Tip: zo bepaal je de optimale prijs voor je product

Karel
8/4/2014
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
8/4/2014
Internet marketing
X
min leestijd
productprijzen

Hoeveel wil een consument betalen voor je product? Het is een simpele vraag, maar het antwoord is een stuk lastiger. Want hoe bepaal je eigenlijk de optimale prijs? Je wilt je product natuurlijk niet te voordelig aanbieden, waardoor je er weinig aan verdient. Ook is het dodelijk om te veel te vragen voor je product, omdat je dan amper iets verkoopt. In dit artikel geef ik je een simpele methode waarmee je eerlijk kunt testen wat de optimale prijs is voor een product.

Prijstesten in webshops: de problemen

Het mooie van een online winkel is dat je conversietesten kan uitvoeren. Je meet dan precies het aankoopgedrag van bezoekers als je de prijs verhoogt of verlaagt. Je kan dus nauwkeurig vaststellen wat de optimale prijs van een product is.Toch lijken er verschillende hordes te zijn om succesvol met een conversietest vast te stellen welk bedrag consumenten voor je product willen betalen.1. Er ontstaat een technische uitdaging, omdat alle prijzen van je producten in een database opgeslagen zijn. De productpagina roept vanuit de database de prijs op voor een product. Hierdoor is het een hele technische tour om dit flexibel genoeg te maken zodat de productprijs kan variëren.2. Je wilt je klanten tevreden houden. Je kan niet op de productpagina €12,95 vragen en dat in de winkelwagen blijkt dat €15,95 afgerekend moet worden. Dit schaadt de relatie met je (potentiële klant) en verlaagt de kans op verkoop drastisch.Ik hoor je al denken: laat maar hangen die test, dat wordt veel te moeilijk. Dan heb ik goed nieuws: er is ook een simpele manier waarop je eerlijk de prijs van je product kan testen zonder alle technische en praktische bezwaren. Je moet het namelijk anders aanpakken. Slimmer.

Oplossing: slimme A/B-test om de optimale prijs vast te stellen

nastro last minute

Het is simpel. In een A/B-test toon je bij de helft van de bezoekers de hoogste prijs die je wilt testen (bijv. €39,-) op de productpagina.De andere helft van de bezoekers krijgt de originele prijs te zien (bijv. €29,-). Wanneer een bezoeker €39,- ziet staan én het product in de winkelwagen plaatst, kun je ervan uitgaan dat hij een aankoopintentie heeft.Maar vlak voordat hij wil gaan betalen geef je hem een ‘last-minute korting'. De bezoeker hoeft geen €39,- te betalen, maar slechts €29,-, de originele prijs. Als dat geen blije klant oplevert weet ik het ook niet meer!Met deze methode van A/B-testen zie je precies hoeveel bezoekers het product in de winkelwagen leggen wanneer het product €29,- kost en wanneer het €39,- kost. Dit conversiepercentage neem je als uitgangspunt om te bepalen hoeveel omzet je zou behalen met de originele prijs en met de verhoogde prijs. Een simpele rekensom vertelt je of je wel of niet de prijs moet verhogen.Deze A/B-test kun je uiteraard nogmaals uitvoeren met een ander (hoger) bedrag of juist een lager bedrag. Let er bij het testen van een lagere productprijs (bijv. €24,-) even op dat je ook in je database de tijdelijke originele prijs aanpast naar de lagere prijs. Als je dit niet doet, komt de bezoeker voor een onaangename verrassing te staan als het product is toegevoegd in de winkelwagen. Daar duikt namelijk de (hogere) prijs uit de database op.

Waarom het afwisselen van de productprijs onverstandig is

Je vraagt je misschien af waarom per se een A/B-test gebruikt moet worden om de optimale prijs te achterhalen. Het antwoord is simpel: een A/B-test is een betrouwbare en nauwkeurige manier van testen waarmee je duidelijke resultaten behaalt en waarop je harde keuzes kunt baseren. Ik zal dit even toelichten met een voorbeeld.Wanneer je eerst een maand €29,- vraagt voor je product en daarna een maand €39,-, dan spelen andere factoren mee die het koopgedrag beïnvloed kunnen hebben.In maand 1 heb je bijvoorbeeld een grote marketingcampagne gehad waardoor 15.000 extra bezoekers op je website kwamen. Dit leidde tot veel extra bestellingen. Echter, zakte de maand erna het aantal bezoekers terug naar het normale niveau, waardoor veel minder mensen überhaupt op de productpagina kwamen.Om eerlijke en duidelijke conclusies te trekken heb je precies dezelfde omstandigheden nodig. Dit kan niet als je de prijzen op je site zelf afwisselt, maar die situatie bestaat wel als je een A/B-test doet. Om geen fouten te maken en omzet mis te lopen kun je dus het beste een A/B-test doen om de optimale prijs van je product te bepalen.Wil jij dus weten wat consumenten bereid zijn te betalen voor je product? Test dit dan met een A/B-test. Dit is een betrouwbare, nauwkeurige en realistische manier om in te schatten wat een prijswijziging met je verkoop doet.

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Maud Ebbekink, consumentenpsycholoog bij ConsumPsy waar ze websites optimaliseert met als resultaat een gebruiksvriendelijke en winstgevende site. Ze werkt met krachtige en effectief bewezen technieken uit de marketingpsychologie, neuromarketing en online persuasion.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier