Naar
boven
Logo Karel Geenen

Google Adwords gaat veranderen, degene met geld overleeft

Google adwords veranderd toppositiesVandaag heeft Google in een mijn ogen een doorslaggevende beslissing aangekondigd voor de topadvertenties (die advertenties die helemaal bovenaan de zoekresultaten staan). Nu worden die posities nog bepaald door (kwaliteitsscore x werkelijke kost per klik). De kwaliteitsscore is afhankelijk van de kwaliteit van de campagne zoals zoekwoordrelevantie en advertentiekwaliteit. De werkelijke kost per klik wordt bepaald door de bieders die onder (en boven) je staan.

Google heeft nu aangekondigd deze manier te vervangen door: (kwaliteitsscore x maximum kost per klik). Met andere woorden, zorg voor een redelijke kwaliteitsscore en bied 10 euro per klik en je staat gegarandeerd bovenaan.

Google laat het allemaal voorkomen als zeer positief voor de adverteerder en de zoeker, dit is wat Google namelijk schrijft op de faqpagina:

In de komende weken verbeteren we de manier waarop advertenties van hoge kwaliteit worden geselecteerd voor de topposities boven de zoekresultaten van Google. Met deze wijziging willen we de kwaliteit van onze advertentieresultaten verbeteren, en u meer controle geven over de manier waarop u topposities kunt bereiken…

Vooral die laatste zin is interessant. Ze geven de adverteerder zogenaamd meer controle over de manier waarop ze topposities kunnen bereiken. Inderdaad… Meer controle… Door abnormaal veel te bieden kun je er voor zorgen dat je bovenaan staat. Dat is ook een vorm van controle.

Eén ding staat voor mij vast, Google gaat nog veel meer verdienen als deze wijziging is doorgevoerd. Waarom? Omdat iedereen die een toppositie wil verkrijgen veel meer gaat bieden. En omdat we niet weten wat een ander biedt gaan we meer bieden, en de concurrent ook… Met andere woorden, dat wordt een bied-oorlog!

En helaas kan niet iedereen meedoen aan een dergelijke oorlog. Je kunt dus al wel raden wie er de dupe worden van deze actie: de kleine ondernemer!

Ik ben erg benieuwd naar de gevolgen van deze wijziging. Eén ding staat vast: om toch een beetje mee te blijven draaien bovenin zal de kleine ondernemer alles uit de kast moeten halen om de kwaliteitsscore te verbeteren!

Zelf een Google AdWords specialist worden?

Bekijk cursus nu!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is de eigenaar van deze weblog, en tevens eigenaar van Yargon, een zoekmachine marketing bedrijf gericht op het MKB.
23 reacties op "Google Adwords gaat veranderen, degene met geld overleeft"
  • brian zegt:
    09 aug, 2007 om 09:18

    Google heeft het o zo goed met zichzelf voor tis om moe van te worden!!!!

    Reageren
  • Pieter zegt:
    09 aug, 2007 om 12:47

    Tja, vind het niet erg slim van Google. Tot nu toe kwamen de meest relevante advertenties bovenaan, ook bij de advertenties. Dit kan alleen maar leiden tot een mindere gebruikservaring bij de gebruikers van Google.

    En wat de bied-oorlog betreft: Laat je concurrenten elkaar lekker afmaken voor de topposities en sta zelf lekker op plaats 3-5. Minder kliks, maar wel veel goedkoper én van een betere kwaliteit want minder ‘spontane kliks’.

    Reageren
  • Robbert zegt:
    09 aug, 2007 om 15:08

    Pieter, er staat toch duidelijk dat de Quality Score (QS) een rol blijft spelen in de toekomstige “bied oorlog”. Wanneer je een waardeloze QS hebt, zul je een hele hoge Max CPC moeten instellen. Degene met een perfecte QS zullen een mindere Max CPC nodig hebben om een top positie te behalen.

    Dit lijkt me een mooie verandering voor publishers. Sommige adverteerders zullen koste wat het kost hun nummer 1 positie willen behouden, waardoor de klikprijzen uiteindelijk ook omhoog zullen gaan.

    Zeer goede verandering :-)

    Reageren
  • Sint zegt:
    09 aug, 2007 om 15:18

    Ik begrijp de angst voor elke wijziging aan een advertentiesysteem als Adwords die mogelijk negatieve gevolgen kan hebben voor de adverteerder, of de effectiviteit waarmee hij zijn budget kan inzetten.

    Toch vraag ik me af in hoeverre deze wijziging voor grote verschillen zal zorgen. Als ik het goed heb begrepen wordt de waarde van elke positie op dit moment bepaald vooral wordt bepaald door de concurrentie die binnen een bepaald segment bestaat, dus jouw maximale bod ten opzichte van dat van anderen.

    In concurrerende segmenten als auto’s e.d. zal de prijs zeker omhoog gaan omdat iedereen straks dominantie kan afdwingen op de topposities, maar het blijft de markt die bepaald. Hoog bieden betekent meer betalen.
    Ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn ROI van een bezoeker is niet dermate hoog dat ik 10 euro voor een bezoeker kan betalen. Ik kan me ook geen enkele niche voorstellen waarbij dit uit zou kunnen.

    Adverteren zal zeker duurder worden, maar ik denk dat Google vooral beoogt te bereiken dat de kosten van een click meer overeen gaat komen met de waarde van de click voor een adverteerder. Met als bijgevolg dat ze meer gaan verdienen en dat mensen die het zich kunnen permitteren (door een hoger budget of hogere conversie) een groter voordeel krijgen dan nu.

    Omgekeerd kun je zeggen dat, als je niet het verschil kunt bieden door anderen te outbidden, je juist meer moet gaan focussen op kwaliteit, specifieke zoekwoorden en je conversie om meer uit je campagnes te halen.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    09 aug, 2007 om 15:20

    @Sint

    Goed verhaal! Ik heb commentaar op 1 puntje. Je zegt niemand kan het zich veroorloven 10 euro per klik te betalen. Maar 10 euro per klik bieden wil nog niet zeggen dat je ook echt 10 euro per klik betaalt, het gaat erom dat je het meeste over hebt voor een klik.

    Reageren
  • TruFu zegt:
    09 aug, 2007 om 17:10

    More money in the bank for Google. In sommige niches zal er een bied-oorlog plaatsvinden. Google zal ongetwijfeld hiervan profiteren en ik ben ook als zoeker benieuwd welke advertenties ik voorgeschoteld krijg. Ja, ik klik af en toe op zulke ads :-)

    Er is een groot verschil tussen €10 bieden voor keywords en die daadwerkelijk betalen. Voorheen kon je makkelijk bovenaan staan op Adwords door absurd hoog te bieden voor keywords, zoals €100. Als je deed zag je dat je NOOIT €100 hebt moeten betalen. Meestal lag je AVG CPC nog niet eens boven de €1. Natuurlijk speelt je niche een rol, maar voor meeste niches was dit de ultieme truuk :-) Theoretisch zou het nog moeten werken.

    Maar aan de andere kant, door Google’s verandering kan deze truuk niet meer werken en voor je het weet betaal je ineens €10/klik. Dat zul je dus even moeten testen. Er zijn niet echt veel niches waar je €10/klik kunt veroorloven voor een aardige ROI.

    Op eerste gezicht lijkt het dat de campaignes met big budgets gaan domineren. Maar als je hoger wilt staan dan hen moet je een hoge QS hebben. Dat is waar meeste campaignes falen vrees ik, dat is dus waar je op moet focussen. Maar er is natuurlijk een grens voor max. QS en dan zal CPC een rol spelen. Ach… ik zie wel wat er gebeurd :-)

    Reageren
  • HP zegt:
    09 aug, 2007 om 18:31

    Wel weer een mooie stap voor de AdSense mensen!

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    09 aug, 2007 om 18:32

    @HP

    Het heeft voor zover ik heb kunnen zien alleen effect voor de topposities op de zoekpagina’s…

    Reageren
  • Mario Kluser zegt:
    10 aug, 2007 om 00:05

    @Karel

    Volgens mij doelt HP op het feit dat de ‘biedingsoorlog’ ook effecten op het inhoudsbod van AdWord-gebruikers kan hebben. Dat is dus mooi meegenomen als een adverteerder geen lager bod opgeeft voor de inhoudspagina’s. In dit geval geldt hetzelfde bod als voor zoekwoorden. Niet dan?

    Reageren
  • AffiliateMeester zegt:
    10 aug, 2007 om 11:26

    Ik citeer van de Google faqpagina:

    “Even if you have a high quality ad, if advertisers below you are not bidding very much, your actual CPC may not be high enough to qualify your ad to appear in a top position.”

    Is de kwaliteit van je ad doorslaggevend ? Wanneer je bovenstaande tekst leest zie je dat dat niet (langer) het geval is.

    “Your actual CPC will continue to be determined by the auction, but subject to a minimum price for top spots. ”

    De veiling wordt dus omgedraaid, ipv een maximum bod per click gaat Google nu, bij de ranking, uit van een minimumbod voor bepaalde posities.

    Zou dit leiden tot een biedoorlog ? Misschien op korte termijn, op lange termijn valt het denk ik wel mee. Misschien heeft Google geanalyseerd dat veel adverteerders een maximum bod hebben ingesteld van (bijvoorbeeld) 1 euro en een dagbudget van 1000 euro. Adverteerders willen dit geld wel besteden aan Adwords maar door bijvoorbeeld het zoekvolume in hun markt krijgen ze dit niet op en hebben ze op het eind van de dag nog 400 euro ‘over’. Door nu van een minimumbod uit te gaan worden adverteerders ‘beter’ geholpen om hun dagbudget te spenderen.

    Reageren
  • Sint zegt:
    10 aug, 2007 om 11:29

    @Karel: Je opmerking in reactie op mijn verhaal snijdt hout, maar je ziet denk ik 1 ding over het hoofd: je bent niet de enige die hoger gaat bieden. Als ik 100 euro biedt en al mijn concurrenten houden het bij een bescheiden 20 cent, dan zal ik inderdaad hooguit een keer een kwartje moeten betalen. Gaat mijn buurman in de nieuwe situatie ook 100 euro bieden, dan betekent het als ik het goed begrijp dat de kans dat je ook daadwerkelijk 100 euro moet dokken, veel groter wordt.

    Misschien dat iemand nog even concreet kan uitleggen wat het verschil is tussen beide rekenmethodes en hoe beide invloed hebben op de daadwerkelijk te betalen CPC? Het hele verhaal blijft bij mij nog wat theoretisch.

    @HP: dat was ook waar ik aan dacht. Misschien niet direct, maar als de posities in Google zelf duurder worden is een logische ontwikkeling dat het inhoudsnetwerk interessanter wordt.

    Reageren
  • AffiliateMeester zegt:
    10 aug, 2007 om 11:35

    @Sint: voor topposities berekent Google (hoe?) een minimumprijs. Het kan zijn dat de toppositie op basis van het huidige systeem maximaal 50 cent kost maar op basis van de nieuwe rekenmethode minimaal (minimaal) 70 cent.

    Reageren
  • Sint zegt:
    10 aug, 2007 om 11:37

    @AffiliateMeester: als je uitgaat van dit principe zou Google inderdaad veel meer uit zijn systeem kunnen halen, door de clickwaarde niet te laten baseren op het bod per click, maar het totale maximum budget van alle adverteerders simpelweg te delen door het zoekvolume ;-)

    Reageren
  • Sint zegt:
    10 aug, 2007 om 11:38

    Ehm, zoekvolume moet je dan natuurlijk nog wel even de CTR in meenemen uiteraard.

    Reageren
  • AffiliateMeester zegt:
    10 aug, 2007 om 11:46

    @Sint (reactie op post 13) Dat ‘proef’ ik wel als ik het verhaal lees op de Google faqpagina en zou vanuit zakelijk oogpunt niet eens zo heel dom. Hoewel ik als Adwords adverteerder daar helemaal niet zo blij mee ben.

    De prijscompotent wordt veel belangrijker dan de kwaliteitscomponent (zie de twee citaten in mijn eerdere post) en juist op de kwaliteitscomponent was voor de ‘kleinere’ adverteerders veel voordeel te halen.

    Reageren
  • Sint zegt:
    10 aug, 2007 om 11:50

    Ik word op mijn wenken bediend, dit geeft een nieuwe kijk op het geheel:

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20070810_google_wijzigt_algoritme_voor_premium_ad_posities/

    1. Het gaat alleen om premium posities
    2. De reden om dit te doen heeft te maken met de in het artikel op MF genoemde drempel om een premium positie te behalen, die je in een situatie waarbij het werkelijke CPC in een segment onder de door Google berekende drempelwaarde ligt nooit zou kunnen halen.

    Reageren
  • AffiliateMeester zegt:
    10 aug, 2007 om 12:22

    De hoogst geboden CPC die zal dan ‘altijd’ bovenaan staan ? Immers, wanneer iemand een x-bedrag wilt betalen dan mag ie dat van Google ook betalen.

    Ik heb een rekenvoorbeeld gemaakt om e.e.a. te illustreren

    huidige situatie op basis van quality score: De adverteerder heeft een max CPC ingesteld van 10 cent. de adverteerder x staat nu op positie 1 en betaalt slechts 8 cent werkelijke CPC:
    postitie 1 adverteerder x : 8 cent CPC (max CPC 10 cent) qs: +++
    postitie 2 adverteerder y : 7 cent CPC (max CPC 12 cent) qs: ++
    postitie 3 adverteerder z : 6 cent CPC (max CPC 8 cent) qs: ++

    nieuwe situatie:
    positie 1: adverteerder y : 12 cent CPC (max CPC 12 cent) qs: ++
    positie 2: adverteerder x : 10 cent CPC (max CPC 10 cent) qs: +++
    positie 3: adverteerder z : 8 cent CPC (max CPC 8 cent) qs: ++

    Reageren
  • viaa zegt:
    14 aug, 2007 om 18:18

    Ik heb ook eens een analyse proberen te maken van hetgeen er nu precies aangepast gaat worden:

    De complete analyse staat op:
    http://www.viaa.nl/2007/08/adwords-top-ad-placement-formule.html

    Reageren
  • Amro zegt:
    15 sep, 2007 om 00:08

    Als je nou gewoon logisch nadenkt over Google!

    Het is een bedrijf die winstgevend denkt maar niet vernietigend.
    Google heeft er niets aan als 70-80% van haar klanten afvalt/stopt door een te hoge cost per click waardoor ze het niet meer kunnen betalen.

    Zij kunnen meer verdienen aan mij als ik een ctr heb van 5% en ik betaal 0.50ct. dan iemand die een ctr heeft van 1% en die betaalt 1.50 euro.

    Blijf hier eens aan denken!

    Reageren
  • rob zegt:
    21 dec, 2007 om 03:24

    tja karel,
    ik ken een bedrijf wat graag bovenaan wilde staan en daar ook behoorlijk veel baat bij had.
    ze hadden op een gegeven moment inderdaad maar eens een tienje geboden.
    helaas is iemand (waarschijnlijk een concurent) als een idioot gaan klikken, dat had tot gevolg dat de rekening van ca. 1500 per maand opliep naar 15.000 euro`s.
    gevolg, het bedrijf staat niet meer bovenaan.

    Reageren
  • Frans van den berg zegt:
    07 jan, 2008 om 21:14

    Enkele jaren geleden betaalde ik (kleine ondernemer) een dubbeltje voor een click, vandaag zag ik dat ik minimaal 4 euro voor de meeste clicks moet instellen: mooie verhalen dat mijn kwaliteit dan niet voldoet, bullshit, ik haak af.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    07 jan, 2008 om 21:18

    @Frans
    Begrijp je reactie… Het is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig om 10 cent voor een klik te betalen… Toch is het zeker nog wel mogelijk maar zul je moeten werken aan je kwaliteitsscore…

    Reageren
  • Testjezelf.nu zegt:
    25 apr, 2008 om 22:00

    @karel: neem je binnenkort weer eens contact met me op? Ik ben van mening dat wat er gedaan wordt door j@cht absoluut onvoldoende is. De mogelijkheden kunnen beter worden benut dan nu het geval is.
    Rob

    Reageren

Reageren