Naar
boven
Logo Karel Geenen

Creëer urgentie en verkoop meer (gratis script)

Dit script is inmiddels verwijderd en onderstaand artikel is dus verouderd

Wanneer je al een tijdje meedraait in de internet marketing wereld (en zeker de Amerikaanse) ben je het vast wel al eens tegengekomen. Een tekst als:

Bestel voor 10 oktober 2007 en betaal slechts 15 euro, na deze datum betaalt u 25 euro.

Op deze manier wordt er een bepaalde urgentie gecreëerd om ervoor te zorgen dat klanten direct bestellen. Wanneer ze echter een dag later terugkomen schuift de datum automatisch weer een dag op. Dit wordt gedaan met een simpel Javascript. Nu is het zo dat de meeste mensen dit al wel doorhebben en het eerder als negatief wordt ervaren.

Maar het stellen van een echte deadline kan wel degelijk voor meer verkopen zorgen! Wanneer bezoekers op je website komen en ze lezen een bepaalde aanbieding dan wil je dat ze direct kopen. Doen ze dit niet dan is de kans groot dat ze niet meer kopen. Je moet profiteren van de impulsaankopen.

Ik heb een script gevonden wat een echte urgentie creëert, en niet zo’n script zoals ik hierboven heb beschreven.

Zoals je hebt kunnen zien krijg je 30 seconden om te beslissen, daarna wordt je doorverwezen naar de volgende pagina.

Wanneer de pagina herladen wordt zal de timer niet opnieuw beginnen. Dit script is niet helemaal hack-proof. Wanneer bezoekers bijvoorbeeld de cookies van de pc verwijderen zal de timer opnieuw beginnen. Maar lang niet iedereen is hiermee bekend en als ze echt “vals” willen spelen dan openen ze de website gewoon bij een vriend.
Hoe installeren?

1. Kopieer het Javascript gedeelte tussen de headertags en plak deze tussen de headertags van je eigen pagina.
2. Plak net voor de </body> tag het volgende stukje code:
<script type=”text/javascript”>
<!–
WindowLoad();
//–>
</script>
(Zorg ervoor dat het “WindowLoad();” commando een eigen “lijn” heeft)
3. Plaats het volgende stukje code op de plaats waar je timer wil laten verschijnen:
<span id=”CountDownPanel” style=”color:red; font-size:20.0pt; font-weight:bold”></span>
(je kunt natuurlijk de style attributen aanpassen naar eigen design . . .)

Hoe kun je dit script gebruiken?

Je zou dit script op je verkooppagina kunnen plakken. Bezoekers krijgen dan bijvoorbeeld 5 minuten de tijd om te beslissen, daarna worden ze doorgestuurd naar een pagina waar bijvoorbeeld de prijs hoger is.

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
16 reacties op "Creëer urgentie en verkoop meer (gratis script)"
  • Mathijs zegt:
    09 okt, 2007 om 16:02

    Hoi Karel, ik volg sinds kort je items via rss. Leuke onderwerpen snij je aan. Ik denk dat het argument wat je noemt mbt urgentie ook het succes mede heeft bepaald voor de (online) veilingen. Niet alleen ebay maakt hier gebruik van, maar op de PICNIC 212 barcamp hoorde ik dat reissites ook stedentrips en reisjes naar de zon veilen (www.inpakkenenwegwezen.nl).

    bij een veiling is volgens mij het gevoel nog sterker dan bij een tijdelijke aanbieding, door het bedrag dat verhoogd wordt en de naderende deadline (= extra prikkel).

    Ik wist niet dat dit met een (simpele) javascript werd gemaakt.

    Reageren
  • Sint zegt:
    09 okt, 2007 om 16:23

    Er zijn zoveel manieren om een deadline in te bouwen. Dit is een bruikbare oplossing voor wie het zelf (laten) programmeren in bijvoorbeeld PHP of ASP geen optie is. Ik zou zelf sneller voor dit laatste gaan.

    Veel webwinkelsystemen bieden de mogelijkheid om artikelen ‘af te prijzen’. Hierbij kan vaak ook een einddatum worden opgegeven. Vaak wordt deze einddatum vervolgens niet vermeld op de site, een gemiste kans.

    Reageren
  • Affiliatemeester zegt:
    09 okt, 2007 om 16:32

    Indien je webwinkel geen webveiling is zal dit niet werken.

    Als je de tijdmelding in een gewone webwinkel plaatst, zal de klant kunnen denken “het zal wel” en zich verder (in je shop?) orienteren. De enige manier waarop je de klant kan overtuigen dat de prijs daadwerkelijk stijgt is door de prijs na x-minuten te verhogen, maar zal de klant dan nog tot koop overgaan ?

    Reageren
  • Mario Kluser zegt:
    10 okt, 2007 om 11:25

    Hoi Karel,

    Heel erg goed deze.

    Ik ben net aan het experimenteren geslagen en krijg bij het testen de foutmelding dat een container niet gevonden kan worden. Een teller verschijnt dus niet.

    De code heb ik zo overgenomen als hierboven werd omschreven.

    Heeft iemand een idee hoe dat werkend te krijgen is?

    Groeten,
    Mario

    Reageren
  • Mario Kluser zegt:
    10 okt, 2007 om 11:35

    Welk html-bestand moet aangemaakt worden?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    10 okt, 2007 om 11:49

    Wat bedoel je precies Mario?

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    10 okt, 2007 om 11:50

    Heb je de broncode ook gedownload? Maak daar eens .html van en plaats deze op je server en ga dan is naar die pagina. Dan kun je testen of dat hij het doet…

    Reageren
  • Mario Kluser zegt:
    10 okt, 2007 om 13:25

    Ja, ik heb de broncode gedownload. Ga het nu vanaf de server uitproberen.

    Reageren
  • Mario Kluser zegt:
    10 okt, 2007 om 13:30

    Ik krijg vanaf de server dezelfde foutmelding, maar ga nog even experimenteren en laat het je dan weten.

    Dit tool lijkt me trouwens handig in combinatie met het ezelsoor.

    Reageren
  • Mario Kluser zegt:
    10 okt, 2007 om 14:56

    Karel,

    het werkt nu. Is blijkbaar iets mis gegaan bij het knippen en plakken. Ik ga het geheel combineren met dat ezelsoor en laat je weten wat er de resultaten van zijn.

    Groetjes,
    Mario

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    10 okt, 2007 om 15:10

    @mario
    Ik ben benieuwd!

    Reageren
  • Mario Kluser zegt:
    10 okt, 2007 om 20:10

    @Karel,

    Nu werkt alles! Echter kreeg ik net ‘te veel’ bestellingen binnen, waardoor ik de actie moet uitstellen. De boeken zijn bijna weer op.
    Het update zal wel nog even moeten wachten…

    Ik laat het in ieder geval weten als ik de resultaten heb. Ondertussen heb ik via je site al heel wat goede tips gekregen.

    Dank hiervoor!

    Groetjes,
    Mario

    Reageren
  • Gert zegt:
    11 okt, 2007 om 20:07

    Hoi Karel,

    Hoe kan je van een java-script een html code maken?
    Ik wil graag een countdown teller via XSitePro op mijn website gebruiken, waar kan ik iets dergelijks vinden voor html? (met doorverwijzing naar een nieuwe pagina als de teller afloopt?)

    Reageren
  • Kees zegt:
    13 okt, 2007 om 08:12

    Ik heb een poosje terug een website afgeleverd met iets dergelijks. Ik sloeg ook een cookie op, op de pc van de klant. Aan de hand daarvan keek ik of hij al eerder een winkelwagentje had gevuld of niet. De klant had dan 5 dagen de tijd om te beslissen, of hij de verzendkosten wel of niet wou betalen.

    Misschien ook wel een leuk systeem. Alleen dat is zo goed als 100% serverside (op het cookie na).

    Reageren
  • Henri zegt:
    19 okt, 2007 om 13:21

    Dit script maakt mensen gek. Je krijgt er geen tevreden klanten door. Maar wel grappig gedaan ;)

    Als je het artikel toch wilt hebben: gewoon even je JavaScript uitzetten.

    Reageren
  • Indert zegt:
    01 mrt, 2008 om 22:06

    Ik heb er een week tegen aan gekeken, maar de sales blijven toch gelijk.

    Reageren

Reageren