Naar
boven
Logo Karel Geenen

Waarom ik een enthousiaste fan ben van Responsive Webdesign

Steeds vaker kom je ze tegen, websites die zich aanpassen aan het formaat waarop ze worden bekeken. We hebben het dan vaak over responsive design. Sommigen zeggen dat het een hype is; ik ben ervan overtuigd dat het meer dan dat is.

In dit artikel ga ik dieper in op responsive design en leg ik uit waarom ik denk dat het meer is dan alleen maar een hype. Laat ik overigens allereerst voorop stellen dat ik geen webdesigner ben en dat ook zeker niet pretendeer ;-). Maar ik ben wel fan van resposive webdesign…

Een aantal voorbeelden van responsive webdesign

Hieronder vind je een tweetal voorbeelden van responsive webdesign:

  1. Ja of Nee
  2. Orestis

Wanneer je één van deze websites bezoekt en je speelt wat met de breedte van je browservenster zul je zien dat naarmate het smaller wordt de content anders wordt weergegeven.

Dat laatste is wat responsive webdesign ook is: een design wat zich aanpast aan de grootte van het scherm. Voor de echte kenners: ik weet dat er een verschil is tussen adaptive en responsive webdesign maar in het kader van dit artikel vind ik het niet nodig om hier dieper op in te gaan ;-).

Voor meer voorbeelden zie dit artikel van webdesignermagazine: 15 Nederlandse voorbeelden van responsive webdesign.

Waarom ik fan ben van responsive webdesign

Als webmaster:

Toen mobiel internet een paar jaar geleden “doorbrak” sprak iedereen over een mobiele website. Een aparte website. Speciaal voor de (toen nog) kleine schermen.

Daarna kwamen de grotere smartphones en ook daarvoor moest een aparte website worden gemaakt. Tenslotte kwamen de tablets en je raadt het al, ook die kregen een eigen website.

De gedachte die daar achter schuilgaat is wel goed: een zo gebruiksvriendelijk mogelijk design bij het betreffende scherm om zo de perfecte gebruikerservaring na te streven.

Het probleem is dat er nog veel meer maten en soorten zijn bijgekomen en het niet meer werkbaar is om voor elk formaat een apart design te maken. Een responsive design is dus dé oplossing. Op deze manier weet je zeker dat je website op eender welk formaat goed wordt weergegeven en een goede gebruikerservaring biedt.

Dat scheelt je (uiteindelijk) veel kopzorgen. Niet meer druk maken of alles wel up to date is of “speciale” content ontwikkelen voor kleinere schermen. Ook Google adviseert trouwens responsive design

Als marketingverantwoordelijke:

Ik gaf het hierboven al even aan: de gedachte is dat we de gebruikers een zo goed mogelijk ervaring bieden. Responsive design doet dat.

Met responsive design kunnen we onze content optimaal laten “renderen” op elk apparaat.

Responsive design: niet over één nacht ijs

Zover ik heb gehoord van bevriende designers (en zelf kan inschatten) heeft responsive design wel wat voeten in de aarde. Zeker voor een wat grotere website met veel bestaande content (denk aan afbeeldingen, tabellen enz.) zal het wat werk zijn om alles “responsive” te krijgen (correct me if I’m wrong).

Verder zal er ook beslist moeten worden welke content een prominente plek krijgt op kleinere schermen. Of belangrijker, welke content minder aandacht krijgt. Je komt dan op een “gevaarlijk” punt. Namelijk op basis van de schermgrootte bepalen welke content “belangrijk” is (lees: welke taak de gebruiker wil uitvoeren). En daar kun je ook weer in doorslaan ;-).

Hoe dan ook, ik ben fan van responsive design en wanneer goed doordacht heeft het wat mij betreft alleen maar voordelen.

Waarom is Karelgeenen.nl nog niet “responsive”?

Goede vraag! Het staat in ieder geval hoog op mijn verlanglijstje. Op dit moment zijn we op zoek naar een partij die dit op zich wil nemen in ruil voor exposure op deze blog. Dus als jij (of jouw webdesignbureau) het aandurft om het WordPress-design van Karelgeenen.nl onder handen te nemen en meteen responsive te maken: contacteer ons!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
18 reacties op "Waarom ik een enthousiaste fan ben van Responsive Webdesign"
  • Rick van Putten zegt:
    08 aug, 2012 om 09:35

    Waarom koop je niet een responsive template? Er zijn genoeg websites die responsive design templates aanbieden. Ik koop regelmatig responsive templates bij themeforest.net.

    Als je een beetje bekend met CSS en HTML is het niet zo moeilijk om een responsive template aan te passen naar je wensen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      08 aug, 2012 om 09:40

      Nadeel is dat er inmiddels zoveel is aangepast er uiteindelijk weer veel werk gaat zitten in het ombouwen daarvan.

      Toch bedankt voor je tip Rick!

  • Maarten de Gans zegt:
    08 aug, 2012 om 10:04

    Er zijn veel voordelen van responsive design, maar er is een grote valkuil: responsive is hip, en daarom zullen designers dit maar wat graag willen bouwen en verkopen. Ik heb wel het gevoel dat hiermee makkelijk over het oorspronkelijke doel van je website gestapt kan worden. Sommige websites hebben mobiel een volledig ander doel. Niet alle informatie die je via een desktop site wilt zien zijn nodig op een mobiele website, dus een op een overzetten van desktop versies naar mobiele versies is niet altijd nodig.

    Maar, bij veel meer sites is het een erg goede oplossing.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      08 aug, 2012 om 10:06

      Ben het 100% met je eens Maarten. Dat is overigens voer voor een wat diepgaander artikel over “wat wil een gebruiker wanneer zien”. Dat is overigens vrij lastige materie ;-).

  • Steven Loquet zegt:
    08 aug, 2012 om 10:21

    hierbij ook nog een interessant artikel en 15 redenen om jouw website responseve te maken …
    http://www.them.pro/15-Reasons-Use-Responsive-Website-Design

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      08 aug, 2012 om 10:23

      Bedankt voor je reactie en toevoeging Steven! Zitten een aantal interessante redenen tussen!

  • Mark Nieuwenhuizen zegt:
    08 aug, 2012 om 10:35

    Responsive design is een stap in de goede richting maar het ervoor zorgen dat een stylesheet zich aanpast aan het beeldschermformaat is naar mijn mening maar een deel van het verhaal.

    Op het minischermpje terwijl je op de bank zit of in het park rondhangt ben je vaak op zoek naar andere dingen dan wanneer je bijvoorbeeld thuis of op kantoor achter het scherm zit. Als ik naar mijn eigen gebruik kijk (wat natuurlijk nooit maatgevend mag zijn) zal ik op een smartphone misschien nog wel een blogtekst lezen of onderweg de contactpagina bekijken maar meer op marketing gerichte pagina’s zal ik daar niet lezen.

    Een goede website wordt bepaald door waar de gebruiker op dat moment interesse in heeft en die is op een telefoon anders dan achter het scherm.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      08 aug, 2012 om 10:38

      Ben ik voor een groot deel met je eens. Het ligt ook wel erg veel aan het soort website.

      Deze blog bijvoorbeeld: men komt hoofdzakelijk om artikelen te lezen. Zowel op een smartphone, tablet als PC. In dat kader is het natuurlijk wel wenselijk dat de content zo goed mogelijk wordt weergegeven.

      Het draait dus vooral om het doel van de website. Wanneer hier weinig twijfel over bestaat is responsive design meer dan alleen een goede stap wat mij betreft (in het geval van deze blog toch zeker).

    • Rick van Putten zegt:
      08 aug, 2012 om 12:00

      Je kan dat oplossen door bepaalde items op een website afhankelijk te maken van de resolutie van een website. Bijvoorbeeld door 2 menu’s op de website te plaatsen. Afhankelijk van de getoonde resolutie wordt 1 van de 2 menu’s getoond.

  • Frans Eldering zegt:
    08 aug, 2012 om 14:12

    Thuis op de bank voor de TV ligt de iPad klaar om de reclameblokken op te vullen. Heb ik dan een andere behoefte dan als ik een laptop zou pakken? En onderweg lees ik mijn mail op mijn telefoon. Een interessante link klik ik aan en ik lees een artikel of aanbieding. Heb ik dan een andere behoefte dan als ik mijn mail lees op de PC op mijn werkplek?

    Het kan zo zijn dat bezoekers op een mobiele telefoon of tablet een andere behoefte hebben dan bezoekers op een desktop of laptop. Of in ieder geval in een andere stemming is. Maar pas op met besluiten waar je bezoeker behoefte aan heeft op welk scherm. Op de desktopvariant van je website maak je dit soort beslissingen toch ook niet zonder je bezoekers of statistieken te raadplegen?

    Ik zou zeggen, maak je website responsive en bekijk in je statistieken waar de behoefte ligt. Daarnaast een kleine usertest op zijn tijd en vragen stellen aan je doelgroep. Daar leer je van.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      08 aug, 2012 om 14:41

      Bedankt voor je uitgebreide reactie Frans! Ik blijf er wel bij, wanneer de website 1 duidelijk doel dient kun je die beslissing gerust maken voor de bezoeker.

  • Bobby zegt:
    08 aug, 2012 om 17:00

    Hallo,

    Je kunt responsive design ook outsourcen, ik laat momenteel mijn shops programmeren door een bedrijf uit Azië, lage prijs hoge kwaliteit en snel geleverd. Ik zou een offerte voor je kunnen opvragen?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      08 aug, 2012 om 19:13

      Bedankt voor je reactie en voorstel Bobby. Maar we zijn vooral op zoek naar een “lokale” partij, omdat er redelijk wat custom werk bij komt kijken.

  • Peter De Bruyn zegt:
    08 aug, 2012 om 18:51

    Stel je hebt een responsive website, kun je dan nadien nog steeds om het even welke WP-plugin installeren? Ik denk bijvoorbeeld aan een forum.

    Past dit zich dan ook automatisch aan?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      08 aug, 2012 om 19:12

      Nee Peter,

      Dat zal helaas in veel gevallen niet zo werken. Vandaar dat het heel wat voeten in de aarde heeft.

  • Will van den Berg zegt:
    10 aug, 2012 om 16:13

    Responsive is interessant voor een nieuwe website of blog, maar kijk uit als je (zelf) een bestaande website gaat ombouwen. Inderdaad zullen misschien een aantal plug-ins niet werken.

    Responsive wp-template verkopers vermelden dan ook meestal dat niet elke willekeurige plugin compatible is met hun template!

    Reageren
  • janis zegt:
    14 aug, 2012 om 11:55

    tsja.. wat ik zoal gezien hebt zitter er wat fouten in html en css dus dat zal dan ook mee genomen worden.

    voor 3150 euro maak ik hem met bootstrap plus je fouten er uit. Het is teveel werk om exposer te krijgen als tegen prestatie en voor 540euro meer maak ik je het in html5 css3 plus fallback en als je het echt goed wilt hebben op maat gemaakt systeem op linux in python 4200euro..

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      14 aug, 2012 om 11:56

      Bedankt voor je aanbod Janis maar we zijn ook al in gesprek met andere bouwers.

Reageren