: SEO en Xenu web crawler  en Je site door de ogen van een webcrawler)

  1. Via ‘file > Check URL list’ importeer je het eerder gemaakte tekstbestandje met URL’s van concurrenten belangrijk: overdrijf niet en vermijd heel grote sites om vlot te kunnen werken en vastlopen van de tool te vermijden ! Sites zoals Kapaza of Ebay stel je beter niet in om te laten analyseren !
  2. Vink bij de opties ‘check external links’ af
  3. De tool start automatisch
  4. Na afloop wordt gevraagd als je een rapport wenst. Klik hier NEE
  5. Exporteer de resultaten naar een tab bestand via ‘file > export to tab separated file’
  6. Open deze tab file met excel (best via ‘data > externe gegevens ophalen’ of het bestand openen vanuit excel)
  7. Kopieer de kolom ‘title’
  8. Ga naar een keyword density tool (bv www.s-e-o.be/keyword-tool) en plaats het aantal te tonen keywords op 100
  9. Plak in het tekstvak 2 maal onder elkaar de kolom met titels
  10. Kopieer de woorden naar een tekst of excel bestand en verwijder alles wat niet relevant is

 

Deel 2

Hier vind je deel 2 in de serie “Online positie versterken”

Zelf leren hoe je hoger in Google scoort?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Fons Walleyn
Fons Walleyn is zowat 10 jaar actief op vlak van media en marketing. Gaande van SEO tot SEA maar ook e-mailings en sociale media campagnes worden nu via de handelsnaam Isinet voor klanten opgezet en beheerd.
13 reacties op "Online positie versterken deel 1/3"
  • Karel Geenen zegt:
    08 jul, 2009 om 11:21

    Goed artikel Fons! Ben erg benieuwd naar het vervolg!

    Reageren
  • Bjorn van der Neut zegt:
    08 jul, 2009 om 12:35

    Ik kan niet wachten op het vervolg :-)

    Leuk ik ga ook echt alles volgen en kijken wat het voor resultaat gaat opleveren.

    Super!

    Reageren
  • Jaap zegt:
    09 jul, 2009 om 11:40

    Ff doorschrijven Fons, ik lust hier wel pap van ;)

    Reageren
  • Carnaval in Nederland zegt:
    09 jul, 2009 om 16:09

    i.p.v. free monitor kun je ook rankchecker gebruiken van seobook.com. Het enige dat je daar niet ziet is alle sites in je top “x” en je kunt zoeken door meerdere zoekmachines.

    Reageren
  • Fons Walleyn zegt:
    09 jul, 2009 om 16:23

    @ Bjorn en Jaap, deel 2 is klaar en zul je ieder moment kunnen vinden hier. Bedankt voor jullie feedback!

    Reageren
  • Fons Walleyn zegt:
    09 jul, 2009 om 16:26

    @ Carnaval

    Er zijn inderdaad heel wat tools om de rankings te checken. Ik pikte voor de stappen in deel 1 van de reeks Free monitor uit omdat je daar de resultaten makkelijk kunt exporteren.

    Die concrete resultaten op de verschillende woorden vormen namelijk een essentieel onderdeel in het opzet om de focus van die resultaten te kunnen achterhalen.

    In deel 1 zag je al voor een deel waarom, in deel 2 wordt het hopelijk nog duidelijker ;)

    Reageren
  • Bjorn van der Neut zegt:
    12 jul, 2009 om 11:26

    Weet je dat als je in Xenu intypt nl.wikipedia.org/wiki/Tafeltennis dan krijg je de melding.
    Forbidden request

    Blijkbaar heeft wikipedia iets gevonden op deze `spidder´

    Reageren
  • Fons Walleyn zegt:
    12 jul, 2009 om 12:27

    Jup Bjorn, een robots.txt bestand ;)
    zie: (http://en.wikipedia.org/robots.txt)

    Xenu staat in de lijst van te blokkeren spiders, maar is op zich geen drama. Wikipedia mocht gerucht bij het lijstje van Ebay en Kapaza. Dergelijke sites volledig crawlen heeft in dit verband ook geen zin.

    Reageren
  • Fons Walleyn zegt:
    12 jul, 2009 om 12:35

    Bjorn, robots.txt is hier de oorzaak van (http://en.wikipedia.org/robots.txt)

    Wikipedia volledig crawlen zou ook wel het systeem (zowel bij jou als bij hen) nodeloos extra belasten.

    Reageren
  • Bjorn van der Neut zegt:
    13 jul, 2009 om 15:16

    Bedankt voor de goede informatie!

    Reageren
  • Isiblog zegt:
    03 sep, 2009 om 08:25

    Je kunt ook enkele stappen uit het bovenstaande artikel toepassen op de zoekresultaten van Google (of andere zoekmachines).

    Ik heb dit met tekst en beeld toegelicht op http://blog.isinet.be/tips-en-trucs/keyword-research-supersnel-trefwoorden-vinden

    Alle reacties zijn welkom !

    Reageren
  • Isiblog zegt:
    10 sep, 2009 om 15:31

    Heb nog een aantal aanvullende artikels geplaatst op onze blog over keyword-research

    Reageren
  • Lichtbrenger zegt:
    30 mrt, 2012 om 23:11

    Ik ben op de helft… bedenk me ineens..

    Is dit allemaal nog wel nodig? Is er nu 2012 geen andere manier om exact het zelfde te achterhalen?

    Groeten

    Reageren

Reageren