Naar
boven
Logo Karel Geenen

Banner adverteren, heeft het nog nut?

Banners adverterenBanner adverteren, heeft het nog nut of moeten we op zoek naar alternatieve advertenties? In dit artikel ga ik dieper in op deze vraag. Wat zijn de best presterende formaten? Waar liggen er nog kansen voor banner adverteren? Welke eventuele alternatieven zijn er beschikbaar?
 

Definitie van banners
Je kent ze vast wel, die irritante reclame-uitingen op websites. Toch zijn banners een belangrijk onderdeel van het internet, ze zorgen, samen met tekstlinks, voor verkeer tussen verschillende websites. Maar wat is nu precies een banner? 

Een banner is een grafische reclame-uiting op het internet. Door op een banner te klikken wordt een pagina geopend waar meer informatie over het geadverteerde te vinden is.

Een banner bestaat veelal uit een JPEG-, GIF- of Flashbestand met standaard afmetingen dat in de browser getoond wordt. Door gebruik te maken van kleur en animaties wordt geprobeerd de aandacht van mensen te trekken. Met name Flash leent zich daar goed voor, de animaties kunnen reageren op de positie van de muis waardoor een heel hoge vorm van interactie met de bezoeker mogelijk is.
Bron:Wikipedia

 

Clicks, leads en impressies
Websites die banners vertonen krijgen hier vaak een vergoeding voor op basis van één van de volgende criteria:

Clicks (CPC): De publisher (degene die de banners op de website plaatst) krijgt een vergoeding per klik. Dit kan bijvoorbeeld 25 eurocent per klik zijn.

Leads (CPL): De publisher krijgt betaald per lead of conversie. Klikt de bezoeker dus op de banner en wordt er op de website van de adverteerder de beoogde actie ondernomen dan staat hier een voorafgestelde vergoeding tegenover.

Impressies (CPM): De publisher krijgt een vergoeding voor het aantal maal dat een banner vertoond is aan de bezoekers. Dit is meestal per 1000 vertoningen (CPM=cost per mille).

Het is ook mogelijk om deel te nemen aan de zogenaamde bannercirculatie programma’s. Je plaatst dan een banner op je eigen website en jouw banner wordt dan weer op andere websites vertoond.
 

Bannerformaten 

De volgende formaten zijn de standaard (en meest voorkomende) bannerformaten:

Banner formaten

 

Best presterende formaten
Een recent onderzoek van meer dan een biljoen bannervertoningen geeft ons een aantal interessante uitkomsten:

Best presterende banners

Zoals je kunt zien presteren van de klassieke banners de medium rechthoek en de grote banner het best. Tevens zie je ook de percentages van pop-ups (0,58%) en video-advertenties. Deze “banners” hebben een doorklikratio wat velen malen hoger ligt dan de klassieke banners.
 

Bannerblindheid
Het feit dat de klassieke banners het zo slecht doen tegenover de pop-ups en video-advertenties is te wijten aan twee zaken. Ten eerste speelt de bannerblindheid een grote rol. We zijn intussen al zo gewend aan al die banners dat we er als het ware langs kijken. We zien ze dus wel maar we besteden er geen aandacht meer aan. 

Vandaar dat de video-advertenties een zeer hoog doorklikratio hebben, we kunnen er simpelweg niet omheen. Een video is toch een hele andere beleving, is vaak van een groter formaat en bevat vaak ook geluid. Allemaal zaken die onze aandacht trekken en die maken dat we op de advertentie-uiting willen klikken (mits het natuurlijk een video is die uitnodigt tot klikken).

Ook de pop-ups kunnen we niet negeren. Iedereen heeft tegenwoordig wel één of andere pop-up blocker op zijn of haar computer geïnstalleerd. Glipt er dan toch nog een pop-up doorheen dan zijn we verplicht deze handmatig weg te klikken. We zijn dus verplicht om naar de reclame-uiting te kijken. En wanneer deze uiting ons aanspreekt dan willen we graag meer weten en klikken we door naar de website van de adverteerder…

Hoewel ik je het gebruik van pop-ups niet adviseer omdat ze vaak ook een irritatie met zich meebrengen kan ik je wel adviseren om ook gebruik te gaan maken van de zogenaamde video-advertenties. Er komen tegenwoordig steeds meer van dit soort “banners” en mijn verwachting is dat we over een paar jaar niet beter meer weten en bijna alle websites deze video-advertenties zal bevatten. 
 

Tips om succesvol met banners te adverteren: 

  • Maak gebruik van een vraagstelling in de reclame-uiting. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit de ctr ten goede komt;
  • Maak gebruik van afwijkende vormen. Om bannerblindheid te omzeilen kun je de banner afwijkende vormen meegeven zoals een afwijkend formaat of afwijkende vorm (bijvoorbeeld een parallellogram in plaats van een rechthoek);
  • Geef de banner een windowsvenster uiterlijk. Bezoekers zijn dan eerder geneigd (omdat ze dit binnen Windows al gewend zijn) om actie te ondernemen, zoals het venster proberen te sluiten;
  • Test verschillende vormen en types. Iedere doelgroep reageert anders. Het is daarom belangrijk om te testen wat werkt voor jouw doelgroep. Wissel eens af tussen verschillende formaten, vormen, kleuren en teksten;
  • Wanneer je websites gaat kiezen waar je wilt adverteren kies dan die websites die zo min mogelijk banners op de webpagina vertoont. Onderzoek heeft uitgewezen dat des te meer banners er op een webpagina staan des te minder je banner “waard” wordt.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
19 reacties op "Banner adverteren, heeft het nog nut?"
  • Mario Kluser zegt:
    10 jul, 2007 om 13:21

    Hoi Karel,

    Interessant stukje. Vooral de informatie over de formaten in combinatie met de CTR. Ik ga maar meteen aan de slag.

    Groeten,
    Mario

    Reageren
  • Webfreak zegt:
    10 jul, 2007 om 18:55

    Hallo Karel,

    Hier hebben we weer wat aan dank je wel,…

    En hier moet een d staan ipv een s (gewend)

    Geef de banner een windowsvenster uiterlijk. Bezoekers zijn dan eerder geneigd (omdat ze dit binnen Windows al gewens zijn) om actie te ondernemen, zoals het venster proberen te sluiten;

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    10 jul, 2007 om 20:12

    @Webfreak

    Thanks, is aangepast nu!

    Reageren
  • Mario Kluser zegt:
    11 jul, 2007 om 19:11

    Hallo Karel,

    Misschien heb je ook wat te vertellen over het video-adverteren binnen AdWords. Ik heb er zelf een geplaatst, maar misschien is dat een onderwerp voor jou als Marketingprofi.

    Groet,
    Mario

    Reageren
  • Bart Burggraaf zegt:
    10 aug, 2007 om 09:11

    “Geef de banner een windowsvenster uiterlijk. Bezoekers zijn dan eerder geneigd (omdat ze dit binnen Windows al gewend zijn) om actie te ondernemen, zoals het venster proberen te sluiten”

    Haha dat is echt zo 1992. Welk zelfrespecterend bedrijf doet dit nog?

    Bovendien is het verboden in Google Adwords.

    Reageren
  • Katie zegt:
    22 aug, 2007 om 15:01

    “Een recent onderzoek van meer dan een biljoen bannervertoningen geeft ons een aantal interessante uitkomsten:”

    Heb je voor mij een link naar de bron van dit onderzoek?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    22 aug, 2007 om 17:05

    @Katie

    Ik heb me net suf gezocht maar kan het niet meer vinden. Als ik het tegenkom laat ik het je weten…

    Reageren
  • Website promotie zegt:
    05 nov, 2007 om 23:52

    Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar een tekstlink, vind ik banners wel handig. Ook al wordt er niet op geklikt, het draagt toch bij aan je naamsbekendheid.

    Reageren
  • Bannertoko.nl zegt:
    21 nov, 2007 om 21:04

    “Geef de banner een windowsvenster uiterlijk. Bezoekers zijn dan eerder geneigd (omdat ze dit binnen Windows al gewend zijn) om actie te ondernemen, zoals het venster proberen te sluiten;”

    Dit is geweest. Elk tegenwoordig OS heeft zijn eigen look en feel van vensters. Ga je dan adverteren in een banner met een Windows XP venster bij een Mac OSX of Windows Vista gebruiker, dan gaat dat “truukje” natuurlijk niet op.

    Mijn tip: Ga voor videobanners, flash-expandables en zoals jezelf op deze site gebruikt; het ezelsoortje. (dit wekt nieuwsgierigheid) Ik mis trouwens een large rectangle 336x280px in je overzicht, een veel voorkomend formaat.

    Reageren
  • Silvia zegt:
    05 jun, 2008 om 14:05

    Beste Karel,

    wij zijn aan het afstuderen en gaan advies geven over de content van het webportal http://www.amsterdam-dam.com..

    aangezien wij alles moeten onderbouwen met betrouwbare bronnen, zouden we willen weten uit welk onderzoek http://i144.photobucket.com/albums/r163/geenenk/bestebanners.jpg deze grafiek komt..Een recent onderzoek van meer dan een biljoen bannervertoningen geeft ons een aantal interessante uitkomsten

    voor eventuele suggesties voor het toeristische web portal zouden we graag je advies willen..
    we hebben nu als inkomsten bronnen:
    tekstlinks
    banners (maar 4 soorten met hoge attentiewaarde)
    video
    en top 20 adverteerders, zodat deze tegen elkaar op kunnen bieden bij een advies aan de toerist..

    deze site hadden we even eerder moeten vinden, aangezien er ontzettend veel bruikbare informatie op staat! Top!

    mvg Silvia

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    06 jun, 2008 om 08:54

    @Silvia
    Is alweer een tijdje geleden, ik weet zo niet meer welk onderzoek dat was…

    Reageren
  • Rembo zegt:
    29 apr, 2010 om 11:11

    Jammer dat de bron van die statistieken niet bekend is maar wel super interessante informatie! Ik zat zelf ook al te denken om iets origineels te doen met de vorm van de banner. (Anitmated GIF met transparantie stukken).

    Volgens mij kun je ook veel aandacht trekken door een alertheidsprikkel te geven:

    “PAS OP!! Slechte banners schaden uw reputatie”
    “Klik NU hier de schokkende resultaten!”

    Een felle kleur of ‘flitsen’ trekt ook aandacht.

    Beide methoden kunnen echter ook ergernis wekken. Gebruik ze dus spaarzaam en alleen als er ook een goede reden voor is.

    Gr,

    Rembo

    Reageren
  • Rembo zegt:
    29 apr, 2010 om 14:56

    Is wel het een en ander over te vinden maar kom ook tegenstrijdige data tegen als het gaat om de CTR per banner formaat.

    Hier twee relevante links:

    http://websitetips.com/articles/marketing/banneradsizes/
    http://webmarketcentral.blogspot.com/2008/09/average-ctr-for-banner-ads-new-data.html

    Ik heb ook gelezen dat er door de jaren heen steeds minder geklikt wordt op banners vanwege ‘verzadiging’.
    Ikzelf ben geneigd het eens te zijn met Karel dat het hier eigenlijk ‘bannerblindheid’ betreft.

    Een banner maak je dus niet voor de bezoekers, hooguit voor naamsbekenheid.

    Reageren
  • Marco Prins zegt:
    19 mei, 2010 om 17:18

    Inhoudelijk interessante info! @ rembo bedankt voor de interessante links! Er zijn relatief veel negatieve verhalen over banneren en dat is dan ook de reden dat ik er over nadenk om ook dmv bannering personeel te werven en latent werkzoekenden te bereiken.

    Marco
    marco@reccen.nl
    href=”http://www.reccen.nl”>RecCen

    Reageren
  • Marco Prins zegt:
    19 mei, 2010 om 17:21

    geen html zie ik? en in de bron zie ik een ´no follow´! waarom? no follow heeft helaas tegenwoordig een andere lading/inhoud dan bedoeld door Google…..

    Reageren
  • Jacob Ras zegt:
    24 feb, 2011 om 15:28

    De banner een “windowsvenster uiterlijk” geven is een prima tip als je een onprofessionele indruk wil maken! Snap niet dat die hier tussen staat…

    “Bezoekers zijn dan eerder geneigd [..] om actie te ondernemen, zoals het venster proberen te sluiten”
    Juist, en daar gaat het om? Zoveel mogelijk kliks op je banner krijgen van bezoekers die je website helemaal niet willen bezoeken, maar gewoon de advertentie proberen te sluiten?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      24 feb, 2011 om 15:32

      Is een artikel van 3,5 jaar geleden, en sta er intussen ook niet meer achter…

      De tijden zijn veranderd ;-)

    • Jacob Ras zegt:
      24 feb, 2011 om 15:36

      Zo’n vermoeden had ik al, Karel. Maar “de tijden zijn veranderd”? Kan me persoonlijk niet herinneren dat dit soort advertenties ooit níet als irritant werden ervaren ;-)

    • Karel Geenen zegt:
      24 feb, 2011 om 15:38

      Ik bedoel meer mijn visie is veranderd ;-).

Reageren