Naar
boven
Logo Karel Geenen

De kredietcrisis en online marketing

Kredietcrisis en online marketingIedereen heeft het ondertussen wel gehoord. Het gaat slecht met de economie dankzij de kredietcrisis. Banken worden overgenomen, particulieren en bedrijven krijgen minder leningen. Het gevolg hiervan is dat zij gaan besparen. Particulieren zullen minder (luxe)producten gaan kopen en bedrijven zullen gaan besparen op marketingbudgetten.

Hoewel ikzelf niet mee wil doen aan de doemdenkerij (het dalende vertrouwen werkt als katalysator voor deze “crisis”) vind ik het wel nodig om de online ondernemers te vertellen wat ze nu het beste kunnen doen. Of in ieder geval mijn mening te geven…

Twee groepen
Deze situatie treft twee groepen, de (online) verkopers aan particulieren oftewel B2C en de verkopers aan bedrijven, de B2B. Voor beide groepen gelden een aantal dezelfde adviezen. Er zijn echter ook een aantal cruciale verschillen…

B2C
Onder deze groep vallen onder andere de webwinkels en de particuliere dienstensector (schoonheidsspecialisten, stucadoors enz.). Zij krijgen te maken met het feit dat consumenten zuiniger zullen worden. Zeker op de luxeproducten zal er bezuinigd worden. Met andere woorden, ze gaan meer op prijs letten en minder op service.

Voor deze groep zal het dus belangrijk zijn om de mensen ervan te overtuigen dat het online kopen echt wel in prijs scheelt (wat bij de meeste webwinkels ook is dankzij lagere overhead kosten).

B2B
In deze groep zullen de zwaarste klappen vallen verwacht ik. Om rendabel te blijven zullen bedrijven gaan bezuinigen op allerlei budgetten. Opleiding, personeel, marketing, enz. Bedrijven die actief zijn in de B2B markt zullen dus alles op alles moeten zetten om overeind te blijven.

Een echt advies kan ik hier dan ook moeilijk geven. Enerzijds omdat het per branche erg verschilt en anderzijds omdat ik dit nog niet heb meegemaakt. Misschien dat een ervaren B2B lezer zijn advies hieronder bij de reacties kan plaatsen?

Marketing
Traditioneel gezien wordt er bij een dergelijke crisis flink bezuinigd op het marketingbudget. Echter het is de eerste keer dat er een dergelijke crisis is waarbij de online marketing volwassen te noemen is.

Want online marketing wordt tegenwoordig door de meeste bedrijven als serieus verkoop- / marketingkanaal gezien.

De grote vraag is daarom wat bedrijven zullen gaan doen met de online marketingbudgetten. Mijn advies is daar heel helder in.

Wat te doen met online marketing?
Er is maar één marketingkanaal waarbij er zo direct op conversies kan worden gestuurd als online marketing. Alles is inzichtelijk en er kan tot op zoekwoordniveau worden gekeken of dat iets rendabel is.

Mijn advies is daarom om zeker niet te gaan bezuinigen op online marketing en er juist extra op in te zetten. By the way, als je ervoor wil zorgen dat Karel Geenen niet geraakt wordt door deze crisis kies dan voor ons zoekmachine marketing bedrijf ;-).

Er zijn namelijk twee redenen om extra in te zetten op online marketing. De eerste reden heb ik zojuist al vernoemd, het is 100% transparant (in tegenstelling tot print/tv/radio).

De andere reden is dat ik verwacht dat niet iedereen dit artikel zal lezen (weet het wel zeker) en dat er toch een hoop bedrijven zijn die de online marketing uitgaven naar beneden zullen schroeven. En dat is weer goed nieuws voor de bedrijven die toch door blijven zetten. Want minder adverteerders betekent minder concurrentie wat als gevolg heeft dat online adverteren, bijvoorbeeld bij Google Adwords, goedkoper wordt.

Conclusie
De waarheid heb ik niet in pacht. Helaas. Maar wat ik wel weet is dat er een tijd aankomt van het slim inzetten van marketingbudgetten. En online marketing is hier het schoolvoorbeeld van.

Uiteraard ben ik erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen met dergelijke “crisissen”. Laat je daarom zeker horen in de reacties hieronder!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
20 reacties op "De kredietcrisis en online marketing"
  • Erik zegt:
    09 okt, 2008 om 17:01

    De kredietcrisis biedt ook juist weer kansen voor sommige ondernemers/websites. Zo is de laatste week een duidelijke stijging aan bezoekers waarneembaar op mijn website. Het lijkt wel of iedereen wil weten of hun hypotheek nog veilig is…

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    09 okt, 2008 om 17:05

    @Erik
    Totally agree. Komen er ook meer verkopen uit?

    Andere bedrijven die bovengemiddeld profiteren:

    -Brandkastenverkopers;
    -Beursgerichte producten

    Reageren
  • Dave zegt:
    09 okt, 2008 om 18:20

    Hoe meer problemen er opduiken hoe meer kansen om er iets van te maken..een ideaal moment nu om met een ‘oplossing’ op de markt te komen :o

    Merk weinig tot geen daling in de online verkopen op het ogenblik..

    Dave

    Reageren
  • Oeds zegt:
    09 okt, 2008 om 19:59

    Ook ik merk geen daling in de internetverkopen. Maar het effect zal wat dat betreft ook nog wel even duren voordat er echt bezuinigd wordt op de kleinere artikelen. Huizen en auto’s zijn toch altijd als eerste aan de beurt.

    Reageren
  • John Bertrand zegt:
    10 okt, 2008 om 02:45

    Zolang je weet dat je goed werk doet heb je ook goede resultaten. Hou het op frisse teksten en gebruik social media. Spring in op nieuwe trends en schrijf je zelf in voor seo newsletters.

    Groetjes,

    John

    Reageren
  • Ferdi Gosseling zegt:
    10 okt, 2008 om 05:11

    Inderdaad Eric,

    En het voordeel voor online-marketiers is de flexibiliteit. Je bent niet afhankelijk van 1 product. De ondergang van de ene is de opkomst van een ander. Waar je dan weer handig op in kan spelen.

    Reageren
  • Chris Voets zegt:
    10 okt, 2008 om 11:36

    Beste Karel,

    Op jouw vraag om advies voor B2B bedrijven het volgende. Het is inderdaad zo dat het marketingbudget vaak als eerste aan de beurt is om gekort te worden bij een verwachte omzetdaling. Korte termijn denken is het credo. Gezien de flexibiliteit van inzet van het online marketingbudget en de geringe investeringen is het m.i. gunstig voor B2B marketeers om juist op online in te zetten.

    Marketing is echter meer dan promotie. De consequentie van de huidige crisis is dat bedrijven moeilijker aan geld kunnen komen voor investeringen (laten we zeggen: een nieuwe machine). Dit betekent dat ze op zoek moeten naar partners die de beoogde investering al gedaan hebben.

    Veel bedrijven zullen dus baat hebben bij het inzetten op dienstverlening aan de concullega’s in de eigen branche. Benut de capaciteit van de investering daarmee volledig en verkoop diensten in plaats van investeringsgoederen.

    Chris Voets

    Reageren
  • Ronald zegt:
    10 okt, 2008 om 16:34

    Je bent wel heel flexibel maar ik vind dat je sowieso geld in je marketing moet steken. Marketing vind ik een van de belangrijkste factoren. Want al is het nog zo goed, als jij het niet aan de man kunt brengen verdien je er geen rode rotcent mee.

    Is je product minder maar je kan het heel veel aan de man brengen, ja je krijgt mis wel negatieve reacties maar het geld heb je al wel.

    Reageren
  • Edwin zegt:
    13 okt, 2008 om 08:20

    Ik lees her en der dat webmasters met een uitgebreide toepassing van google adsense programma’s een belangrijke daling zien van hun inkomsten..dit terwijl het aantal bezoekers en clicks hetzelfde is als enkele weken geleden.Zelf vermoeden ze dat het komt doordat het aantal Adwords campagnes drastisch gedaald is..

    Reageren
  • Edwin zegt:
    13 okt, 2008 om 08:22

    Ter aanvulling..
    ik heb net een seo campagne uitgevoerd voor zwitsersebankrekening.nl, een ideaal moment om een veilig bankproduct te lanceren blijkt nu..

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    13 okt, 2008 om 12:08

    it is inderdaad de tijd dat mensen weer eens goed rond gaan kijken naar de mogelijkheden. Daar zou je juist gebruik van moeten kunnen maken.

    Reageren
  • jeroen zegt:
    13 okt, 2008 om 13:12

    ik merk heel vele meer bezoekers op mijn websites mbt financiele produkten en hypotheken.

    Maar daar komen nie tvele meer conversies uit. Iedereen is ene beetje rond aan het kijken maar niet vele meer mensen zijn echt in d emarkt voor een hypotheek.

    Ik heb een erg goede hypotheek adwords campagne lopen maar die staat toch echt op ene laag pitje. Er gana anders duizenden euros per dag uit aan mensen die toch niets oleveren.

    Ik durf zelfs te stellen dat je op dit moment geen hypotheek adwords campagne kunt draaien met fatsoenlijke resultaten.

    Graag hoor ik van anderen die het wel of niet met me eens zijn.

    Reageren
  • Valentijn zegt:
    13 okt, 2008 om 17:25

    Ik wil geen spelbreker zijn, maar deze bolg doet mij toch veel denken aan een (reeds bekende) theorie.

    anti-cyclische strategie???

    Reageren
  • Valentijn zegt:
    14 okt, 2008 om 11:14

    Waarom worden berichten zo traag geplaatst!? Of is er sprake van censuur ;)

    Reageren
  • Dave zegt:
    14 okt, 2008 om 15:51

    @ jeroen..blijf je je campagnes en landingspagina’s testen ? Ik kan me voorstellen dat mensen nu anders denken & zoeken dan een half jaar geleden.

    Kleine veranderingen kunnen soms een heel grote impact hebben..

    Dave

    Reageren
  • Valentijn zegt:
    15 okt, 2008 om 10:24

    Beste Karel,

    Ik weet niet of mijn opmerking zo ongepast was, want een beetje gezonde kritiek moet toch kunnen.

    Sprake van plaatsing comments na selectief filteren?!

    Valentijn

    Reageren
  • jeroen zegt:
    15 okt, 2008 om 10:59

    het probleem is gewon dat er veel meer mensen zoeken op bepaalde termen. Normaal gesproken krijg ik 4000 mensen per dag op mijn pagina maar nu wel 8000. Als de hypotheek markt twee keer zo groot geworden zou zijn dan is dat geen probleem. maar er worden minder huizen verkocht, minder minder mensen die in de markt zijn voor een afspraak met een adviseur dus. Maar wel heel vele informatie zoekers. En die converteren niet goed. Maar kosten wel klicks. We zijn nu meer specifiek aan het targeten maar het is heel moeilijk.

    Reageren
  • Dave zegt:
    15 okt, 2008 om 11:49

    En wat als je de meeste van die bezoekers (die nu misschien wel interesse hebben maar geen $) op je lijst zou proberen te krijgen zodat je ze eventueel weer kan contacteren als de zaken weer beter gaan ?

    Reageren
  • Erik (wwohn.nl) zegt:
    15 okt, 2008 om 15:24

    NB maar even mijn website achter mijn naam gezet want ik zie dat er nog een Erik actief is in deze comments.

    Ik zie nog geen terugloop in Adsense op mijn websites behalve dan een verlaging door de teruggelopen euro dollar koers.

    Ik zit nu vooral in startende ondernemers en blijkbaar zijn die er nog steeds een heleboel. Maar wie weet voor hoe lang.

    Reageren
  • Gerben zegt:
    11 jan, 2009 om 23:47

    Gratis advies blijkt het ook goed te doen ten tijde van dit soort economische situaties.

    Reageren

Reageren


Karelgeenen.nl BV | Pastoor v. Vroonhovenstraat 8 | 5554 HJ Valkenswaard | Tel: 0575-200 228
Privacy Policy | Gebruiksvoorwaarden | Copyright 2006 - 2014